NowościAnalizaSkoda Octavia – cena nowego samochodu w stosunku do zarobków w 28...

Skoda Octavia – cena nowego samochodu w stosunku do zarobków w 28 europejskich krajach

Skoda Octavia to wyjątkowo popularny auto w Europie. Sprawdzamy, ile trzeba za nie zapłacić w 28 krajach Starego Kontynentu, ale przede wszystkim – ile kosztuje realnie, czyli w stosunku do średniej pensji w danym państwie.

Skoda Octavia jest najchętniej kupowanym samochodem osobowym w Polsce, Czechach, Estonii i Szwajcarii. Ogólnie zajmuje jedenaste miejsce wśród najpopularniejszych aut w Europie (sprzedaż 212 687 szt. w 2018 r.), a w klasie kompaktowej jest druga, za Volkswagenem Golfem.

Ceny Skody Octavii w Europie – ogromne różnice

Skoda Octavia (2019)

Postanowiliśmy sprawdzić, jak kształtują się ceny tego auta w Europie. W poniższej tabeli prezentujemy, ile kosztuje podstawowa Octavia liftback z benzynowym silnikiem 1.0 TSI o mocy 115 KM (test tego auta tutaj) w bazowej wersji Active w 28 krajach, po przeliczeniu ceny z euro lub walut lokalnych na złotówki. W Wielkiej Brytanii cena dotyczy odmiany S, w Szwecji podstawową jest Ambition, a w Norwegii Octavia dostępna jest tylko jako kombi i to jej cenę podajemy.

Cena Skody Octavii w poszczególnych krajach Europy w przeliczeniu na złotówki

PaństwoSkoda Octavia 1.0 TSI Active (zł)
Norwegia129 668
Dania122 550
Holandia101 867
Austria97 309
Belgia96 449
Luksemburg94 879
Irlandia94 707
Finlandia92 768
Portugalia92 493
Francja92 407
Wielka Brytania91 550
Włochy90 085
Niemcy87 763
Szwajcaria87 287
Szwecja86 346
Węgry86 058
Chorwacja80 657
Polska76 050
Słowenia75 864
Estonia75 250
Słowacja75 121
Rumunia72 885
Litwa72 747
Bułgaria72 427
Grecja72 399
Łotwa70 520
Czechy70 064
Hiszpania66 435

Jak widać, rozstrzał cen jest gigantyczny – od 66,5 tys. w Hiszpanii do niemal 130 tys. zł w Norwegii. Średnia cena Octavii 1.0 TSI w 28 krajach Europy to 86,5 tys. zł. U nas za Octavię we wspomnianej konfiguracji trzeba zapłacić 76 tys. zł. W 17 krajach cena jest wyższa, a w 10 – niższa. Wygląda więc na to, że nie jest tak źle.

Ile tak naprawdę kosztuje Octavia?

Skoda Octavia (2019)

Sama cena niewiele jednak mówi – najważniejsze jest bowiem to, jakim obciążeniem jest zakup Octavii dla przeciętnie zarabiającego mieszkańca danego kraju. Zebraliśmy zatem dane o miesięcznych pensjach netto (źródło: Eurostat) i przeliczyliśmy je na złotówki. Tutaj różnice robią jeszcze większe wrażenie. Na czele zestawienia znajdują się Szwajcarzy (25 tys. zł miesięcznie), a na jego końcu Bułgarzy (1,5 tys. zł). Polskie 3,2 tys. zł także nie wygląda imponująco – plasujemy się na 21. miejscu. Mniej od nas zarabiają tylko Czesi, Chorwaci, Słowacy, Węgrzy, Litwini, Rumuni i wspomniani wyżej Bułgarzy. W wielu krajach, takich jak Francja, Niemcy czy Wielka Brytania, pensje są 3- lub 4-krotnie większe niż u nas. I tu dochodzimy do sedna sprawy. Na wykresie prezentujemy liczbę pensji, które wystarczają na zakup wspomnianego auta.

Liczba pensji, za którą w danym kraju można kupić Skodę Octavię 1.0 TSI

A w tabeli poniżej podajemy ceny Octavii 1.0 TSI w 28 krajach (przeliczone na złotówki) podzielone przez stosunek pensji netto w każdym z nich (także przeliczonej na zł) do pensji netto w Polsce. Dla przykładu: żeby statystyczni Polak i Niemiec w takim samym stopniu uszczuplili swój budżet, kupując nową Octavię,  kompaktowa Skoda musiałaby kosztować u nas niecałe 30 tys. zł.

Ceny Skody Octavii 1.0 TSI Active liftback przy uwzględnieniu miesięcznych zarobków w danym kraju w porównaniu do zarobków w Polsce (ceny przeliczone na zł)

PaństwoCena (zł)
Bułgaria149 856
Rumunia127 675
Węgry115 138
Litwa98 069
Słowacja82 455
Chorwacja81 803
Polska76 050
Czechy70 273
Portugalia66 940
Estonia63 993
Łotwa59 783
Słowenia56 353
Grecja42 274
Włochy38 200
Belgia31 959
Dania31 508
Francja30 854
Austria30 826
Irlandia30 341
Hiszpania28 894
Niemcy27 727
Finlandia27 669
Holandia26 478
Norwegia26 330
Szwecja22 827
Luksemburg22 104
Wielka Brytania21 607
Szwajcaria11 202

Niestety z analizy powyższych danych nie wyłania się pozytywny obraz. Niska pensja w naszym kraju realnie obniża siłę nabywczą i sprawia, że zakup wielu towarów jest dla nas dużo większym obciążeniem (i często zmusza do wyrzeczeń). Statystyczny, zarabiający średnio 8 tys. zł Europejczyk na kosztującą 86 tys. zł Octavię musi pracować niecałe 11 miesięcy. Szwajcarowi zajmie to zaledwie 3,5 miesiąca (by tak samo było w Polsce, Octavia musiałaby kosztować nad Wisłą… 11 tys. zł), Niemcowi – 8,6 miesiąca, a Włochowi – rok. Polakowi zajmie to już niemal 2 lata. I raczej trudno uznać za pocieszające to, że mieszkańcy 7 krajów Europy mają jeszcze trudniej. W skrajnym przypadku Bułgarii na zakup Octavii potrzeba aż 46,6 średnich pensji (to tak, jakby Polak musiał za nią zapłacić 150 tys. zł).

Konkluzja jest taka, że okazujemy się… bardzo cierpliwi. Bo skoro w sumie niewielki wzrost cen paliw potrafił wywołać we Francji niemal rewolucję, można sobie tylko wyobrazić, co by się działo, gdyby z dnia na dzień mieszkańcy tego kraju musieli płacić za auta realnie tyle, ile my. W przypadku omawianej Octavii byłoby to 51 tys. euro, czyli ponad 220 tys. zł.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

9 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji