NowościAktualnościSkoda skutecznie odpowiada na aktualne wyzwania branży motoryzacyjnej

Skoda skutecznie odpowiada na aktualne wyzwania branży motoryzacyjnej

Pandemia, niedobór półprzewodników i rosyjska inwazja w Ukrainie zakłóciły łańcuchy dostaw oraz produkcję samochodów. Skoda skutecznie odpowiada na te wyzwania, wdrażając różnorodne działania na rzecz poprawy sytuacji i zabezpieczenia się przed podobnymi wydarzeniami w przyszłości.

Marka wspólnie z całą Grupą VW opracowuje nową koncepcję współpracy z producentami półprzewodników w ramach projektu COMPASS oraz koordynuje częściowe przeniesienie produkcji niezbędnych wiązek kabli z Ukrainy do Czech – wspierając jednocześnie swoich partnerów w Ukrainie.

Nowa koncepcja partnerstwa z producentami półprzewodników

Obecnie Skoda koncentruje się na wypracowaniu nowej koncepcji partnerstwa z producentami półprzewodników, tak aby uniknąć powtórzenia się obecnych problemów w przyszłości. – W tym roku obserwujemy poprawę podaży półprzewodników, a perspektywy na 2023 rok są jeszcze bardziej optymistyczne – powiedział Karsten Schnake, członek zarządu ŠKODA AUTO ds. zakupów. Stabilizacja dostaw części umożliwia sprawniejszą produkcję samochodów i przyspieszenie dostaw do klientów. – Pandemia przyspieszyła potrzebę zmiany, która i tak by nadeszła, ponieważ popyt na czipy w przemyśle motoryzacyjnym będzie w przyszłości bardzo szybko rósł, równolegle do transformacji całej branży – skomentował Schnake.

Skoda_Fabia_2022_produkcja
Brak półprzewodników zmusił producentów do przestojów w produkcji oraz wycofania z oferty niektórych elementów wyposażenia. Na zdjęciu: nowa Fabia.

Nowy strategiczny projekt o nazwie COMPASS (Cross Operational Management Parts & Supply Security), który Schnake prowadzi jako doświadczony menedżer ds. zarządzania kryzysowego, ma pomóc całej Grupie Volkswagen w zarządzaniu sytuacją z półprzewodnikami. W ramach programu COMPASS rozbudowane zespoły złożone z przedstawicieli marek Grupy VW pracują nad poprawą bezpieczeństwa dostaw komponentów półprzewodnikowych.

Nie chodzi tu jednak „tylko” o krótkoterminowe lub długoterminowe dostawy czipów i reakcje na wszelkie nieoczekiwane zagrożenia. – Chodzi o ponowne przemyślenie tego, jak producenci samochodów podchodzą do branży półprzewodników. Obecnie rynek motoryzacyjny odpowiada za około 10% całkowitego zapotrzebowania na półprzewodniki, ale wraz z upowszechnieniem się elektromobilności, łączności i autonomiczności jazdy to zapotrzebowanie ma znacznie wzrosnąć – wyjaśnił Schnake. Z tego powodu firmy samochodowe chcą stać się dla producentów półprzewodników atrakcyjnymi partnerami. – Przyszłość możemy zabezpieczyć tylko dzięki współpracy. Mało prawdopodobne, że będziemy produkować własne czipy. A z drugiej strony mamy własne, specyficzne wymagania – dodał Schnake.

Grupa Volkswagen rozpoczęła prace nad możliwością zaprojektowania własnych chipów, które następnie byłyby produkowane przez firmy partnerskie. – Do samochodów trafiają setki, a nawet tysiące półprzewodników, ale często są one bardzo proste i mają dość specyficzną funkcję. Szukamy sposobu na zastąpienie wielu z tych specyficznych czipów bardziej uniwersalnym rozwiązaniem, które możemy pozyskiwać w większych ilościach – mówi Schnake, wskazując na możliwy nowy kierunek dla Grupy VW. Większy wolumen i mniejsza różnorodność wymaganych czipów sprawiłyby, że producenci aut staliby się bardziej atrakcyjnym klientem. – Jesteśmy w bliskim kontakcie z producentami czipów i szukamy z nimi porozumienia, które da nam długoterminowe gwarancje – poinformował Schnake.

Ale czipy to niejedyne wyzwanie, z którym boryka się branża. Ostatnie 2 lata niepewności sprawiły, że producenci pilnie pracują nad zabezpieczeniem dostaw surowców i energii. Skoda stara się być bardziej elastyczna pod każdym względem, nie tylko jeśli chodzi o pozyskiwanie komponentów. Pojawić się mogą również wyzwania związane z rekrutowaniem nowych pracowników. – Musimy przygotować się na wzrost zapotrzebowania na inżynierów ds. projektowania oprogramowania. To pracownicy niezbędni do dalszego rozwoju firmy – przyznał Schnake.

Wznowienie produkcji modelu Enyaq iV

Opisane powyżej średnioterminowe trudności znajdują się obecnie w cieniu wojny w Ukrainie. W odpowiedzi na rosyjski atak na naszego sąsiada Grupa Volkswagen wstrzymała produkcję samochodów w Rosji i eksport pojazdów do tego kraju.

Zlokalizowane w Rosji fabryki w większości były nastawione na produkcję na lokalny rynek rosyjski, dlatego ruch ten nie ma wpływu na dostawy aut Skody do klientów w Europie. Wojna ma jednak inny wpływ na produkcję i dostawy – w Ukrainie działa wielu podwykonawców europejskich producenci samochodów. Tak jak wiele innych marek Skoda pozyskuje stamtąd wiązki kablowe, które są niezbędne do produkcji wielu modeli. Dotyczy to np. elektrycznego SUV-a Enyaq iV, do którego brakowało najważniejszych wiązek przewodów. W przeciwieństwie do brakujących czipów ich brak sprawia, że nie można wyprodukować nawet niekompletnych pojazdów.

Skoda_Enyaq_iV_produkcja_02
Produkcja Skody Enyaq iV w Mladej Boleslavi.

Skoda wznowiła już jednak produkcję Enyaqa iV. Teraz jest w stanie budować około 1000 egzemplarzy modelu tygodniowo – a wydajność jego produkcji w ciągu najbliższych 2 miesięcy będzie stopniowo zwiększana. – Solidarność z naszymi partnerami w Ukrainie jest dla nas niezwykle ważna. Z tego powodu współpracujemy z każdym z nich, aby znaleźć najbardziej odpowiednie rozwiązanie – powiedział Karsten Schnake.

Zduplikowanie produkcji wiązek kabli w Czechach

Jednym z przykładów tymczasowego rozwiązania jest zduplikowanie produkcji wiązek kablowych PEKM. Firma, która na początku rosyjskiej inwazji na Ukrainę musiała zawiesić produkcję, teraz wznowiła działalność, starając się zapewnić swoim pracownikom maksymalne bezpieczeństwo. W tym samym czasie PEKM we współpracy ze Skodą uruchomiła część produkcji wiązek kablowych w Czechach, w Mladej Boleslavi. Na potrzeby rozpoczęcia produkcji kabli w czeskiej fabryce jak dotąd zorganizowano przyjazd 35 pracowników ze Lwowa. – Przeniesienie sprzętu i pracowników zostało zorganizowane w ciągu zaledwie 5 tygodni. Pomagamy naszym nowym współpracownikom w zaaklimatyzowaniu się w ich tymczasowym nowym domu – dodał Schnake.

Skoda_produkcja_Ukraina
Produkcja wiązek kablowych do aut Skody została uruchomiona w Czechach z udziałem pracowników z Ukrainy.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji