PoradyRzeczywiste zużycie prądu aut elektrycznych – RANKING

Rzeczywiste zużycie prądu aut elektrycznych – RANKING

Jak oszczędne są samochody na prąd? Ile w rzeczywistości zużywają? Przedstawiamy realne, uzyskane w czasie testów zużycie energii aut elektrycznych.

Historia samochodów elektrycznych sięga XIX wieku. W początkowych latach ewolucji motoryzacji pojazdy napędzane energią elektryczną rywalizowały z tymi wykorzystującymi silniki parowe czy spalinowe. Początki XX w. przyniosły jednak gwałtowny rozwój tych ostatnich, który na dekady wstrzymał prace nad samochodami na prąd.

Ostatnimi czasy, od kiedy wyjątkowo ważna stała się dbałość o środowisko naturalne, „elektryki” powróciły do łask. Producenci – w dużej mierze zmuszeni przez coraz mocniej zaostrzane normy emisji spalin – znów zaczęli rozwijać technologie elektrycznego napędzania aut.

Kolejne trudne początki elektromobilności

Z początku dość „nieśmiało”. Najwcześniejsze samochody na prąd, jakie trafiły na nasze drogi na przełomie pierwszej i drugiej dekady obecnego stulecia, nie zachwycały. Dobrym przykładem jest pierwszy seryjnie produkowany i powszechnie dostępny samochód elektryczny naszych czasów, czyli Mitsubishi i-MiEV. Ten oferowany od 2010 r. model przy 67 KM mocy i rozmiarach auta mini kosztował tyle, co Audi A6, a do tego w praktyce oferował ok. 100 km zasięgu (mimo obiecywanych 160 km).

Mitsubishi nie zawojowało rynku swoim „elektrykiem” – taki już zwykle los pionierów, ale już trzy lata później zaczęły się na nim pojawiać znacznie atrakcyjniejsze propozycje z tego typu napędem. Np. Nissan Leaf, który kosztował mniej niż i-MiEV, a był znacznie większy i oferował zdecydowanie więcej mocy oraz zasięgu. Albo BMW i3, które do zestawu atutów doliczyło także futurystyczny wygląd i prestiżową markę.

Pojazdy te tak naprawdę na nowo przetarły szlaki autom elektrycznym i zachęciły do zainteresowania tym segmentem rynkowym zarówno potencjalnych nabywców, jak i innych producentów. A jeśli do którychś marek te argumenty nie trafiły, to do aut na prąd w końcu przekonały ich „zachęty” ze strony legislatorów. Dziś ma je w swojej ofercie niemal każdy producent, a niektórzy pozwalają już nawet wybierać spośród niemal dziesięciu takich modeli.

Rzeczywiste zużycie prądu aut elektrycznych

Mimo coraz większej popularności „elektryki” nadal zasługują na miano nowości, wciąż niezbyt znanej i nie do końca rozumianej. Bardzo dużo ludzi nie wie np., ile takie auta zużywają energii. W przypadku modeli spalinowych każdy ma jakieś doświadczenie i widząc najmniejsze auta, może się domyślić, że potrzebują średnio ok. 6-7 l benzyny na 100 km, a w przypadku sportowych wie, że powinien się spodziewać spalania na poziomie kilkunastu litrów. Wiedza o zużyciu energii przez samochody elektryczne nie jest jednak powszechna.

Podane wyniki zostały osiągnięte podczas dziennikarskich testów w ostatnich kilku latach i pokazują rzeczywiste zapotrzebowanie na energię wymienionych modeli. Ze względu na mniejszą próbę niż w przypadku aut spalinowych nie podzieliliśmy przedstawianych samochodów na segmenty rynkowe, lecz uszeregowaliśmy wszystkie od najoszczędniejszego do najbardziej energożernego.

Jeszcze jedno odróżnia ostatnią część rankingu od dwóch pierwszych. Jako że zapotrzebowanie samochodów elektrycznych na energię wyraźnie wzrasta zimą, zaznaczyliśmy (gwiazdką) wszystkie wyniki osiągnięte w niskich temperaturach, czyli poniżej 10 stopni Celsjusza. W przypadku oznaczonych rezultatów trzeba zatem wziąć pod uwagę to, że są zawyżone, a w pozostałych przypadkach należy się spodziewać gorszych wyników zimową porą.

Ranking realnego zużycia energii elektrycznej

Oto wyniki rzeczywistego zapotrzebowania na energię samochodów elektrycznych uzyskane podczas testów w realnym ruchu drogowym.

Ranking rzeczywistego spalania – samochody elektryczne
Marka, model, wersjaSegmentMocŚrednie zużycie energii
Dacia Springauta mini44 KM11,3 kWh/100 km
Hyundai Kona Electric 39,2 kWhmiejskie crossovery136 KM12,7 kWh/100 km
Hyundai Kona Electric 64 kWhmiejskie crossovery204 KM13,0 kWh/100 km
Kia e-Soul 64 kWhmiejskie crossovery204 KM13,2 kWh/100 km
Volkswagen e-Up!auta mini83 KM13,9 kWh/100 km
BMW i3sauta miejskie184 KM14,1 kWh/100 km
Hyundai Ioniq Electricauta kompaktowe136 KM14,4 kWh/100 km*
Renault Megane E-Tech EV60auta kompaktowe218 KM14,5 kWh/100 km
Fiat 500 HBauta mini118 KM14,7 kWh/100 km
Peugeot e-2008miejskie crossovery136 KM14,7 kWh/100 km
Nissan Leaf 39 kWhauta kompaktowe150 KM15,0 kWh/100 km
Citroen e-C4 EV 136auta kompaktowe136 KM15,6 kWh/100 km
Nissan Leaf 59 kWhauta kompaktowe217 KM15,7 kWh/100 km
Volkswagen ID.3auta kompaktowe204 KM15,8 kWh/100 km*
Hyundai Ioniq 5 73 kWh 2WDkompaktowe SUV-y218 KM16,4 kWh/100 km*
Tesla Model 3 Standard Range Plusklasa średnia325 KM16,8 kWh/100 km
Mazda MX-30 e-Skyactivkompaktowe SUV-y145 KM17,1 kWh/100 km
Volvo XC40 P6kompaktowe SUV-y231 KM18,1 kWh/100 km
Audi Q4 40 e-tronkompaktowe SUV-y204 KM18,2 kWh/100 km*
Tesla Model Y Long RangeSUV-y klasy średniej345 KM18,2 kWh/100 km*
Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWhSUV-y klasy średniej351 KM18,8 kWh/100 km
Mercedes EQA 250kompaktowe SUV-y190 KM18,8 kWh/100 km
Seres E3kompaktowe SUV-y163 KM18,8 kWh/100 km
Kia EV6 77,4 kWh AWDkompaktowe SUV-y325 KM19,3 kWh/100 km
Renault Zoe R135auta miejskie135 KM19,5 kWh/100 km
Volkswagen ID.4 GTXkompaktowe SUV-y299 KM19,8 kWh/100 km
Nissan Ariya 87 kWhkompaktowe SUV-y238 KM20,1 kWh/100 km*
Cupra Born e-Boost 77 kWhauta kompaktowe231 KM20,4 kWh/100 km*
Kia EV6 77,4 kWh RWDkompaktowe SUV-y229 KM20,4 kWh/100 km*
Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattrokompaktowe SUV-y299 KM20,5 kWh/100 km
Mini Cooper SEauta miejskie184 KM20,5 kWh/100 km*
Volvo C40 Twin motorkompaktowe SUV-y408 KM21,0 kWh/100 km
Audi RS e-tron GTklasa wyższa598 KM21,4 kWh/100 km
Honda eauta miejskie154 KM21,6 kWh/100 km*
Volkswagen ID.5 GTXkompaktowe SUV-y299 KM21,7 kWh/100 km
DS 3 Crossback E-Tensemiejskie crossovery136 KM22,0 kWh/100 km*
BMW i4 M50klasa średnia544 KM22,3 kWh/100 km
Kia EV6 GTkompaktowe SUV-y585 KM22,6 kWh/100 km*
Ford Mustang Mach-E GTSUV-y klasy średniej487 KM23,0 kWh/100 km*
Mercedes EQV 300duże minivany204 KM23,5 kWh/100 km*
Volkswagen E-Golfauta kompaktowe136 KM23,5 kWh/100 km*
Mercedes EQB 350 4Matickompaktowe SUV-y292 KM23,7 kWh/100 km
Volvo XC40 Recharge P8 AWDkompaktowe SUV-y408 KM23,9 kWh/100 km*
Subaru Solterrakompaktowe SUV-y218 KM24,5 kWh/100 km*
Porsche Taycan Turboklasa wyższa625 KM25,4 kWh/100 km
Audi e-tron GT quattroklasa wyższa530 KM25,5 kWh/100 km
Mercedes EQS 580 4Maticauta luksusowe523 KM25,5 kWh/100 km*
Audi e-tron Sportback 55 quattroSUV-y klasy wyższej408 KM25,8 kWh/100 km
Porsche Taycan Turbo Sklasa wyższa761 KM25,8 kWh/100 km
Jaguar I-PaceSUV-y klasy średniej400 KM26,0 kWh/100 km*
Mercedes EQC 400 4MaticSUV-y klasy średniej408 KM27,0 kWh/100 km
Audi e-tron 55 quattroSUV-y klasy wyższej408 KM27,8 kWh/100 km
Audi e-tron S SportbackSUV-y klasy wyższej503 KM29,4 kWh/100 km
Tesla Model X Long RangeSUV-y klasy wyższej525 KM30,0 kWh/100 km
Audi e-tron SSUV-y klasy wyższej503 KM32,7 kWh/100 km

 

Jak widać, to, ile energii elektrycznej zużywają samochody nie zależy wyłącznie od wielkości ich nadwozi czy mocy silników. W rankingu jest sporo ciekawych przypadków modeli wyjątkowo oszczędnych albo szczególnie energożernych jak na swój segment.

Warto zwrócić uwagę, że rozpiętość wyników jest mniejsza niż w przypadku spalinowych samochodów z publikowanych wcześniej rankingów spalania – najgorszy rezultat (32,7 kWh/100 km Audi e-tron S) jest niemal trzykrotnie wyższy od najlepszego (11,3 kWh/100 km Dacii Spring). Pierwsza część rankingu spalania zawierała wyniki od 4,2 do 15,5 l/100 km, a druga – 4,7-18,5 l/100 km, więc w obu przypadkach najgorszy wynik przewyższał najlepszy prawie czterokrotnie.

Polecamy inne nasze artykuły o rzeczywistym zużyciu paliwa samochodów:

Ranking rzeczywistego zużycia paliwa cz. 1

Ranking rzeczywistego zużycia paliwa cz. 2

 

Ta rozbieżność między autami spalinowymi a elektrycznymi nie wynika jednak z różnych rodzajów napędu, lecz z niedużej na razie liczby samochodów elektrycznych na rynku, a więc także ich mniejszej różnorodności.

Za kilka lat pewnie nie będziemy widywać tylu wolnych ładowarek, za to ranking będzie znacznie bogatszy
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji