PoradyPoradyRegeneracja DPF: czyszczenie filtra cząstek stałych bez wyjmowania go z auta

Regeneracja DPF: czyszczenie filtra cząstek stałych bez wyjmowania go z auta

Zapchanie filtra cząstek stałych wcale nie musi kończyć się jego kosztowną wymianą. Za kilkaset złotych można przeprowadzić czyszczenie DPF specjalną chemią bez konieczności jego demontażu z samochodu. Czy taki sposób regeneracji filtra DPF okazuje się skuteczny?

Filtr cząstek stałych ma za zadanie „wyłapać” zawarte w spalinach rakotwórcze cząstki sadzy. Obecnie spotyka się je nie tylko w silnikach wysokoprężnych, ale i benzynowych (czytaj więcej). Jego działanie jest w zasadzie niezauważalne przez kierowcę, pod warunkiem że użytkuje on samochód w cyklu mieszanym. Pracy DPF-u nie służy jazda miejska na krótkich dystansach. W takich warunkach zwykle nie dochodzi do uruchomienia procedury oczyszczania filtra, czyli wypalania cząsteczek sadzy w wysokiej temperaturze, lub proces ten jest też często przerywany w nieodpowiednim momencie poprzez zgaszenie samochodu. Niedokończenie procesu samooczyszczania filtra cząstek stałych skutkuje nagromadzeniem się dużej ilości sadzy w jego wnętrzu. Rakotwórcze substancje zbierają się przede wszystkim na rdzeniu filtra DPF, czyli drobnym sicie z długimi kanałami o porowatej powierzchni.

Wymuszenie procedury wypalania filtra DPF

W takiej sytuacji z pomocą komputera diagnostycznego można przeprowadzić wymuszone wypalenie zalegającej sadzy z filtra DPF. To jedna z kilku metod jego regeneracji. Komputer wprowadza sterownik silnika w tryb oczyszczania filtra cząstek stałych, czyli zmienia niektóre parametry (np. kąt wyprzedzenia wtrysku) tak, by podniosła się temperatura spalin. Ten sposób nie jest jednak zbyt zdrowy dla silnika, dlatego powinno się go przeprowadzać możliwie jak najrzadziej.

Regeneracja DPF: płukanie w maszynie z chemią

Oprócz wymuszonego czyszczenia filtra cząstek stałych można również udać się do warsztatu na wypłukanie go specjalną chemią pod odpowiednim ciśnieniem. Taki sposób regeneracji DPF kosztuje ok. 400-600 zł i jest skuteczny oraz nieszkodliwy dla jednostki napędowej. Wymaga jednak demontażu z samochodu, a to kosztuje dodatkowo 100-350 zł. Jeśli poziom zapełnienia filtra cząstek stałych jest już bardzo wysoki (przeczytaj więcej o objawach zatkanego DPF), pozostaje tylko wymiana go na nowy (koszt od kilku do kilkunastu tysięcy złotych). Niektórzy kierowcy decydują się na usunięcie filtra DPF z samochodu. To metoda nielegalna, ale trudna do wykrycia przy obecnych normach zadymienia spalin dla diesli. Firmy świadczące usługi wycięcia DPF na życzenie klienta dodatkowo wgrywają zmodyfikowane oprogramowanie sterownika silnika.

Czyszczenie DPF bez demontażu - płukanie DPF
Maszyny do płukania filtrów DPF znajdziemy dzisiaj w wielu warsztatach. Aby przeprowadzić procedurę oczyszczania, filtr trzeba wyjąć z samochodu.

Redakcja poleca: jak dbać o filtr DPF?

Istnieje jeszcze prostsza i tańsza metoda czyszczenia filtra cząstek stałych. Filtr FAP można wypłukać środkiem zmiękczającym spalin bez konieczności wyjmowania go z samochodu. Wystarczy zaaplikować chemię bezpośrednio do rdzenia filtra przed rozpoczęciem planowanej procedury wypalania elementu. Skuteczność tej metody przetestowano na Oplu Insignia, w którym stan napełnienia filtra wynosił 83%. Czyszczenie DPF odbyło się przy użyciu zestawu do płukania filtrów cząstek stałych firmy Liqui Moly. Składał się on z dwóch preparatów: pierwszy rozpuszczał zanieczyszczenia wewnątrz filtra, drugi miał za zadanie wypłukać je z rdzenia.

Poniżej wyjaśniamy poszczególne etapy regeneracji filtra DPF bez wyjmowania go z auta.

1. Diagnostyka komputerowa.

Zanim filtr cząstek stałych poddano regeneracji, przy użyciu komputera diagnostycznego sprawdzono stan jego zapchania. W Insignii wyniósł on 83% i był to ostatni moment przed uruchomieniem przez samochód procedury wypalania DPF-u. Poprzednia miała miejsce prawie 1300 km wcześniej.

Czyszczenie DPF bez demontażu - komputer diagnostyczny
Komputer pokazał najważniejsze dane dotyczące sprawności filtra cząstek stałych.

2. Uzyskanie dostępu do aplikacji preparatu

Następnie trzeba znaleźć miejsce, przez które poda się środek do czyszczenia DPF bezpośrednio na rdzeń filtra. Zwykle wystarczy odkręcić np. czujnik temperatury lub sondę lambda. Jeśli źródło dostępu znajduje się w trudno dostępnym miejscu, nie ma innego wyjścia jak rozcięcie obudowy filtra cząstek stałych i zaspawanie jej po skończeniu czyszczenia.

Czyszczenie DPF bez demontażu - dostęp
Nie w każdym samochodzie jest tak łatwy dostęp do miejsca, przez które wprowadzimy przewód od pistoletu podającego preparat czyszczący filtr DPF.

3. Aplikacja chemii czyszczącej na rdzeń filtra DPF

Środek zmiękczający sadzę podaje się specjalnym pistoletem. Jest dosyć drogi (400 zł), ale dostępny w wielu warsztatach. Dzięki rozpylającej preparat końcówce jest on w stanie dokładnie wypełnić wnętrze filtra chemią oczyszczającą. Po 15 minutach w ten sam sposób aplikuje się drugi preparat wypłukujący sadzę. Po opróżnieniu zawartości opakowania należy przywrócić filtr DPF do fabrycznego stanu (ewentualnie zaspawać obudowę).

Czyszczenie DPF bez demontażu - otwierające
Końcówkę pistoletu należy kilkakrotnie „okrążyć” w otworze tak, by środek czyszczący pokrył całą powierzchnię filtra.

4. Jazda na dystansie 10-20 km

Krótka przejażdżka autem po przeprowadzeniu czyszczenia DPF-u chemią spowoduje usunięcie z filtra cząstek stałych zalegających płynów. Samochód z początku ma zauważalnie mniejszą moc i obficie dymi, ale już po ok. 5 km te zjawiska ustają.

Czyszczenie DPF bez demontażu - dymienie
Dymienie powstaje wskutek wyrzucania z filtra zalegającej cieczy. Po kilku kilometrach ustanie.

Po ponownym podłączeniu Insignii do komputera diagnostycznego okazało się, że stan zapchania filtra DPF wyniósł 29%. Za taką usługę regeneracji filtra cząstek stałych zapłaciliśmy 400 zł, z czego 260 zł przeznaczyliśmy na potrzebną chemię. Jeśli komuś zależy na przedłużeniu żywotności DPF-u w swoim samochodzie, polecamy niedrogie (ok. 30 zł) preparaty aplikowane do paliwa. Zawierają m.in. tlenek ceru, który po osadzeniu się na powierzchni rdzenia filtra obniża temperaturę utleniania sadzy, dzięki czemu zapchanie filtra DPF następuje znacznie później.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

5 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji