PoradyPoradySilnik bierze olej? Zmień go na… Mobil stosowany w ciężarówkach

Silnik bierze olej? Zmień go na… Mobil stosowany w ciężarówkach

Przykład leciwych silników TDI pokazuje, że zmieniając olej na przystosowany do pracy w ciężarówkach można ograniczyć spalanie środka smarnego. Metoda sprawdza się w jednostkach napędowych wyposażonych w pompowtryskiwacze.

Volkswagenowskie TDI to jedna z najpopularniejszych serii silnikowych w historii motoryzacji. Niemiecki koncern montuje je od wielu lat w samochodach swoich marek, czyli nie tylko w Volkswagenach, ale i w Audi, Skodach i Seatach. Początkowe wersje tych silników uchodzą za solidne i długowieczne. Mimo tego pewnych problemów nie da się „przeskoczyć”: leciwe już jednostki TDI z reguły przejechały setki tysięcy kilometrów i często spalają olej. Mowa tu zwłaszcza o silnikach ze stosowanymi od 2000 roku pompowtryskiwaczami. Dopiero w 2007 roku pojawiły się nowe wersje TDI z układem zasilania common rail.

Zmiana oleju nie pomoże

Niestety, w silnikach TDI z pompowtryskiwaczami zamiana zalecanego oleju na bardziej lepki (np. 5W30 na 10W40) nie będzie skutecznym rozwiązaniem. Volkswagen nakazuje stosować oleje silnikowe o oznaczeniach VW505.01 lub VW506.01. Nie robi tego bez powodu, ponieważ właśnie takie zapewniają właściwą ochronę przy wysokich naciskach jednostkowych, jakie występują w tych silnikach. Zalanie niewłaściwego środka smarnego stwarza ryzyko zatarcia mechanizmu napędu pompowtryskiwaczy (tzw. rolek) na styku z krzywką wałka rozrządu. Sam pompowtryskiwacz wytwarza z kolei ogromne, sięgające 2000 barów ciśnienie, stąd jego precyzyjna współpraca z napędem jest szczególnie istotna.

TDI - olej do ciężarówek 02
Praca silnika na odpowiednim oleju gwarantuje długotrwałą pracę pompowtrysków. Jeśli nie będziemy stosować się do zaleceń producenta, może dojść do uszkodzenia tzw. rolek napędzających pompowtryskiwacze.

Przeczytaj również: jaki olej silnikowy wybrać do swojego auta?

Układ pompowtryskiwaczy występuje nie tylko w samochodach osobowych. To rozwiązanie można znaleźć w silnikach napędzających auta dostawcze, autobusy i ciężarówki, np. marek Volvo, Renault, Iveco czy New Holland, ale również w pojazdach producentów powiązanych z koncernem Volkswagena – MAN-ach oraz w Scaniach. Na rynku można wobec tego kupić wiele olejów przystosowanych do tzw. silników komercyjnych, czyli montowanych w pojazdach roboczych. Najbardziej znanym takim olejem jest Mobil Delvac. Jego odmianę XHP Extra 10W40 rekomendują Scania i MAN, podkreślając że polecają stosowanie tego środka smarnego w jednostkach napędowych wyposażonych w pompowtryskiwacze.

Modele, w których montowano silniki TDI z pompowtryskiwaczami:

Olej Mobil Delvac – także do silników TDI

Olej Mobil Delvac XHP Extra 10W40Jak się okazuje, wspomniany olej do ciężarówek z powodzeniem sprawuje się również w silnikach TDI pod maskami samochodów osobowych. Nie brakuje opinii o przebiegach rzędu 600-700 tys. km przejechanych właśnie na produkcie Mobil Delvac. Według właścicieli przejście na olej do ciężarówek pozwala zmniejszyć zużycie oleju nawet o połowę, czyli do ok. 0,2-0,3 l/1000 km. Jeśli doliczyć do tego niską cenę środka smarnego (4 litry Mobilu Delvac XHP Extra 10W40 kosztuje 80 zł, czyli wychodzi 20 zł na litr), obniżamy nie tylko częstotliwość zaglądania pod maskę, ale i redukujemy koszty eksploatacji.

Ile silnik przejedzie bez oleju? Zobacz!

Zanim zdecydujemy się zmienić rodzaj oleju, pamiętajmy, że środki smarne do ciężarówek nie są przeznaczone do pracy w wysokich temperaturach, stąd przejście na Mobil Delvac jest możliwe tylko pod warunkiem umiarkowanego traktowania silnika (bez wykorzystywania całego potencjału). Nie rekomendujemy stosowania go w jednostkach TDI poddanych chiptuningowi.

Redakcja poleca: przewodniki po popularnych silnikach wysokoprężnych Volkswagena:

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji