Testy nie kłamią – nowe auta w rzeczywistych warunkach spalają nawet o połowę więcej paliwa niż deklaruje producent. Oto raport spalania 237 modeli opisanych w tygodniku „Motor”. W pierwszej części – zestawienie aut miejskich, kompaktowych, klasy średniej, wyższej i luksusowej.
Mało kto wierzy w zapewnienia producentów odnośnie zużycia paliwa ich modeli. Każdy, kto choć trochę interesuje się motoryzacją, zrozumie że niemożliwe jest osiągnięcie m.in. 5 l średniego spalania przez BMW serii 7 lub minimalistycznych wyników samochodów hybrydowych. Spalanie aut wciąż jest mierzone archaiczną metodą NEDC. Pomiar odbywa się w zamkniętym pomieszczeniu, bez dynamicznych zmian prędkości, z wyłączoną klimatyzacją i korzystnych warunkach temperaturowych. Producenci mają do tego prawo do korekty wyniku na swoją korzyść. Jak sami piszą, „dane mają charakter wyłącznie poglądowy i służą jedynie porównaniu różnych wersji”. Trudno jednak nie uznać, że to jest zwykłe oszukiwanie klienta.
Rzeczywiste spalanie nowych aut – część II: SUV-y i crossovery, minivany, auta sportowe, pickupy, auta elektryczne.
Interwencja za oceanem
Problem wzięli na warsztat Amerykanie. Rządowa organizacja mierzy tam spalanie niektórych nowych aut w rzeczywistych warunkach, z włączoną klimatyzacją i uwzględniając zmiany temperatury i stylu jazdy. W przypadku odchyleń od tego co zadeklarował producent, ma on obowiązek wypłacić klientom odszkodowanie.
Nowa metoda WLTP
Na szczęście niedługo i Europa przestanie być krainą fikcji, jeśli chodzi o pomiary średniego spalania nowych aut. Od 1 września br. wchodzi w życie nowa metoda pomiaru spalania, nazwana cyklem WLTP. Odtąd pomiary będą prowadzone na zewnątrz, z uwzględnieniem faktycznych warunków atmosferycznych i drogowych (RDE). Nowa metoda zostanie wdrażana systematycznie i rezultat badania WLTP wkrótce zobaczymy w oficjalnych cennikach nowych aut.
Rzetelny raport spalania „Motoru”
Tygodnik „Motor” tradycyjnie już przygotował swój własny raport spalania dla modeli, które przewinęły się w redakcyjnych testach na przestrzeni roku. Wszystkie dane dotyczące rzeczywistego zużycia paliwa pochodzą z własnych testów. Porównano je z fabrycznym spalaniem i wyliczono wynikającą z tego różnicę. Łącznie zgromadzono 237 modeli 10 segmentów. W pierwszej części skupimy się na samochodach miejskich, kompaktowych, klasy średniej, wyższej i luksusowej. Przyjrzyjmy się, na jakich autach producenci oszukują nas najbardziej.
1 Auta małe/miejskie
Średnia różnica: 34%
Małe pojazdy w rzeczywistości spalają ok. 6-7 litrów na 100 kilometrów, a nie 4-5 jak deklarują producenci. Najbardziej paliwożerna jest Skoda Fabia z jednostką 1.2 TSI i skrzynią DSG. Jej fabryczne dane są w dodatku bardzo zaniżone – o prawie 50%. Tylko Ford Fiesta przekroczył wartość o połowę. Nie oznacza to, że jej spalanie trudno zaakceptować.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zuż. paliwa wg prod. | Zuż. paliwa wg prod. | Zuż. paliwa wg prod. | Rzeczywiste zuż. paliwa | Rzeczywiste zuż. paliwa | Rzeczywiste zuż. paliwa | Różnica (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Trasa | |||
Citroen C3 1.2 PureTech | B | 5.5 | 4.0 | 4.6 | 7.3 | 4.7 | 6.0 | 30 |
Dacia Sandero 1.0 SCe | B | 6.5 | 4.5 | 5.2 | 6.4 | 5.7 | 6.1 | 17 |
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost | B | 5.4 | 3.6 | 4.3 | 7.7 | 5.3 | 6.5 | 51 |
Honda Jazz 1.3 i-VTEC | B | 6.2 | 4.5 | 5.1 | 6.8 | 4.8 | 5.8 | 14 |
Hyundai i20 1.0 T-GDi | B | 5.8 | 3.9 | 4.6 | 7.8 | 5.8 | 6.8 | 48 |
Kia Rio 1.4 | B | 6.3 | 4.3 | 5.0 | 6.9 | 5.5 | 6.2 | 24 |
Nissan Micra 0.9 DIG-T | B | 5.8 | 3.9 | 4.6 | 8.2 | 5.5 | 6.9 | 50 |
Opel Corsa 1.0 Turbo 115 | B | 6.5 | 4.6 | 5.3 | 7.7 | 5.9 | 6.8 | 28 |
Peugeot 208 1.2 PureTech | B | 5.2 | 3.7 | 4.3 | 7.1 | 4.7 | 5.9 | 37 |
Renault Clio 1.2 TCe | B | 6.8 | 4.5 | 5.3 | 8.4 | 5.0 | 6.7 | 26 |
Renault Twingo GT 0.9 TCe | B | 6.2 | 4.5 | 5.2 | 8.0 | 6.5 | 7.3 | 40 |
Seat Ibiza 1.0 TSI | B | 5.8 | 4.1 | 4.7 | 7.5 | 4.5 | 6.0 | 28 |
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG | B | 5.8 | 4.1 | 4.7 | 8.4 | 5.5 | 7.0 | 49 |
Smart Fortwo Cabrio 90 Twinamic | B | 4.9 | 3.8 | 4.2 | 7.8 | 4.9 | 6.3 | 50 |
Suzuki Baleno 1.2 DualJet | B | 5.3 | 3.6 | 4.2 | 6.1 | 4.3 | 5.2 | 24 |
Suzuki Ignis 1.2 Allgrip | B | 5.5 | 4.1 | 4.6 | 6.5 | 4.7 | 5.6 | 22 |
Suzuki Swift 1.0 Elegance | B + elektr. | 4.8 | 4.0 | 4.3 | 6.4 | 4.4 | 5.4 | 26 |
Toyota Yaris 1.5 Dual VVT-iE Selection | B | 5.7 | 3.9 | 4.6 | 6.3 | 4.5 | 5.4 | 17 |
Volkswagen Up! 1.0 TSI high up! | B | 5.5 | 3.8 | 4.4 | 6.8 | 5.7 | 6.3 | 43 |
2 Auta kompaktowe
Średnia różnica: 40%
Niektórym kompaktom blisko deklaracji producenta i w praktyce okazują się niezwykle oszczędne. Mowa tu o Maździe 3 czy Hyundaiu Elantra z silnikami wysokoprężnymi – te auta faktycznie palą ok. 5 l/100 km. Na pochwałę zasługują wyniki hybryd: również niewiele odbiegają od danych fabrycznych (poza Priusem Plug-In, w którym producent uwzględnił przejechanie ok. 50 km na silniku elektrycznym). Najwięcej pali Mercedes A 250, natomiast najbardziej „oszukała” Skoda w modelu Rapid. Tylko 9 modeli przekroczyło średnią różnicę w segmencie.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zuż. paliwa wg prod. | Zuż. paliwa wg prod. | Zuż. paliwa wg prod. | Rzeczywiste zuż. paliwa | Rzeczywiste zuż. paliwa | Rzeczywiste zuż. paliwa | Różnica (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Średnie | |||
Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM | D | 5.1 | 3.8 | 4.3 | 6.0 | 4.7 | 5.3 | 23 |
Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S tronic | B | 5.9 | 4.2 | 4.8 | 8.5 | 4.9 | 6.7 | 40 |
Audi A3 Sportback 2.0 TDI quattro | D | 5.9 | 4.4 | 5.0 | 7.3 | 4.7 | 6.0 | 20 |
Citroen C-Elysee 1.6 VTi 115 | B | 8.7 | 5.0 | 6.4 | 9.1 | 6.3 | 7.7 | 20 |
Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 | B | 7.7 | 5.0 | 6.0 | 8.6 | 5.8 | 7.2 | 20 |
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 | D | 5.7 | 4.1 | 4.7 | 8.7 | 5.5 | 7.1 | 51 |
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo | B | 7.4 | 4.9 | 5.8 | 8.7 | 5.4 | 7.1 | 22 |
Hyundai Elantra 1.6 CRDi | D | 5.7 | 3.8 | 4.5 | 6.2 | 4.3 | 5.3 | 18 |
Hyundai i30 1.6 CRDi | D | 4.4 | 3.9 | 4.1 | 7.5 | 4.9 | 6.2 | 51 |
Hyundai Ioniq 1.6 | H | 3.4 | 3.6 | 3.4 | 4.4 | 4.4 | 4.4 | 18 |
Infiniti Q30 2.0t 7DCT AWD | B | 8.7 | 5.5 | 6.7 | 10.6 | 6.5 | 8.6 | 28 |
Kia Cee'd 1.0 T-GDI | B | 6.2 | 4.2 | 4.9 | 8.4 | 5.8 | 7.1 | 45 |
Mazda 3 1.5 SkyActiv-D | D | 4.9 | 4.1 | 4.4 | 6.1 | 4.3 | 5.2 | 18 |
Mazda 3 2.0 SkyActiv-G | B | 7.5 | 4.8 | 5.8 | 8.6 | 6.4 | 7.5 | 29 |
Mercedes A 250 Sport 7G-DCT | B | 8.0 | 5.1 | 6.2 | 10.8 | 6.6 | 8.7 | 40 |
Mini Clubman Cooper S Aut. | B | 7.2 | 5.1 | 5.9 | 10.5 | 6.7 | 8.6 | 46 |
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115 | B | 6.3 | 4.3 | 5.0 | 8.3 | 4.9 | 6.6 | 32 |
Opel Astra 1.4 Turbo 125 | D | 7.4 | 4.6 | 5.6 | 8.4 | 6.0 | 7.2 | 29 |
Opel Astra ST 1.6 CDTI BT | D | 5.2 | 3.7 | 4.2 | 7.0 | 4.6 | 5.8 | 38 |
Peugeot 308 1.2 PureTech 130 | B | 5.8 | 4.0 | 4.6 | 7.2 | 4.9 | 6.1 | 33 |
Renault Megane GrandCoupe 1.2 TCe | B | 6.8 | 4.7 | 5.4 | 7.8 | 5.0 | 6.4 | 19 |
Seat Leon 1.4 TSI 125 | B | 6.7 | 4.3 | 5.2 | 7.7 | 5.1 | 6.4 | 23 |
Skoda Octavia 1.0 TSI 115 | D | 6.0 | 4.2 | 4.7 | 7.5 | 5.3 | 6.4 | 36 |
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 4x4 DSG | D | 5.6 | 4.6 | 5.0 | 8.2 | 5.1 | 6.7 | 34 |
Skoda Rapid 1.2 TSI 90 | B | 6.0 | 4.0 | 4.7 | 8.2 | 6.0 | 7.2 | 53 |
Toyota Prius 1.8 Hybrid E-CVT | H | 3.6 | 3.6 | 3.6 | 4.3 | 3.9 | 4.1 | 14 |
Toyota Prius Plug-In Hybrid | H | – | – | 1.0 | 4.7 | 3.8 | 4.3 | 330 |
Volkswagen Golf 1.4 TSI 125 | D | 7.0 | 4.5 | 5.4 | 8.0 | 5.2 | 6.6 | 22 |
Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI DSG | D | 5.6 | 4.5 | 4.9 | 8.0 | 5.2 | 6.6 | 35 |
Volkswagen Golf GTD DSG | D | 5.6 | 4.5 | 4.9 | 6.9 | 4.2 | 5.6 | 14 |
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 150 | B | 6.8 | 4.6 | 5.4 | 9.2 | 5.5 | 7.4 | 37 |
Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI | D | 5.3 | 3.9 | 4.4 | 7.3 | 5.0 | 6.2 | 41 |
Volkswagen Jetta 2.0 TDI | D | 4.9 | 3.7 | 4.1 | 6.5 | 4.1 | 5.3 | 29 |
Volvo V40 T3 Geartronic | B | 7.3 | 4.5 | 5.5 | 9.4 | 5.2 | 7.3 | 33 |
3 Auta klasy średniej
Średnia różnica: 38%
Sporo limuzyn klasy średniej z silnikami benzynowymi spala więcej niż 10 litrów paliwa na 100 kilometrów – według producentów powinno „zmieścić” się w 8 l. Najwięcej pali Volvo S60 T6, ale „tylko” o 2 litry więcej niż jest napisane w cenniku. Najbardziej optymistyczne wyniki podaje Alfa Romeo: Giulia w rzeczywistości potrzebuje średnio o 3-4 litry więcej niezależnie od rodzaju paliwa. Na pochwałę zasługuje nowy Opel Insignia z jedyną różnicą niższą o 20%. Optymalnym spalaniem może się też pochwalić Peugeot 508 i Renault Talisman.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zuż. paliwa wg prod. | Zuż. paliwa wg prod. | Zuż. paliwa wg prod. | Rzeczywiste zuż. paliwa | Rzeczywiste zuż. paliwa | Rzeczywiste zuż. paliwa | Różnica (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Średnie | |||
Alfa Romeo Giulia 2.0 TB Q4 | B | 8.9 | 4.9 | 6.4 | 12.7 | 8.3 | 10.5 | 64 |
Alfa Romeo Giulia 2.2 D 180 AT8 | D | 5.8 | 4.0 | 4.7 | 8.7 | 6.2 | 7.5 | 60 |
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio | B | 12.8 | 6.1 | 8.5 | 14.7 | 8.8 | 11.8 | 39 |
Audi A4 Allroad 2.0 TDI S tronic | D | 5.5 | 4.6 | 4.9 | 7.7 | 5.0 | 6.4 | 31 |
Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro | B | 7.9 | 5.4 | 6.3 | 12.4 | 7.6 | 10.0 | 59 |
BMW M3 M DCT Competition | B | 11.1 | 6.7 | 8.3 | 13.4 | 8.3 | 10.9 | 31 |
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 | D | 4.8 | 3.8 | 4.2 | 7.4 | 4.8 | 6.1 | 45 |
Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi T.-Turbo | D | 5.8 | 4.5 | 5.0 | 8.7 | 5.4 | 7.1 | 42 |
Hyundai i40 1.7 CRDi 141 | D | 4.2 | 4.4 | 4.7 | 7.6 | 5.2 | 6.4 | 36 |
Kia Optima 1.7 CRDi 141 7DCT | D | 5.1 | 4.1 | 4.4 | 7.5 | 5.1 | 6.3 | 43 |
Kia Optima Kombi 2.0 T-GDI | B | 11.8 | 6.1 | 8.2 | 13.2 | 8.4 | 10.8 | 32 |
Lexus IS 200t | B | 10.8 | 5.9 | 7.7 | 13.3 | 7.5 | 10.4 | 35 |
Lexus IS 300h | H | 4.4 | 4.4 | 4.3 | 6.9 | 6.5 | 6.7 | 56 |
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G | B | 8.5 | 5.0 | 6.3 | 10.6 | 6.4 | 8.5 | 35 |
Mazda 6 2.2 D 150 SportKombi | D | 5.5 | 3.8 | 4.4 | 7.4 | 4.8 | 6.1 | 39 |
Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo 165 | B | 7.3 | 5.2 | 6.0 | 8.6 | 5.6 | 7.1 | 18 |
Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI 170 | D | 6.7 | 4.3 | 5.2 | 8.1 | 4.9 | 6.5 | 25 |
Peugeot 508 1.6 e-THP | B | 7.7 | 4.7 | 5.8 | 8.8 | 5.8 | 7.3 | 26 |
Peugeot 508 2.0 BlueHDi 150 | D | 4.9 | 3.8 | 4.2 | 6.6 | 4.5 | 5.5 | 31 |
Renault Talisman 1.6 TCe 150 EDC | B | 7.5 | 4.6 | 5.6 | 8.3 | 5.8 | 7.0 | 25 |
Renault Talisman dCi 160 | D | 5.1 | 4.4 | 4.5 | 8.4 | 5.0 | 6.7 | 49 |
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 | D | 6.1 | 4.5 | 5.1 | 8.6 | 5.5 | 7.0 | 37 |
Skoda Superb Combi 2.0 TSI DSG | B | 7.9 | 5.4 | 6.3 | 9.8 | 7.8 | 8.8 | 40 |
Skoda Superb Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 | B | 8.9 | 6.1 | 7.1 | 10.8 | 8.0 | 9.4 | 33 |
Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG | D | 6.6 | 4.8 | 5.5 | 9.6 | 6.1 | 7.9 | 44 |
Volvo S60 T6 Polestar | B | 14.8 | 7.4 | 10.2 | 16.0 | 8.4 | 12.2 | 20 |
4 Auta klasy wyższej
Średnie różnica: 39%
Tylko w przypadku Kii Stinger z silnikiem V6 producent uczciwie przyznaje, że auto średnio spali ponad 10,5 l/100 km. W praktyce przekroczono 11 l, ale to i tak niewielka różnica w porównaniu do konkurentów. Dwucyfrową wartość przekracza BMW 540i i Audi S6, a najoszczędniejszym autem został Mercedes E 220 d (również All-Terrain). Co z tego, jak „na papierze” powinien spalać 4-5 l/100 km. Ale to nie Mercedes najbardziej oszukał klientów, tylko Jaguar w modelu XF.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zuż. paliwa wg prod. | Zuż. paliwa wg prod. | Zuż. paliwa wg prod. | Rzeczywiste zuż. paliwa | Rzeczywiste zuż. paliwa | Rzeczywiste zuż. paliwa | Różnica (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Średnie | |||
Audi A7 Sportback 3.0 TDI Competition | D | 7.6 | 5.6 | 6.3 | 9.6 | 6.4 | 8.0 | 27 |
Audi S6 3.0 biturbo | B | 13.1 | 6.9 | 9.2 | 16.5 | 9.0 | 12.7 | 38 |
BMW 530d xDrive Touring | D | 6.4 | 5.2 | 5.7 | 7.8 | 6.6 | 7.2 | 26 |
BMW 540i xDrive | B | 9.6 | 6.1 | 7.4 | 11.7 | 8.2 | 10.0 | 35 |
Jaguar XF 2.0 i4D 180 RWD AUTO | D | 5.2 | 3.8 | 4.3 | 8.6 | 4.9 | 6.8 | 58 |
Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI 8AT | B | 14.2 | 8.5 | 10.6 | 14.6 | 7.5 | 11.1 | 5 |
Mercedes E 220 d | D | 4.7 | 4.1 | 4.3 | 8.1 | 4.9 | 6.5 | 51 |
Mercedes E 220 d 4Matic All-Terrain | D | 5.6 | 5.1 | 5.3 | 8.3 | 5.0 | 6.7 | 26 |
Volkswagen Arteon 2.0 TDI Bi-Turbo | D | 7.1 | 5.1 | 5.9 | 8.6 | 5.6 | 7.1 | 20 |
Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion | B | 9.2 | 6.1 | 7.3 | 11.4 | 7.0 | 9.2 | 26 |
Volvo S90 D4 AT8 | D | 5.3 | 3.9 | 4.4 | 8.6 | 4.7 | 6.7 | 52 |
Volvo V90 D5 AWD AT8 | D | 5.7 | 4.5 | 4.9 | 8.9 | 5.7 | 7.3 | 49 |
5 Auta klasy luksusowej
Średnia różnica: 80%
Średnie spalanie luksusowych limuzyn z dieslami z „piątką” z przodu? Ciężko w to uwierzyć. I słusznie, bo w praktyce trzeba do tego doliczyć 2-3 litry na 100 kilometrów (w benzynowym Mercedesie Klasy S nawet 5 litrów!). Flagowy Mercedes nie jest oszczędny nawet jako hybryda. Katalogowe dane to fikcja.
Marka, model, wersja | Paliwo | Zuż. paliwa wg prod. | Zuż. paliwa wg prod. | Zuż. paliwa wg prod. | Rzeczywiste zuż. paliwa | Rzeczywiste zuż. paliwa | Rzeczywiste zuż. paliwa | Różnica (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Miasto | Trasa | Średnie | Miasto | Trasa | Średnie | |||
Audi A8 50 TDI | D | 6.3 | 5.1 | 5.6 | 9.3 | 5.7 | 7.5 | 34 |
BMW 730d | D | 5.8 | 4.4 | 4.9 | – | – | 7.5 | 53 |
Mercedes S 350 d | D | 6.9 | 5.4 | 5.9 | – | – | 7.4 | 25 |
Mercedes S 500 e L | H | – | – | 2.8 | – | – | 9.4 | 236 |
Mercedes S 560 4Matic L | B | 11.6 | 6.8 | 8.5 | 17.5 | 8.5 | 13.0 | 53 |