Testy na polskich drogach zamiast laboratorium – oto raport zużycia paliwa samochodów przetestowanych i opisanych przez naszych dziennikarzy w 2018 roku. Nowe auta w rzeczywistych warunkach spalają nawet o połowę więcej paliwa niż deklaruje producent.
Nowe normy pomiaru zużycia paliwa WLTP weszły w życie we wrześniu 2018 roku, nadal jednak trwa okres „wygaszania” poprzedniego cyklu NEDC. W efekcie dla wielu samochodów podawane są wyniki spalania sporządzone jeszcze według NEDC. Czym różnią się obie próby? W skrócie, cykl WLTP jest dłuższy i bardziej skomplikowany, a przez to lepiej oddaje realne warunki jazdy. Oto krótkie porównanie WLTP z poprzednio stosowanym cyklem NEDC:
Warto mieć na względzie, że badanie pojazdu w cykl WLTP nadal odbywa się w laboratorium, ale faktycznie wyniki według nowych norm są bliższe rzeczywistości. Na przykład dla VW Touarega 3.0 TDI o mocy 286 KM średnie spalanie wynosi 8,1 l/100 km, a więc zgodnie z naszymi pomiarami (średnie w teście: 8,7 l/100 km).
Warto też wiedzieć, jak czytać wyniki zużycia paliwa w cyklu WLTP: producenci podają teraz zużycie paliwa dla 4 zakresów prędkości:
- niskiego – co oddaje spalanie w zakorkowanych ruchu miejskim;
- średniego – czyli ruch podmiejski;
- wysokiego – ruch pozamiejski;
- bardzo wysokiego – jazda autostradowa.
Dodatkowo podawane jest zużycie paliwa w cyklu łączonym, uwzględniające mieszankę jazdy miejskiej i pozamiejskiej. Potocznie można je nazwać „średnim zużyciem paliwa”, nie jest to jednak arytmetyczna. Przykład poniżej:
Być może od 1 września 2019 roku, gdy producenci stracą prawo do sprzedawania jako nowych pojazdów przebadanych zgodnie z NEDC, czeka nas swego rodzaju rewolucja. Póki co, kupując nowy samochód, najlepiej korzystać z wyników zużycia paliwa uzyskanych w testach. Po raz kolejny (zobacz edycję 2018, cz. I oraz II) przygotowaliśmy raport spalania dla modeli, które przewinęły się w naszych testach na przestrzeni ubiegłego roku. W każdym przypadku wyniki bazują na około 200-kilometrowych trasach pokonywanych po Polsce (cykl pozamiejski) oraz kolejne 200 km po Warszawie (cykl miejski). Przy okazji porównywaliśmy je z fabrycznym spalaniem i wyliczyliśmy wynikającą z tego różnicę. Łącznie zgromadziliśmy dane dla ponad 200 modeli nowych aut.
Uwaga! Wszystkie poniższe wyniki podano w litrach na 100 km. W pierwszej części prezentujemy wyniki modeli z segmentów mini, miejskiego, kompaktowego, klasy średniej i wyższej oraz luksusowe. W drugiej opublikujemy wyniki aut sportowych, SUV-ów, minivanów i pick-upów.
Zużycie paliwa nowych samochodów: auta mini
Marka, model, wersja | Paliwo | Napęd | Dane prod. | Dane prod. | Dane prod. | Spalanie testowe | Spalanie testowe | Spalanie testowe | Różnica w śr. spalaniu (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
miasto | trasa | średnie | miasto | trasa | średnie | ||||
Fiat 500 1.2 Collezione | B | przedni | 6.4 | 4.6 | 5.2 | 7.2 | 5.8 | 6.5 | 25 |
Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT Active 5MT | B | przedni | 6.8 | 5 | 5.7 | 8.2 | 5.1 | 6.7 | 18 |
Kia Picanto 1.2 MPI X-Line 5MT | B | przedni | 6.4 | 4.6 | 5.3 | 7.4 | 4.9 | 6.2 | 17 |
Toyota Aygo 1.0 VVT-i Selection | B | przedni | 4.9 | 3.6 | 4.1 | 6.2 | 4.4 | 5.3 | 29 |
Volkswagen Up! GTI | B | przedni | 6 | 4.1 | 4.8 | 7.4 | 4.9 | 6.2 | 29 |
Zużycie paliwa nowych samochodów: auta miejskie
Marka, model, wersja | Paliwo | Napęd | Dane prod. | Dane prod. | Dane prod. | Spalanie testowe | Spalanie testowe | Spalanie testowe | Różnica w śr. spalaniu (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
miasto | trasa | średnie | miasto | trasa | średnie | ||||
Citroen C3 1.2 PureTech 82 | B | przedni | - | - | 5.5 | 7.4 | 5.4 | 6.4 | 16 |
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost | B | przedni | 5.8 | 3.8 | 4.5 | 7.8 | 5.5 | 6.7 | 49 |
Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost | B | przedni | 5.9 | 4.4 | 5 | 7.5 | 5.1 | 6.3 | 26 |
Hyundai i20 1.2 MPI 84 | B | przedni | 6 | 4.5 | 5.3 | 7.6 | 5.4 | 6.5 | 23 |
Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI | B | przedni | 5.9 | 4.5 | 5 | 7.8 | 5.8 | 6.8 | 36 |
Mini John Cooper Works | B | przedni | 7.2 | 4.9 | 5.7 | 9.5 | 6.3 | 7.9 | 39 |
Renault Clio RS Trophy 220 EDC | B | przedni | 7.6 | 5.1 | 5.9 | 10.7 | 7.1 | 8.9 | 51 |
Seat Ibiza 1.0 TSI 115 Xcellence | B | przedni | 5.5 | 4.6 | 4.9 | 7.5 | 4.5 | 6 | 22 |
Skoda Fabia 1.0 TSI 115 Style | B | przedni | 5.2 | 5.2 | 4.6 | 7.4 | 4.4 | 5.9 | 28 |
Suzuki Swift Sport 1.4 Boosterjet | B | przedni | 6.8 | 4.8 | 5.6 | 7.8 | 5.3 | 6.6 | 18 |
Toyota Yaris GRMN | B | przedni | 10.6 | 5.7 | 7.5 | 9.5 | 7 | 8.3 | 11 |
Volkswagen Polo 1.0 TSI 115 (zima) | B | przedni | 5.6 | 4.5 | 4.7 | 8.2 | 5.3 | 6.8 | 45 |
Volkswagen Polo 1.0 TSI 115 (lato) | B | przedni | 5.6 | 4.5 | 4.7 | 7.5 | 4.5 | 6 | 28 |
Volkswagen Polo GTI DSG | B | przedni | 7.9 | 4.9 | 5.9 | 9.4 | 6.2 | 6.7 | 14 |
Zużycie paliwa nowych samochodów: auta kompaktowe
Marka, model, wersja | Paliwo | Napęd | Dane prod. | Dane prod. | Dane prod. | Spalanie testowe | Spalanie testowe | Spalanie testowe | Różnica w śr. spalaniu (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
miasto | trasa | średnie | miasto | trasa | średnie | ||||
Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 | B | przedni | 7.7 | 5 | 6 | 8.6 | 5.8 | 7.2 | 20 |
Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet 120 | B | przedni | 7.7 | 5 | 6 | 8.9 | 6.1 | 7.5 | 25 |
Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet S-Design | D | przedni | 4.4 | 3.3 | 3.7 | 6.5 | 4.4 | 5.5 | 49 |
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 | B | przedni | 5.7 | 4.1 | 4.7 | 8.7 | 5.5 | 7.1 | 51 |
Ford Focus 1.5 EcoBlue 120 A8 | D | przedni | 5 | 4.1 | 4.4 | 8.6 | 4.6 | 6.6 | 59 |
Honda Civic 1.5 T CVT | B | przedni | 7.9 | 5 | 6.1 | 9.5 | 5.4 | 7.5 | 23 |
Honda Civic Type-R | B | przedni | 9.8 | 6.5 | 7.7 | 12.1 | 7.3 | 9.8 | 27 |
Hyundai i30 Fastback 1.4 T 7DCT | B | przedni | 6.3 | 4.9 | 5.4 | 8.6 | 5.3 | 7 | 39 |
Hyundai i30 Fastback 1.6 CRDi 7DCT | D | przedni | 4.6 | 4.1 | 4.3 | 6 | 4.6 | 5.3 | 23 |
Kia Ceed 1.4 T-GDI L | B | przedni | 6.8 | 5.1 | 5.8 | 8.9 | 5.6 | 7.7 | 33 |
Kia Ceed 1.6 CRDi 6MT | D | przedni | 4.4 | 3.7 | 4 | 7 | 4.9 | 5.5 | 38 |
Kia Ceed SW 1.4 T-GDI 7DCT L | B | przedni | 6.7 | 5 | 5.7 | 8.8 | 6 | 7.4 | 30 |
Kia Niro Plug-in Hybrid XL | B + E | przedni | - | - | 1.3 | - | - | 3.8 | 192 |
Mazda 3 2.0 Sky-G SkyEnergy | B | przedni | 6.5 | 4.3 | 5.1 | 8.5 | 5.1 | 6.8 | 33 |
Mercedes A 200 7G-DCT | B | przedni | 6.8 | 4.4 | 5.2 | 7.8 | 4.4 | 6.1 | 17 |
Nissan Leaf Tekna | E | przedni | - | - | 20,6 kWh | 14,7 kWh | 15,3 kWh | 15 kWh | -27 |
Opel Astra 1.4 Turbo Elite | B | przedni | 7.4 | 4.5 | 5.5 | 8.6 | 5.5 | 7.1 | 29 |
Peugeot 308 1.2 PureTech Allure | B | przedni | 6.3 | 4.2 | 5 | 8.4 | 5.4 | 6.9 | 38 |
Peugeot 308 GT | B | przedni | 7.3 | 4.8 | 5.7 | 9.9 | 6.3 | 8.1 | 42 |
Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 | D | przedni | 4.2 | 3.3 | 3.6 | 6 | 3.6 | 4.8 | 33 |
Renault Megane R.S. TCE 280 EDC | B | przedni | 8.5 | 6.2 | 7 | 12.6 | 6.3 | 9.5 | 36 |
Seat Leon Cupra R | B | przedni | 9.9 | 5.8 | 7.3 | 10.8 | 7.5 | 9.2 | 26 |
Seat Leon Cupra ST 300 DSG | B | 4x4 | 9.1 | 6.1 | 7.2 | 11.7 | 7.9 | 9.5 | 32 |
Seat Leon ST Cupra 370 | B | 4x4 | - | - | 7.2 | 12.6 | 7.1 | 9.9 | 38 |
Skoda Octavia RS 245 DSG | B | przedni | 8.1 | 5.1 | 6.2 | 10.2 | 7.8 | 9 | 45 |
Subaru Impreza 2.0i Lineartronic | B | 4x4 | 8.4 | 5.6 | 6.6 | 10.8 | 7.4 | 9.1 | 38 |
Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid (lato) | B + E | przedni | 3.9 | 3.9 | 4 | 5.5 | 5 | 5.3 | 33 |
Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid (zima) | B + E | przedni | 3.9 | 3.9 | 4 | 6.2 | 5.2 | 5.7 | 43 |
Volkswagen e-Golf | E | przedni | - | - | 12,7 kWh | - | - | 23,5 kWh | 85 |
Volkswagen Golf 1.6 TDI | D | przedni | - | - | 4.1 | 4.5 | 6.7 | 5.6 | 37 |
Zużycie paliwa nowych samochodów: auta klasy średniej
Marka, model, wersja | Paliwo | Napęd | Dane prod. | Dane prod. | Dane prod. | Spalanie testowe | Spalanie testowe | Spalanie testowe | Różnica w śr. spalaniu (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
miasto | trasa | średnie | miasto | trasa | średnie | ||||
Alfa Romeo Giulia 2.0 TB Q4 | B | 4x4 | 8.9 | 4.9 | 6.4 | 12.7 | 8.3 | 10.5 | 64 |
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio | B | tylny | 12.4 | 5.7 | 8.2 | 13.6 | 7.3 | 10.5 | 28 |
Audi RS 4 Avant | B | 4x4 | 11.6 | 7.2 | 8.8 | 13.1 | 8.1 | 10.6 | 20 |
Ford Mondeo 2.0 TDCi 180 Powershift | D | przedni | 5.9 | 4.8 | 5.2 | 7.9 | 5.1 | 6.5 | 25 |
Ford Mondeo Hybrid | B + E | przedni | 2.7 | 4.6 | 3.9 | 5.3 | 5.1 | 5.2 | 33 |
Ford Mondeo ST 2.0 TDCi 150 | D | przedni | 5.3 | 4.2 | 4.6 | 7.6 | 5 | 6.3 | 37 |
Infiniti Q50 3.5 Hybrid | B + E | 4x4 | 9.6 | 5.3 | 6.8 | 10.8 | 7.4 | 9.1 | 34 |
Kia Optima SW 1.6 T-GDI 7DCT GT Line | B | przedni | 8 | 5.5 | 6.4 | 9.6 | 6.6 | 8.1 | 27 |
Kia Optima SW 1.7 CRDi 141 | D | przedni | 5.2 | 4.2 | 4.6 | 7 | 4.6 | 5.8 | 26 |
Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI | B | 4x4 | 14.2 | 8.5 | 10.6 | 14.6 | 7.5 | 11.1 | 5 |
Mazda 6 2.2 Sky-D 184 AT | D | przedni | 5.9 | 4.5 | 5.1 | 7.4 | 4.8 | 6.1 | 20 |
Mazda 6 2.5 Sky-G 6AT SkyDream | B | przedni | 8.8 | 5.4 | 6.7 | 9.9 | 6.3 | 8.1 | 21 |
Mercedes C 220 d Kombi 9G-Tronic 4Matic | D | 4x4 | 6.3 | 4.7 | 5.3 | 7.3 | 4.7 | 6 | 13 |
Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI 170 | D | przedni | 6.7 | 4.3 | 5.2 | 8.1 | 4.9 | 6.5 | 25 |
Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI 170 A8 | D | przedni | 7.3 | 4.5 | 5.5 | 7.8 | 4.8 | 6.3 | 15 |
Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo 4x4 A8 GSi | B | 4x4 | 11.2 | 7.1 | 8.6 | 11.3 | 7.5 | 9.4 | 9 |
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 BiTurbo Diesel GSi | D | 4x4 | 9.8 | 5.8 | 7.1 | 11.1 | 7.1 | 9.1 | 28 |
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170 | D | przedni | 7.4 | 4.7 | 5.7 | 7.8 | 5 | 6.4 | 12 |
Peugeot 508 BlueHDi 180 EAT8 | D | przedni | 5.9 | 3.9 | 4.7 | 7.6 | 4.6 | 6.1 | 30 |
Peugeot 508 PureTech 225 AT8 First Edition | B | przedni | 7.5 | 4.6 | 5.7 | 10.3 | 5.4 | 7.9 | 39 |
Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi 160 EDC | D | przedni | 5.1 | 4.3 | 4.6 | 7.9 | 4.9 | 6.4 | 39 |
Renault Talisman TCE 225 EDC | B | przedni | 9.9 | 5.6 | 7.2 | 12.4 | 6.6 | 9.5 | 32 |
Skoda Superb 2.0 TDI 190 DSG | D | przedni | 5.5 | 4.2 | 4.6 | 7.4 | 4.6 | 6 | 30 |
Skoda Superb 2.0 TSI 4x4 DSG | B | 4x4 | 8.9 | 6.1 | 7.1 | 11.4 | 7.2 | 9.3 | 31 |
Skoda Superb Combi 2.0 TDI 150 DSG | D | przedni | 5 | 4 | 4.4 | 7.3 | 4.5 | 5.9 | 34 |
Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 DSG 4x4 | D | 4x4 | 6.3 | 4.7 | 5.3 | 7.4 | 5.3 | 6.4 | 21 |
Subaru Outback 2.5i Exclusive | B | 4x4 | 8.9 | 6.4 | 7.3 | 10.8 | 6.3 | 8.6 | 18 |
Volkswagen Passat 2.0 TDI 150 DSG | D | przedni | 5.1 | 4 | 4.4 | 7.2 | 4.6 | 5.9 | 34 |
Volkswagen Passat 2.0 TDI 190 DSG | D | przedni | 5.3 | 4 | 4.5 | 7.5 | 4.5 | 6 | 33 |
Volvo V60 D4 Geartronic | D | przedni | 5.3 | 4.1 | 4.5 | 8.1 | 4.9 | 6.5 | 44 |
Zużycie paliwa nowych samochodów: auta klasy wyższej i luksusowe
Marka, model, wersja | Paliwo | Napęd | Dane prod. | Dane prod. | Dane prod. | Spalanie testowe | Spalanie testowe | Spalanie testowe | Różnica w śr. spalaniu (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
miasto | trasa | średnie | miasto | trasa | średnie | ||||
Audi A6 55 TFSI quattro | B | 4x4 | 9.2 | 5.8 | 7.1 | 13.4 | 5.6 | 10.1 | 42 |
Audi A6 Avant 50 TDI quattro | D | 4x4 | 5.2 | 4.4 | 4.7 | 8.8 | 5.8 | 7.3 | 55 |
Audi A7 Sportback 50 TDI quattro | D | 4x4 | 6.4 | 5.4 | 5.8 | 9.8 | 6.3 | 8.1 | 40 |
BMW 520d Touring xDrive Steptronic | D | 4x4 | 5.9 | 4.8 | 5.2 | 8.6 | 5.4 | 7 | 35 |
BMW 530e iPerformance | B + E | tylny | - | - | 2 | 9.1 | 5.7 | 7.4 | 270 |
BMW M5 | B | 4x4/tylny | 14.5 | 8.2 | 10.5 | 15.7 | 8.5 | 12.1 | 15 |
BMW M550d Touring xDrive | D | 4x4 | 8.1 | 5.9 | 6.7 | 8.1 | 5.1 | 6.6 | -1 |
Jaguar XF Sportbrake 25t | B | tylny | 8.5 | 5.9 | 6.8 | 11.9 | 8.5 | 10.2 | 50 |
Mercedes CLS 400 d 4Matic | D | 4x4 | 6.7 | 4.9 | 5.6 | 10.3 | 5.6 | 8 | 43 |
Mercedes E 220 d 4Matic 9G-Tronic | D | 4x4 | 5.3 | 4.5 | 4.9 | 8.7 | 5.1 | 6.9 | 41 |
Volvo V90 D5 AWD Inscription | D | 4x4 | 6.5 | 5 | 5.6 | 8.9 | 5.7 | 7.3 | 30 |
Volvo V90 T6 AWD Inscription | B | 4x4 | 9.9 | 6.4 | 7.7 | 13.6 | 7.6 | 10.6 | 38 |
Audi A8 L 50 TDI quattro | D | 4x4 | 6.3 | 5.2 | 5.6 | 9.5 | 5.7 | 7.6 | 36 |
BMW 730Ld xDrive | D | 4x4 | 5.7 | 4.3 | 4.8 | 9.3 | 5.7 | 7.5 | 56 |
Lexus LS 500 AWD | B | 4x4 | 13.5 | 7.8 | 9.9 | 17.4 | 7.8 | 12.6 | 27 |
Mercedes S 350 d L 4Matic | D | 4x4 | 6.7 | 4.8 | 5.5 | 9.9 | 5.9 | 7.9 | 44 |
Porsche Panamera 4 Sport Turismo E-Hybrid | B + E | 4x4 | b.d. | b.d. | 2.6 | 11.5 | 7.1 | 9.3 | 258 |
Porsche Panamera Turbo Sport Turismo | B | 4x4 | 13.1 | 7.4 | 9.5 | 19.6 | 9.3 | 14.5 | 53 |