Spośród państw Unii Europejskiej najwięcej zarejestrowanych aut z instalacją LPG znajduje się w Polsce. Biorąc pod uwagę cały kontynent, w samochodach na autogaz najbardziej lubuje się Turcja.
W 2015 roku na całą Europę przypadało blisko 12 milionów zarejestrowanych pojazdów z instalacją gazową. Dla porównania, szacunkowo na całym świecie jeździ ich ponad 25 milionów, czyli zaledwie dwa razy więcej. Najwięcej aut zasilanych autogazem znajdziemy w Turcji – jest ich tam ponad 4,2 miliona, co stanowi 35% wszystkich pojazdów na gaz w Europie. W Polsce ta liczba sięga prawie 3 milionów (24%), natomiast we Włoszech ponad 2,1 miliona (17,5%). Pozostałe kraje nie przekraczają już granicy pół miliona zarejestrowanych samochodów z LPG, a w czterech z nich (Malta, Szwecja, Norwegia, Luksemburg) ilość jeżdżących aut na gaz liczy się w setkach egzemplarzy.
Liczba zarejestrowanych samochodów z LPG w krajach Europy
Kraj | Liczba zarejestrowanych aut |
Turcja | 4 272 944 |
Polska | 2 914 000 |
Włochy | 2 137 078 |
Bułgaria | 490 000 |
Niemcy | 476 000 |
Grecja | 275 000 |
Francja | 206 846 |
Rumunia | 190 000 |
Holandia | 180 000 |
Czechy | 179 000 |
Wielka Brytania | 135 000 |
Litwa | 112 000 |
Chorwacja | 87 000 |
Węgry | 85 000 |
Hiszpania | 58 038 |
Łotwa | 54 560 |
Portugalia | 50 000 |
Belgia | 42 000 |
Słowacja | 15 500 |
Słowenia | 13 500 |
Austria | 8 000 |
Estonia | 5 000 |
Irlandia | 4 200 |
Szwajcaria | 1 000 |
Malta | 719 |
Szwecja | 491 |
Norwegia | 420 |
Luksemburg | 151 |
Najwięcej stacji w Turcji
Powyższe statystyki przekładają się także na liczbę stacji, gdzie można zatankować LPG. Najwięcej zlokalizowano w Turcji, bo ponad 10,5 tysiąca obiektów. Drugie pod tym względem Niemcy mogą się pochwalić liczbą 7000 stacji, natomiast u nas gaz zatankujemy na 5420 placówkach. Drugie po względem ilości stacji są Włochy (3767), Bułgaria (2900) i Holandia (1750). Najmniej stacji rozlokowano natomiast w Danii (4), na Malcie (5), w Norwegii (20) i Szwecji (39).
Liczba stacji tankowania LPG
Turcja | 10 559 |
Niemcy | 7000 |
Polska | 5420 |
Włochy | 3767 |
Bułgaria | 2900 |
Francja | 1750 |
Holandia | 1750 |
Wielka Brytania | 1400 |
Rumunia | 1200 |
Czechy | 1100 |
Grecja | 850 |
Hiszpania | 807 |
Litwa | 690 |
Węgry | 600 |
Belgia | 509 |
Portugalia | 340 |
Chorwacja | 310 |
Łotwa | 210 |
Słowacja | 210 |
Słowenia | 100 |
Szwajcaria | 68 |
Irlandia | 67 |
Austria | 50 |
Estonia | 42 |
Szwecja | 39 |
Norwegia | 20 |
Malta | 5 |
Dania | 4 |
Popularność LPG ciągle rośnie
Według najnowszych danych Europejskiej Agencji Środowiska (pochodzących z 2016 roku) w krajach Unii Europejskiej sprzedano ponad 470 tys. samochodów z napędami alternatywnymi. Do tych statystyk nie wliczają się klasyczne samochody hybrydowe, tylko ładowane z gniazdka (plug-in) oraz auta elektryczne, na CNG i LPG. To ostatnie paliwo wciąż jest najpopularniejsze, bo klientów znalazło 253 tys. sztuk samochodów na gaz, co stanowi prawie 54% ogólnej liczby aut z napędem alternatywnym. Natomiast według raportu organizacji zrzeszającej producentów samochodów w Europie (ACEA) w ubiegłym roku nastąpił 16-procentowy wzrost sprzedaży samochodów na gaz, a w Polsce liczba ich rejestracji wzrosła o 10 tys. aut w porównaniu z 2016 rokiem. Europejscy kierowcy wciąż nie mogą się przekonać do samochodów elektrycznych i zasilanych gazem CNG.
Paliwo przyszłości
Rosnąca popularność LPG to ukłon nie tylko w stronę tańszej jazdy, ale i ekologii – spalanie gazu samochodowego oznacza wydzielanie mniejszej ilości trujących substancji, a jego cena wciąż jest mniejsza o ponad połowę w stosunku do benzyny lub oleju napędowego. Biorąc pod uwagę rosnącą niechęć do diesli i coraz bardziej restrykcyjne normy czystości spalin, gaz LPG można uznać za paliwo przyszłości. Dostrzegają to sami producenci, którzy oferują swoje najnowsze modele również z fabrycznie zamontowanymi instalacjami gazowymi. Najwięcej aut z tym typem zasilania znajdziemy w gamach Opla, Dacii i marek koncernu Fiata.