Dzięki trzem dopracowanym trybom jazdy elektrycznym Fiatem 500 można jeździć operując tylko pedałem gazu. Czy to ułatwia eksploatację auta? Jak tryby jazdy wpływają na zużycie energii?
Jednym z kluczowych argumentów przemawiającym za zakupem samochodu elektrycznego cały czas pozostaje deklarowany zasięg na jednym ładowaniu. Pod tym względem nowy Fiat 500, wykorzystujący w pełni elektryczne źródło napędu, wypada bardzo dobrze – do 320 kilometrów w normalnych warunkach pogodowych. W naszych testach miejski „elektryk” Fiata wyświetlał z reguły zasięg na poziomie ok. 250 kilometrów w porze letniej. Zimą, gdy korzystamy z większej liczby odbiorników prądu, a cały układ dłużej się nagrzewa, maleje on do ok. 200 kilometrów, co i tak robi wrażenie w samochodzie typowo miejskim.
By dopasować zasięg elektrycznego Fiata 500 do aktualnych potrzeb, włoski producent opracował system trzech trybów jazdy EV. Każdego z nich cechuje odrębna charakterystyka pracy m.in. silnika i układu odzyskiwania energii (tzw. rekuperacji). Kierowca może w dowolnej chwili zdecydować, czy chce skorzystać z osiągów 118-konnego silnika elektrycznego, czy preferuje zmniejszenie wydajności zespołu napędowego na rzecz wydłużenia odległości na dostępnej ilości „prądu”. Wybór trybu jazdy odbywa się za pośrednictwem pokrętła na konsoli pomiędzy fotelami. O wybranym ustawieniu poinformuje czytelny komunikat na zestawie wskaźników.
Tryb Normal
W tym standardowym ustawieniu układu napędowego liczą się przede wszystkim osiągi i wrażenia z jazdy. Fiat 500 w trybie Normal w najbliższym stopniu zachowuje się jak samochód z napędem spalinowym – oczywiście na tyle, na ile można porównać elektryczne i „tradycyjne” źródło napędu, bo same w sobie wykazują wiele różnic. To odpowiednie ustawienie do wykorzystania parametrów 118-konnego silnika elektrycznego gwarantującego przyspieszenie do 100 km/h w ok. 9 sekund.
Tryb Sherpa
Inteligentny tryb jazdy Sherpa zarządza dostępną energią w taki sposób, by dojechać na niej do celu – czyli np. do lokalizacji wpisanej w nawigacji lub też do najbliższej ładowarki. W tym celu podejmuje szereg działań zmniejszających zużycie energii: ogranicza prędkość maksymalną do 80 km/h, koryguje reakcję pedału gazu i wyłącza niektóre odbiorniki prądu (np. klimatyzację czy podgrzewane fotele/szyba/lusterka). Kierowca w każdej chwili może samodzielnie włączyć „zawieszone” funkcje, by nie tracić na komforcie jazdy.
Tryb Range
Ustawienie Range aktywuje innowacyjną funkcję w Fiacie 500 – One Pedal Drive, czyli tryb jazdy przy użyciu jednego pedału. Dzięki niej po odpuszczeniu nacisku na pedał gazu samochód intensywniej zwalnia: do tego stopnia, że w normalnym ruchu ulicznym pedału hamulca używa się wyłącznie do całkowitego zatrzymania samochodu. W efekcie auto wydajnie hamuje silnikiem, a aktywowanie hamulców przez kierowcę odbywa się jedynie w sytuacjach awaryjnych. To nie tylko daje gwarancję nowych wrażeń z jazdy, ale i wspomaga proces rekuperacji.
Redakcja poleca: