NowościAktualnościSkoda Scala - 11 ciekawostek na temat następcy Rapida

Skoda Scala – 11 ciekawostek na temat następcy Rapida

Najnowszy model czeskiego producenta – Skoda Scala, to następca budżetowego Rapida i celuje w gusta bardziej wymagających klientów. Czym chce ich do siebie przyciągnąć? Oto 11 ciekawych cech Skody Scali, o których mogliście nie wiedzieć!

Rapid był samochodem, który miał odebrać klientów m.in. Citroenowi C-Elysee, Dacii Logan czy Fiatowi Tipo. A więc modelom budżetowym. Wygląda na to, że taki „eksperyment” Skodzie jednak nie do końca się udał. Gdyby było inaczej, producent zapewne nie podjąłby decyzji o wysłaniu go do lamusa i zastąpieniu Scalą.

Wymiarami (436 cm długości, 179 cm szerokości i 147 cm wysokości) nowy kompaktowy model Skody wpisuje się w sam środek klasy kompakt. Dla porównania Ford Focus mierzy, odpowiednio, 438, 183 i 147 cm, a Kia Ceed – 431, 180 i 145 cm. Żeby z nimi konkurować, Skoda musi być przemyślaną, dopracowaną i nowoczesną konstrukcją. Bazowanie na samych cechach z gatunku „Simply Clever” (z ang. przemyślane rozwiązania) to zdecydowanie za mało.

Skoda Scala
Z tyłu – nawiewy powietrza i złącza USB.

Scala powstała więc na platformie modułowej MQB A0, z której korzystają już m.in. Seat Ibiza i Volkwagen Polo. Do jej napędu służą te same co we wspomnianych modelach silniki benzynowe i wysokoprężne (1.0 i 1.5 TSI oraz 1.6 TDI), ale rozstaw osi czeskiego auta względem hiszpańskiego i niemieckiego jest dłuższy aż o 10 cm (wynosi 265 cm). A to pozwoliło na wygospodarowanie naprawdę obszerniejszej kabiny i wielkiego bagażnika.

Skoda Scala
Bagażnik mieści od 467 do 1410 l. Podłoga jest podwójna.

Skoda na dzień dobry przekonuje jeszcze bogactwem elementów z zakresu bezpieczeństwa. Seryjne są m.in. asystenci pasa ruchu i ostrzegania o przeszkodzie z funkcją hamowania oraz hamulec pokolizyjny, którego zadaniem jest zatrzymanie auta po kolizji, a w rezultacie niedopuszczenie do powstania wtórnych zderzeń.

A jakie ciekawostki skrywa w sobie Skoda Scala?

1 Auto dostępne jest z dwoma rodzajami pokryw bagażnika. Opcjonalna – łączona m.in. z dachem panoramicznym i adaptacyjnymi światłami LED – wyróżnia się przedłużoną tylną szybą, która kończy się pomiędzy lampami. Takie auto występuje na każdym oficjalnym zdjęciu. A jak wygląda podstawowa wersja? Tego dowiemy się wraz z pojawieniem się konfiguratora na stronie czeskiego producenta.

Skoda Scala
Skoda Scala – tył

2 Dzięki aplikacji Remote access za pomocą smartfona można zaryglować lub odryglować drzwi oraz sprawdzić czy szyby boczne są zamknięte, ile pozostało paliwa w baku, jaki auto ma przebieg oraz z jaką prędkością poruszało się np. w ostatnio pokonanej trasie.

3 Scala potrafi wysłać powiadomienia na smarfton w przypadku wypychania zaparkowanego samochodu, kradzieży czy przekroczenia prędkości jazdy. Może również wskazać miejsce zaparkowania oraz ponaglić kierowcę, aby ten szybciej wyruszył w zaplanowaną podróż, jeśli okaże się, że na trasie przejazdu są korki.

Skoda Scala
Skoda Scala – system multimedialny z nawigacją online

4 Bagażnik Scali jest największy w segmencie klasycznych kompaktowych hatchbacków. Standardowo mierzy od 467 do 1410 l. Dla porównania w Peugeocie 308 ma pojemność od 398 do 1206 l, w Kii Ceed od 395 do 1291 l, a w VW Golfie – od 380 do 1270 l. Gdyby Honda nadal oferowała poprzednią generację Civica, Skoda nie mogłaby przyczepić Scali łatki auta z największym bagażnikiem w gronie hatchbacków. Dysponował on bowiem wielkością od 477 do 1378 l. Pytaniem otwartym pozostaje to, czy bagażnik Skody przewozi koło zapasowe. Znając realia, w jego wnętrzu prawdopodobnie znalazł się „tylko” oszczędzający przestrzeń zestaw naprawczy do kół.

5 W odróżnieniu od Octavii i Kodiaqa, Scala na 99 procent nie będzie oferowana w usportowionej odmianie RS.

Skoda Kodiaq RS (2019)
Skoda Kodiaq RS rozwija 240 KM i ma napęd 4×4.

6 W drugiej połowie 2019 roku do sprzedaży trafi odmiana zaopatrzona w 1-litrowy, 3-cylindrowy silnik G-TEC zasilany gazem CNG. Ma wytwarzać 90 KM i 145 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

7 Scala została starannie zoptymalizowana pod kątem opływu powietrza. Dzięki m.in. kurtynom powietrznym w przednim zderzaku i panelom w podłodze Czesi chwalą się współczynnikiem oporu powietrza na poziomie 0,29. Przy okazji nazywają go „znakomitym”. To na pewno bardzo dobry wynik, ale dla porównania w przypadku Mercedesa CLA (180 BlueEfficiency) wynosi on 0,22, Audi A4 2.0 TDI ultra legitymuje się rezultatem 0,23, a Jaguar XF i Mercedes klasy C Coupe – po 0,26.

Skoda Scala
Skoda Scala

8 Wszystkie warianty wyposażeniowe nowego modelu mają korzystać z pełnych świateł LED zarówno z przodu, jak i z tyłu. Scala to pierwsza Skoda opcjonalnie zaopatrzona w adaptacyjne kierunkowskazy. A więc takie, które rozświetlają się stopniowo w kierunku zewnętrznym.

Skoda Scala
Skoda seryjnie ma oświetlenie LED-owe. Opcjonalnie – adaptacyjne światła diodowe.

9 Standardem w Scali ma być także eSIM, czyli elektroniczna karta SIM, która nie wymaga żadnego nośnika (SIM, microSIM, nanoSIM). Dzięki niej będzie można korzystać z internetu, udostępniać hot spot Wi-Fi oraz przekazywać aktualne informacje na temat ruchu drogowego. Usługa eSIM w Polsce jest już dostępna u brytyjskiego operatora Truphone, a w Orange ma się pojawić jeszcze w tym roku.

10 „Scala” z łaciny oznacza schody lub drabinę. Patrząc na poprzednika w postaci Rapida od razu wiadomo, co przedstawiciele Skody mają na myśli – Scala jest przy nim samochodem o pół segmentu dojrzalszym.

Skoda Scala
Scala – pierwsza Skoda z dużym napisem informującym o nazwie modelu.

11 „Simply Clever” w Scali wyniesiono na wyższy poziom. Obok typowych dla Skody uchwytu na bilet parkingowy przy przedniej szybie, parasolki w drzwiach kierowcy czy skrobaczki w klapce wlewu paliwa, pod maską nowego auta znalazł się zintegrowany w korku lejek do zbiorniczka spryskiwaczy.

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

5 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji