- Trzeci (i największy) SUV Seata, odpowiednik Skody Kodiaq, mieści do 7 osób
- Pierwszy Seat o nowym wzornictwie, silniki 150-190 KM, napęd 4×4 zależnie od wersji
Tarraco to typowy reprezentant tzw. inżynierii marek koncernu Volkswagen. Konstrukcyjnie jest odpowiednikiem Skody Kodiaq i VW Tiguana Allspace’a, jego nazwa pochodzi od hiszpańskiego miasta Tarragona, design opracowano w Martorell niedaleko Barcelony, a za produkcję odpowiadają zakłady w Wolfsburgu. Dla Seata kolejny SUV w gamie to szansa na dalsze wzrosty – hiszpańska marka osiąga ostatnio wyniki zbliżone do najlepszych w swojej historii, z początku lat 2000.
Nowa twarz Seata
Tarraco korzysta z „klocków” znanych z innych modeli koncernu VW – wydłużonej wersji platformy MQB, silników TSI i TDI oraz napędu 4×4 typu Haldex. Z zewnątrz wyróżnia go nowy design, z którego skorzystają także kolejne nowości Seata – z szerokim, zdobionym grillem z przodu i pasem łączącym tylne lampy.
W kabinie uwagę zwraca przede wszystkim wolnostojący ekran multimediów z tradycyjnymi pokrętłami, który okazuje się poręczny w obsłudze.
Wielkim atutem Tarraco – dosłownie i w przenośni – jest przestronna, funkcjonalna kabina. Jego nadwozie mierzy 474 cm długości, 184 cm szerokości i 166 cm wysokości przy rozstawie osi 279 cm. To wymiary zbliżone do Skody Kodiaq (która jest o 4 cm krótsza i o 4 cm szersza). Miejsca w dwóch przednich rzędach jest w bród – nawet za wysokim kierowcą wygodnie może podróżować równie wysoki pasażer.
Plus za dobrze wyprofilowane, obszerne fotele oraz przepastny bagażnik, który w 5-osobowej wersji bazowo mieści 760 l (minimum 215 l, przy 7 miejscach; maksimum 1920 l).
Podobnie jak w Skodzie i VW, Seata wyróżnia także dopracowana ergonomia miejsce kierowcy – z analogowymi instrumentami do obsługi wentylacji – oraz przyzwoita jakość montażu. Na drzwiach znalazły się rozległe powierzchnie tapicerowane, a kieszenie w drzwiach wyłożono tkaniną. Szkoda, że okładziny w niższych partiach kabiny swoją połyskliwością przywodzą na myśl tańsze modele koncernu.
Najpierw komfort
Paleta silnikowa Tarraco w Polsce początkowo obejmie 1,5-litrowy benzynowy silnik turbo o mocy 150 KM (przedni napęd) oraz dwa 2-litrowe diesle (150 KM, napęd na przednie lub wszystkie koła, oraz 190 KM, tylko napęd 4×4). W 2020 r. do oferty ma dołączyć hybryda plug-in o mocy ponad 200 KM, zapewniająca zasięg w trybie elektrycznym na poziomie 50 km.
Z topowym 190-konnym dieslem Tarraco ma bardzo dobre osiągi (od 0 do 100 km/h w 8,0 s) i za sprawą dużej siły uciągu sprawdzi się nawet podczas dalekich wyjazdów z dużym obciążeniem. Wbrew deklaracjom Seata o dynamicznym charakterze samochodu jego podwozie zestrojono jednak z wyraźnym naciskiem na komfort. W podstawowym trybie jazdy egzemplarz z 20-calowymi kołami łagodnie tłumił pofałdowania nawierzchni, a w programie Sport nienaturalnie się usztywniał. To samo dotyczy układu kierowniczego, który jest dość leniwy w środkowym położeniu i został zestrojony „po amerykańsku”, raczej z myślą o zrelaksowanym pokonywaniu tras szybkiego ruchu niż krętych, wąskich dróg.
Za przyzwoicie wyposażone Tarraco z bazowym dieslem, DSG i 4×4 trzeba zapłacić 150 tys. zł. Co istotne, Seat oferuje na swoje auta 5 lat gwarancji.
Seat Tarraco: dane techniczne
Wersja | 1.5 TSI | 2.0 TSI** | 2.0 TDI* | 2.0 TDI** | |
Silnik | benz., turbo | benz., turbo |
turbodiesel | turbodiesel | |
Poj. | 1498 ccm | 1984 ccm | 1968 ccm | 1968 ccm | |
Ukł. cyl./zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 | |
Moc maks. | 150 KM/5000 | 190 KM/4200 | 150 KM/3750 | 190 KM/ 3750 |
|
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/1500 | 320 Nm/1500 | 340 Nm/1750 | 400 Nm/ 1750 |
|
Osiągi (dane producenta) | |||||
Prędkość maks. | 201 km/h | 211 km/h | 198 km/h | 210 km/h | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s | 8,0 s | 9,8 s | 8,0 s | |
Średnie zużycie paliwa | 6,3 l/100 km | b.d. | 4,9 l/100 km | 5,6 l/100 km | |
Cena | od 121 800 zł | nieustalona | od 131 300 zł |
od 174 200 zł |
* w opcji: 4×4 z DSG; ** seryjnie z 4×4 i DSG