Renault Kangoo Van Clim Pack Open Sesame

Renault udowodniło, że nawet w autach dostawczych można zastosować niecodzienne rozwiązania. Na czym polega funkcja Open Sesame w nowym użytkowym Kangoo? O tym i o innych aspektach tego samochodu w naszym teście Renault Kangoo Vana Blue dCi 95 Clim Pack Open Sesame.

Dostawcza odmiana zawsze gościła w ofercie Renault Kangoo. Z biegiem lat systematycznie pojawiały się kolejne użytkowe warianty, m.in. przedłużane (Maxi) czy napędzane silnikiem elektrycznym. Niedawno do salonów wjechała trzecia generacja Kangoo Vana, dostępna z tradycyjnymi jednostkami spalinowymi (benzynowymi i dieslami), jak i w wersji „na prąd” (Kangoo Van E-Tech). Co ciekawe, w Polsce pojawiła się przed zaprezentowaniem odmiany osobowej.

Renault Kangoo Van

Nowe użytkowe Kangoo jednocześnie oferowane jest z dostawczym Renault Express Vanem. Patrząc z przodu na oba te pojazdy trudno dostrzec dzielące je subtelne różnice, jednakże Express to zupełnie inna konstrukcja – starsza, bowiem to nic innego jak przebrandowana Dacia Dokker. Nowe Kangoo jest od niego dłuższe i może się pochwalić szerszą przestrzenią ładunkową oraz rozwiązaniem, którego nie spotkamy w Express Vanie – systemie Open Sesame by Renault. Na czym on polega i czy naprawdę podwyższa funkcjonalność tego dostawczego samochodu? Przedstawimy go w naszym teście Renault Kangoo Vana Pack Clim Open Sesame z silnikiem 1.5 Blue dCi o mocy 95 KM.

Renault Kangoo Van

Renault Kangoo Van Pack Clim Open Sesame – nadwozie, wymiary

Po nowym Kangoo dobitnie widać, jak zmieniły się rozmiary kombivanów na przestrzeni ostatnich 25 lat. Trzecia generacja mierzy 4,49 m, a to niemal pół metra więcej od Kangoo I (początkowo nie przekraczało ono 4 metrów na długość). Jeszcze bardziej szokuje szerokość nowego Kangoo, bowiem to 1,92 m (prawie 30 cm więcej od Kangoo I). Wysokość karoserii ustalono na prawie 1,87 m.

Renault Kangoo Van Clim Pack Open Sesame

Nie zmienia to faktu, że jak na dzisiejsze standardy Kangoo wcale nie jest ogromnym samochodem. Okazałej szerokości nie czuć podczas codziennej jazdy i manewrowania na parkingach, bowiem, tradycyjnie dla kombivana, zadbano o obfite oszklenie przedziału pasażerskiego. Szeroki przedni słupek wymaga jednak przyzwyczajenia, bo pomiędzy nim a drzwiami nie wciśnięto dodatkowego okienka. Jak to w samochodzie dostawczym, na zerową widoczność w tylnej części nadwozia nic się nie da poradzić. W Kangoo sytuację ratuje kamera cofania z liniami wyznaczającymi przewidywalny tor jazdy auta (wymaga 900 zł dopłaty, ale według nas to pozycja obowiązkowa). Elektroniczne „lusterko” Wide-view mirror (seryjne) z kolei daje podgląd na sytuację z tyłu samochodu (choć na obrazie o niezbyt szerokim kącie).

Renault Kangoo Van Clim Pack Open Sesame
Obraz z kamery zastępującej lusterko wsteczne jest dobrej jakości. Dobrze, że Renault oferuje ją w Kangoo Vanie bez dopłaty.

Renault Kangoo Van Pack Clim Open Sesame – wnętrze, deska rozdzielcza

Do wnętrza Kangoo Vana prowadzi dwoje bardzo szeroko otwieranych (pod kątem 90 stopni) drzwi – o ile niekoniecznie przekłada się to na wygodę wsiadania (trzeba potem daleko sięgać do drzwi, by je zamknąć), tak są nieocenione przy pakowaniu ładunku, zwłaszcza w połączeniu z systemem Open Sesame, ale o tym później. Kangoo Van dostępny jest w konfiguracji 2-osobowej (testowany egzemplarz) lub z poszerzeniem fotela pasażera o dodatkową przestrzeń dla trzeciej osoby (dopłata 1300 zł). Ze środkowego oparcia można wtedy rozłożyć stolik do wygodnego wypełniania dokumentów. W naszym samochodzie zamiast niego pośrodku ulokowano twardy i głęboki podłokietnik bez możliwości przesuwania. Same fotele są dość miękkie i nieźle wyprofilowane, nie męcząc podróżnych nawet podczas dalszych wyjazdów.

Renault Kangoo Van Clim Pack Open Sesame
W wersji 2-osobowej brakuje praktycznego, rozkładanego stolika pośrodku kabiny. Jest za to podłokietnik, choć można go było przesunąć odrobinę bliżej kokpitu.

We wnętrzu nie brakuje za to schowków. Dostępne są dwa na kokpicie (zamykany, z gniazdem 12V, i otwarta półka), pokaźna skrytka pod sufitem, schowek w podłokietniku oraz rozsuwana szuflada przed fotelem pasażera. Pomiędzy fotelami przewidziano miejsce na kubki oraz na telefon (z ładowaniem indukcyjnym po dopłaceniu 800 zł).

Kokpit dostawczego Kangoo wykonano wyłącznie z twardych tworzyw sztucznych, jednak zmontowano je z dobrą precyzją, bowiem podczas testu nie generował żadnych niepożądanych hałasów. W testowanym aucie zainstalowano topowy system multimedialny Easy Link z 8-calowym ekranem dotykowym za bagatela 2900 zł. Z jednej strony oferuje wszystko co niezbędne w samochodzie na miarę obecnych czasów (m.in. nawigację i sprawną komunikację ze smartfonem poprzez Android Auto/Apple CarPlay), z drugiej bardzo irytuje opieszałością w działaniu i słabą reakcją na dotknięcie: trzeba wręcz wyrobić nawyk zdecydowanego stukania w ekran. Dobrze że przynajmniej ikonki są dość duże i łatwo w nie trafić (poza pięcioma skrótami po lewej stronie wyświetlacza). W skład systemu wchodzą trzy porty zasilające USB (obok ekranu i dwa w schowku nad wskaźnikami) i dwa gniazda 12 V.

Renault Kangoo Van Clim Pack Open Sesame
Kokpit jest przemyślany i nie przekombinowany. Obecność tanich materiałów nie dziwi w aucie użytkowym.

Dzięki obszernym fotelom, optymalnie umiejscowionemu lewarkowi biegów i wygodnej, mięsistej kierownicy, znalezienie odpowiedniej pozycji do kierowania w Kangoo nie nastręcza żadnych trudności. Wyświetlacz pomiędzy zegarami dobrze współgra z przyciskami na kierownicy: już po chwili wiadomo, jak sprawnie poruszać się po dość obszernych funkcjach komputera pokładowego (poza spalaniem pokazuje m.in. wskaźnik ekonomiki jazdy czy też ustawienia tempomatu). Mimo ograniczonych rozmiarów, trudno się przyczepić do jego czytelności. Na minus nieco zbyt lekka praca pokręteł obsługujących klimatyzację.

Renault Kangoo Van Pack Clim Open Sesame – przestrzeń ładunkowa

Jak na razie Kangoo Vana można kupić w jednej wersji nadwoziowej, tj. krótkiej, z niskim dachem. Być może w przyszłości producent rozszerzy je np. o wariant wydłużony. Samochód zabierze na pokład do 3,3 m³ ładunku. Do dyspozycji jest ponad 1,8-metrowa „paka” o szerokości prawie 1,6 m (1,25 m pomiędzy nadkolami) i wysokości niemal 1,12 m. W standardzie wyposażona jest w 6 uchwytów do zamocowania ładunku oraz jedno gniazdo 12 V w okolicach tylnych drzwi. Można ją doposażyć w mocne, LED-owe oświetlenie. Renault na liście opcji proponuje także wyłożenie podłogi sklejką z powłoką antypoślizgową. Na życzenie montowane są lewe drzwi przesuwne.

Renault Kangoo Van - wymiary

Renault Kangoo Van Clim Pack Open Sesame

W nowym Kangoo Vanie istnieje możliwość wyboru przegrody dzielącej część ładunkową od pasażerskiej. W standardzie otrzymuje się tradycyjną, stałą (za 300 zł – z okienkiem), natomiast droższa, testowana wersja Clim Pack Open Sesame by Renault posiada dzieloną, ruchomą przegrodę z częściowym osłonięciem metalową kratą. Wchodzi ona w skład systemu Open Sesame, czyli największej innowacji w dostawczym Kangoo. Dzięki niemu samochód pozbawiony jest, po prawej stronie, środkowego słupka – a w zasadzie tworzą go, po zamknięciu, obydwoje drzwi. W ten sposób inżynierom udało się wygospodarować ogromny, boczny otwór załadunkowy (prawie 1,45 m). Jest on imponujący zwłaszcza po otwarciu na oścież drzwi, bowiem przednie odchylają się pod kątem aż 90 stopni. Użytkownik ma wobec tego pełną swobodę załadunku.

Z tej funkcji najwygodniej się korzysta w jednoosobowej konfiguracji samochodu. Złożenie przedniego fotela wymaga zdjęcia zagłówka i schowania go do wnęki pod siedziskiem (widoczna po odchyleniu go), a następnie pochylenia oparcia. Powstaje równe przedłużenie przestrzeni ładunkowej, na której można przewozić przedmioty o długości do 3,05 m. Łączna pojemność wzrasta wtedy do 3,9 m³. Ochronę kierowcy stanowi ruchoma, chodząca na zawiasach krata z prostymi mechanizmami zatrzaskowymi w górnej i dolnej części.

 

Renault Kangoo Van Blue dCi 95 Pack Clim Open Sesame – silnik, wrażenia z jazdy, prowadzenie

Do napędu Kangoo Vana Renault zaprzęgnęło jednostkę benzynową 1.3 TCe (100/130 KM) lub „starego, dobrego” turbodiesla 1.5 Blue dCi w trzech wariantach mocy: 75, 95 lub 116 KM. Pod maską testowanego samochodu (notabene – podnoszonej na siłownikach) zagościła wersja 95-konna z 6-biegową, ręczną skrzynią. Kultura pracy zawsze była mocną stroną tej jednostki wysokoprężnej i także w Kangoo Vanie niezbyt daje ona znać o swojej obecności: pracuje cicho, bez ponadprzeciętnych wibracji. Z pewnym opóźnieniem reaguje jednak na wciśnięcie gazu, stąd kierowca początkowo zmaga się ze sporą turbodziurą – ale po oswojeniu się z nowym stylem jazdy da się ją zminimalizować. By auto płynnie nabierało prędkości, najlepiej nie słuchać poleceń „podpowiadacza” zmiany biegów, tylko wkręcać silnik na obroty. Jest o to ciężko w trybie ECO, który jeszcze bardziej go dławi.

Renault Kangoo Van Clim Pack Open Sesame
Chociaż Kangoo miało niecałe 40 tysięcy kilometrów przebiegu, po pracy jego skrzyni biegów można by sądzić, że zdołało już pokonać 200 tys. km. Precyzja działania – praktycznie zerowa, za to lewarek wygodnie wpada w dłoń.

Francuski turbodiesel i w Kangoo Vanie okazuje się oszczędny. Przy 100 km/h zadowala się ok. 4,5 l/100 km, 120 km/h – ok. 6 l/100 km, 140 km/h – 8 l/100 km. Pomiar testowy, obejmujący 150 kilometrów w cyklu mieszanym (przewaga miasta i terenów podmiejskich) dał rezultat 4,7 l/100 km. Podkreślamy jednak, że udało się go osiągnąć nieobciążonym samochodem.

Renault Kangoo Van Clim Pack Open Sesame

Dostawcze Renault nawet „na pusto” prowadzi się niemal jak osobowy Nissan Townstar, czyli bliźniaczy model, którym mieliśmy już okazję jeździć. Niestraszne mu podmuchy wiatru, nieźle też filtruje nierówności, choć na progach zwalniających lepiej nie szaleć – lekki tył ma tendencję do podskakiwania. We wnętrzu raczej nie słychać hałasów z zewnątrz, natomiast we znaki daje się metalowa krata za fotelem pasażera – nie dość, że sama z siebie hałasuje, to te odgłosy odbijają się głośnym echem po niczym nie wygłuszonej przestrzeni ładunkowej. Pod tym względem w Kangoo Vanie jest gorzej niż w innych autach użytkowych – taka cena wygody, jaką daje system Open Sesame.

W codziennej jeździe trudno nie docenić kamery cofania, irytują z kolei nachalne komunikaty dźwiękowe przy wykryciu przeszkody (czujniki głośno piszczą np. podczas przejechania obok gałęzi). W testowanym aucie przydałaby się aktualizacja nawigacji: nie wykrywała nawet przejezdnej od ponad roku Południowej Obwodnicy Warszawy i co chwila „sypała” komunikatami o nieprzejezdnej drodze.

Renault Kangoo Van Clim Pack Open Sesame

Renault Kangoo Van Blue dCi 95 Pack Clim Open Sesame – cena, wyposażenie

Renault oferuje Kangoo Vana w dwóch wersjach wyposażeniowych – Clim Pack i opartej na niej Clim Pack Open Sesame by Renault, którą w zasadzie wyróżnia obecność omówionego wcześniej „bezsłupkowego” dostępu z boku do przestrzeni ładunkowej. Taka „przyjemność” wymaga dopłaty 4 tys. zł do każdej odmiany Clim Pack.

Najtaniej wyceniono 100-konny samochód benzynowy (1.3 TCe), mianowicie 77 900 zł. Chętni na diesla muszą przygotować minimum 82 900 zł (1.5 Blue dCi/75 KM), zaś na testowaną odmianę 95-konną – 83 900 zł. W konfiguracji z Open Sesame Kangoo Van z tym silnikiem kosztuje 87 900 zł. Wyposażenie standardowe? Niespecjalne, bo obejmujące system dynamicznej kontroli toru jazdy z asystentem podjazdu pod wzniesienie, kamerę zamiast lusterka wstecznego, tempomat z ogranicznikiem prędkości, stalowe felgi z kołpakami, elektryczne szyby i lusterka, automatyczne wycieraczki, podłokietnik, klimatyzację manualną i radio z gniazdem USB. Praktycznie za wszystkie ciekawe opcje trzeba dopłacić. Na szczęście te najistotniejsze (automatyczna klimatyzacja, kamera cofania, system Easy Link) zawarte są w pakietach wyposażeniowych Renault, co pozwala zredukować wydatki na doposażenie auta.

Renault Kangoo Van Clim Pack Open Sesame

Renault Kangoo Van Blue dCi 95 Pack Clim Open Sesame – PODSUMOWANIE

Pomysłowość inżynierów Renault budzi podziw i jednocześnie zachęca do rozważań, dlaczego koncepcji braku środkowego słupka – stosowanej przecież w autach osobowych typu Ford B-Max – nie przeniesiono dotychczas do samochodów dostawczych. Tu ma szansę realnie poprawić warunki pracy, a przy tym rozszerza możliwości personalizacji samochodu, np. przy opracowywaniu specjalistycznej zabudowy (np. mobilnego warsztatu). Szkoda, że kupno rozsądnie wyposażonego Kangoo Vana z tym silnikiem wiąże się z wydaniem już 6-cyfrowej kwoty.

Renault Kangoo Van Clim Pack Open Sesame

Renault Kangoo Van Blue dCi 95 Pack Clim Open Sesame – plusy i minusy

 ZALETY 
+ rewelacyjny dostęp do wnętrza dzięki systemowi Open Sesame
+ komfortowe, dobrze wyprofilowane fotele
+ niskie zużycie paliwa w warunkach miejskich
+ intuicyjny w obsłudze kokpit
+ duża pojemność przestrzeni ładunkowej
 WADY 
– oporne działanie dotykowego ekranu
– opóźniona reakcja na gaz
– krótka lista wyposażenia seryjnego
– wysoka cena po doposażeniu
– hałas kraty w środku

Renault Kangoo Van Blue dCi 95 Pack Clim Open Sesame – dane techniczne, wymiary, cena

Silnik wysokoprężny (R4, 16V, 1461 cm³), moc maksymalna 95 KM, maksymalny moment obrotowy 260 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 13,6 s, prędkość maksymalna 164 km/h, średnie zużycie paliwa 5,2-5,5 l/100 km (WLTP)

Renault Kangoo Van Blue dCi 95 Pack Clim Open Sesame – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNERenault Kangoo Van Blue dCi 95 Pack Clim Open Sesame
Silnikwysokoprężny
Układ cyl./zaw./pojemnośćR4/16/1461 cm³
Moc maksymalna95 KM/3750
Maks. moment obrotowy260 Nm/1750
Napęd/skrzynia biegówprzedni/manualna, 6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość4,49/1,92/1,86 m
Rozstaw osi2,72 m
Średnica zawracania11,3 m
Ładowność600-800 kg
Pojemność przestrzeni ładunkowej3,3-3,9 m3
Pojemność zbiornika paliwa54 l (ON)
Opony195/65 R15
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna164 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h13,6 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany)5,2-5,5 l/100 km
CENA
WersjaRenault Kangoo Van
Cena wersji podstawowej (z silnikiem 1.3 TCe 100)77 900 zł brutto (Pack Clim)
Cena wersji testowanej (z silnikiem Blue dCi 95)87 900 zł brutto (Pack Clim Open Sesame)

Renault Kangoo Van Blue dCi 95 Pack Clim Open Sesame – galeria zdjęć

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj