- Po blisko 4 latach od debiutu trzecia generacja Fabii przechodzi modernizację
- Subtelne zmiany w wyglądzie, znacznie szersza gama wyposażenia, tylko silniki benzynowe
Fabia to obok Octavii i Rapida najpopularniejszy model Skody – w ub.r. znalazła ponad 200 tys. nabywców, z czego blisko 20 tys. w Polsce. Miejska Skoda od lat należy do najpopularniejszych modeli w naszym kraju, zarówno wśród firm, jak i klientów prywatnych.
Wiele twarzy
Z zewnątrz zmodernizowana Fabia wyróżnia się przede wszystkim odświeżonym przednim pasem z szerszym wlotem powietrza i przyciemnionymi lampami – dzięki czemu przód wydaje się optycznie szerszy. Znaczące zmiany nie były potrzebne, bo model wciąż wygląda atrakcyjnie – zwłaszcza że na życzenie dostępny jest np. z dachem w kontrastującym kolorze.
W kabinie pojawiły się nowe obicia foteli, odświeżona grafika wskaźników oraz większy ekran multimediów. Sam system jest funkcjonalny (można wzbogacić go m.in. interfejsy dla smartfonów oraz nawigację online), a przede wszystkim łatwy w obsłudze – poza ekranem służą do tego tradycyjne pokrętła i przyciski. Reszta pozostała bez zmian: miejsce kierowcy wyróżnia się dopracowaną ergonomią, przestrzeń z tyłu jest co najmniej wystarczająca, a bagażnik – obszerny.
Bardziej istotne są nowości na liście wyposażenia, przede wszystkim te z dziedziny aktywnego bezpieczeństwa. Fabia po liftingu dostępna jest m.in. z diodowymi, skrętnymi reflektorami, asystentem martwego pola czy monitorowaniem tylnej strefy podczas cofania (ostrzega o pojazdach nadjeżdżających z boku). Zwłaszcza dwa ostatnie elementy są przydatne podczas jazdy po większym mieście.
Tylko benzyna
Skoda wycofała z oferty Fabii po liftingu jednostki wysokoprężne – model dostępny jest teraz z czterema 3-cylindrowymi silnikami 1.0. Dwa słabsze, wolnossące, rozwijają 60 i 75 KM (bazowy wariant trafi do sprzedaży w późniejszym terminie), a dwa mocniejsze mają turbo i generują 95 oraz 110 KM. Najmocniejszy na życzenie dostępny jest z udaną, sprawną 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową DSG, a standardowo – z 6-stopniową przekładnią manualną. Słabsze – tylko z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi.
Pomijając brak szóstego przełożenia, przydatnego podczas jazdy drogami szybkiego ruchu, Fabię można z powodzeniem polecić w słabszych wersjach. Silniki – jak na 3-cylindrowe – pracują kulturalnie i nie drażnią uszu swoim brzmieniem, zapewniając przyzwoitą dynamikę.
Zawieszenie wersji po liftingu obyło się bez zmian. Zapewnia bardzo dobry kompromis między precyzją prowadzenia i stabilnością a komfortem – pod warunkiem pozostania przy maksymalnie 16-calowych obręczach. Wtedy nie hałasuje.
Atrakcyjna oferta
Fabia po liftingu debiutuje w promocyjnej cenie 43 tys. zł, z darmowym pakietem przeglądów. Jej atutem jest atrakcyjna oferta opcji: wiele przydatnych dodatków kosztuje mniej niż 1000 zł albo można je kupić w korzystnych pakietach.
Skoda Fabia po liftingu – dane techniczne i osiągi
Dane techniczne | 1.0 MPI | 1.0 MPI* | 1.0 TSI | 1.0 TSI** |
---|---|---|---|---|
Silnik | benzynowy | benzynowy | benz., turbo | benz., turbo |
Pojemność skokowa | 999 cm³ | 999 cm³ | 999 cm³ | 999 cm³ |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 | R3/12 | R3/12 | R3/12 |
Moc maksymalna | 60 KM/5000 | 75 KM/6200 | 95 KM/5000 | 110 KM/5000 |
Maksymalny moment obr. | 95 Nm/3000 | 95 Nm/3000 | 160 Nm/1800 | 200 Nm/2000 |
Osiągi (dane producenta) | ||||
Prędkość maksymalna | b.d. | 168 km/h | 184 km/h | 195 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | b.d. | 14,9 s | 10,8 s | 9,6 s |
Średnie zużycie paliwa | b.d. | 4,9 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,7 l/100 km |
Cena od | nieustalona | 43 000 zł | 48 100 zł | 53 300 zł |
*dostępny również z LPG; **dostępny także z przekładnią DSG