Silnik 1.6 EcoBoost - opinie

W wielu używanych Fordach można natknąć się na silnik 1.6 EcoBoost. Jakie są opinie na jego temat? Jakie wytrzymuje przebiegi, czy sprawia problemy oraz czy nadaje się do montażu LPG?

Oferowany od 2010 r. silnik 1.6 EcoBoost, podobnie jak wprowadzony w 2014 r. 1.5 EcoBoost, jest rozwinięciem pamiętających ubiegły wiek jednostek Zetec-SE, które Ford opracował wraz z Yamahą. Bagaż historyczny nie jest w tym przypadku żadnym mankamentem. Wręcz przeciwnie. Wspomniane silniki były bardzo żywotne i trwałe. Jedyną poważniejszą przypadłością było zwiększone zużycie oleju przy wysokich przebiegach. Poza tym awarie ograniczały się do osprzętu jednostek napędowych.

Silnik 1.6 EcoBoost - awaryjnosc
Bezpośredni wtrysk paliwa sprawia, że silnik 1.6 EcoBoost jest oszczędny. Z kolei turbodoładowanie zapewnia bardzo dobre osiągi i elastyczność – na miarę starszych, dwulitrowych motorów i większych.

Utrzymany w duchu downsizingu silnik 1.6 EcoBoost (występujący czasem z dopiskiem SCTi; od Sequential Charge Turbo injection) zastąpił jednostki 1.8-2.5. Mniejszą pojemność zrekompensowano turbodoładowaniem, bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz układem zmiennych faz zaworowych Ti-VCT – obecnym na obu wałkach rozrządu. Zgodnie z aktualnymi trendami, silnik otrzymał funkcję stop-start, przyspieszający nagrzewanie do temperatury roboczej inteligentny układ chłodzenia oraz pompy oleju o zmiennej wydajności, które redukują straty mocy wewnątrz silnika.

Silnik 1.6 EcoBoost – spalanie

Wyposażenie silnika 1.6 EcoBoost w LPG jest utrudnione z racji obecności bezpośredniego wtrysku benzyny. Samochód można próbować wyposażyć w sekwencyjną instalację, która w celu schłodzenia wtryskiwaczy będzie wykonywała także tzw. dotryski benzyny. Będzie miała ona 5-15% udziału w całkowitym spalaniu w zależności od warunków i stylu jazdy. Na taką instalację trzeba przygotować ok. 4000 zł. Nawet trzykrotnie droższe są dedykowane instalacje LPG (np. Vialle LPdi), które podają gaz bezpośrednio do komór spalania poprzez fabryczne wtryskiwacze benzyny. Zasadność montażu gazowej warto zresztą dobrze przemyśleć, bo umiejętnie użytkowany Ford z silnikiem 1.6 EcoBoost zadowala się średnio 7-8 l/100 km.

Silnik 1.6 EcoBoost był stosowany w większości modeli Forda wyprodukowanych po 2010 r. (od topowej Fiesty, poprzez Focusa, na Galaxy skończywszy), a także wybranych modelach Volvo (V40, V60, S60 czy S80). Motor 1.6 EcoBoost występował w wersjach rozwijających 150 KM, 160 KM bądź 182 KM, a w każdym przypadku 240 Nm. Na potrzeby Fiesty ST silnik podkręcono do 200 KM i 290 Nm, a nawet 215 KM i 320 Nm – to chwilowe wartości dostępne przez 15/20 sekund po wciśnięciu gazu w podłogę, później można liczyć odpowiednio na 182 KM i 240 Nm lub 200 KM i 290 Nm.

Jednostkę 1.6 EcoBoost stosowano też w bolidach Formuły Ford, gdzie rozwijały 200 KM. Oczywiście nie był to kres możliwości tego silnika, a tym bardziej poziom, który drastycznie skracałby żywotność jednostki. Firmy tuningowe, także polskie, oferują zamianę wyjściowych 160-182 KM w 210-220 KM wyłącznie na drodze modyfikacji elektroniki.

Silnik 1.6 EcoBoost - spalanie
W przeciwieństwie do 1.0 EcoBoost z żeliwnym blokiem, silnik 1.6 EcoBoost ma korpus ze stopu aluminium.

Jakie przebiegi jest w stanie wytrzymać silnik 1.6 EcoBoost? Na razie nie sposób udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Nie brakuje już aut, które pokonały 200 tys. kilometrów i wciąż są w dobrej kondycji. Trwałość właściwie serwisowanego silnika na pewno jest więc większa. Pojawiają się doniesienia o autach, które miały nawet 300 tys. km na liczniku. Są też sygnały o silnikach 1.6 EcoBoost, które nie wytrzymały 200 tys. km , a nawet 100 tys. km – na razie to jednak pojedyncze przypadki. Zalecane jest, by w celu zwiększenia żywotności silnika olej wymieniać co 10-15 tys. km, a nie 30 tys. km.

W silniku 1.6 EcoBoost rozrząd powinien być wymieniany co 240 000 km lub 10 lat. Nawet oryginalne części Forda nie są drogie, więc można pomyśleć o skróceniu tego okresu dla bezpieczeństwa silnika (niezależne serwisy sugerują interwał 140-160 tys. km) – firmowany przez pasek z napinaczem i pompą wody jest do kupienia za 525 zł, a operacja wymiany wraz z robocizną powinna zamknąć się w kwocie tysiąca złotych. Mając na względzie żywotność wtryskiwaczy warto także często wymieniać filtr paliwa, który kosztuje niecałe 100 zł.

Silniki 1.6 EcoBoost – awaryjność

Jedną z przypadłości silników 1.6 EcoBoost, a także 1.0 EcoBoost sprzed 2015 r. są problemy z układem chłodzenia. Skrajnym scenariuszem jest lokalne przegrzanie głowicy, jej pęknięcie (lub pęknięcie bloku silnika), wyciek oleju i pożar samochodu. Wadę fabryczną Ford likwidował w ramach akcji serwisowej. Warto sprawdzić, czy w danym aucie została przeprowadzona, bo koszty usuwania skutków przegrzania mogą sięgnąć 10 tys. zł.

Podobnie jak w innych silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, także w jednostce 1.6 EcoBoost relatywnie często dochodzi do awarii wysokociśnieniowych pomp paliwa. Awaria objawia się utratą mocy czy problemem z rozruchem. Pompy są już dostępne w formie zamienników i kosztują 650-800 zł. Przy wysokich przebiegach możliwe są także awarie napędu pompy.

W turbosprężarce możliwe jest nie tylko zatarcie wirnika, ale także unieruchomienie klapy zaworu upustowego (zaciera się cięgno). Obecnie bez trudu można znaleźć używane turbo w dobrym stanie lub namierzyć warsztat, który podejmie się regeneracji uszkodzonego za niecałe 1500 zł. Różnego rodzaju problemy potrafi generować elektroniczny osprzęt silnika. Nie zawsze są to rzeczywiste awarie, a błędy, które ustępują po ingerencji serwisu w oprogramowanie.

Silnik 1.6 EcoBoost – opinie

Wystarczy raz przejechać się Fordem z silnikiem 1.6 EcoBoost, by nawet przez chwilę nie myśleć o zakupie auta ze starszą, wolnossącą jednostką. Nowoczesny silnik pali tyle samo (a przy umiejętnym użytkowaniu nawet mniej), a dzięki zapasowi momentu obrotowego jazda nim jest znacznie przyjemniejsza – motoru nie trzeba wkręcać na wysokie obroty podczas rozpędzania samochodu czy wyprzedania.

Oceny czytelników
[Głosów: 41 Średnia: 3.5]

3 KOMENTARZE

  1. Jestem szczęśliwcem, który ma ten silinik 1,6 ecoboost benzyna 150km
    przy 240 tys i stałym doglądaniu pod maskę
    wymienionym rozrządem też przed czasem itd auto doglądane
    nagle ni stąd ni z owąd problemy z odpalaniem
    brak mocy , potem płyn chłodniczy znikający, a na końcu biały dym z rury wydechowej..
    wszystko powyższe stało się w ciągu 2 dni.
    w warsztacie po rozebraniu mechanik stwierdzil ze kosz naprawy 7-10 tys. i nie są w stnie
    powiedziec na 100% ze bedzie wszstko ok, to w turbinie zmieliły sie tez łopatki i opiłki metalu poszły w kolektor i nie wiedzą czy da się to wyczyścić… a tak poza tym uszkodzone uszczelki na tłokach, korpus na cylindrze przepuszcza płyn chłodzący – nie wiadomo jeszcze czy głowica czy uszczelka, olej w dwóch cylindrach, panewki d owymiany, intercooler, chłodnica, pierścienie tłoka, rozrząd nowy, świece, poduszka pod silnikiem jedna, komplety uszczelek i śrub. itd…
    Jednym słowem tragedia
    a jak okaże sie, ze to głowica pęknięta przepuszcza płyn chłodz. do cylindra, a nie uszczelka, to jak wiadomo mozna to cholerstwo wywalic na złom, bo to jest AMELINIUM i tego nie pomalujesz (W tym przypadku nie pospawa)
    wiec jestem ogolnie załamany :/

  2. Współczuję panu. Ja mam zupełnie odmienne doświadczenia w użytkowaniu Forda fokusa z tym silnikiem. Użytkuję go przez cztery lata. Obecny przebieg to około 90tys.Odpukałem w co się da aby nic się nie zmieniło i powiem, że jest to NAJLEPSZY z dotychczas użytkowanych moich samochodów. Użytkuję od 40 lat bardzo różne w tym okresie. Ople,Toyoty,dawne Zastawy, Skody, BMW, małe i duże Fiaty Polonez. Przez tyle lat nazbierało się trochę tego doświadczenia. Ten fokus to już drugi po pierwotnym dieslu. Ten jest pod każdym względem /póki co / SUPER. Komfort jazdy szeroko rozumiany, osiągi….nic dodać nic ująć. Stosuję najlepsze oleje i inne materiały eksploatacyjne nie czekając na maksymalne przebiegi w popularnych publikacjach i zaleceniach fabrycznych.Lubię też ostrą jazdę Nie ma dwóch jednakowych samochodów i dwóch jednakowych użytkowników. Być może po prostu udaje mi się kupować udane egzemplaże. Życzę więcej szczęścia. Pozdrawiam

  3. Posiadam od nowości kuge z tym silnikiem kupiona 2014r czyli 2 generacja. Silnik 1.6 ecoboost oczywiście, 146 tys przejechane , malo pali ok 6,5l na 100. Napęd tylko na przód, dla tego takie niskie spalanie. Żadnych awarii do tej pory, jedyne co to akurat świeża sprawa, padła sonda lambda, ale tyle przewiduje producent wiec miała prawo się popsuć. Polecam serdecznie ten silnik. W życiu mialem fokusy, mondea, 2 golfy, kilka opli fiatow i jeszcze trochę innych, i tak udanego silnikowo oprócz 1,6 TD nie mialem.

Pozostaw odpowiedź baj Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here