TestyTestSkoda Enyaq Sportline iV 80x – pierwsza jazda

Skoda Enyaq Sportline iV 80x – pierwsza jazda

Skoda Enyaq Sportline iV w 265-konnej wersji 80x z napędem na cztery koła pojawi się na polskim rynku dopiero za kilka miesięcy. Jednak nam udało się już sprawdzić, co potrafi czeski SUV w tej konfiguracji. Oto nasze wrażenia z pierwszych jazd elektryczną Skodą Enyaq Sportline iV 80x.

Skoda Enyaq iV, czyli pierwszy w historii czeskiej marki SUV z napędem elektrycznym, ujrzał światło dzienne we wrześniu ubiegłego roku, a na początku obecnego poznaliśmy polski cennik tego auta. Na początek do sprzedaży trafiły dwie wersje silnikowe – 60 (moc 179 KM, zasięg do 412 km) oraz 80 (moc 204 KM, zasięg do 536 km).

Skoda Enyaq Sportline iV 80x - tył

W lutym Czesi pokazali Enyaqa w usportowionej odmianie Sportline i zapowiedzieli wprowadzenie do oferty wariantu 80x o mocy 265 KM i z napędem na wszystkie koła. Kilka dni temu nasza redakcja jako jedna z pierwszych w Polsce uczestniczyła w jazdach testowych elektryczną Skodą w takiej właśnie wersji. Z poniższego artykułu dowiecie się, czym Skoda Enyaq Sportline iV różni się od standardowego modelu, a także jak jeździ nowa odmiana 80x.

Skoda Enyaq Sportline iV (2021) – nadwozie, wymiary

Skoda Enyaq Sportline iV mierzy 465,3 cm długości, 187,9 cm szerokości (214,7 cm z lusterkami) i 160,4 cm wysokości, a jej rozstaw osi to 276,8 cm. Biorąc pod uwagę wymiary zewnętrzne, różnice względem bazowej odmiany nie są duże – usportowiony wariant czeskiego SUV-a jest o niecałe 0,5 cm dłuższy i trochę ponad 1 cm niższy. Co innego natomiast w kwestii wyglądu.

Skoda Enyaq Sportline iV 80x - bok

Zwarta, masywna sylwetka auta dzięki pakietowi Sportline zyskała nieco zadziornego charakteru, z czym idealnie współgrają obecne w egzemplarzach testowych, opcjonalne obręcze kół Betria o średnicy 21 cali (seryjne felgi Vega są o cal mniejsze). Znak rozpoznawczy opisywanej wersji stanowią dodatki pokryte czarnym błyszczącym lakierem.

Skoda Enyaq Sportline iV 80x - felga
Opcjonalne obręcze kół ze stopów lekkich Betria mają średnicę aż 21 cali.

W tym kolorze są obudowy lusterek bocznych, relingi dachowe, ramki wokół szyb, obramowanie grilla i ozdobna listwa w przednim zderzaku, a także oznaczenia marki i modelu. Z kolei progi są w kolorze nadwozia, co też pozwala odróżnić Enyaqa Sportline od standardowego wariantu. Należy jeszcze wspomnieć o przemodelowanym tylnym zderzaku z lakierowanym na czarno dyfuzorem.

Nowa Skoda Enyaq Sportline iV – wnętrze, bagażnik

Skoda Enyaq niezależnie od wersji oferuje bardzo przestronną kabinę, jednak słowa uznania dla konstruktorów należą się za coś innego. Mianowicie za to, jak udało im się tę przestrzeń zagospodarować. W tym aucie czeska idea Simply Clever została dopracowana niemal do perfekcji. We wnętrzu znajdziemy sporo schowków i innych funkcjonalnych rozwiązań, które okazuję się faktycznie przydatne i użyteczne na co dzień.

Skoda Enyaq Sportline iV 80x - fotele przednie
Przednie fotele w wersji Sportline iV zapewniają dobre trzymanie boczne, a przy tym nie są za ciasne.

Dla kierowcy i pasażera przygotowano sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Zapewniają one lepsze podparcie boczne od standardowych, a przy tym pozostały wygodne i co najważniejsze nie są za ciasne nawet dla dobrze zbudowanych osób. Szeroki zakres regulacji siedzenia (plus regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy) pozwala dobrać optymalną pozycję „za kółkiem”.

Pozytywnie zaskakuje również ilość miejsca na tylnej kanapie. W komfortowych warunkach mogą tutaj podróżować 3 dorosłe osoby, w czym zasługa m.in. niemal płaskiej podłogi oraz odpowiednio wyprofilowanej podsufitki, dzięki czemu pomimo obecności elektrycznie otwieranego, szklanego dachu nawet wysokim pasażerom nie brakuje przestrzeni nad głowami. Natomiast 2 osoby poczują się z tyłu prawie jak w limuzynie – rozkładane zagłówki mogą służyć za poduszkę, a odległość siedziska od przedniego fotela jest na tyle duża, że można swobodnie założyć nogę na nogę.

Skoda Enyaq Sportline iV 80x - tylna kanapa
Wygodna tylna kanapa zapewnia komfortowe warunki podróży – miejsca nie brakuje w żadnym kierunku.

Elektryczny SUV z Mlada Boleslav zapewnia również bardzo przyzwoite możliwości transportowe. Bagażnik ma 585 litrów pojemności (maksymalnie – 1710 l), a jego funkcjonalność podnoszą dodatkowe haki umieszczone na burtach oraz organizer pod podłogą. Ponadto Skoda Enyaq iV 80x może ciągnąć przyczepę o masie do 1400 kg.

Skoda Enyaq Sportline iV – deska rozdzielcza, multimedia

Utrzymane w ciemnej tonacji wnętrze to kolejny wyróżnik wersji Sportline. Czarna podsufitka czy dekoracyjne listwy imitujące włókno węglowe dodatkowo podkreślają sportowy charakter auta, a wykończenie kokpitu jest na bardzo dobrym poziomie. Jeśli ktoś nadal twierdzi, że Skoda jest marką budżetową, to znaczy, że po prostu nie siedział jeszcze w Enyaqu.

Skoda Enyaq Sportline iV 80x - deska rozdzielcza
W wersji Sportline iV kokpit jest częściowo obszyty skórą i wykończony ozdobnymi panelami przypominającymi włókno węglowe. Całość została solidnie zmontowana.

Niemal wszystkie funkcje samochodu obsługuje się z poziomu dużego ekranu dotykowego o przekątnej 13 cali, a poniżej nawiewów znajdziemy 6 klawiszy-skrótów, które pozwalają szybko wywołać konkretne menu na centralnym wyświetlaczu (głównie związane z klimatyzacją i ustawieniami pojazdu). Osoby, które miały już kontakt z aktualną Octavią, powinny w miarę szybko odnaleźć się w kabinie Enyaqa, pozostali zapewne będą potrzebowali nieco dłuższej chwili, żeby w pełni opanować system infotainment Skody.

Skoda Enyaq Sportline iV 80x – układ napędowy

Skoda Enyaq powstała na platformie MEB, która została opracowana z myślą o autach elektrycznych. Zespół baterii zamontowano pod podłogą auta, co przełożyło się nie tylko na przestronność wnętrza (o czym już pisaliśmy), ale także na obniżenie środka ciężkości i poprawę prowadzenia (o czym w dalszej części tekstu). W testowanej wersji akumulator ma pojemność 82 kWh (użyteczna: 77 kWh).

Opisywany wariant 80x został wyposażony w dwa silniki elektryczne (204-konny przy tylnej osi oraz 109-konny z przodu), których moc systemowa wynosi 265 KM, a maksymalny moment obrotowy sięga 425 Nm. Dzięki napędowi na wszystkie koła i dobrze skalibrowanej elektronice czeski SUV nie ma żadnych problemów z trakcją i od 0 do 100 km/h „katapultuje się” w 6,9 s, co potwierdziły także nasze pomiary. Prędkość maksymalną, podobnie jak w słabszych odmianach, ograniczono do 160 km/h.

Skoda Enyaq Sportline iV 80x - tył

A jak wypada nowy Enyaq iV 80x pod względem zużycia prądu? Ujmijmy to tak – za kierownicą elektrycznej Skody można skutecznie wyleczyć się z tzw. range anxiety, czyli obawy przed niewystarczającym zasięgiem. Nawet bez przesadnego pilnowania wskazań komputera pokładowego można przejechać ponad 400 km na jednym „zbiorniku”, pod warunkiem oczywiście, że nasza prędkość nie przekroczy 100-110 km/h. Z kolei poruszając się drogami lokalnymi, powinniśmy zbliżyć się do obiecywanego przez producenta zasięgu 500 km.

Skoda Enyaq Sportline iV 80x – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

Skoda Enyaq Sportline iV oferuje możliwość wyboru jednego z kilku trybów jazdy, które w różny sposób wpływają na pracę napędu, układu kierowniczego oraz opcjonalnego zawieszenia adaptacyjnego DCC. My przez większość czasu korzystaliśmy z ustawienia Sport – wyostrza on reakcje auta na wciśnięcie pedału przyspieszenia i ruchy kierownicą oraz usztywnia amortyzatory. Mimo to komfort jazdy pozostawał na akceptowalnym poziomie, a przypomnijmy, że testowany egzemplarz poruszał się na 21-calowych felgach z niskoprofilowymi oponami.

Skoda Enyaq Sportline iV 80x - przód

Elektryczny SUV Skody nie dorównuje hot hatchom pod względem lekkości prowadzenia (w końcu waży ponad 2 tony), jednak dobry rozkład mas i nisko położony środek ciężkości sprawiają, że Enyaq Sportline iV potrafi dać całkiem sporo przyjemności z jazdy. Przez zakręty przejeżdża bardzo pewnie, niemal jak po szynach, ale jeśli kierowca przesadzi nieco z prędkością na wejściu, zostanie ukarany łatwą do opanowania podsterownością.

Bardzo duże wrażenie zrobił na nas adaptacyjny tempomat (ACC) z automatyczną rekuperacją. Po zaznaczeniu w ustawieniach opcji „Przewidywanie przebiegu drogi” oraz „Przewidywanie dopuszczalnej prędkości” rola kierowcy sprowadza się właściwie tylko do kręcenia kierownicą. Wzmożoną czujność należy jednak zachować przy dojeżdżaniu do skrzyżowania ze znakiem STOP lub ustąp pierwszeństwa.

Podczas jazd testowych dla dziennikarzy mieliśmy okazję sprawdzić Skodę Enyaq Sportline iV na dwóch trasach przygotowanych przez organizatorów. Pierwsza, 55-kilometrowa wiodła pustymi, bocznymi drogami przez malownicze okolice czeskiej prowincji i pozwoliła przetestować właściwości jezdne. Z kolei druga, dłuższa (66 km) była bardziej różnorodna i wręcz stworzona do przetestowania aktywnego tempomatu z inteligentnym odzyskiem energii w praktyce. Tak też zrobiliśmy.

Skoda Enyaq Sportline iV 80x - tempomat
Aktywny tempomat (ACC) działa bardzo sprawnie. Na zdjęciu widać największą wadę 13-calowego ekranu – łatwo się brudzi i „zbiera” odciski palców.

Samochód ani razu nie miał problemu z prawidłowym odczytaniem ograniczenia prędkości, a należy dodać, że na trasie testowej to zadanie było nieco utrudnione. Zdarzało się, że znaki częściowo zasłaniała bujna roślinność, a w kilku miejscach trafiliśmy na remontowany odcinek drogi z nietypowo umieszczonymi znakami (krzywo i/lub blisko ziemi) – mimo to komputer zawsze ustawiał odpowiednią prędkość. Dzięki synchronizacji danych z nawigacją, auto również samo zwalniało przed ostrzejszymi zakrętami, odzyskując przy tym energię.

Skoda Enyaq Sportline iV (2021) – wyposażenie, cena

Na liście wyposażenia standardowego Skody Enyaq Sportline iV znajdziemy m.in. 20-calowe felgi aluminiowe Vega, obniżone, sportowe zawieszenie (-15 mm z przodu, -10 mm z tyłu), progresywne wspomaganie układu kierowniczego, reflektory matrycowe Full LED, światła tylne LED z dynamicznymi kierunkowskazami oraz zarezerwowany wyłącznie dla tej odmiany pakiet stylistyczny i tapicerkę.

Początkowo na polskim rynku Enyaq Sportline iV będzie dostępny jedynie w tylnonapędowej wersji 80 (204 KM), którą wyceniono na 232 800 zł. W przypadku testowanego wariantu 80x (265 KM) z napędem na cztery koła i bogatym wyposażeniem opcjonalnym należy się spodziewać ceny w okolicach 300 000 zł. Są to jednak tylko nasze przypuszczenia, ponieważ ta wersja trafi do sprzedaży dopiero pod koniec roku.

Poniżej znajdziesz aktualny cennik Skody Enyaq iV:

Skoda Enyaq iV (2021) – opis wersji i cennik

Skoda Enyaq Sportline iV 80x – PODSUMOWANIE

Już standardowa Skoda Enyaq iV oferuje szereg zalet – m.in. przestronne wnętrze, wysoki poziom wykończenia, fenomenalne wyciszenie kabiny i spory zasięg. Testowana przez nas odmiana Sportline iV 80x do tej listy dodaje jeszcze atrakcyjny wygląd i świetne osiągi, co czyni z czeskiego SUV-a nie tylko udanego „elektryka”, ale po prostu – udany samochód.

Skoda Enyaq Sportline iV 80x - tył

Skoda Enyaq Sportline iV 80x – dane techniczne, osiągi, zużycie energii

2 silniki elektryczne (po jednym przy każdej osi), moc maksymalna 265 KM, maksymalny moment obrotowy 425 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s, prędkość maksymalna 160 km/h, średnie zużycie energii 16,0 kWh/100 km (NEDC)

Skoda Enyaq Sportline iV 80x – dane techniczne, osiągi, zużycie energii
DANE TECHNICZNE Skoda Enyaq iV 80x
Silnik 2x elektryczny
Moc maksymalna 265 KM
Maks. moment obrotowy 425 Nm
Napęd/skrzynia biegów 4×4/1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,65/1,88/1,60 m
Rozstaw osi 2,77 m
Średnica zawracania 10,8 m
Masa własna 2195-2380 kg
Dopuszczalna masa całkowita 2750 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 585-1710 l
Pojemność akumulatora 82 kWh brutto (77 kWh netto)
Opony (przód; tył) 235/45 R21; 255/40 R21
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s
Średnie zużycie energii (NEDC) 16,0 kWh/100 km
CENA
Wersja Skoda Enyaq Sportline iV 80x
Cena wersji podstawowej 182 300 zł (Enyaq iV 60)
Cena wersji testowanej jeszcze nieznana

Skoda Enyaq Sportline iV 80x – galeria zdjęć

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji