Skoda_Enyaq_iV_Coupe_test_zderzeniowy

Zapewnienie najwyższego samochodowego bezpieczeństwa jest dla Skody priorytetem od dekad. Dziś producent dysponuje supernowoczesnym centrum testów zderzeniowych w Úhelnicach, uhonorowanym nagrodą dla najlepszego laboratorium crash testów 2020 roku.

Imponujące osiągnięcia Skody potwierdzają wyniki testu referencyjnego Euro NCAP i globalnego testu bezpieczeństwa NCAP. Każdy z 15 nowych modeli wprowadzonych od 2008 r. uzyskał najwyższą ocenę pięciu gwiazdek. W 2021 r. aktualne wersje Fabii i Enyaqa iV zostały uznane za najbezpieczniejsze samochody w swoich klasach.

Modele Skody są uznawane za najbezpieczniejsze pojazdy w swojej klasie również poza Europą. Global NCAP przyznał Skodzie Kushaq ocenę 5 gwiazdek, uznając go za jeden z najbezpieczniejszych pojazdów rodzinnych. Marka osiągnęła również doskonałe wyniki w testach ANCAP w Australii i Nowej Zelandii – Fabia, Kamiq, Octavia, Scala, Karoq i Kodiaq otrzymały tam po pięć gwiazdek.

W Skodzie wykorzystujemy całą naszą wiedzę w zakresie rozwoju technologicznego, aby konsekwentnie poprawiać bezpieczeństwo pojazdów. Nawet nasze podstawowe modele oferują liczne systemy wspomagania, które zwykle dostępne są tylko w autach wyższych klas. Jednocześnie nasze najnowocześniejsze laboratorium zderzeniowe Polygon Úhelnice zapewnia idealne warunki do dokładnego przetestowania bezpieczeństwa modeli. Pozwala to zastosować nasze odkrycia do rozwoju pojazdu na bardzo wczesnym etapie. Osiągnięcie najwyższego wyniku w teście referencyjnym NCAP i globalnym teście NCAP pod kątem bezpieczeństwa zderzeniowego dla wszystkich 15 modeli Skody testowanych od 2008 r. jest wyjątkowym sukcesem – podsumował Johannes Neft, członek zarządu Skody ds. rozwoju technicznego.

Maksymalne zaangażowanie w zapewnienie optymalnego bezpieczeństwa

Skoda już od ponad 50 lat prowadzi i rozwija testy bezpieczeństwa produkowanych samochodów. Pierwszy udokumentowany test zderzeniowy odbył się w maju 1972 r. w Pradze-Ruzyně. Został on przeprowadzony przez Państwowy Instytut Badań nad Pojazdami Silnikowymi (ÚVMV) zgodnie z międzynarodowymi przepisami UNECE (Europejska Komisja Gospodarcza Organizacji Narodów Zjednoczonych). Pojazdem testowym była Skoda 100 L – najnowszy wówczas model marki, produkowany od 1969 r. Po wielu latach Skoda kupiła centrum testowe w Úhelnicach koło Mladej Boleslavi, a w 2020 r. uruchomiła tam najnowocześniejsze laboratorium zderzeniowe, które wkrótce przez branżowe czasopismo „Automotive Testing Technology International” zostało uznane za Crash Lab of the Year (z ang. laboratorium zderzeniowe roku).

Skoda 100/110 (1969-1977)
Skoda 100/110 (1969-1977)

Laboratorium czy studio filmowe?

W hali o długości prawie 200 metrów Skoda może przeprowadzać niezwykle szeroki zakres testów, od zderzeń czołowych z udziałem bariery lub drugiego samochodu przez uderzenia w bok po różne zderzenia tylne.

Samochody są napędzane układem napędowym Messring o mocy 600 kW, który może rozpędzić względem siebie dwa pojazdy o masie do 3,5 tony do prędkości 65 km/h lub rozpędzić jeden pojazd do 120 km/h. W pierwszym przypadku wystarczy tor o długości 80 metrów, w drugim potrzebny jest cały tor.

O ile wysoka moc układu napędowego prawdopodobnie nie jest wielką niespodzianką, o tyle moc oświetlenia już tak – to aż 250 kW. Może on generować światło o natężeniu do 120 kiloluksów na sam samochód. Powód tak intensywnego oświetlenia jest oczywisty: kamery naprawdę muszą uchwycić wszystko w najwyższej możliwej jakości. W każdym teście używa się do dwudziestu kamer (niektóre ze względów fotogrametrycznych, śledzą one punkty na pojeździe). Oświetlenie osiąga pełną moc tylko, gdy pojazd jest w ruchu, tuż przed faktyczną kolizją.

laboratorium testów zderzeniowych Skody
System oświetlenia toru zderzeniowego w laboratorium Skody ma moc 250 kW i może oświetlić samochód nawet 120 kiloluksami.

„Oczywiście dzisiaj wszystko jest kontrolowane automatycznie, ale kiedy zaczynałem tu swoją pracę, nadal mieliśmy konwencjonalne kamery filmowe, a rozpoczęcie testu i aktywacja kamer musiały być koordynowane ręcznie” – powiedział Rudolf Tesárek, który był świadkiem ogromnego postępu w dziedzinie filmowania testów zderzeniowych jako pracownik, a później koordynator laboratorium zderzeniowego Skody. Sam test generuje duży hałas. Co ciekawe, najbardziej ogłuszający dźwięk nie pochodzi z czołowego zderzenia z przeszkodą, ale z odpalenia poduszek powietrznych.

laboratorium testów zderzeniowych Skody
Wózek, którego laboratorium testów zderzeniowych Skody używa do przeprowadzania prób zderzeniowych.

Zniszczony materiał dowodowy

Nawiasem mówiąc, rozbite samochody są przechowywane w magazynach. Na złom trafiają znacznie później – gdy model wchodzi w nową fazę rozwoju albo po upływie określonego czasu wynikającego z celów homologacyjnych (okres ten jest dłuższy). Innymi słowy Skoda może złomować samochody ze swoich „roboczych” testów zderzeniowych według własnego uznania, ale samochody z testów homologacyjnych muszą być magazynowane, tak aby można było potwierdzić ich wyniki. Oczywiście przechowywane są również wszystkie dane zebrane podczas testów – niezależnie od tego, czy są to nagrania z kamer, czy dane zebrane z dziesiątek czujników stosowanych w samochodach i manekinach.

Zaawansowane testy zderzeniowe w laboratorium Skody nie tylko spełniają wymogi homologacji, ale także znacznie bardziej warunki różnych organizacji, takich jak różne stowarzyszenia NCAP (Euro, Chiny itp.) lub północnoamerykańska organizacja NHTSA. „Możemy tutaj przeprowadzić praktycznie wszystkie wymagające nowoczesne testy” – dodał Rudolf Tesárek.

laboratorium testów zderzeniowych Skody
W laboratorium testów zderzeniowych jest nawet specjalna sekcja do przygotowywania manekinów do crash testów.

Rodzaje testów zderzeniowych

Skoda przeprowadza w swoim laboratorium szereg testów zderzeniowych. Większość z nich odbywa się podczas opracowywania samochodu, w celu sprawdzenia funkcjonalności jego konstrukcji. Wykonywane są tam jednak również badania do celów homologacyjnych oraz weryfikacje testów zderzeniowych zgodnie z parametrami Euro NCAP. Oto kilka przykładów przeprowadzanych testów:

  • „Homologacyjne” zderzenie czołowe 40% szerokości samochodu z odkształcalną przeszkodą przy prędkości 56 km/h (regulacja ECE 94)
  • Zderzenie czołowe 40% szerokości samochodu w odkształcalną przeszkodę przy 64 km/h (Euro NCAP)
  • Zderzenie czołowe 100% szerokości samochodu w sztywną przeszkodę przy prędkości 50 km/h z udziałem pary manekinów kobiecych
  • Testy przy niższych prędkościach w celu sprawdzenia prawidłowego progu wyzwolenia poduszki powietrznej
  • Boczne zderzenie ze słupem przy prędkości 32 km/h
  • Uderzenie odkształcalną barierą (wózek o masie 1400 kg) w bok samochodu z prędkością 60 km/h
  • Uderzenie w tył nieruchomego samochodu wózkiem przy prędkości 30, 50 lub 80 km/h, przesunięcie 70%

Kompleksowe systemy bezpieczeństwa dla wszystkich serii

Wszystkie aktualne modele Skody już w wersjach podstawowych oferują szereg funkcji bezpieczeństwa. Wyposażono je m.in. w obowiązkowy system zapobiegające kolizji (również z pieszymi lub rowerzystami) i w asystenta pasa ruchu, który pomaga utrzymać się na nim za pomocą aktywnego wspomagania układu kierowniczego. Ponadto w krajach UE każdy model Skody ma co najmniej sześć poduszek powietrznych.

Bezpieczeństwo jazdy zwiększa też system ostrzegania przy wysiadaniu Exit Warning, który ostrzega przed pojazdami lub rowerzystami zbliżającymi się od tyłu podczas otwierania drzwi, a także trzypunktowe mocowania ISOFIX, umożliwiające bezpieczne przewożenie dzieci w fotelikach. Niektóre modele, np. Scala, Kamiq czy Octavia, umożliwiają wpięcia fotelika za pomocą ISOFIX także na przednim siedzeniu.

Ponadto Skoda opracowała dodatkowe systemy bezpieczeństwa, jak np. Travel Assist, który wykorzystuje obrazy z kamery przedniej szyby i dane z systemu nawigacji, aby odpowiednio wcześnie zareagować na ograniczenia prędkości lub zakręty, a także rozpoznaje roboty drogowe oraz oznaczenia pasa ruchu. Z kolei proaktywna ochrona podróżujących wykrywa zbliżającą się kolizję i napina przednie pasy bezpieczeństwa, zamyka szyby oraz włącza światła awaryjne. To opcja w modelach Octavia, Karoq, Kodiaq, Superb i Enayq iV.

Dostępny dla modelu Enyaq iV asystent parkowania oferuje funkcję wyuczonego parkowania (Trained Parking), w ramach której rejestruje drogę do często używanego miejsca postoju. Następnie samochód może w dowolnym momencie powtórzyć tę trasę.

Skoda dba także o specjalną ochronę akumulatora w swoich autach elektrycznych. Wysokonapięciowe baterie są odporne na wstrząsy i specjalnie zabezpieczone przed przeciążeniem elektrycznym. Akumulator jest wbudowany w podłogę, a jego moduły zamknięto w stabilnej, wodoodpornej obudowie, która wytrzyma nawet silne zderzenia. Niezależne testy wykraczające daleko poza wymogi prawne wykazały, że dobrze zabezpieczone akumulatory pozostają nieuszkodzone nawet po zdeformowaniu nadwozia, a zintegrowany system odcięcia działa niezawodnie we wszystkich kolizjach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj