Skoda_Vision_7S_2022_przód

Skoda prezentuje koncepcyjnego elektrycznego SUV-a Vision 7S, który z jednej strony zapowiada nowy seryjny model, a z drugiej – wprowadza nowy język designu, nowe logo i nową identyfikację wizualną marki.

Zaktualizowana „tożsamość” Skody odzwierciedla przyspieszenie transformacji w kierunku elektromobilności. Do 2026 r. producent chce wprowadzić trzy nowe całkowicie elektryczne modele (auto miejskie, kompaktowy SUV oraz 7-osobowy SUV), a do 2030 r. planuje zwiększyć udział aut na prąd w swojej całkowitej sprzedaży do ponad 70%. Realizacji tych planów będą towarzyszyć szeroko zakrojone inwestycje.

Skoda Vision 7S (2022) – napęd elektryczny

Nowy język projektowania Skody przybliża Vision 7S – koncepcyjny elektryczny SUV, który ma zapewniać ponad 600 km zasięgu i ładować się z maksymalną mocą 200 kW. Zbudowano go na platformie MEB, czyli architekturze grupy VW dla aut elektrycznych, wykorzystywanej już m.in. przez Enyaqa iV, a także „elektryki” Volkswagena i Audi. Auto otrzymało akumulator o pojemności 89 kWh.

Skoda_Vision_7S_2022_tył
Vision 7S to pierwsza Skoda z matowym lakierem. Pomarańczowe zaczepy w zderzakach mogą służyć jako haki.

Muskularna bryła z jednej strony zwraca uwagę płaskimi płaszczyznami boków, sporym przeszkleniem i trójkątnym słupkiem C. Z drugiej – efektownymi akcentami, takimi jak masywne zderzaki z pionowymi otworami czy otwierane w przeciwnych kierunkach drzwi. Spłaszczony przedni pas z charakterystycznymi lampami w kształcie litery T i szerokim, smukłym grillem (tzw. Tech-Deck Face) ma być w przyszłości wizytówką nowych modeli Skody. Z bliska można zobaczyć, że lampy łączą tu dwie listwy: dolna, z zabudowanymi czujnikami systemów asystujących, oraz górna, z podświetlaną grafiką. Z kolei płaszczyzna dach lekko opada ku tyłowi, łącząc się ze spojlerem dachowym i zapewniając (według deklaracji producenta) wysoką efektywność aerodynamiczną.

Skoda Vision 7S (2022) – wnętrze

Także wnętrze przyciąga wzrok oszczędnym, futurystycznym wzornictwem. Kierownica ma niecodzienny kształt, w konsoli środkowej zagościł duży, pionowy ekran (14,6 cala), który można obracać, a w tunelu znalazło się miejsce na dwa smartfony z magnetycznym mocowaniem. Aby obsługa pozostała intuicyjna, w kokpicie pozostawiono tradycyjne pokrętła: do obsługi wentylacji oraz menu systemu operacyjnego.

Fotele mają nietypowy układ, z dodatkowym miejscem z fotelikiem dziecięcym pośrodku kabiny. W trosce o bezpieczeństwo zwrócono go tyłem do kierunku jazdy. Opcjonalna kamera wewnętrzna w tylnej części dachu może przesyłać obraz dziecka na centralny wyświetlacz, dzięki temu kierowca i pasażer z przodu mogą obserwować malucha.

Vision 7S oferuje pomysłowe rozwiązanie w postaci trybu relaksu – za naciśnięciem przycisku kierownica i zestaw wskaźników cofają się, a ekran obraca się do orientacji poziomej, przednie fotele obracają się do wewnątrz i rozkładają, podobnie jak te w drugim rzędzie. W rezultacie wszyscy podróżujący mogą cieszyć się wtedy wygodniejszą pozycją i lepszym widokiem na ekran, który może np. wyświetlać filmy. Wzbogacono też listę praktycznych rozwiązań „simply clever”, z których słyną Skody. Należą do nich otwory wentylacyjne działające w rozproszonym trybie, mocowane magnesem plecaki oraz kryształ w kokpicie, prezentujący stan naładowania akumulatora.

Skoda podkreśla szerokie zastosowanie ekologicznych materiałów. Już w przypadku Enyaqa iV położono nacisk na wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu: do produkcji tego modelu służy np. 13 kg przetworzonego plastiku odzyskanego ze zużytych skrzynek baterii i zderzaków. Współczynnik recyklingu stali użytej w konstrukcji nadwozia wynosi 40%, a w przypadku aluminium dochodzi do 60%. Boczne są w 20% wykonane ze szkła pochodzącego z recyklingu. Na życzenie tapicerka foteli może być zrobiona w 40% z dziewiczej wełny i w 60% z recyklingu butelek PET.

Vision 7S idzie jeszcze dalej: zderzaki i osłony nadkoli są wykonane z przetworzonych opon. Z opon powstała również charakterystyczna wykładzina wnętrza, która ma być odporna na uszkodzenia i łatwa w czyszczeniu. Do produkcji tapicerki nie używano skóry, lecz pochodzącej w 100% z recyklingu przędzy poliestrowej oraz skóry syntetycznej. Skoda podkreśla, że materiały te są nie tylko funkcjonalne, ale też trwałe.

Skoda – nowe logo 2022

Vision 7S jako pierwszy otrzymuje nowe logo Skody – w postaci płaskiego napisu nazwy marki, bez efektów 3D. Spłaszczono także symbol skrzydlatej strzały, który ma być teraz używany rzadziej, bo według badań napis jest łatwiej rozpoznawalny. Według projektantów taka zredukowana interpretacja znaków graficznych stanowi odpowiedź na czasy elektromobilności i cyfryzacji, podkreślając prostotę i wartość nowych modeli Skody. To także symbol zmieniającej się klienteli producenta. Ciekawostka: w ramach prac nad nowym logo przeprowadzono ankiety wśród 2200 osób z kluczowych dla marki rynków; oceniały one łącznie 165 projektów.

Skoda_nowe_logo_2022
Skoda – nowe logo (2022)

Równocześnie wprowadzona zostanie nowa kolorystyka komunikacji Skoda, oparta na dwóch odcieniach zieleni („szmaragdowej” i „elektrycznej”), koloru powszechnie kojarzonego z ekologią i ze zrównoważonym rozwojem.

Przy okazji premiery Vision 7S przedstawiciele Skody zdradzili, że nie porzucają (jeszcze) tradycyjnej mobilności – firma będzie wzmacniać swoje portfolio wysoce efektywnych jednostek spalinowych. W połowie przyszłego roku zadebiutują nowe generacje Superba i Kodiaqa, a w 2024 r. pojawi się zmodernizowana Octavia (po liftingu).

1 KOMENTARZ

  1. Zdecydowanie dobry kierunek z trendem widoczności na wszystkich mediach cyfrowych. Upraszczanie, ale z charakterem. Ciekawe jest, że oznakowania aut idą w kierunku zastępowania na produktach sygnetu marki napisem z nazwą marki. Czy to wpływa na większą rozpoznawalność? Dyskusyjne. Na pewno w przypadku Skody to odcięcie się od znaku, którego klienci nie chcieli mieć na aucie (zwłaszcza, gdy był jeszcze zielony). Myślę, że ten sygnet marki będzie z tego powodu marginalizowany w komunikacji. Będzie istniał, ale jego wykorzystanie będzie ograniczone.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj