NowościAktualnościSamochody elektryczne – 97% mechaników ich nie naprawi

Samochody elektryczne – 97% mechaników ich nie naprawi

Większość producentów chwali się, że konstrukcja aut elektrycznych jest prostsza niż spalinowych, a ich serwisowanie ma być przez to mniej kłopotliwe. Niestety, póki co to argument jedynie teoretyczny.

Myślicie o zakupie samochodu elektrycznego, marząc o bezszelestnej jeździe „prawie za darmo”? O ile napędy elektryczne rzeczywiście są ciche, to niestety czasy darmowego ładowania już się skończyły. A jak wygląda sprawa z awaryjnością i naprawami? Tutaj zdecydowanie nie będzie tak różowo, jak obiecują producenci.

Awaryjność samochodów elektrycznych

Już blisko 2 lata temu pisaliśmy o awaryjności samochodów elektrycznych (czytaj więcej: Używane auta elektryczne są awaryjne). Amerykańska organizacja Consumer Reports donosiła wówczas, że okazuje się ona wyższa niż pozostałych pojazdów w danej klasie. Ekipa magazynu „Car and Driver” przeprowadziła test długodystansowy Tesli S P85D i była zaskoczona niską jakością wykonania samochodu oraz słabą dostępnością serwisów. To ciekawe, bo producenci wielokrotnie podkreślają, że takie konstrukcje są dużo mniej skomplikowane technologicznie, a tym samym mniej awaryjne.

Naprawy samochodów elektrycznych

Okazuje się, że nie tylko to jest problemem. Najnowsze badania brytyjskiego Instytutu Przemysłu Motoryzacyjnego (Institute of the Motor Industry) dowodzą, że 97% mechaników nie ma ani kwalifikacji, ani wiedzy na temat serwisowania i naprawiania samochodów elektrycznych. A pozostałe 3% pracuje w autoryzowanych serwisach poszczególnych marek.

Co to oznacza? Że posiadacze samochodów elektrycznych są zmuszeni z korzystania z ASO nawet w przypadku drobnych napraw. Dodatkowo pozbawione realnej konkurencji autoryzowane warsztaty mogą dowolnie kształtować swoją politykę cenową, co oznacza spore koszty naprawy takich wozów.

Jaki z tego wniosek? Jeżeli kształcicie się na mechanika samochodowego, koniecznie pomyślcie o specjalizacji pod kątem napędów elektrycznych. Pracy raczej Wam nie zabraknie. A jeżeli myślicie o kupnie używanego „elektryka”, upewnijcie się, czy działają niezależne warsztaty, które potrafią naprawiać dany model.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

9 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji