Producenci często podają zawyżone wartości pojemności bagażników oferowanych prze siebie samochodów. Oto zestawienie realnej pojemności bagażników 140 różnych modeli samochodów z pięciu segmentów.
Pomiary pojemności bagażników trudno uznać za rzetelne. Oficjalnie odbywają się na podstawie norm DIN i ISO, opracowanych przez niemieckie stowarzyszenie VDA. Przestrzeń w bagażniku mierzy się niewielkimi pudełkami o pojemności równego 1 litra (wymiary: 20x10x5 cm). Kufer wypełnia się pudełkami do poziomu rolety, a reguły pozwalają na „upychanie” ich we wnękach i schowkach, nawet w przestrzeni wokół koła zapasowego. Jest jeden warunek: nie można wyjmować fabrycznego wyposażenia pojazdu, czyli właśnie „zapasu” lub podnośnika i narzędzi. Rzeczywista pojemność bagażnika jest ilością zmieszczonych w bagażniku pudełek w taki sposób, by zamykana klapa ich nie uszkodziła.
Rozbieżności w litrach
Tygodnik „Motor” przy okazji licznych redakcyjnych testów zbadał również opisywany parametr. Pomiary odbywały się na tych samych zasadach, które regulują oficjalne normy. Wyniki zaskakują – prawie wszystkie ze 140 testowanych modeli w praktyce zmieściły mniej niż deklaruje producent. Czasami różnice sięgały nawet 100 litrów lub 60% na niekorzyść użytkownika. Zmienne wartości mogą wynikać z różnych form pomiaru przestrzeni bagażowej: niektóre zmierzono do linii dachu, część po usunięciu koła zapasowego/wyposażenia bagażnika lub z pomocą optymalizującego wyniki komputera.
Oto rezultaty wszystkich modeli z pięciu segmentów rynkowych. Zawarliśmy w nich także różnicę procentową między fabrycznym a faktycznym rezultatem pojemności bagażnika.
1 Auta małe i miejskie
Największy bagażnik w klasie ma zdecydowanie Renault Thalia. Producent co prawda zawyżył tu swój wynik, ale o niecałe 6%. Rzeczywista średnia pojemność wynosi ok. 230 litrów – mało które auto miejskie ma tyle wpisane w katalogu. Najmniej przewiezie dwuosobowy Smart, bo zaledwie 102 litry bagażu. W tym przypadku mamy do czynienia z najwyższym przekłamaniem producenta na swoją korzyść. Tylko cztery modele zmieściły więcej pudełek niż w danych oficjalnych. Brawa dla Seata Ibizy – w rzeczywistości ma bagażnik większy o 40 litrów.
Marka | Model | Rzeczywista pojemność bagażnika (l) | Pojemność bagażnika wg producenta (l) | Różnica (proc.) |
---|---|---|---|---|
Renault | Thalia | 481 | 510 | -5.7 |
Seat | Ibiza | 332 | 292 | 13.7 |
Honda | Jazz | 332 | 335 | -0.9 |
Kia | Soul | 315 | 340 | -7.4 |
Chevrolet | Aveo | 306 | 290 | 5.5 |
Skoda | Fabia II | 301 | 300 | 0.3 |
Renault | Clio | 278 | 290 | -4.1 |
Hyundai | i20 | 267 | 295 | -9.5 |
Fiat | Grande Punto | 265 | 275 | -3.6 |
Peugeot | 207 | 260 | 270 | -3.7 |
Citroen | C3 | 257 | 300 | -14.3 |
Ford | Fiesta | 252 | 295 | -14.6 |
Opel | Corsa | 242 | 285 | -15.1 |
Peugeot | 208 | 234 | 285 | -17.9 |
Fiat | Punto II | 231 | 290 | -20.3 |
Mitsubishi | Space Star | 230 | 235 | -2.1 |
Nissan | Micra | 226 | 265 | -14.7 |
Kia | Rio | 226 | 290 | -22.1 |
Toyota | Yaris II | 224 | 272 | -17.6 |
Mazda | 2 | 223 | 250 | -10.8 |
Fiat | Panda II | 214 | 225 | -8.9 |
Volkswagen | Polo | 214 | 280 | -23.6 |
Seat | Mii | 206 | 250 | -17.6 |
Skoda | Citigo | 206 | 250 | -17.6 |
Volkswagen | Up! | 206 | 250 | -17.6 |
Fiat | Panda | 200 | 206 | -2.9 |
Suzuki | Swift | 185 | 210 | -11.9 |
Citroen | C1 | 178 | 180 | -1.1 |
Mitsubishi | Colt | 177 | 169 | 4.7 |
Kia | Picanto | 170 | 200 | -15 |
Renault | Twingo | 167 | 219 | -23.7 |
Smart | Fortwo I | 102 | 150 | -32 |
2 Auta kompaktowe
Tylko pięć modeli przewiezie więcej niż napisał producent, ale tylko u Citroena C4 różnica na plus jest dość spora. Uczciwym zwycięzcą w tym segmencie jest Skoda Octavia, ponieważ producent zaniżył wyniki w obydwu wersjach nadwoziowych. Trudno o auto z równie pojemnym i ustawnym bagażnikiem, nie tylko wśród kompaktów. Średnio auta tej klasy mieszczą ok. 370 litrów. Tylko pięć modeli uzyskało rezultat z dwójką na początku. Najbardziej przekłamuje Seat, zarówno w drugiej generacji Leona, jak i trzeciej kombi (różnice rzędu 23%).
Marka | Model | Rzeczywista pojemność bagażnika (l) | Pojemność bagażnika wg producenta (l) | Różnica (proc.) |
---|---|---|---|---|
Skoda | Octavia II | 622 | 605 | 2.8 |
Honda | Civic Tourer | 603 | 625 | -3.5 |
Skoda | Octavia I kom. | 592 | 548 | 8 |
Toyota | Auris TS | 513 | 530 | -3.2 |
VW | Golf VII Variant | 504 | 605 | -16.7 |
Renault | Megane GT | 486 | 485 | 0.2 |
Peugeot | 308 SW | 481 | 556 | -13.5 |
Opel | Astra ST | 452 | 500 | -9.6 |
Seat | Leon ST | 450 | 587 | -23.3 |
Citroen | C4 | 447 | 410 | 9 |
Kia | Cee'd SW | 440 | 510 | -13.7 |
Honda | Civic IX | 433 | 477 | -9.2 |
Hyundai | i30 Wagon | 422 | 415 | 1.7 |
Honda | Civic IX | 413 | 475 | -13.1 |
Honda | Civic VIII | 398 | 455 | -12.5 |
Chevrolet | Cruze | 393 | 415 | -5.3 |
Renault | Megane III | 387 | 405 | -4.4 |
Renault | Megane IV | 386 | 384 | 0.5 |
Opel | Astra III | 373 | 375 | -0.5 |
Nissan | Pulsar | 365 | 385 | -5.2 |
Opel | Astra IV | 356 | 370 | -3.8 |
Hyundai | i30 II | 349 | 380 | -8.2 |
Toyota | Auris II | 344 | 360 | -4.4 |
Seat | Leon III | 338 | 380 | -11.1 |
Kia | Cee'd I | 335 | 340 | -1.5 |
Fiat | Bravo | 330 | 400 | -17.5 |
Ford | Focus 5d | 327 | 363 | -9.9 |
Peugeot | 308 | 319 | 398 | -19.8 |
Nissan | Almera II | 316 | 335 | -5.7 |
Toyota | Auris I | 309 | 355 | -13 |
Kia | Cee'd | 307 | 380 | -19.2 |
Hyundai | 1/01/1930 | 300 | 340 | -11.8 |
Mazda | 3 | 300 | 365 | -17.8 |
Volkswagen | Golf VII | 297 | 380 | -21.8 |
Toyota | Corolla | 287 | 290 | -1 |
VW | Golf VI | 277 | 350 | -20.9 |
Mitsubishi | Lancer | 269 | 290 | -7.2 |
Seat | Leon II | 263 | 341 | -22.9 |
3 Auta klasy średniej
Rozczarowanie – wszystkie auta mają mniejszą rzeczywistą pojemność bagażnika niż obiecywana. Do fabrycznego wyniku najbardziej zbliżył się Ford Mondeo IV kombi. Pojemnością ustąpił tylko Skodzie Superb, pozostałych rywali pozostawia jednak daleko w tyle. Choć większość producentów deklaruje bagażniki mieszczące ok. 500 litrów, w praktyce do większości modeli zapakujemy o kilkadziesiąt litrów mniej, w skrajnych przypadkach różnice sięgają ponad 100 litrów. Wielki przegrany: Seat Exeo ST. Ma bagażnik niewiele większy od Mercedesa klasy C z rozkładanym dachem.
Marka | Model | Rzeczywista pojemność bagażnika (l) | Pojemność bagażnika wg producenta (l) | Różnica (proc.) |
---|---|---|---|---|
Skoda | Superb Combi | 562 | 633 | -11.2 |
Ford | Mondeo IV kombi | 539 | 549 | -1.8 |
Peugeot | 508 | 508 | 518 | -1.9 |
Opel | Vectra C kombi | 495 | 530 | -6.6 |
Mazda | 6 III kombi | 489 | 506 | -3.4 |
Toyota | Avensis Wagon | 482 | 543 | -11.2 |
VW | Passat Variant B8 | 476 | 650 | -26.8 |
VW | Passat Variant B6 | 472 | 603 | -21.7 |
Hyundai | 1/01/1940 | 440 | 553 | -20.4 |
Opel | Insignia ST | 433 | 540 | -19.8 |
Ford | Mondeo kombi V | 426 | 500 | -14.8 |
Citroen | C5 Tourer | 424 | 505 | -16 |
Mercedes | klasa C kombi | 410 | 490 | -16.3 |
Nissan | Primera kombi | 410 | 430 | -4.7 |
Renault | Laguna III G.tour | 409 | 508 | -19.5 |
Mazda | 6 II kombi | 386 | 519 | -25.6 |
Seat | Exeo ST | 337 | 442 | -23.8 |
Mercedes | C43 Cab. (dach rozł.) | 330 | 360 | -8.3 |
Mercedes | C43 Cab. (dach zł.) | 246 | 285 | -13.7 |
4 Minivany
Na wyróżnienie zasługują dwa modele – Dacia Lodgy i Renault Grand Scenic II. Dacia ma rekordowy bagażnik w klasie, bo jako jedyny przekracza 700 litrów pojemności. Przypominamy, że w danych technicznych ten model ma wpisane 634 litry! Przedłużony Scenic zaskoczył identyczną pojemnością przy rozłożonych siedzeniach 3. rzędu i… lepszym rezultatem po ich złożeniu. W praktyce większość minivanów ma mniejsze bagażniki od aut klasy średniej. Trudno zrozumieć ogromną, fabryczną pojemność Opla Zafiry. W rzeczywistości przewiezie o 256 litrów mniej pakunków. Najmniejszy bagażnik w konfiguracji 5-miejscowej ma Toyota Verso.
Marka | Model | Rzeczywista pojemność bagażnika (l) | Pojemność bagażnika wg producenta (l) | Różnica (proc.) |
---|---|---|---|---|
Dacia | Lodgy | 717 | 634 | 13.1 |
Citroen | Grand C4 Picasso | 563 | 645 | -12.7 |
Volkswagen | Touran | 552 | 695 | -20.6 |
Renault | Grand Scenic II 5 os. | 536 | 475 | 12.8 |
Peugeot | 5008 | 517 | 680 | -24.0 |
Seat | Altea XL | 424 | 530 | -20.0 |
Renault | Scenic I | 403 | 410 | -1.7 |
Opel | Zafira Tourer | 394 | 650 | -39.4 |
Mazda | 5 | 380 | 426 | -10.8 |
Ford | C-Max | 357 | 430 | -17.0 |
Chevrolet | Orlando | 356 | 466 | -23.6 |
Toyota | Verso | 349 | 485 | -28.0 |
Renault | Grand Scenic II 7 os. | 200 | 200 | 0.0 |
5 SUV-y i crossovery
Segment pełen rozbieżności. Nie brakuje tu aut z naprawdę dużymi bagażnikami, ale w niektórych producenci wyjątkowo „popłynęli”, obiecując ponad 1000 litrów przy rozłożonych pięciu siedzeniach. Zapewne są to wartości mierzone do samego dachu. Zaskakują pojemne bagażniki dwóch japońskich kompaktowych SUV-ów (RAV 4 i CR-V) i… różnica na plus w starszej generacji RAV 4 i w Suzuki Grand Vitara. Jak się okazuje, rzeczywiste pojemności nie zależą od wielkości auta i na zmianę „przeplatają” się SUV-y klasy kompaktowej, średniej, nawet wyższej. Najniższe rezultaty miejskich crossoverów nie są tu zaskoczeniem.
Marka | Model | Rzeczywista pojemność bagażnika (l) | Pojemność bagażnika wg producenta (l) | Różnica (proc.) |
---|---|---|---|---|
Honda | CR-V | 520 | 590 | -11.9 |
Skoda | Kodiaq | 516 | 560 | -7.9 |
Land Rover | Discovery 4 | 497 | 1192 | -58.3 |
Toyota | RAV4 IV | 494 | 550 | -10.2 |
Nissan | Pathfinder | 468 | 515 | -9.1 |
Mercedes | ML | 465 | 690 | -32.6 |
Toyota | Land Cruiser 150 | 463 | 620 | -25.3 |
Mitsubishi | Outlander II | 460 | 774 | -40.6 |
Mazda | CX-5 | 453 | 505 | -10.3 |
BMW | X3 | 445 | 550 | -19.1 |
Suzuki | Grand Vitara | 436 | 398 | 9.5 |
Toyota | RAV4 III | 434 | 410 | 5.9 |
Jeep | Grand Cherokee WJ | 431 | 1105 | -61 |
Alfa Romeo | Stelvio | 428 | 525 | -18.5 |
Hyundai | Tucson | 425 | 513 | -17.2 |
Volvo | XC60 | 421 | 495 | -14.9 |
BMW | X5 | 420 | 620 | -32.3 |
Hyundai | ix35 | 403 | 591 | -31.8 |
Mitsubishi | Outlander III | 399 | 550 | -27.5 |
Audi | Q7 | 389 | 775 | -49.8 |
Subaru | Forester | 388 | 505 | -23.2 |
Renault | Kadjar | 387 | 472 | -18 |
Volvo | XC90 | 383 | 480 | -20.2 |
SsangYong | Korando | 373 | 485 | -23.1 |
Kia | Sportage III | 372 | 491 | -24.2 |
Nissan | Qashqai II | 371 | 401 | -7.5 |
Porsche | Cayenne | 369 | 670 | -44.9 |
Fiat | Freemont | 368 | 540 | -31.9 |
Volkswagen | Tiguan II | 367 | 520 | -29.4 |
Infiniti | FX | 327 | 410 | -20.2 |
Renault | Captur | 323 | 455 | -29 |
Ford | Kuga | 317 | 360 | -11.9 |
Volkswagen | Tiguan | 317 | 470 | -32.6 |
Subaru | XV | 314 | 380 | -17.4 |
Skoda | Yeti | 298 | 416 | -28.4 |
Suzuki | SX4 | 269 | 270 | -0.4 |
Jeep | Renegade | 239 | 351 | -31.9 |
Które marki oszukują na pojemności bagażnika?
Biorąc pod uwagę średnie różnice między danymi testowymi a oficjalnymi, klientów najczęściej oszukuje Volkswagen: bagażniki jego modeli są zwykle mniejsze o ok. 23%. Co ciekawe, w Skodach jest to już niecałe 8%. Większość marek zaniża wyniki o 11-14%. Tylko Suzuki wykazuje się wyjątkową prawdomównością w tej kwestii. Testowe pojemności bagażników aut japońskiego producenta są niemal identyczne z tymi „na papierze”.