PoradyPoradyRzecznik Finansowy. Kiedy może pomóc? Jak się do niego zgłosić?

Rzecznik Finansowy. Kiedy może pomóc? Jak się do niego zgłosić?

Rzecznik Finansowy może bezpłatnie wspomóc kierowcę w walce np. z nieuczciwym ubezpieczycielem. W jaki sposób pomaga Rzecznik Finansowy? Jak się z nim skontaktować?

W życiu nie wszystko zawsze układa się po myśli kierowcy. Mimo regularnego płacenia składek ubezpieczeniowych (często dość wysokich), nigdy nie ma pewności, że za zdarzenie drogowe otrzyma się stosowne odszkodowanie. Wciąż nie brakuje nieuczciwych firm ubezpieczeniowych, które chętnie pobierają składki, ale robią problemy w kluczowym momencie – czyli po wszystkim, gdy rekompensata pieniężna choć w niewielkim stopniu ukoiła by ból po skutkach kolizji lub innego drogowego zdarzenia.

Jeśli kierowca poczuje się pokrzywdzony przez ubezpieczyciela, może oczywiście dochodzić swoich praw drogą sądową. W teorii nie ma ku temu przeciwwskazań, jednak w praktyce sądowa batalia z o wiele większym podmiotem może stać się „drogą przez mękę”. Duże instytucje finansowe zatrudniają bowiem najlepszych prawników, którzy znają mnóstwo technik sądowych i stosują zagrania mogące w istotny sposób zaszkodzić stronie oskarżającej nie mającej szerokiej wiedzy z zakresu prawa.

Rzecznik Finansowy – co to za instytucja?

Rzecznik FinansowyW takiej sytuacji wybawieniem dla zagubionego kierowcy może być Rzecznik Finansowy. To instytucja powołana do życia w 2015 roku, wcześniej znana jako Rzecznik Ubezpieczonych. Ma ona konkretny cel – wspierać kierowców w sporach z podmiotami rynku finansowego, a więc nie tylko z firmami ubezpieczeniowymi (choć w praktyce sprawy często dotyczą właśnie ich). Co istotne, Rzecznik Finansowy świadczy swoją pomoc bezpłatnie i może ją czynić na różne sposoby, tj. doradzić w konkretnej sprawie, zainterweniować, przeprowadzić postępowanie polubowne lub wstawić się za klientem w procesie sądowym.

Jak Rzecznik Finansowy pomaga kierowcy?

Zazwyczaj pomoc Rzecznika Finansowego realizowana jest etapami. Pierwszy stanowi konsultacja kierowcy z ekspertami Rzecznika, którzy doradzą jak napisać odwołanie od decyzji instytucji finansowej i przedstawią prawa klienta na aktualnym etapie postępowania. Czasami tyle wystarczy, by firma (np. ubezpieczeniowa) rozpatrzyła złożoną przez klienta reklamację na jego korzyść. Jeśli ją odrzuci, kierowca ma prawo skorzystania z dalszej pomocy Rzecznika Finansowego. Musi w tym celu złożyć wniosek o przeprowadzenie postępowania interwencyjnego – można go wysłać pocztą lub mailem na adres Biura Rzecznika Finansowego.

Interwencja Rzecznika opiera się na zebraniu argumentów prawnych przemawiających na korzyść klienta (czyli kierowcy) i tym samym mogących przyczynić się do zmiany decyzji instytucji finansowej. Firma wciąż może jednak „upierać się przy swoim”, stąd możliwe są dwie dalsze opcje. Pierwsza to złożenie do Rzecznika Finansowego wniosku o przeprowadzenie postępowania polubownego. Ta czynność jest już płatna (50 zł) i zmienia stosunek Rzecznika wobec stron konfliktu – zachowuje on bezstronność. Postępowanie polubowne nie ma przy tym nic wspólnego ze wcześniejszym postępowaniem interwencyjnym. Drogą procesu polubownego ma zostać wypracowana ugoda, a więc wiąże się z pewnymi ustępstwami, które mogą ponieść obie strony sporu.

Drugą opcją jest pomoc Rzecznika Finansowego w procesie sądowym, jeśli poszkodowany kierowca zdecyduje wnieść skargę. Rzecznik Finansowy w takiej sytuacji wydaje swoją opinię, tzw. istotny pogląd w sprawie. Nie ma ona co prawda wiążącego wpływu na decyzję sądu, ale nie może też zostać całkowicie przez niego zignorowana – sąd musi się do niej odwołać w uzasadnieniu wydanego wyroku. W ostateczności Rzecznik Finansowy może jeszcze wnieść skargę nadzwyczajną do Sądu Najwyższego, niemniej jest to możliwe tylko wtedy, gdy wyrok łamie zasady wolności i prawa z Konstytucji, narusza prawo przez jego błędną interpretację lub jest niewłaściwy, biorąc pod uwagę dostępne materiały dowodowe.

Rzecznik Finansowy
Schemat działań Rzecznika Finansowego (grafika ze strony www.rf.gov.pl)

Rzecznik Finansowy – kontakt

Z Rzecznikiem Finansowym można skontaktować się telefonicznie, mailowo lub udać się osobiście do siedziby (Biuro Rzecznika Finansowego) pod następującym adresem: ul. Nowogrodzka 47A, 00-695 Warszawa. Interesanci mają do dyspozycji dwa numery telefonów – ogólny oraz do recepcji:

  • +48 22 333-73-26;
  • +48 22 333-73-27;
  • fax: +48 22 333-73-29.

Biuro posiada też swój adres e-mail: biuro@rf.gov.pl.

Istnieje również opcja bezpośredniego kontaktu do eksperta wyspecjalizowanego w konkretnej dziedzinie prawa. Można to zrobić mailowo (porady@rf.gov.pl) lub dzwoniąc na wybrany numer telefonu:

  • 22 333 73 28 – dyżur telefoniczny ekspertów z zakresu ubezpieczeń gospodarczych, w szczególności ubezpieczeń komunikacyjnych (OC, AC, assistance), na życie, NNW, domów i mieszkań, turystyczne, kredytów, małych i średnich przedsiębiorstw, rolnych etc. (w poniedziałki w godzinach 9.00-17.00 i od wtorku do piątku w godzinach 9.00-14.00);
  • 22 333 73 25 – dyżur telefoniczny prawników z zakresu problemów klientów podmiotów rynku bankowego i kapitałowego, w szczególności banków krajowych, zagranicznych, oddziałów banków zagranicznych, oddziałów instytucji kredytowych, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, towarzystw funduszy inwestycyjnych, funduszy inwestycyjnych, firm inwestycyjnych, instytucji płatniczych, biur usług płatniczych, instytucji pieniądza elektronicznego, oddziałów zagranicznych instytucji pieniądza elektronicznego, instytucji finansowych, instytucji pożyczkowych, pośredników kredytów, pośredników kredytów hipotecznych (od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00);
  • 22 333 73 32 – dyżur telefoniczny ekspertów dla członków Otwartych Funduszy Emerytalnych, uczestników Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz osób korzystających z indywidualnych kont emerytalnych (w poniedziałki w godzinach 14.00-17.00, w środy i piątki w godzinach 12.00-14.00).

W sprawie wakacji kredytowych interesanci powinni kontaktować się na adres mailowy wakacjekredytowe@rf.gov.pl. Aby sprawdzić status wniosku, należy zadzwonić na numer 22 333-73-26 lub 333-73-27 (w godzinach 10.00-14.00).

Polecamy również:

UOKiK. Co to za organizacja i w czym może pomóc?

Najlepsze firmy ubezpieczeniowe w rankingu Marka Nr 1 2022

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji