Skoda Kodiaq RS (2019)

Oto pierwszy SUV Skody z rodziny RS, a zarazem najmocniejszy seryjny diesel w historii tej marki. Skoda Kodiaq RS korzysta z 2-litrowego silnika wysokoprężnego biturbo o mocy 240 KM.

O Kodiaqu RS było głośno jeszcze przed oficjalnym debiutem – model ustanowił rekord północnej pętli Nürburgringu wśród 7-osobowych SUV-ów (czytaj więcej: Motoprzegląd). Sabine Schmitz, jedyna kobieta, która zwyciężyła w 24-godzinnym wyścigu na tym kultowym torze, „wykręciła” Skodą czas 9:29,84 min.

Podczas salonu samochodowego w Paryżu Kodiaq RS debiutuje w pełnej krasie. Z zewnątrz wyróżniają go m.in. 20-calowe obręcze, za którymi kryją się czerwone zaciski hamulcowe i większe tarcze, oraz zmodyfikowane zderzaki – tylny, podobnie jak w Octavii RS, wyróżnia się odblaskowym pasem biegnącym przez całą szerokość samochodu.

Skoda Kodiaq RS (2019)
Kodiaq RS będzie oferowany w niedostępnym dla innych wersji niebieskim odcieniu Race Blue.

Przy okazji zmiany przeszedł sam logotyp vRS („v” od słowa „victory”, czyli „zwycięstwo”), teraz z czerwonym akcentem symbolizującym sportowe osiągi. Najmocniejszego Kodiaqa wyróżniają też lakierowane na czarno dodatki: osłona chłodnicy, lusterka boczne i relingi dachowe. Zarówno przednie, jak i tylne lampy korzystają z diod LED.

Skoda Kodiaq RS (2019)
Nowe logo modeli Skody z serii RS – teraz z czerwonym akcentem.

Sportowych akcentów nie zabrakło w kabinie: mocno wyprofilowane fotele z tapicerką z Alcantary, a także kierownica i panele drzwi mają czerwone przeszycia, pedały otrzymały nakładki ze szczotkowanej stali, a wykończenie paneli ozdobnych przywodzi na myśl włókno węglowe. Cyfrowe zegary wzbogaciły się o widok sportowy, skoncentrowany na parametrach istotnych podczas dynamicznej jazdy.

Skoda Kodiaq RS (2019)
Tapicerka z Alcantary w kabinie Kodiaqa RS ma diamentowe przeszycia.

Najważniejsze kryje się jednak pod maską – to 2-litrowy, podwójnie turbodoładowany silnik Diesla o mocy 240 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm, dostępnym w szerokim zakresie od 1750 do 2500 obr./min. Ta sama jednostka napędza topowy wysokoprężny wariant Passata i bardzo dobrze, że znalazła zastosowanie w innym modelu grupy Volkswagen – pracuje kulturalnie, jest żwawa i zużywa rozsądne ilości paliwa. Zarówno w Passacie, jak i w Kodiaqu współpracuje z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową DSG oraz aktywnym napędem 4×4 typu Haldex ze sprzęgłem wielotarczowym. Ten ostatni w razie poślizgu może przekazać na jedno koło nawet 85% momentu obrotowego. Z kolei w warunkach dobrej przyczepności napędza wyłącznie przednią oś.

240-konny Kodiaq rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,0 s i osiąga maksymalną prędkość 220 km/h. Skoda deklaruje, że średnie zużycie paliwa ma wynosić jedynie 6 l/100 km.

Skoda Kodiaq RS (2019)
Znany z VW Passata silnik Diesla ma 2 litry pojemności, dwie turbosprężarki i osiąga moc 240 KM oraz sowite 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Kodiaq RS to pierwszy model Skody z „podbiciem” dźwięku z układu wydechowego (Dynamic Sound Boost) – na zewnątrz i wewnątrz samochodu. System połączono z wyborem profilu jazdy (Driving Mode Select). „Ścieżka dźwiękowa” zmienia się zależnie od wybranego programu. W trybie Comfort jest dyskretna, w Normal staje się bardziej donośna, a w Sport nabiera sportowego, basowego tonu. Są jeszcze programy Eco (uaktywnia funkcję „luzu” dwusprzęgłowej przekładni i sprzyja ekonomicznej jeździe), Snow (na drogi o słabej przyczepności) oraz Individual (pozwala dobrać osobne ustawienia poszczególnych podzespołów). Wybór profilu jazdy zmienia także charakterystykę tłumienia nierówności – model otrzymał bowiem adaptacyjne amortyzatory (DCC).

Pierwszych dostaw Skody Kodiaq RS do klientów można spodziewać się na początku przyszłego roku.

Czytaj więcej: 5 SUV-ów klasy średniej – PORÓWNANIE

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

1 KOMENTARZ

  1. Świetny mocny suv, ale cena juz nie wygląda na taką rodzinną i przystępną. Ja tam wolę zostać przy moim rextonie, jest może trochę słabszy ale cena jest dwa razy mniejsza. Coś za coś jak widać

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here