TestyTestSkoda Enyaq Coupe iV – pierwsza jazda

Skoda Enyaq Coupe iV – pierwsza jazda

Skoda idzie za ciosem i niedługo oficjalnie rozszerzy gamę o Enyaqa Coupe iV, czyli elektrycznego SUV-a z dynamiczniej narysowaną tylną częścią nadwozia. My już jeździliśmy egzemplarzem przedprodukcyjnym. Oto garść informacji na temat Skody Enyaq Coupe iV.

Uterenowione samochody z gwałtownie opadającą tylną szybą przeżywają obecnie prawdziwy rozkwit popularności, czego dowodzą co raz to nowe premiery SUV-ów coupe – m.in. Forda Mustanga Mach-E lub Renault Arkany. Można powiedzieć, że Skoda trafiła na idealny moment do zaprezentowania swojego gracza w tym segmencie, bo zbiegł się ze względnie niedawną premierą pierwszego elektrycznego SUV-a Skody – Enyaqa. I to właśnie na jego bazie powstanie usportowiony SUV marki z Mlada Boleslav i, podobnie jak on, również wykorzysta źródło napędu pozbawione jednostki spalinowej.

Nasza redakcja jako jedna z pierwszych w Polsce miała okazję przetestować przedprodukcyjny egzemplarz Enyaqa Coupe iV w rzeczywistych warunkach drogowych. W niniejszym tekście podzielimy się pierwszymi spostrzeżeniami na temat tego modelu i ocenimy, czy usportowiona sylwetka negatywnie wpłynęła na funkcjonalność, z której zasłynął standardowy Enyaq.

Skoda Enyaq Coupe iV 02

Skoda Enyaq Coupe iV – nadwozie, wymiary

Od strony technicznej Enyaq Coupe iV bazuje na platformie MEB, wykorzystywanej przez koncern Volkswagena do produkcji aut elektrycznych. Tak naprawdę jest osobną wersją nadwoziową bazowego Enyaqa, dlatego niewiele różni się od niego wymiarami – w zasadzie jest tylko o ok. 1 cm wyższy (1,62 m). Na długość i szerokość mierzy tyle samo, odpowiednio 4,65 m i 1,88 m. Osie pojazdu ulokowano w odległości 2,76 m, co również nie uległo zmianie.

Kluczowe różnice widać rzecz jasna w tylnej części nadwozia. Nawet mocny kamuflaż nie był w stanie ukryć podobieństwa do zaprezentowanego w 2019 r. prototypu Vision iV, w którym Skoda pierwotnie widziała swojego reprezentanta w segmencie elektrycznych SUV-ów. W wersji produkcyjnej oczywiście nie ma co liczyć na otwierane „pod prąd” tylne drzwi, ale i te otwierane standardowo zaskakują swoją kubaturą, tworząc po otwarciu szeroki otwór wejściowy. Wyrazy uznania należy skierować w kierunku oszklenia nadwozia: mimo częściowego oklejenia szyb nie odczuliśmy dyskomfortu związanego z ograniczoną widocznością, a zatem w produkcyjnej wersji auta będzie tylko lepiej.

Skoda Enyaq Coupe iV 07

Skoda Enyaq Coupe iV – wnętrze, bagażnik

W środku trudno odczuć, że mamy do czynienia z mniej praktyczną wersją nadwoziową Enyaqa. W pierwszym rzędzie foteli nie brakuje miejsca nawet dla bardzo wysokich osób, niższym może się go wydawać wręcz za dużo. Kierownicę (regulowaną w dwóch płaszczyznach) i fotele (przyzwoicie wyprofilowane) ulokowano względem siebie w taki sposób, że znalezienie dogodnej pozycji do jazdy zajmuje dosłownie chwilę.

Nie mamy też zastrzeżeń odnośnie przestrzeni na kanapie. Dorośli pasażerowie typowego wzrostu odczują tam pełną swobodę nawet w obrębie głów, o ponadprzeciętnej ilości miejsca na nogi nie wspominając. Wrażenie przestronności dodatkowo potęguje montowany standardowo panoramiczny szklany dach, który dzięki zaciemnionej barwie płynnie łączy się z przednią i tylną szybą, tworząc jednolitą całość. W obu rzędach podróżujący dysponują komfortowymi podłokietnikami, z czego tylny składa się włącznie z fragmentem oparcia kanapy, umożliwiając przewóz dłuższych przedmiotów. Bagażnik Enyaqa Coupe tylko niewiele ustępuje pojemnością standardowemu wariantowi nadwozia, mieszcząc od 570 do 1610 l (Enyaq: 585-1710 l). Jak to w Skodzie, można liczyć na ustawny kształt i bardzo dobre wykończenie przestrzeni bagażowej.

Skoda Enyaq Coupe iV – deska rozdzielcza, wyposażenie

Odnośnie kokpitu obyło się bez większych niespodzianek: do złudzenia przypomina on deskę ze „zwykłego” Enyaqa. Jest też wykończony w równie dobrym stopniu przy użyciu materiałów pochodzących z recyklingu (np. tapicerkę foteli wykonano w 40% z naturalnej wełny oraz w 60% z poliestru pozyskiwanego z przetworzonych butelek PET). Szczególnie miłe wrażenie robią tapicerowane boki tunelu środkowego, boczki drzwi oraz pas biegnący przez całą szerokość kokpitu. W testowanym egzemplarzu zauważyliśmy drobne luki w montażu – niektóre tworzywa skrzypiały pod naciskiem palca. Miejmy nadzieję, że to jedynie defekty samochodów przedprodukcyjnych.

Skoda Enyaq Coupe iV 10

Większość uwagi kierowcy skupia się na 13-calowym centralnym wyświetlaczu, w którym zebrano niemal wszystkie funkcje samochodu. Te bazowe pokazuje z kolei drugi ekran o średnicy 5,3 cala, umieszczony za kierownicą. Skodzie należą się wyrazy uznania za panel fizycznych klawiszów-skrótów, o wiele łatwiejszych w obsłudze od dotykowych odpowiedników. System multimedialny pracuje bez opóźnień i zawieszeń. Wyświetlacz jest na tyle duży, że nie trzeba co chwila wracać do jego głównego menu w celu przejścia do konkretnej zakładki – można w nią stuknąć w pasku bocznym lub dolnym. Istnieje możliwość wyboru różnych wersji kolorystycznych, tak samo jak dostępnego w standardzie oświetlenia nastrojowego.

Skoda Enyaq Coupe iV – silnik, prowadzenie

Na razie Skoda przewiduje trzy wersje silnikowe do Enyaqa Coupe iV: 60 (179 KM, bateria 62 kWh), 80 (204 KM) i 80x (265 KM), obydwa ostatnie z akumulatorem o pojemności zwiększonej do 82 kWh. Wariant 80x wykorzystuje dodatkowy silnik elektryczny do napędu przedniej osi, czyniąc z Enyaqa Coupe SUV-a z 4×4. Gama pokrywa się zatem z tą przewidzianą na polski rynek dla wytwarzanego obecnie Enyaqa iV.

Skoda Enyaq Coupe iV 09

Mieliśmy okazję jeździć odmianą pośrednią o mocy 204 KM. Umieszczenie baterii litowo-jonowych w podłodze na tyle dobrze wpłynęło na wyważenie samochodu, że nie odczuwa się jego przekraczającej 2 tony wagi. Zespół napędowy bezszelestnie i niezwłocznie wprawia w ruch Enyaqa Coupe, nie czyniąc z niego może auta sportowego, ale gwarantującego bezpieczne wyprzedzanie. Skoda przewidziała aż 5 trybów jazdy, z czego nawet na „Sporcie” da się jeździć na co dzień bez nieprzyjemnych doznań akustycznych czy przenoszonych do kabiny wstrząsów. Można wręcz zaryzykować stwierdzenie, że poszczególne tryby nie różnią się od siebie na tyle, ile można się po nich spodziewać. Być może rozporządzaniem energii potrzebnej do jazdy, ale odcinek testowy był zbyt krótki, by to jednoznacznie stwierdzić. Kierowca Enyaqa Coupe ma do dyspozycji cztery ustawienia siły rekuperacji (1, 2, 3, Auto), regulowane manetkami za kierownicą.

Odnośnie zużycia energii, producent deklaruje wartości ok. 15 kWh/100 km. Mniej więcej tyle miał na „liczniku” testowany Enyaq Coupe iV 80, co – jak na tą moc, wagę i wielkość auta – pozostaje bardzo dobrym wynikiem. Niemała w tym zasługa świetnego współczynnika oporu powietrza, wynoszącego w tym modelu 0,247. Przekłada się to na spory zasięg na jednym ładowaniu – do 535 km (dane dla Enyaqa Coupe iV 80). Wszystkie wersje można ładować prądem zmiennym (AC) o mocy do 11 kW lub stałym (DC) do 120 kW, z kolei najmocniejszą 80x – nawet 125 kW.

Skoda Enyaq Coupe iV 05

Skoda Enyaq Coupe iV – podsumowanie

Z niecierpliwością czekamy na oficjalne zdjęcia nowej Skody Enyaq Coupe iV – jeśli wygląda tak dobrze, jak jeździ, będziemy mieli do czynienia z murowanym hitem. Szczególnie, że mimo przeprojektowanej tylnej części karoserii to nadal bardzo przestronne i pakowne auto rekomendowane rodzinom. Pozostaje jeszcze kwestia ceny, a raczej dopłaty wobec standardowego Enyaqa. Wiemy natomiast, kiedy ten model doczeka się oficjalnej premiery – na początku 2022 roku.

Skoda Enyaq Coupe iV – dane techniczne, osiągi, zużycie energii
Dane techniczne Enyaq Coupe iV 60 Enyaq Coupe iV 80 Enyaq Coupe iV 80x
Silnik elektryczny elektryczny 2x elektryczny
Moc maksymalna 179 KM 204 KM 265 KM
Maks. Moment obrotowy 310 Nm 310 Nm 425 Nm
Napęd/skrzynia biegów tylny/1-biegowa tylny/1-biegowa 4×4/1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,65/1,88/1,62 m 4,65/1,88/1,62 m 4,65/1,88/1,62 m
Rozstaw osi 2,76 m 2,76 m 2,76 m
Prześwit 18,6 cm 18,7 cm 18,7 cm
Masa własna 2001-2158 kg 2127-2288 kg 2204-2361 kg
Dopuszczalna masa całkowita 2510 kg 2642 kg 2750 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 570-1610 l 570-1610 l 570-1610 l
Ładowność 427-584 kg 429-590 kg 464-621 kg
Pojemność akumulatora 62 kWh brutto (58 kWh netto) 82 kWh brutto (77 kWh netto) 82 kWh brutto (77 kWh netto)
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna 160 km/h 160 km/h 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s 8,7 s 7,0 s
Średnie zużycie energii (NEDC) 14,1-15,2 kWh/100 km 15,4 kWh/100 km 15,7 kWh/100 km

Skoda Enyaq Coupe iV 05

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji