ElektromobilnośćSherpa, Range, Normal - czym różnią się tryby jazdy w elektrycznym Fiacie...

Sherpa, Range, Normal – czym różnią się tryby jazdy w elektrycznym Fiacie 500?

Dzięki trzem dopracowanym trybom jazdy elektrycznym Fiatem 500 można jeździć operując tylko pedałem gazu. Czy to ułatwia eksploatację auta? Jak tryby jazdy wpływają na zużycie energii?

Jednym z kluczowych argumentów przemawiającym za zakupem samochodu elektrycznego cały czas pozostaje deklarowany zasięg na jednym ładowaniu. Pod tym względem nowy Fiat 500, wykorzystujący w pełni elektryczne źródło napędu, wypada bardzo dobrze – do 320 kilometrów w normalnych warunkach pogodowych. W naszych testach miejski „elektryk” Fiata wyświetlał z reguły zasięg na poziomie ok. 250 kilometrów w porze letniej. Zimą, gdy korzystamy z większej liczby odbiorników prądu, a cały układ dłużej się nagrzewa, maleje on do ok. 200 kilometrów, co i tak robi wrażenie w samochodzie typowo miejskim.

By dopasować zasięg elektrycznego Fiata 500 do aktualnych potrzeb, włoski producent opracował system trzech trybów jazdy EV. Każdego z nich cechuje odrębna charakterystyka pracy m.in. silnika i układu odzyskiwania energii (tzw. rekuperacji). Kierowca może w dowolnej chwili zdecydować, czy chce skorzystać z osiągów 118-konnego silnika elektrycznego, czy preferuje zmniejszenie wydajności zespołu napędowego na rzecz wydłużenia odległości na dostępnej ilości „prądu”. Wybór trybu jazdy odbywa się za pośrednictwem pokrętła na konsoli pomiędzy fotelami. O wybranym ustawieniu poinformuje czytelny komunikat na zestawie wskaźników.

Fiat 500 tryby jazdy
Ustawienia układu napędowego wybiera się wygodnym pokrętłem pomiędzy przednimi fotelami.

Tryb Normal

Fiat 500 tryb NormalW tym standardowym ustawieniu układu napędowego liczą się przede wszystkim osiągi i wrażenia z jazdy. Fiat 500 w trybie Normal w najbliższym stopniu zachowuje się jak samochód z napędem spalinowym – oczywiście na tyle, na ile można porównać elektryczne i „tradycyjne” źródło napędu, bo same w sobie wykazują wiele różnic. To odpowiednie ustawienie do wykorzystania parametrów 118-konnego silnika elektrycznego gwarantującego przyspieszenie do 100 km/h w ok. 9 sekund.

Tryb Sherpa

Fiat 500 tryb SherpaInteligentny tryb jazdy Sherpa zarządza dostępną energią w taki sposób, by dojechać na niej do celu – czyli np. do lokalizacji wpisanej w nawigacji lub też do najbliższej ładowarki. W tym celu podejmuje szereg działań zmniejszających zużycie energii: ogranicza prędkość maksymalną do 80 km/h, koryguje reakcję pedału gazu i wyłącza niektóre odbiorniki prądu (np. klimatyzację czy podgrzewane fotele/szyba/lusterka). Kierowca w każdej chwili może samodzielnie włączyć „zawieszone” funkcje, by nie tracić na komforcie jazdy.

Tryb Range

Fiat 500 tryb RangeUstawienie Range aktywuje innowacyjną funkcję w Fiacie 500 – One Pedal Drive, czyli tryb jazdy przy użyciu jednego pedału. Dzięki niej po odpuszczeniu nacisku na pedał gazu samochód intensywniej zwalnia: do tego stopnia, że w normalnym ruchu ulicznym pedału hamulca używa się wyłącznie do całkowitego zatrzymania samochodu. W efekcie auto wydajnie hamuje silnikiem, a aktywowanie hamulców przez kierowcę odbywa się jedynie w sytuacjach awaryjnych. To nie tylko daje gwarancję nowych wrażeń z jazdy, ale i wspomaga proces rekuperacji.

FIAT 500 III BEV Icon 42kWh 118KM 1AT FWD SB099CE 03-2021

Redakcja poleca:

Fiat 500 3+1 – nasz test

Co o elektrycznym Fiacie 500 piszą w zagranicznych mediach?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji