Skoda Motorsport dokonała podsumowania sezonu rajdowego 2021 i podzieliła się planami na przyszłość. Dowiedz się więcej na ten temat.

Skoda Motorsport zdecydowanie może zaliczyć sezon 2021 do udanych. Zespoły klienckie i ich kierowcy, korzystający ze Skody Fabia Rally2 evo i jej poprzednika – modelu Fabia Rally2, zdobyli w tym roku ponad 20 tytułów mistrzowskich w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) i Rajdowych Mistrzostwach Europy FIA (ERC), a także w mistrzostwach krajowych, w tym m.in. w Polsce, Argentynie, Australii czy Rosji.

Andreas Mikkelsen w Skodzie Fabia Rally2 evo podczas Rajdu Monte Carlo.

Światowe i krajowe sukcesy

Skoda ma powody do zadowolenia z wyników osiągniętych w tegorocznych rajdowych zmaganiach. Andreas Mikkelsen został Rajdowym Mistrzem Świata FIA w kategorii WRC2, jak również zdobył tytuł w Rajdowych Mistrzostwach Europy FIA. W obu seriach Norweg siedział za kierownicą Skody Fabia Rally2 evo i reprezentował team Toksport WRT, który jest wspierany przez Skoda Motorsport. Mikkelsen umożliwił także swojemu zespołowi zwycięstwo w mistrzostwach ERC Teams. Ze względu na to, że norweski kierowca współpracował z różnymi pilotami, tytuł najlepszego pilota ERC przypadł Sarze Fernández, która została pierwszą kobietą z tym wyróżnieniem. W rajdach startuje ona u boku Efréna Llareny, który jeździ modelem Fabia Rally2 evo.

Sara Fernández przy Skodzie Fabia Rally2 evo.

Skoda Motorsport zwyciężyła też w zawodach organizowanych w Europie, Ameryce Południowej, na Bliskim Wschodzie i w Australii. Samochody tej marki dowiodły swojej wszechstronności, dominując w rajdowych odcinkach o nawierzchni asfaltowej (Mistrzostwa Szwajcarii) oraz wygrywając mistrzostwa na śniegu, lodzie i gładkim szutrze (Mistrzostwa Finlandii).

Zespoły Skody odniosły sukces również na niezwykle trudnych odcinkach specjalnych na szutrze w Argentynie. Ponadto kierowcy modeli Fabia Rally2 oraz Fabia Rally2 evo osiągnęli w tym sezonie świetne rezultaty we Włoszech, gdzie zdobyli nie tylko główny tytuł, ale także dwa oddzielne mistrzostwa na asfalcie i szutrze. Kolejnym osiągnięciem wartym podkreślenia jest ósmy tytuł w Czechach dla kierowcy testowego Skoda Motorsport Jana Kopecký’ego, który startuje w barwach dealerskiego zespołu Agrotec Skoda Rally Team.

W Polsce triumfował duet Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk, jadący Skodą Fabia Rally2 evo. Warto przypomnieć, że to już drugi tytuł mistrzów Polski, który trafia w ręce tej załogi (po raz pierwszy zdobyli to wyróżnienie w sezonie 2019). Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk zaliczyli w tym roku swój najlepszy sezon w historii. Zawodnicy zostali także mistrzami juniorskiej kategorii Rajdowych Mistrzostw Europy – Michelin Talent Factory.

W tym roku duet Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk sięgnął po drugi w karierze tytuł Rajdowych Mistrzów Polski.

Skoda Motorsport stawia na młodzież

W 2021 roku zespół Skoda Motorsport kontynuował strategię wspierania młodych zawodników. We wspomnianym już teamie Toksport WRT obok Andreasa Mikkelsena doświadczenie w rajdach WRC i Mistrzostwach Europy zdobywał 21-letni Marco Bulacia z Boliwii. Co więcej, rajdowy adept uplasował się na czwartym miejscu w klasyfikacji kierowców WRC2 i został uznany za najlepszego młodego kierowcę w sezonie 2021.

Niemałymi osiągnięciami w swoim debiutanckim sezonie za kierownicą Skody Fabia Rally2 evo może pochwalić się też Dominik Stříteský, rówieśnik Marco Bulacii. Zajął on piąte miejsce w klasyfikacji generalnej mistrzostw Czech, a dzięki wsparciu Skoda Motorsport ten młody kierowcy miał możliwość zdobycia pierwszego doświadczenia w zespole Toksport WRT na poziomie WRC w Rajdzie Hiszpanii.

21-letni Dominik Stříteský zaliczył w tym sezonie pierwszy w karierze start w rundzie WRC – Rajdzie Hiszpanii.

Skoda Fabia w wersjach Rally2 oraz Rally2 evo jest zdecydowanie najbardziej wyróżniającym się samochodem w swojej kategorii. Od 2015 roku ten model umożliwił zespołom na całym świecie odniesienie ponad 1500 zwycięstw w rajdach i zapewnił ponad 3700 miejsc na podium. Tylko w sezonie 2021 kierowcy Skody Fabia Rally2 i Skody Fabia Rally2 evo zdobyli ponad 20 tytułów mistrzowskich. Od 2015 roku Skoda Motorsport sprzedała ponad 440 egzemplarzy tego modelu.

Rozmowa z Michalem Hrabánkiem, szefem Skoda Motorsport

Skoda Motorsport wprowadziła nową strategię w 2021 roku – m.in. bezpośrednio wspieraliście zespół Toksport WRT. Czy jesteście zadowoleni z osiągniętego wyniku?

Absolutnie. W myśl nowej strategii postanowiliśmy jeszcze bardziej skoncentrować się na naszych zespołach klienckich. Wybraliśmy Toksport WRT, ponieważ postawił on na ciekawe połączenie doświadczenia z młodością – zatrudnili Andreasa Mikkelsena i utalentowanego, dobrze zapowiadającego się zawodnika Marco Bulacię z Boliwii. Norweg zwyciężył w klasyfikacji kierowców WRC2 Rajdowych Mistrzostw Świata FIA za kierownicą Skody Fabia Rally2 evo. Bulacia poczynił znaczne postępy i osiągnął naprawdę dobre wyniki. Co ciekawe, zespół Movisport, który wygrał Drużynowe Mistrzostwa WRC2, także zaufał naszemu modelowi Fabia Rally2 evo. Podsumowując – zdobyliśmy dwa tytuły w kategorii WRC2 i to kolejny udany sezon dla drużyny Skoda Motorsport.

Na czym dokładnie polegało Wasze wsparcie dla zespołu Toksport WRT?

Zespół Skoda Motorsport był obecny w każdej rundzie WRC2 z dwoma inżynierami i mechanikami dedykowanymi dla Toksport WRT. Udostępniliśmy także technikom zespołu nasze dane z poprzednich lat.

Ale poza tą aktywnością, marka wspierała także inne zespoły klientów?

Oczywiście. W wybranych rundach Rajdowych Mistrzostw Świata FIA wysyłaliśmy specjalnie wyposażoną w części ciężarówkę Skoda Motorsport. Dzięki temu zespoły, które wspieramy, miały zapewniony dostęp do wszystkich niezbędnych komponentów, aby model Fabia Rally2 evo mógł kontynuować rywalizację, na przykład po wypadku. Ciężarówka ta „dyżurowała” również podczas wybranych rund Rajdowych Mistrzostw Europy FIA.

Skoda Motorsport była zamieszana w zdobycie także europejskich tytułów…

Andreas Mikkelsen zdobył tytuł w Rajdowych Mistrzostwach Europy FIA ponownie prowadząc model Fabia Rally 2 evo przygotowany przez zespół Toksport WRT. W tej serii Toksport WRT triumfował także w klasyfikacji zespołowej.

Wsparcie Skoda Motorsport dla rozwoju w pełni elektrycznego wariantu Skody Fabii Rally2 evo to zupełnie nowy projekt. Jaka strategia się za tym się kryje?

Elektryfikacja odgrywa coraz większą rolę nie tylko w „zwykłych” samochodach, ale także w sportach motorowych. Musimy przygotować się na te zmiany. Z tego względu, kiedy zaoferowano nam szansę stworzenia w pełni elektrycznego samochodu rajdowego we współpracy z Kreisel Electric i Baumschlager Rallye Racing, bez wahania zdecydowaliśmy się na ten ruch. Dostosowaliśmy nadwozie, podwozie i zawieszenie Skody Fabia Rally2 evo do wymagań elektrycznego układu napędowego. Prototyp o nazwie Skoda RE-X1 Kreisel, z mocą od 260 do ponad 500 kW, może być dostosowany zarówno do rajdów, jak i zawodów rallycross. Samochód zrobił duże wrażenie w swoich pierwszych zawodach.

Jakie mają Państwo plany na 2022 rok?

Przed nami bardzo pracowity czas. W Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA będziemy nadal wspierać bezpośrednio Toksport WRT i wszystkie nasze zespoły klienckie, zapewniając dedykowany serwis części zamiennych. Wyślemy również naszą ciężarówkę z częściami na wybrane rundy Rajdowych Mistrzostw Europy FIA.

2021 rok był siódmym sezonem zmagań Skody Fabia Rally2. Jak wygląda zainteresowanie samochodem?

Do tej pory sprzedaliśmy ponad 440 sztuk różnych wersji Skoda Fabia Rally2. Samochód jest zdecydowanie bestsellerem w swojej kategorii.

W sieci można obejrzeć filmy przedstawiające nową generację modelu Fabia Rally2. Czy może Pan zdradzić szczegóły dotyczące nowego samochodu?

Postaram się uchylić rąbka tajemnicy. Skoda Fabia Rally2 bazuje na modelu produkcyjnym nowej generacji. Jesteśmy więc w trakcie projektowania zupełnie nowego samochodu rajdowego, co zawsze jest dużym wyzwaniem. Dla przykładu: nowa generacja Skody Fabia Rally2 ma zupełnie nowe podwozie i układ napędowy.

W takim wypadku warto zadać pytanie – kiedy nowa generacja Skody Fabia Rally2 będzie gotowa do rywalizacji?

Nie ustaliliśmy jeszcze konkretnej daty „premiery”, aczkolwiek naszym celem jest lato 2022.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here