ElektromobilnośćSkoda Enyaq iV neutralna pod względem emisji CO2

Skoda Enyaq iV neutralna pod względem emisji CO2

Jeden z najbardziej rodzinnych „elektryków” – Skoda Enyaq iV – może pochwalić się neutralnym bilansem w zakresie emisji dwutlenku węgla.

Samochody elektryczne są bezemisyjnie w zakresie lokalnym, tzn. nie emitują spalin w miejscu, gdzie się akurat poruszają. Ich całkowita emisyjność zależy jednak od pochodzenia prądu (np. z elektrowni węglowej albo ze źródeł odnawialnych) oraz od śladu węglowego powstającego w ramach procesu produkcji. Innymi słowy, nieskompensowane emisje CO2 uwalniane podczas budowania samochodu elektrycznego stanowią pewnego rodzaju „dług”, który można później „spłacić”, ładując auto energią możliwie przyjazną środowisku – w optymalnej sytuacji powinna to być tzw. zielona energia.

Działania Skody podejmowane na etapie produkcji Enyaqa iV sprawiają, że w momencie dostawy każdy egzemplarz modelu ma neutralny bilans emisji CO2. Stan ten będzie się utrzymywać, jeśli pojazd będzie ładowany prądem pochodzącym ze źródeł odnawialnych.

Etap produkcji

Skoda stara się możliwie ograniczyć generowanie CO2 podczas całego procesu produkcyjnego Enyaqa iV, a wszystkie emisje dwutlenku węgla dokumentuje zgodnie z normami ISO. Z myślą o tym producent systematycznie optymalizuje procesy produkcyjne w swoich fabrykach. Fabryka komponentów w Vrchlabí pod koniec 2020 roku stała się pierwszym zakładem marki neutralnym pod względem emisji CO2. Enyaq iV jest budowany w głównej fabryce Skody w Mladej Boleslav, gdzie marka instaluje największy dachowy system fotowoltaiczny w Czechach. Cała energia potrzebna do produkcji w czeskich zakładach Skody do 2030 r. będzie pochodzić ze źródeł neutralnych w zakresie emisji dwutlenku węgla.

skoda enyaq iv produkcja
Enyaq iV powstaje w głównej fabryce Skody w Mladej Boleslavi.

Przykładem na to, jak zmyślne pomysły mogą przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2, jest opracowana przez Skodę aplikacja Optikon. Korzystając ze sztucznej inteligencji, pozwala ona optymalnie wykorzystać przestrzeń w kontenerach transportowych. W rezultacie w pierwszej połowie 2020 roku liczbę transportów zmniejszono o ponad 150 – oszczędzając tym samym 80 ton CO2.

Dostawcy i logistyka

Oprócz optymalizacji własnych procesów produkcyjnych Skoda monitoruje emisje CO2 swoich dostawców i partnerów. Producent dba o to, aby uniknąć emisji CO2 lub zmniejszyć je w łańcuchu dostaw i w logistyce m.in. dzięki wykorzystaniu zielonej energii elektrycznej. Na przykład dostawca LG gwarantuje wykorzystanie zielonej energii do produkcji akumulatorów dla Enyaqa iV.

ŠKODA-ENYAQ-IV-production
W przyszłości akumulatory z rozbitych i złomowanych aut elektrycznych będą służyć w systemach magazynowania energii, a później trafią do recyklingu. W Enyaqu iV akumulator kryje się w podłodze – co widać po „grubych” progach auta.

Pozostałe emisje CO2 są obliczane na podstawie oceny cyklu życia Enyaqa iV. Pomiar ten ma certyfikat TÜV NORD CERT, który potwierdza prawidłowe rejestrowanie uwalniania CO2 w całym cyklu życia pojazdu i w momencie dostawy do klienta klasyfikuje Enyaqa iV jako produkt neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla.

Recykling akumulatorów i samochodów

Emisje CO2 w całym cyklu życia obejmują również recykling Enyaqa iV. Montowane w samochodzie akumulatory otrzymują drugie życie w systemach magazynowania energii Skody – ich stosowanie przedłuża żywotność akumulatorów, a tym samym poprawia ich ślad ekologiczny. Finalnie są one poddawane recyklingowi, a surowce, które posłużyły do ich produkcji, są wykorzystywane ponownie.

W bilansie uwzględnia się również emisje CO2 z recyklingu pojazdu. W dalszej redukcji emisji dwutlenku węgla pomaga wysoki wskaźnik recyklingu i szerokie wykorzystanie materiałów już poddanych recyklingowi lub tych nadających się do recyklingu.

skoda enyaq iv emisje co2
Przy ładowaniu zieloną energią Enyaq iV przez całe swoje życie będzie neutralny pod względem emisji CO2.

Kompensacja emisji CO2 poprzez certyfikowane projekty

Niektórych emisji CO2 powstających podczas produkcji Skody Enyaq iV (czytaj test) nie da się jeszcze uniknąć. Producent rekompensuje to poprzez zakup certyfikowanych kredytów węglowych. Wiąże się to ze wspieraniem wybranych projektów ochrony klimatu, takich jak budowa dużej farmy wiatrowej w Indiach. Park w Tamil Nadu na południu kraju będzie składał się ze 100 turbin wiatrowych. Dzięki łącznej mocy 200 MW dostarczy czystą energię do 600 000 gospodarstw domowych.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji