TestyTestSkoda Citigo-e iV – pierwsza jazda

Skoda Citigo-e iV – pierwsza jazda

Skoda Citigo dostała drugie życie. A nawet drugą młodość. To dziś najtańszy samochód elektryczny w Polsce – jeśli uwzględnić rządową dopłatę, kosztuje niewiele ponad 50 tys. zł. Mieliśmy okazję przetestować już nową Skodę Citigo-e iV.

Od chwili premiery w 2011 r. Skoda Citigo cieszyła się stałym, choć umiarkowanym powodzeniem – Europejczycy kupowali jakieś 35-40 tys. egzemplarzy modelu rocznie. Dla producenta nie był to więc model wielkiej wagi. Wystarczy wspomnieć, że Rapid sprzedawał się 2 razy lepiej, a Fabia – 4 razy lepiej.

Skoda Citigo-e iV
Z tyłu Citigo-e iV najłatwiej odróżnić od wersji spalinowych po napisie „SKODA” na klapie. Z przodu – po lakierowanym grillu.

Jest jednak powód, dla którego Citigo na zawsze zapisze się w historii czeskiej marki – to jej pierwszy seryjny samochód z napędem całkowicie elektrycznym. Na tle innych producentów, którzy swoją przygodę z elektromobilności zaczynają od nowych modeli albo nowych platform, Skoda postawiła na zachowawczy scenariusz. Ale pierwsze jazdy Citigo-e iV pokazują, że całkiem sensowny.

Skoda Citigo-e iV: nadwozie i wnętrze

Skoda Citigo od chwili premiery należała do najbardziej funkcjonalnych aut segmentu mini. Duży rozstaw osi (242 cm) i koła „zepchnięte” do narożników nadwozia sprawiają, że oferuje ponadprzeciętnie przestronną kabinę – nawet z tyłu awaryjnie zmieszczą się dwie niekoniecznie szczupłe osoby. Do tego Citigo-e iV dodaje 250-litrowy bagażnik z możliwością powiększenia poprzez złożenie oparć kanapy (do 923 l). Praktycznie taką samą objętość miała przestrzeń ładunkowa w wersji spalinowej. Praktycznym rozwiązaniem jest osobny schowek na przewody.

skoda_citigo_iv
Skoda Citigo-e iV – deska rozdzielcza

Kokpit Skody Citigo-e iV jest porządnie zmontowany i łatwy w obsłudze, choć w porównaniu z najlepiej wykończonymi przedstawicielami tego segmentu (np. Kią Picanto) nieco „zabawkowy” – tu i ówdzie widać odsłonięte fragmenty blach, a centralny nawiew na desce rozdzielczej jest skierowany ku szybie. Nie zabrakło jednak przyjemnych dla oka akcentów, takie jak metalizowany pas biegnący przez całą deskę rozdzielczą czy „diamentowe” przeszycia foteli. Plus za obszerne schowki i kieszenie w drzwiach oraz wysoko umieszczony panel regulacji wentylacji. Minus – przednie słupki „zlane” z mocowaniem lusterek bocznych są bardzo masywne. Na skrzyżowaniach trzeba uważać na pieszych i rowerzystów.

skoda citigo-e iV - fotele
Skoda Citigo-e iV – jak na auto tej klasy przednie fotele są obszerne i dobrze wyprofilowane.

Skoda Citigo-e iV w sprytny sposób „obeszła” brak miejsca na dotykowy ekran i rozbudowany system multimedialny – na szczycie deski rozdzielczej znajduje się uchwyt na smartfon użytkownika, na którym można zainstalować aplikację Skody z nawigacją wskazującą punkty ładowania.

Skoda Citigo-e iV: silnik, zużycie energii i zasięg

Spalinowe wersje Citigo zniknęły już z oferty – teraz do wyboru jest tylko wersja elektryczna, oznaczona przydomkiem „iV”. W przyszłości symbol ten będzie towarzyszyć wszystkim zelektryfikowanym modelom Skody, zarówno tym hybrydowym (np. Octavia iV, Superb iV), jak i w 100% elektrycznym.

Skoda Citigo-e iV - 82-konny silnik elektryczny
Skoda Citigo-e iV – 82-konny silnik elektryczny

Skoda Citigo-e iV otrzymała elektryczną jednostkę o mocy 82 KM i wysokim momencie obrotowym – 210 Nm, połączoną z jednostopniową przekładnią działającą jak automat w aucie spalinowym. Efekt był do przewidzenia: mała Skoda jest bardzo dynamiczna. Od 0 do 100 km/h rozpędza się w niezłe 12,3 s, ale prawdziwe wrażenie robią możliwości przyspieszania w trakcie jazdy, np. przy wyprzedzaniu – ten samochód potrafi nawet trochę wcisnąć w fotel. Prędkość maksymalną ograniczono do 130 km/h.

Co istotne, w Citigo-e iV nie ma problemów z dozowaniem siły napędowej. Przy niezbyt głębokim wciśnięciu gazu auto niespiesznie nabiera prędkości i dopiero przy wduszeniu go do podłogi wystrzela do przodu. Siły napędowej jest tyle, że spokojnie można przez cały czas jeździć w trybie Eco, czyli ekonomicznym. Osłabia on nieco potencjał silnika, a w zamian pozwala uzyskać większy zasięg. Ze względów bezpieczeństwa można jednak przywołać pełną moc – wystarczy wcisnąć gaz do podłogi. Do wyboru jest jeszcze tryb Eco+, który dodatkowo obniża zużycie energii, ale kosztem odłączenia układu wentylacji (w tym ogrzewania) oraz ograniczenia mocy silnika do 54 KM i prędkości maksymalnej do 95 km/h.

Skoda Citigo-e iV - przyciski wyboru trybów jazdy
Skoda Citigo-e iV – przyciski wyboru trybów jazdy

Zaletą Skody Citigo-e iV jest przemyślana rekuperacja. Kierowca ma do wyboru kilka stopni jej intensywności, a na ostatnim, najmocniejszym, auto samoczynnie wytraca prędkość na tyle mocno, że pedału hamulca używa się dopiero w ostatniej fazie zatrzymywania się. To także pozwala obniżyć zużycie prądu i zwiększyć możliwy do przejechania zasięg.

I najważniejsze – zasięg. Na podstawie obserwacji wskazań komputera podczas pierwszych jazd Citigo-e iV można założyć, że w jesiennych warunkach (temperatura powietrza ok. 7 st. Celsjusza) będzie on przekraczał 200 km. Skoda deklaruje 260 km w cyklu WLTP – ile w tym prawdy, sprawdzimy podczas testu modelu na polskich drogach.

I jeszcze ciekawostka: Skoda Citigo-e iV to samochód elektryczny, którego nie uruchamia się przyciskiem, lecz… kluczykiem. Dziwne to uczucie, gdy po przekręcaniu klucza w stacyjce spod maski nie dobiega żaden warkot.

Skoda Citigo-e iV: akumulator i ładowanie

Skoda Citigo-e iV ma spory akumulator litowo-jonowy o pojemności 36,8 kWh brutto (dla porównania, bazowy Nissan Leaf ma 40 kWh, a BMW i3 rocznik 2019 – 42,2 kWh). Pojemność netto, czyli realna, wynosi 32,3 kWh.

Ładowanie do 80% (tak jest najszybciej, później moc ładowania spada) z domowego gniazdka (moc 2,3 kW) trwa niespełna 13 h, z ładowarki 7,2 kW (prąd zmienny, AC) – 4 godziny i 15 minut, a z szybkiej ładowarki 40 kW (prąd stały, DC) – 1 godzinę.

Skoda Citigo-e iV
Skoda Citigo-e iV – gniazdo ładowania

Aby jednak móc korzystać z możliwości ładowania 40 kW, należy kupić Citigo-e iV w droższej wersji Style lub dopłacić 2750 zł do bazowej odmiany Ambition.

Skoda Citigo-e iV: zawieszenie, komfort i prowadzenie

Podwozie należało do mocnych stron Citigo już „w poprzednim życiu”. Teraz jest jeszcze lepiej – dociążona akumulatorem elektryczna Skoda, za sprawą nisko położonego środka ciężkości, wydaje się bardzo stabilna. Przechyły są niewielkie, a reakcje na skręt kierownicą – spokojne. Układ kierowniczy jest zrelaksowany, ale niezbyt mocno wspomagany. Przede wszystkim Citigo-e iV okazuje się jednak wyjątkowo… komfortowe. Na kołach z 16-calowymi alufelgami dojrzale i cicho tłumi nierówności, bez przenoszenia wstrząsów do kabiny.

Skoda Citigo-e iV
Skoda Citigo-e iV

Skoda Citigo-e iV: cena i wyposażenie

Bazowa Skoda Citigo-e iV kosztuje 81 900 zł za wersję Ambition (bez żadnych rabatów). Jej wyposażenie obejmuje m.in. stalowe koła 14″, radio i 2 głośniki, LED-owe światła do jazdy dziennej, regulację wysokości fotela kierowcy, asystenta pasa ruchu, automatyczną klimatyzację i zdalnie sterowany centralny zamek.

Topowa Skoda Citigo-e iV w wersji Style kosztuje 89 900 zł, czyli o 8000 zł więcej od Ambition, ale seryjnie oferuje także 16-calowe alufelgi, 4 dodatkowe głośnki, elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka boczne, przyciemniane szyby, wielofunkcyjną kierownicę, klamki i lusterka boczne w kolorze karoserii oraz wspomnianą możliwość szybkiego ładowania z mocą 40 kW.

Spośród opcji na uwagę zasługuje podgrzewana przednia szyba z czujnikami deszczu i zmierzchu za 1800 zł oraz tempomat za 550 zł. Za 450 zł można jeszcze dokupić światła przeciwmgłowe, a za 1800 zł (Ambition) lub 1500 zł (Style) – pakiet Comfort z 4 dodatkowymi głośnikami, czujnikami cofania i podgrzewanymi fotelami.

Nabywcom Citigo-e iV Skoda oferuje też pakiety przeglądów na 4 lata (do 60 000 km – za 299 zł, do 120 000 km – za 2500 zł) oraz 2-letni pakiet pogwarancyjny (do 60 000 km – 600 zł, do 120 000 km – 1100 zł). Gwarancja mechaniczna na Citigo-e iV trwa 2 lata bez limitu przebiegu, a na akumulatory – 8 lat lub 160 tys. km.

Do 31 grudnia 2019 roku Skoda oferuje jednak Citigo-e iV z rabatem 8600 zł. Ceny modelu przedstawiają się następująco:

  • Citigo-e iV Ambition: 73 300 zł
  • Citigo-e iV Style: 81 300 zł

Jednocześnie można skorzystać z rządowej 30-procentowej dopłaty do samochodu elektrycznego z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Wówczas Skoda Citigo-e iV kosztuje 51 310 zł za wersję Ambition i 56 910 zł za Style.

Skoda Citigo-e iV: opinia

Zadziwiająco udana transplantacja, która dowodzi, że mimo swojego wieku Skoda Citigo to nadal dopracowane, warte uwagi auto miejskie. Z napędem elektrycznym jest jeszcze lepsza – zyskała na dynamice, a jej zasięg okazuje się wystarczający do codziennej eksploatacji. No i kupując auto na prąd, możemy parkować za darmo w strefach płatnego parkowania i mamy prawo poruszać się buspasami.

Skoda Citigo-e iV
Skoda Citigo-e iV

Skoda Citigo-e iV: dane techniczne, wymiary, masy, osiągi, spalanie

Silnik: elektryczny; moc maksymalna: 82 KM; moment obrotowy: 210 Nm

Długość/szerokość/wysokość: 360/165/148 cm, rozstaw osi: 242 cm, pojemność bagażnika: 250-923 l, masa własna: 1235 kg

Przyspieszenie: 0-100 km/h: 12,3 s; prędkość maksymalna: 130 km/h; zasięg według producenta: 265 km (cykl WLTP)

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji