Opony samochodowe

Na preferencje odnośnie marek opon duży wpływ mają wyniki testów.

W odróżnieniu od wielu innych części samochodowych opony są często poddawane niezależnym testom, ich parametry są więc znane kierowcom. To zresztą bardzo ważne, gdyż ogumienie ma decydujący wpływ na bezpieczeństwo jazdy. To przecież opony są jedynym łącznikiem pojazdu z nawierzchnią.

Co wynika z testów

Wprowadzenie etykiet opon spowodowało, że producenci zaczęli się starać, aby uzyskać wysokie noty na naklejkach swoich produktów. To przyczyniło się do znaczącego wyrównania stawki, szczególnie wśród marek premium. Znany od lat z doskonałej przyczepności na mokro Continental zaczął się „podciągać” w oporach toczenia, a słynący z niskich oporów Michelin reprezentuje wyższy poziom w zakresie drogi hamowania na mokro.

W efekcie parametry opon ogólnie się poprawiły i obecnie wśród marek premium ciężko znaleźć takie, które wyraźnie odstają.

Marki drugiego szeregu

Ciekawie wygląda również konkurencja wśród producentów średniej półki oraz w klasie budżetowej. Ostatnie lata to bardzo silne wzmocnienie koreańskiego Hankooka. Kilka ciekawych produktów pokazała też polska Dębica. Coraz mocniejszy jest także trzeci koreański producent (po Hankooku i Kumho) – firma Nexen.

Ranking opon

Oto ranking 26 najlepiej ocenianych producentów opon, sporządzony na bazie ocen zebranych w Wyborze Kierowców. Wynik oznacza procentowy udział kierowców, którzy przyznali najwyższą ocenę ogólną.

MiejsceMarkaWynik
1Michelin76.80%
2Continental74.20%
3Dunlop72.00%
4Goodyear69.30%
5Nokian68.30%
6Pirelli56.90%
7Uniroyal55.20%
8Bridgestone51.90%
9Hankook50.60%
10Fulda49.10%
11Falken48.70%
12Vredestein47.30%
13Dębica45.60%
14BF Goodrich44.80%
15Yokohama43.60%
16Barum41.20%
17Sava40.80%
18Kumho39.50%
19Firestone36.90%
20Toyo36.10%
21Nexen35.70%
22Kleber34.60%
23Matador33.50%
24Dayton31.80%
25Nankang29.60%
26Linglong28.10%

1 MICHELIN

76,8%

Najbardziej innowacyjny producent opon na świecie wciąż zaskakuje nowościami

Michelin od lat jest światowym liderem, jeżeli chodzi o opony wyczynowe i sportowe. Ale kierowcom normalnych aut kojarzy się zwykle z niskimi oporami toczenia i wysoką trwałością. Teraz prezentuje nową generację opony letnio-zimowej Crossclimate – Crossclimate+.

2 CONTINENTAL

74,2%

Od lat zwycięża w wielu testach opon, co ugruntowało jego pozycję rynkową.

Niemiecki producent jest liderem, jeżeli chodzi o tzw. pierwszy montaż w Europie, a globalnie jest czwartym producentem opon po Bridgestonie, Michelinie i Goodyearze. Firma przez lata reklamowała się hasłem „hamowanie na mokrym” i jej opony należały do najlepiej hamujących. Również pod względem przyczepności stanowi ścisłą czołówkę.

3 DUNLOP

72,0%

Marka z tradycjami, bardziej sportowy kuzyn Goodyeara (ten sam koncern).

Opony Dunlopa, szczególnie zimowe, należą od lat do mocniejszych graczy w testach ogumienia. Doceniają to kierowcy, którzy chętnie wybierają opony tej marki. Dobrej koniunkturze Dunlopa na polskim rynku sprzyja korzystna polityka cenowa firmy.

4 GOODYEAR

69,3%

Koncern od lat umacnia swoją pozycję w testach opon. To światowa czołówka.

To jeden z lepiej rozpoznawalnych koncernów oponiarskich na świecie. Amerykański gigant przez lata był liderem w dziedzinie opon całorocznych. Firma ma też bardzo silną pozycję w kategorii „zimówek” i 4×4.

5 NOKIAN

68,3%

Najbardziej zyskowny producent opon na świecie nadal ma się nieźle.

Fiński Nokian jest niezależną firmą, a ponieważ funkcjonuje praktycznie wyłącznie w segmencie aftermarket (wyposażenia wtórnego), gdzie marże są większe – jego zyski w przeliczeniu na każdą oponę należą do najwyższych. Firma produkowała opony zimowe już przed wojną.

6 PIRELLI

56,9%

Znany głównie z opon UHP w samochodach supersportowych.

Ten włoski producent wytwarza opony od 1872 r. i przez lata był kojarzony ze sportem. Opony Pirelli są montowane do wielu samochodów sportowych. Dwa lata temu akcje firmy Pirelli wykupił chiński koncern chemiczny.

7 UNIROYAL

55,2%

Segment średni w grupie Continental. Specjalista od nawierzchni mokrych.

Opony Uniroyal są optymalizowane głównie pod kątem współpracy z mokrymi nawierzchniami. Na tym polu opony niejednokrotnie wygrywają z produktami segmentu premium. Na polskim rynku Uniroyal prowadzi rozsądną politykę cenową i jest bardzo popularny.

8 BRIDGESTONE

51,9%

Japoński gigant jest najbogatszym koncernem oponiarskim na świecie.

Opony tej marki bardzo często trafiają na tzw. pierwsze wyposażenie. Nowością w gamie Bridgestone’a są opony zdolne do jazdy po przebiciu – model Driveguard. W tym sezonie zadebiutowała wersja zimowa tego typu ogumienia – Driveguard Winter.

9 HANKOOK

50,6%

Najbardziej dynamicznie rozwijający się koncern oponiarski z Korei.

Od kiedy Hankook umieścił swoje centrum rozwojowe w Niemczech, tuż obok fabryki Continentala, trwa jego dobra passa. Z egzotycznego koncernu stał się producentem dostarczającym opony na pierwszy montaż dla takich wytwórni jak Mercedes czy Volkswagen.

10 FULDA

49,1%

Należąca do grupy Goodyear niemiecka Fulda jest lubiana przez kierowców.

Ten niemiecki producent nie rozpieszcza zbyt często nowościami, ale mimo tego ma dość dobre opinie wśród kierowców. Firma powstała w 1901 r. w mieście o tej samej nazwie, należy więc do najstarszych producentów opon w Europie.

Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]