Skoda Scala (2019)

Jeszcze w tym roku Skoda zaprezentuje produkcyjną wersję swojego nowego modelu – Scala. Zastąpi on Rapida, ale w przeciwieństwie do niego ma być pełnoprawnym kompaktem.

Stylizacją Skoda Scala ma nawiązywać do prototypu Vision RS, zaprezentowanego niedawno w Paryżu:

Skoda Vision RS
Prototypowa Skoda Vision RS – hot hatch z hybrydowym napędem plug-in o mocy 245 KM.

W przeciwieństwie do Rapida, zbudowanego na przedłużonej płycie Fabii, nowy model powstanie na modułowej platformie MQB-A0, znanej już m.in. z Volkswagena T-Roca. Przede wszystkim oznacza to, że będzie szerszy od poprzedniczki (180 wobec 171 cm). Długość nadwozia wzrośnie o 6 cm (z 430 do 436 cm), a pomiędzy osiami przybędzie blisko 5 cm (265 zamiast 260 cm). Zmaleje za to wysokość – ze 147 do 146 cm. Przełoży się to na lepsze proporcje nadwozia. Wzrośnie natomiast pojemność bagażnika – z 415 do imponujących jak na kompakt 467 l (wszystkie dane dla Scali oraz Rapida Spaceback).

Co istotne, ilość miejsca z tyłu ma być porównywalna z bardzo dobrą pod tym względem Octavią.

Na razie nie wiadomo, czy Scala będzie oferowana także jako kombi. Wiadomo natomiast, że będzie „tylko” hatchackiem – co oznacza, że bezpośredniego następcy doczeka się Rapid Spaceback, a liftback „wypadnie” z oferty.

Skoda Scala (2019)
Skoda Scala (2019) – oficjalna zapowiedź. Stylistycznym wyróżnikiem modelu będzie m.in. tylna szyba sięgająca tablicy rejestracyjnej (opcja).

Skoda ujawniła właśnie zdjęcia zakamuflowanych egzemplarzy Scali. Można spodziewać się, że do jej napędu posłużą jednostki znane z innych kompaktowych modeli koncernu VW: benzynowe jednostki TSI (1.0 R3 oraz 1.5 R4; 95-150 KM) i diesel 1.6 TDI (115 KM). Bazowe silniki otrzymają do współpracy ręczne skrzynie o 5, a mocniejsze – o 6 przełożeniach. Alternatywą będzie dwusprzęgłowa 7-stopniowa przekładnia zautomatyzowana DSG.

W przeciwieństwie do Rapida nowa Scala nie będzie samochodem budżetowym nie tylko z pochodzenia – będzie oferowana ze znacznie bogatszym wyposażeniem, takim jak oświetlenie LED, aktywne amortyzatory, nowoczesne multimedia z „inteligentną” obsługą głosową, cyfrowe wskaźniki czy zaawansowane systemy wspomagające.

Po co komu Scala? Budżetowy Rapid nie sprzedawał się najlepiej (w 2017 r. w Europie nabywców znalazło 66 tys. Rapidów; dla porównania, Audi A3 znalazło w tym czasie 164 tys. klientów, a VW Golf – 482 tys.). Nowy model, wraz z Octavią, ma wzmocnić pozycję Skody w segmencie aut kompaktowych.

Skoda Scala (2019)

Skoda Scala zadebiutuje 6 grudnia 2018 r., a do salonów trafi w I połowie 2019 r.

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here