TestyTestSeat Tarraco – pierwsza jazda

Seat Tarraco – pierwsza jazda

  • Trzeci (i największy) SUV Seata, odpowiednik Skody Kodiaq, mieści do 7 osób
  • Pierwszy Seat o nowym wzornictwie, silniki 150-190 KM, napęd 4×4 zależnie od wersji

Tarraco to typowy reprezentant tzw. inżynierii marek koncernu Volkswagen. Konstrukcyjnie jest odpowiednikiem Skody Kodiaq i VW Tiguana Allspace’a, jego nazwa pochodzi od hiszpańskiego miasta Tarragona, design opracowano w Martorell niedaleko Barcelony, a za produkcję odpowiadają zakłady w Wolfsburgu. Dla Seata kolejny SUV w gamie to szansa na dalsze wzrosty – hiszpańska marka osiąga ostatnio wyniki zbliżone do najlepszych w swojej historii, z początku lat 2000.

Seat Tarraco (2019)
Tarraco ma solidny, 20-centymetrowy prześwit. W opcji dostępne są obręcze o średnicy nawet 20”.

Nowa twarz Seata

Tarraco korzysta z „klocków” znanych z innych modeli koncernu VW – wydłużonej wersji platformy MQB, silników TSI i TDI oraz napędu 4×4 typu Haldex. Z zewnątrz wyróżnia go nowy design, z którego skorzystają także kolejne nowości Seata – z szerokim, zdobionym grillem z przodu i pasem łączącym tylne lampy.

Seat Tarraco (2019)
Tarraco mierzy 474 cm długości przy rozstawie osi równym 279 cm. Nie należy do najlżejszych modeli w segmencie – masa własna niektórych wersji przekracza 1600 kg.

W kabinie uwagę zwraca przede wszystkim wolnostojący ekran multimediów z tradycyjnymi pokrętłami, który okazuje się poręczny w obsłudze.

Seat Tarraco (2019)
Bez polotu, ale ergonomicznie: kokpit Tarraco powstał z „klocków” znanych z innych modeli grupy VW. Przyzwoita jakość montażu, ale materiały – przeciętne.

Wielkim atutem Tarraco – dosłownie i w przenośni – jest przestronna, funkcjonalna kabina. Jego nadwozie mierzy 474 cm długości, 184 cm szerokości i 166 cm wysokości przy rozstawie osi 279 cm. To wymiary zbliżone do Skody Kodiaq (która jest o 4 cm krótsza i o 4 cm szersza). Miejsca w dwóch przednich rzędach jest w bród – nawet za wysokim kierowcą wygodnie może podróżować równie wysoki pasażer.

Seat Tarraco (2019)
Bardzo przestronna kabina, fotele w dwóch pierwszych rzędach – wygodne i z dobrym podparciem ud.

Plus za dobrze wyprofilowane, obszerne fotele oraz przepastny bagażnik, który w 5-osobowej wersji bazowo mieści 760 l (minimum 215 l, przy 7 miejscach; maksimum 1920 l).

Seat Tarraco (2019)
Ustawny, obszerny bagażnik (bazowo 760 l). Możliwość złożenia oparcia przedniego fotela.

Podobnie jak w Skodzie i VW, Seata wyróżnia także dopracowana ergonomia miejsce kierowcy – z analogowymi instrumentami do obsługi wentylacji – oraz przyzwoita jakość montażu. Na drzwiach znalazły się rozległe powierzchnie tapicerowane, a kieszenie w drzwiach wyłożono tkaniną. Szkoda, że okładziny w niższych partiach kabiny swoją połyskliwością przywodzą na myśl tańsze modele koncernu.

Najpierw komfort

Paleta silnikowa Tarraco w Polsce początkowo obejmie 1,5-litrowy benzynowy silnik turbo o mocy 150 KM (przedni napęd) oraz dwa 2-litrowe diesle (150 KM, napęd na przednie lub wszystkie koła, oraz 190 KM, tylko napęd 4×4). W 2020 r. do oferty ma dołączyć hybryda plug-in o mocy ponad 200 KM, zapewniająca zasięg w trybie elektrycznym na poziomie 50 km.

Seat Tarraco (2019)
Napęd 4×4 Haldex może przekazywać na tylną oś niemal 100% momentu.

Z topowym 190-konnym dieslem Tarraco ma bardzo dobre osiągi (od 0 do 100 km/h w 8,0 s) i za sprawą dużej siły uciągu sprawdzi się nawet podczas dalekich wyjazdów z dużym obciążeniem. Wbrew deklaracjom Seata o dynamicznym charakterze samochodu jego podwozie zestrojono jednak z wyraźnym naciskiem na komfort. W podstawowym trybie jazdy egzemplarz z 20-calowymi kołami łagodnie tłumił pofałdowania nawierzchni, a w programie Sport nienaturalnie się usztywniał. To samo dotyczy układu kierowniczego, który jest dość leniwy w środkowym położeniu i został zestrojony „po amerykańsku”, raczej z myślą o zrelaksowanym pokonywaniu tras szybkiego ruchu niż krętych, wąskich dróg.

Seat Tarraco (2019)
Pokrętło trybów jazdy z osobnymi programami na bezdroża oraz zaśnieżone drogi.

Za przyzwoicie wyposażone Tarraco z bazowym dieslem, DSG i 4×4 trzeba zapłacić 150 tys. zł. Co istotne, Seat oferuje na swoje auta 5 lat gwarancji.

Seat Tarraco: dane techniczne

Wersja 1.5 TSI 2.0 TSI** 2.0 TDI* 2.0 TDI**
Silnik benz., turbo benz.,
turbo
turbodiesel turbodiesel
Poj. 1498 ccm 1984 ccm 1968 ccm 1968 ccm
Ukł. cyl./zawory R4/16 R4/16 R4/16 R4/16
Moc maks. 150 KM/5000 190 KM/4200 150 KM/3750 190 KM/
3750
Maks. moment obrotowy 250 Nm/1500 320 Nm/1500 340 Nm/1750 400 Nm/
1750
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maks. 201 km/h 211 km/h 198 km/h 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s 8,0 s 9,8 s 8,0 s
Średnie zużycie paliwa  6,3 l/100 km b.d. 4,9 l/100 km 5,6 l/100 km
Cena od 121 800 zł nieustalona od 131 300
od 174 200

* w opcji: 4×4 z DSG; ** seryjnie z 4×4 i DSG

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji