Które opony wielosezonowe sprawdzą się najlepiej w samochodach typu SUV? Oto test 6 opon całorocznych w rozmiarze 235/60 R18.
Współczesne SUV-y stawiają przed ogumieniem szczególne wymagania. Tego rodzaju samochody są ciężkie, często mają napęd na cztery koła i zazwyczaj dysponują mocnymi silnikami, zapewniającymi im dobre osiągi. Postanowiliśmy sprawdzić, które opony wielosezonowe gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa i własności jezdnych w takich pojazdach.
6 opon całorocznych (235/60 R18) w wymagającym teście
W tym roku przebadaliśmy 6 opon całorocznych w rozmiarze 235/60 R18 pasującym do samochodów, takich jak m.in. Alfa Romeo Stelvio, Audi Q5, Chrysler Pacifica, Ford Edge, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Jaguar E-Pace, Kia Sorento, Lexus NX, Mazda CX-60, Mercedes GLC, Mitsubishi Outlander, Porsche Macan, Skoda Enyaq, Volvo XC60 oraz XC90.
Wyczerpującym próbom na trzech rodzajach nawierzchni poddaliśmy dwie opony klasy premium – Bridgestone Turanza AllSeason 6 Enliten oraz Continental AllSeasonContact 2. Sprawdziliśmy także właściwości dwóch produktów segmentu środkowego – opon Falken EuroAll Season AS 220 PRO i Kleber Citilander. Tegoroczne zestawienie uzupełniło ogumienie budżetowe – Dębica Navigator 3 oraz Imperial All Season Driver.
Marka/model | Segment | Cena |
---|---|---|
Bridgestone Turanza AllSeason 6 Enliten | premium | 624 zł |
Continental AllSeasonContact 2 | premium | 657 zł |
Dębica Navigator 3 | budżetowy | 472 zł |
Falken EuroAll Season AS220 Pro | średni | 533 zł |
Imperial All Season Driver | budżetowy | 372 zł |
Kleber Citilander | średni | 558 zł |
Próby na śniegu przeprowadziliśmy w zlokalizowanym w okolicy koła podbiegunowego szwedzkim ośrodku badawczym. Stabilne warunki i perfekcyjnie przygotowane tory testowe umożliwiły nam uzyskanie wysoce powtarzalnych wyników o bardzo dużej dokładności pomiarowej. Na śniegu zbadaliśmy m.in. drogę hamowania, trakcję oraz prowadzenie.
Kolejnym etapem testu były próby na mokrym i suchym asfalcie. Te badania przeprowadziliśmy w ośrodku testowym zlokalizowanym w Niemczech. Zbadaliśmy m.in. odporność na aquaplaning, drogę hamowania oraz właściwości jezdne i głośność. Dodatkowo na stanowisku laboratoryjnym został określony współczynnik oporów toczenia dla poszczególnych opon.
Więcej na temat parametrów badanych podczas testów opon
Test opon całorocznych 235/60 R18 – wyniki pomiarów drogi hamowania
Zdolność do wyhamowania auta na najkrótszym dystansie to kluczowy parametr z punktu widzenia bezpieczeństwa. Testy hamowania wykonaliśmy na trzech certyfikowanych stanowiskach o różnych nawierzchniach – śniegu oraz mokrym i suchym asfalcie. W tabeli poniżej znajdują się wyniki drogi hamowania uzyskane we wszystkich warunkach. Na śniegu najskuteczniej wyhamowała Dębica, natomiast na mokrym asfalcie najszybciej zatrzymał się samochód wyposażony w Continentale. Najkrótszą drogę hamowania na suchym asfalcie uzyskały z kolei opony Bridgestone. Zwyciężająca rywalizację na śniegu Dębica wypadła najgorzej na mokrym asfalcie. Z kolei na suchym najgorzej poradził sobie Kleber, a na śniegu – Imperial.
Hamowanie na śniegu (40-0 km/h) | Hamowanie na mokrym (100-0 km/h) | Hamowanie na suchym (100-0 km/h) | |
---|---|---|---|
Bridgestone Turanza AllSeason 6 Enliten | 18,3 m | 45,0 m | 40,1 m |
Continental AllSeasonContact 2 | 19,3 m | 44,8 m | 41,6 m |
Dębica Navigator 3 | 18,2 m | 54,2 m | 45,0 m |
Falken EuroAll Season AS220 Pro | 19,5 m | 46,0 m | 42,2 m |
Imperial All Season Driver | 20,5 m | 52,7 m | 44,2 m |
Kleber Citilander | 19,9 m | 52,3 m | 45,7 m |
Test opon całorocznych 235/60 R18 – wyniki pomiarów jazdy na czas
Jazda po torze na czas to próba, która określa charakter opon. Kierowca testowy ocenia własności jezdne ogumienia, takie jak m.in. precyzja prowadzenia, zachowanie samochodu na granicy poślizgu czy reakcja na nagłe ruchy kierownicą i zmianę balansu pojazdu. Takie próby wykonujemy na trzech rodzajach nawierzchni. W warunkach zimowych wykorzystujemy tor o długości 1250 m pokryty skompresowanym śniegiem, na suchym asfalcie długość próby to 1650 m, a mokry tor ma 1823 m. Na śniegu ponownie najlepiej poradziła sobie Dębica, ale podobnie jak w przypadku prób hamowania polska opona przegrała rywalizację na mokrej nawierzchni. Najwyższy poziom bezpieczeństwa na mokrej drodze oferuje Continental. Na suchym torze najszybszy okazał się Falken. Podobnie jak w próbach na śniegu tabelę wyników zamyka Kleber.
Jazda na czas po zaśnieżonym torze (1250 m) | Jazda na czas po mokrym torze (1823 m) | Jazda na czas po suchym torze (1650 m) | |
---|---|---|---|
Bridgestone Turanza AllSeason 6 Enliten | 80,2 s | 88,3 s | 54,6 s |
Continental AllSeasonContact 2 | 79,4 s | 87,0 s | 54,4 s |
Dębica Navigator 3 | 78,4 s | 91,8 s | 54,8 s |
Falken EuroAll Season AS220 Pro | 81,9 s | 87,8 s | 54,2 s |
Imperial All Season Driver | 82,7 s | 90,6 s | 54,8 s |
Kleber Citilander | 89,5 s | 90,6 s | 55,0 s |
Test opon całorocznych 235/60 R18 – klasyfikacja i opis opon
Pierwsze miejsce w teście z najwyższą notą punktową zajmuje Continental. Niemiecka opona jest dobrze zbilansowana i zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa na wszystkich rodzajach nawierzchni. Drugie miejsce z wynikiem zaledwie o 0,5 punktu słabszym od zwycięzcy zajmuje Bridgestone – opona o wyrównanej charakterystyce oferująca pewne prowadzenie i krótkie drogi hamowania.
Trzecie miejsce w teście zajmuje Falken. Japońska opona odstaje wprawdzie wynikiem punktowym od Continentala i Bridgestone’a, jednak zakończenie rywalizacji na podium jest niewątpliwym sukcesem. Na czwartym miejscu tegoroczne zestawienie kończy polska Dębica. Opona zdobywa sporo punktów za właściwości na śniegu, gdzie radzi sobie wyjątkowo dobrze. Piąta lokata przypadła Kleberowi. Opona nie zachwyca ani osiągami, ani ceną. Tegoroczną tabelę wyników zamyka Imperial, który kiepsko radzi sobie we wszystkich próbach testowych.
Miejsce 1. – Continental AllSeasonContact 2
Continental nie wygrywa wszystkich konkurencji, ale zdobywa najwięcej punktów. To dzięki dobremu zbilansowaniu – poza konkurencjami aquaplaningu, gdzie zdobywa nieco gorsze noty, we wszystkich konkurencjach testowych zajmuje wysokie miejsca. Continental zapewnia skuteczne hamowanie i wysoki poziom przyczepności bocznej. Ma do tego najniższe opory toczenia.
+ krótkie drogi hamowania
+ najwyższa precyzja prowadzenia
+ niskie opory toczenia
– przeciętna odporność na aquaplaning
Miejsce 2. – Bridgestone Turanza AllSeason 6 Enliten
Bridgestone depcze po piętach zwycięskiemu Continentalowi, z którym przegrywa o jedyne pół punktu. Opona zapewnia bardzo dobre parametry jazdy na wszystkich rodzajach nawierzchni, przez co oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Sporo punktów traci w konkurencji oporów toczenia, gdzie uzyskuje przeciętny rezultat. Bridgestone ma ponadto atrakcyjną cenę zakupu.
+ wysoka odporność na aquaplaning
+ krótkie drogi hamowania
+ wysoki poziom komfortu
– przeciętny poziom hałasu zewnętrznego
Miejsce 3. – Falken EuroAll Season AS220 Pro
Stając na trzecim stopniu podium Falken odnosi niewątpliwy sukces. Wprawdzie opona nie ma tak wyrównanej charakterystyki jak sklasyfikowani wyżej konkurenci, ale zapewnia bezpieczeństwo na wysokim poziomie. Najwięcej punktów traci na śniegu, gdzie radzi sobie przeciętnie. Falken jest tańszy od biorących udział w teście opon segmentu premium o około 100 zł na sztuce.
+ wysoka przyczepność boczna na mokro
+ bardzo dobra precyzja prowadzenia
– wysoki współczynnik oporów toczenia
– przeciętna odporność na aquaplaning
Miejsce 4. – Dębica Navigator 3
Tuż za podium rywalizację kończy Dębica. Opona nie ma sobie równych na zaśnieżonej nawierzchni, gdzie deklasuje rywali. Bardzo dobrze wypada też w konkurencji oporów toczenia i ma niezłą odporność na aquaplaning. Dębica oferuje niski komfort i przeciętny poziom hałasu na zewnątrz samochodu. Polska opona ma za to atrakcyjną cenę i może być propozycją dla oszczędnych.
+ doskonałe właściwości na śniegu
+ niski współczynnik oporów toczenia
– kiepska precyzja prowadzenia na mokro
– przeciętna droga hamowania na mokro
Miejsce 5. – Kleber Citilander
Kleber nie zachwyca osiągami ani ceną. Opona uzyskuje kiepskie rezultaty w większości konkurencji. Agresywny bieżnik zapewnia tylko przeciętne rezultaty na śniegu, a w pozostałych warunkach sprawuje się przeciętnie. Kleber uzyskuje najgorszy wynik w konkurencji oporów toczenia i jest najgłośniejszą oponą w zestawieniu. Jest przy tym droższy od Falkena.
+ niezła przyczepność boczna na mokro
– niska odporność na aquaplaning
– kiepska precyzja prowadzenia
– wysokie opory toczenia
Miejsce 6. – Imperial All Season Driver
Imperial nie zachwyca osiągami – w większości konkurencji testowych zamyka tabele wyników. Opona wypada kiepsko na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Jeszcze więcej punktów traci w próbach rozgrywanych na śniegu. Wyniki w konkurencjach aquaplaningu poprzecznego i przyspieszania na śniegu są na granicy akceptowalności. Niewątpliwą zaletą Imperiala jest niska cena.
+ niski poziom hałasu na zewnątrz auta
– kiepska trakcja na śniegu
– niska odporność na aquaplaning
– długie drogi hamowania na mokro i na śniegu
Ranking – punktacja końcowa
Ocena końcowa to suma punktów uzyskanych we wszystkich konkurencjach testowych oraz tych przyznanych za współczynnik oporów toczenia. Na śniegu opony mogły uzyskać maksymalnie 60 punktów, a na mokrym asfalcie 100 punktów. Maksymalna ocena za konkurencje testowe na suchej nawierzchni to 100 punktów, w tym 5 punktów za opory toczenia. Maksymalna możliwa do uzyskania nota końcowa to 260 punktów. W tabeli poniżej przedstawiamy punktację końcową dla poszczególnych rodzajów nawierzchni.
Msc. | Opona | Suma – śnieg (max 60) | Suma – mokry asfalt (max 100) | Suma – suchy asfalt (max 100) | Łączna suma punktów (max 260) |
---|---|---|---|---|---|
1 | Continental AllSeasonContact | 57,7 | 98,7 | 96,5 | 252,9 |
2 | Bridgestone Turanza AllSeason 6 Enliten | 58,5 | 98,4 | 95,5 | 252,4 |
3 | Falken EuroAll Season AS220 Pro | 54,7 | 96,5 | 94,3 | 245,5 |
4 | Dębica Navigator 3 | 59,3 | 90,0 | 90,3 | 239,6 |
5 | Kleber Citilander | 53,9 | 90,7 | 89,6 | 234,2 |
6 | Imperial All Season Driver | 52,3 | 89,2 | 90,8 | 232,3 |
Test opon całorocznych 235/60 R18 (2024) – podsumowanie
Tegoroczny test pokazuje, że kierowcy szukający opon wielosezonowych zapewniających najwyższy poziom bezpieczeństwa powinni wybierać produkty premium. Z kolei dobry wynik Falkena i niezły Dębicy jest dowodem na to, że nawet tanie opony mogą oferować wymagany poziom bezpieczeństwa. W kwestii ceny bezkonkurencyjny jest Imperial, jednak jego parametry pozostawiają sporo do życzenia.
Zachęcamy do lektury innych testów opon:
Nasz test opon letnich do SUV-ów (235/55 R18)