Wyposażenie typowego kampera

Wyposażenie kampera zależy od jego wielkości i przeznaczenia oraz indywidualnych życzeń zamawiającego auto, które w mniejszym lub większym stopniu może zostać dopasowane do oczekiwań klienta. Najwięcej luksusów oferują szerokie kampery typu integra lub motorhome, z kolei w zabudowach na pick-upy i w mini-kamperach i znajdziemy wyłącznie elementy niezbędne do komfortowego przeżycia kilku/kilkunastu dni poza domem.

Zdecydowana większość samochodów kempingowych ma następujące elementy wyposażenia:

  • aneks kuchenny z gazowymi palnikami i zlewozmywakiem oraz lodówką;
  • rozkładany stolik i obracane fotele kierowcy i pasażera oraz rolety w oknach;
  • przestrzeń do spania otoczoną schowkami, dzięki którym utrzymamy w środku porządek i zostawimy część turystycznego ekwipunku;
  • niewielką łazienkę (toaleta + prysznic), która jest wykończona wodoodpornym tworzywem. Zbiornik na wodę zwykle mieści 100 l lub więcej;
  • przestrzeń ładunkową dostępną także z wnętrza. Obok niej – kasetę toalety, którą opróżnia się na kempingu lub na parkingach z odpowiednią infrastrukturą;
  • dodatkowe dwa miejsca do spania na dachu (rozkładany namiot lub dokładka typu alkowa). Przestrzeni wewnątrz jest sporo, ale niesprzyjające warunki atmosferyczne powodują spory hałas;
  • uchwyty na rowery umieszczone na tylnych drzwiach. Jeśli kamper ma bagażnik dachowy, dostęp do niego ułatwia drabina.

Trzy przykładowe modele samochodów kempingowych na rynku wtórnym

Iveco Knaus Traveller 630 (lata produkcji: 1989-1999)

Podwozie Iveco wraz z funkcjonalną zabudową Knaus Traveller tworzą praktyczny, solidny i, co ważne, niedrogi w zakupie – w porównaniu z nowymi modelami z podobnym wyposażeniem – kamper (cena wywoławcza: ok. 42 tys. zł). Dzięki tylnej osi z podwójnymi kołami Iveco pewnie się prowadzi. Z pełnym ekwipunkiem samochód waży 3240 kg, więc zostaje 260 kg do dopuszczalnego limitu DMC 3,5 t. Widoczny na zdjęciach samochód został wyprodukowany w 1998 r. i przeszedł remont wnętrza, odświeżenie lakieru zabudowy i profesjonalny serwis mechaniczny: wymieniono turbosprężarkę, opony, tarcze, klocki, pompę i przewody hamulcowe. Na takie inwestycje musi być przygotowany każdy, kto kupuje niedrogiego kampera. Alternatywą jest wybranie droższego, ale doinwestowanego egzemplarza. Na rynku wtórnym, szczególnie w Niemczech, Włoszech czy Holandii – nie brakuje aut wymagających inwestycji lub będących w świetnym stanie. Warto zwrócić uwagę na detale. Ceny nietypowych elementów zabudowy bywają zaporowe. W prezentowanym Iveco uszkodzeniu uległo okno dachowe. Nowe kosztuje aż 10 tys. zł, więc właściciel zdecydował się na jego prowizoryczną naprawę. Kamper posiada typowe wyposażenie, czyli kuchenkę gazową z trzema palnikami, miejsca do spania dla sześciu osób (na tylnym łóżku, w alkowie oraz rozkładanej kanapie w centralnej części kabiny), a także nietypowe rozwiązania podnoszące funkcjonalność, np. platformę na trzy rowery i wysuwany przedsionek. Przygotowanie auta do biwakowania zajmuje ok. pół godziny – bez trudu radzą sobie z nim dzieci.

Volkswagen T5 California (lata produkcji: 2003-2015)

Kempingowe wersje Volkswagenów Transporterów cieszą się uznaniem miłośników turystyki kempingowej. Californie z zewnątrz wyglądają jak osobowe Transportery, ale w środku kryją rozkładaną kanapę zamieniającą się w łóżko, stolik, obrotowe fotele oraz aneks kuchenny z lodówką. Zabrakło tylko miejsca na łazienkę (w 2018 r. Volkswagen rozwiązał kwestię, projektując oparty o Craftera model Grand California). Lepiej wyposażone Californie T5 (wersja Comfortline) mają również rozkładany namiot dachowy i przedsionek. Paleta wersji silnikowych jest bardzo obfita. Na szczycie znajdował się 204-konny diesel ze skrzynią DSG i blokadą tylnego mostu. Jeśli ktoś rzadko wybiera się do centrum miasta z niewielkimi miejscami parkingowymi, może z powodzeniem jeździć Californią na co dzień. Nawet używane egzemplarze kosztują krocie, ale są łatwe w serwisowaniu i można liczyć na doskonałą jakość wykonania. Alternatywa: Mercedes klasy V lub Viano Marco Polo, przygotowany we współpracy z firmą Westfalia.

Volkswagen T3 Westfalia (lata produkcji: 1979-1991)

Propozycja dla miłośników youngtimerów z zasobnym portfelem – ostatni dostawczy Volkswagen z silnikiem z tyłu w turystycznej wersji Westfalia drożeje do tego stopnia, że samochody w idealnym stanie z napędem na cztery koła są wystawiane za niemal… 200 tys. zł. Relatywnie tanie są tylko ubogo wyposażone Westfalie w słabym stanie technicznym (pochłania je korozja, a dobrej jakości części blacharskie również swoje kosztują). Przez lata użytkowania wiele aut przeszło rozmaite modyfikacje: często standardowego diesla wymieniano na 1.9 TDI, który pali tyle samo, a jest łatwiejszy w serwisowaniu i dynamiczniejszy. Prawdziwym wyzwaniem jest znalezienie jakichkolwiek elementów kempingowej aranżacji wnętrza. Na rynku nie brakuje „zwykłych” Transporterów przerobionych we własnym zakresie na kampera.

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy firmie motorhome.pl.

1
2

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here