NowościAktualnościRS iV – nowa sportowa Skoda „pod napięciem”

RS iV – nowa sportowa Skoda „pod napięciem”

RS – już od ponad 45 lat te dwie litery „elektryzują” fanów Skody. To, co zaczęło się od legendarnego coupé 130 RS, dziś kontynuuje najnowsza Octavia RS iV – pierwsza hybryda plug-in w historii sportowych modeli Skody z rodziny RS.

Historia modeli Skody z rodziny RS (skrótowiec od słów „Rally Sport” – w dosłownym tłumaczeniu „sport rajdowy”) liczy ponad 45 lat. Po raz pierwszy litery te pojawiły się jako oznaczenia rajdowych prototypów 180 RS i 200 RS, zbudowanych w 1974 r. Z powodu zmian w rajdowych przepisach prace nad nimi zarzucono i skupiono się na nowym modelu 130 RS z 1,2-litrową jednostką o mocy 140 KM. Lekka konstrukcja (aluminiowy dach i drzwi oraz błotniki i maska z laminatów) sprawiała, że małe coupé ważyło zaledwie 720 kg.

1976-skoda-130rs-typ-735-1
Skoda 130 RS (typ 735, rok 1975)

Niedługo po swoim debiucie model 130 RS wywalczył podwójne klasowe zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo (1976 r.), a później m.in. zwyciężył w swojej grupie w Rajdzie Akropolu i zajął trzecie miejsce w Rajdzie Polski (1977 r.). W 1981 r. za sprawą 130 RS rajdowy zespół Skody zdobył mistrzostwo Europy w wyścigach aut turystycznych. Tym samym producent udowodnił, że jest w stanie zbudować konkurencyjny, wytrzymały samochód wyścigowy na bazie swoich niedrogich aut z serii 100/110.

2000 r.: powrót modeli Skody z rodziny RS

W 2000 r. Skoda wraz z Octavią WRC dołączyła do rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata, a do swojej oferty seryjnej wprowadziła Octavię w wersji RS. Od tamtej pory przydomek ten towarzyszy najmocniejszym wariantom wybranych modeli, a wszystkie RS-y łączą wysokie osiągi i przyjemność z jazdy z typową dla Skody praktycznością na co dzień.

Wprowadzona na rynek 20 lat temu Skoda Octavia RS miała 1,8-litrowy silnik turbo o mocy 180 KM. Najpierw była dostępna jako liftback, ale po roku jej ofertę uzupełniła odmiana Combi. Do 2005 r. Octavia RS powstała w liczbie 17,6 tys. egzemplarzy.

skoda octavia rs 2003
Skoda Octavia RS pierwszej generacji – z silnikiem 1.8 turbo (180 KM). Kombi dołączyło do oferty w 2003 r.

Druga generacja Octavii też nie mogła obyć się bez wersji RS – tym razem dostępnej nie tylko z benzynowym silnikiem turbo (2.0 TSI o mocy 200 KM), ale i z turbodieslem (2.0 TDI o mocy 170 KM), zarówno jako liftback, jak i kombi. Do 2012 r. Skoda wyprodukowała aż 87,8 tys. sztuk drugiej generacji Octavii RS.

skoda octaiva rs 2008
Druga generacja Skody Octavii RS sprzed liftingu (2004-2008).

Jeszcze większy sukces odniosło trzecie pokolenie Octavii RS, które zadebiutowało w 2013 r. Jego wizytówką był czerwony odblaskowy pas z tyłu – dziś znak rozpoznawczy wszystkich modeli Skody z rodziny RS. Najmocniejsza Octavia III trafiła na rynek z benzynowym silnikiem 2.0 TSI (220 KM), a także z turbodieslem 2.0 TDI (184 KM), który po raz pierwszy połączono z napędem 4×4. Po liftingu odmiany benzynowe wzmocniono do 230 lub 245 KM. Wszechstronny hot hatch Skody okazał się prawdziwym przebojem: na niektórych rynkach (m.in. Niemcy, Szwajcaria, Wielka Brytania) liczył ponad 20% sprzedaży Octavii. Przez 7 lat znalazł aż 172 tys. nabywców.

skoda octavia rs 3 generacja
Trzecia generacja Skody Octavii RS – na zdjęciu w wersji po liftingu (2017-2020).

2003 r.: nowa w rodzinie – Fabia RS

W 2003 r. Skoda wzbogaciła swoją gamę o nową Fabię RS – jej debiut zbiegł się z wprowadzeniem na rajdowe szlaki Fabii WRC. Seryjny wariant otrzymał 130-konny silnik 1.9 TDI, łącząc wysokie jak na miejskie auto osiągi z niskim zużyciem paliwa. Przyspieszał od 0 do 100 km/h w 9,6 s, rozpędzał się do 204 km/h, a na każde 100 km potrzebował średnio zaledwie 5,6 l ON.

skoda fabia rs 2003
Pierwsza generacja Skody Fabii RS (debiut w 2003 r.).

W 2010 r. pojawiła się druga generacja Fabii RS, tym razem napędzana nowoczesnym silnikiem zbudowanym w duchu downsizingu: z turbosprężarką i kompresorem, o mocy 180 KM. Jednostkę połączono z błyskawicznie pracującą 7-biegową przekładnią DSG. Po raz pierwszy Fabia RS była dostępna nie tylko jako hatchback, ale także jako Combi.

skoda fabia rs 2 generacja
Druga generacja Fabii RS – na zdjęciu po liftingu (2010-2013).

2018 r.: rekordowa Skoda Kodiaq RS

Dwa lata temu rodzina RS-ów Skody poszerzyła się o pierwszego SUV-a – Kodiaqa RS, który błyskawicznie udowodnił swoje wysokie kompetencje na legendarnej północnej pętli Nurburgringu i „wykręcił” tam rekordowy czas wśród 7-miejscowych SUV-ów (9:29,84 min). Do jego napędu służy 2-litrowy diesel biturbo o mocy 240 KM.

(czytaj nasz test: Skoda Kodiaq RS)

skoda kodiaq rs
Skoda Kodiaq RS – pierwszy SUV z rodziny RS-ów.

2020 r.: hot hatch z hybrydowym napędem plug-in – Octavia RS iV

Teraz kolejny rozdział wśród usportowionych modeli Skody zaczyna pisać nowa, czwarta generacja Octavii – pierwszy RS z hybrydowym napędem plug-in. Połączenie 1,4-litrowego silnika turbo i jednostki elektrycznej oraz 6-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej daje łącznie moc 245 KM. Dzięki możliwości ładowania akumulatora z gniazdka Octavia RS iV może przejechać około 60 km wyłącznie „na prądzie”, a w razie potrzeby przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 s.

skoda octavia rs iv 2020
Skoda Octavia RS iV, czyli hot hatch z hybrydowym napędem plug-in – gotowy na przyszłość.

A dla tych, którzy preferują spalinowe hot hatche, Skoda przygotowała nową Octavię RS także w wersji benzynowej (2.0 turbo, 245 KM) i wysokoprężnej (2.0 turbodiesel, 200 KM, w opcji 4×4).

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji