PoradyPoradySilnik 1.0 EcoBoost (Ford): opinie, wady i zalety, typowe usterki, dane techniczne

Silnik 1.0 EcoBoost (Ford): opinie, wady i zalety, typowe usterki, dane techniczne

Gdy w 2012 r. silnik 1.0 EcoBoost wchodził na rynek, obawiano się, czy będzie on oszczędny, trwały i zniesie pracę w większych modelach. Po latach mamy już dosyć wyraźny obraz sytuacji. Jest dobra, ale nie obyło się bez wpadki.

Wprowadzając silnik 1.0 EcoBoost Ford podkreślał, że jego blok mieści się na kartce papieru w formacie A4. Procesowi minimalizacji poddano także turbosprężarkę. Z korzyścią dla kierowcy. Dzięki małemu wirnikowi o symbolicznej bezwładności w zasadzie nie istnieją opóźnienia w reakcji na gaz, a silnik zabiera się do pracy od niskich obrotów, równomiernie oddając moc aż do końca skali obrotomierza.

Ford 1.0 EcoBoost - konstrukcja
Blok silnika 1.0 EcoBoost mieści się na kartce papieru w formacie A4 lub pokładowej walizce, co zresztą Ford sprytnie wykorzystał marketingowo – zabierając korpus silnika na Los Angeles Motor Show właśnie na pokładzie samolotu. (fot. Ford)

Nie każdemu do gustu przypadnie jednak brzmienie tej jednostki napędowej. Wkręcaniu na obroty, czy zdecydowanemu naciśnięciu na gaz towarzyszy charakterystyczny warkot trzech cylindrów – słyszalny, ale nie natarczywy. Mimo braku wałków wyrównoważających wibracje udało się utrzymać na symbolicznym poziomie. Część z nich kompensuje specjalnie zaprojektowany układ korbowo-tłokowy i niedoważone koło zamachowe, resztę biorą na siebie poduszki silnika. Podobnie jak opracowana przez Volkswagena jednostka 1.0 TSI, fordowski 1.0 EcoBoost ma układ chłodzenia z dwoma termostatami oraz zintegrowany z głowicą i chłodzony cieczą kolektor wydechowy, który korzystnie wpływa na zużycie paliwa – nawet przy dużym obciążeniu temperatura spalin utrzymuje się w optymalnym zakresie, a sterownik nie musi wzbogacać mieszanki.

Silnik 1.0 EcoBoost – rozrząd

Rozrząd silnika 1.0 EcoBoost jest napędzany paskiem. Pracuje pod szczelną obudową i jest smarowany olejem silnikowym, co zwiększyło jego żywotność (krótkim paskiem zębatym napędzana jest również pompa oleju). Producent zaleca wymianę paska rozrządu w silniku 1.0 EcoBoost co 240 tys. kilometrów lub 10 lat. W serwisie Forda za wymianę rozrządu trzeba zapłacić ok. 2500 zł. Korzystając z usług nieautoryzowanego serwisu oraz z zamienników (ok. 400 zł za pasek, rolkę i uszczelkę dekla) koszt usługi uda się zredukować.

Silnik 1.0 EcoBoost – dane techniczne, modele

Silnik 1.0 EcoBoost występuje w wersjach rozwijających 100 KM i 170 Nm; 120 KM i 170 Nm; 125 KM i 170 Nm oraz 140 KM i 180 Nm. W mocniejszych odmianach szczytowe wartości momentu obrotowego mogą być wyższe za sprawą funkcji overboost, która na kilkanaście sekund zwiększa ciśnienie doładowania, zapewniając dodatkowe 30 Nm. Rozpiętość mocy otworzyła drogę do zastosowania silnika 1.0 EcoBoost w wielu modelach Forda, m.in. w Fieście, Focusie, B-Maxie, C-Maxie, Mondeo, EcoSporcie, Pumie, a także dostawczych Transitach/Tourneo (Courier/Connect). Montowano go nawet w bolidzie posiadającym drogową homologację: rozwijał w nim 205 KM. Poniżej przedstawiamy galerię w.w. modeli Forda. W nawiasie zamieściliśmy lata montowania w nich silników 1.0 EcoBoost.

Silnik 1.0 EcoBoost – osiągi i zużycie paliwa

Dynamika silnika 1.0 EcoBoost jest satysfakcjonująca. Przykładowo: 125-konny Focus 1.0 EcoBoost na przyspieszenie do 100 km/h potrzebuje 11,3 s. To wynik na poziomie wolnossących silników 1.6-1.8. Doładowany silnik góruje jednak nad nimi elastycznością. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile spala silnik 1.0 EcoBoost, gdyż najwięcej zależy od kierowcy. Delikatnie traktowany Focus domaga się 5-6 l/100 km na trasie oraz 7-8 l/100 km w mieście. Jeżeli kierujący zdecydowanie operuje pedałem gazu, w grę wchodzi 9-10 l/100 km, a nawet więcej. Zasada „turbo żyje, turbo pije” wciąż obowiązuje.

Silnik 1.0 EcoBoost - opinie
Atutem silnika 1.0 EcoBoost jest niska masa (86 kg). Odciążenie przedniej osi dodatnio wpływa na prowadzenie.

Silnik 1.0 EcoBoost – awarie i usterki

Silniki 1.0 EcoBoost nie okazały się całkowicie wolne od wad. Najwięcej problemów przysparza układ chłodzenia. W niektórych autach wykrywano nieszczelności pompy i kanałów wodnych. Przedmiotem akcji serwisowej był podatny na pękanie przewód między zbiorniczkiem wyrównawczym i turbosprężarką. W zależności od sytuacji i czasu reakcji ze strony kierowcy, nieszczelność mogła zakończyć się wypaleniem uszczelki pod głowicą, a nawet odkształceniami głowicy i cylindrów. W skrajnych sytuacjach wiązało się to z koniecznością wymiany silnika na nowy lub używany, co oznacza koszty liczone w tysiącach złotych – za używany silnik 1.0 EcoBoost trzeba zapłacić przynajmniej 4 tys. zł lub nawet 7-8 tys. zł za kompletną jednostkę z osprzętem. W silnikach produkowanych od jesieni 2013 r. dokonano poprawek w układzie chłodzenia. Doniesienia na temat zatarcia jednostki na panewkach, problemach z elektroniką czy wyciekach oleju są sporadyczne.

1.0 EcoBoost - spalanie, opinie
Focus 1.0 EcoBoost, w zależności od stylu i warunków jazdy, zużywa w cyklu mieszanym 6-7 l/100km.

Silnik 1.0 EcoBoost – jaki olej?

Mimo sporego wysilenia i obecności turbosprężarki, silnik 1.0 EcoBoost raczej nie spala oleju. Ford zaleca stosowanie specjalnie opracowanego dla tej jednostki oleju Ford Castrol Magnatec Professional 5W20 i wymienianie go co 20 tys. km. To rzadki środek smarny, który dobrze chroni silnik już od momentu rozruchu, jednak przy wysokich temperaturach staje się wodnisty. Na forach dyskusyjnych Forda można spotkać się z opiniami, że lepszym wyborem będzie olej 5W30 (rzekomo zalecany przez część ASO), który warto wymieniać co 10-15 tys. km.

Właściciele Fordów przestrzegają się przed chiptuningiem przeprowadzonym w przypadkowo wybranym punkcie – może przynieść więcej szkody niż pożytku. A silnik wręcz prosi się o elektroniczne modyfikacje. Uzyskanie ok. 145 KM i 230 Nm nie stanowi większego problemu, a przy rozsądnej eksploatacji tak zmodyfikowane auta przejechały już ponad 150 tys. km. Kres możliwości leży znacznie wyższej. Na potrzeby rajdowej Fiesty R2 silnik podkręcono do 180 KM. W żeliwnym bloku tkwią więc spore rezerwy.

Silnik 1.0 EcoBoost – podsumowanie

Downsizing nie okazał się zabójczy dla litrowego silnika Forda. W niemieckich serwisach ogłoszeniowych można znaleźć Focusy 1.0 EcoBoost z przebiegami przekraczającymi 250 tys. kilometrów. Wciąż są wyceniane na minimum pięć tysięcy euro. Gdyby nie problemy z układem chłodzenia i wynikające z jego rozszczelnienia konsekwencje, obraz sytuacji byłby więcej niż dobry. Przymierzając się do zakupu samochodu z silnikiem 1.0 EcoBoost warto zarezerwować budżet na profilaktyczną wymianę napędu rozrządu i przegląd układu chłodzenia.

Redakcja poleca:

Najlepsze silniki po downsizingu – wysilone, a mimo tego bezawaryjne!

Silnik 1.6 EcoBoost – opinie, trwałość, usterki, dane techniczne

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

49 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji