Firma ubezpieczeniowa z Anglii tworzy swoje rankingi niezawodności na innych zasadach niż niemieckie organizacje, np. GTU i TUV. Niektóre modele potwierdzają swoje wyniki również w raporcie Warranty Direct.
Warranty Direct jest firmą zajmującą się ubezpieczeniem samochodu od ryzyka usterki. Każdy może tam wykupić polisę, która w razie potrzeby pokryje ewentualne koszty naprawy samochodu w określonym w umowie zakresie. Firma w międzyczasie zajmuje się wyliczaniem tzw. indeksu awaryjności dla danego modelu samochodu. Jest on wielkością bezwymiarową, określaną na podstawie wartości zbieranych przez firmę, tj, częstotliwości występowania usterek, kosztów ich naprawy i czasu unieruchomienia auta z powodu braku mobilności. Parametr ustalono w takich sposób, żeby średnia wartość dla całej bazy wynosiła 100. Jeśli samochód uzyskał indeks niższy niż 100, jego niezawodność można uznać za lepszą niż średnia.
W rankingu znalazło się 220 modeli podzielonych na 8 najważniejszych segmentów rynkowych. Sklasyfikowano je według oryginalnego podziału modeli na segmenty rynkowe i z tego powodu nieco różni się on od tego stosowanego w Polsce. W zestawieniu zawarto także wartość średniego kosztu naprawy samochodu, przeliczonego na złotówki po kursie z dnia 15 maja 2018 roku. Ogólnie przyjęło się, że auta z indeksem awaryjności poniżej 30 uznaje się za wyjątkowo bezproblemowe, a powyżej 200 – za modele podwyższonego ryzyka. Przyjrzyjmy się, w których segmentach znalazło się najwięcej bezawaryjnych samochodów.
Samochody miejskie
Pierwszą 5. zajmują prawie w całości auta koreańskie i japońskie. Jako jedyny „wyłamał” się Opel Agila, sprzedawany w Wielkiej Brytanii pod marką Vauxhall. Do zalet małego Opla należą przede wszystkim bardzo niskie koszty napraw. Co ciekawe, Corsa uplasowała się już na końcu stawki. Najmniejsze prawdopodobieństwo awarii występuje w Toyocie iQ. Bliźniacze konstrukcyjnie Citroen C1 i Peugeot 107 również uzyskały przyzwoity wynik. Zdecydowana większość małych samochodów mieści się w granicy średniego indeksu niezawodności. Największe prawdopodobieństwo wystąpienia usterek dotyczy Smartów, Mini i wybranych modeli Renault, Alfa Romeo i Fiata.
Lp. | Marka/model | Średni koszt naprawy | Indeks awaryjności |
---|---|---|---|
1 | Toyota iQ | 1082 zł | 3 |
2 | Opel/Vauxhall Agila | 560 zł | 7 |
3 | Hyundai Getz | 1936 zł | 9 |
4 | Honda Jazz | 1908 zł | 11 |
5 | Hyundai i10 | 979 zł | 12 |
6 | Citroen C1 | 1237 zł | 15 |
7 | Ford Ka | 828 zł | 18 |
8 | Chevrolet Kalos | 565 zł | 19 |
8 | Kia Picanto | 790 zł | 19 |
10 | Peugeot 107 | 1335 zł | 20 |
11 | Toyota Yaris | 908 zł | 21 |
11 | Mazda 2 | 967 zł | 21 |
13 | Volkswagen Polo | 890 zł | 24 |
14 | Seat Ibiza | 677 zł | 25 |
14 | Ford Fusion | 935 zł | 25 |
16 | Ford Fiesta | 963 zł | 26 |
17 | Toyota Aygo | 1013 zł | 30 |
18 | Kia Rio | 1150 zł | 36 |
18 | Mitsubishi Colt | 1496 zł | 36 |
20 | Nissan Micra | 1355 zł | 38 |
21 | Skoda Fabia | 1243 zł | 39 |
22 | Renault Twingo | 786 zł | 42 |
23 | Volkswagen Fox | 885 zł | 49 |
24 | Suzuki Splash | 1227 zł | 50 |
25 | Smart Fortwo | 1278 zł | 53 |
26 | Renault Grand Modus | 1097 zł | 57 |
27 | Fiat Punto | 910 zł | 60 |
27 | Citroen C3 | 1362 zł | 60 |
29 | Chevrolet Matiz | 848 zł | 62 |
30 | Renault Clio Campus | 1109 zł | 63 |
30 | Renault Clio | 1242 zł | 63 |
30 | Fiat Panda | 1441 zł | 63 |
33 | Chevrolet Aveo | 1481 zł | 64 |
34 | Suzuki Swift | 1538 zł | 69 |
35 | Citroen C2 | 1219 zł | 71 |
36 | Fiat 500 | 1398 zł | 78 |
36 | Mini Cooper | 1462 zł | 78 |
38 | Peugeot 1007 | 990 zł | 91 |
39 | Opel/Vauxhall Corsa | 1510 zł | 95 |
40 | Mini One | 1565 zł | 100 |
40 | MCC Smart | 1841 zł | 100 |
42 | Renault Modus | 1345 zł | 106 |
43 | Alfa Romeo Mito | 1776 zł | 141 |
44 | Smart Forfour | 1761 zł | 148 |
45 | Mini John Cooper Works | 2468 zł | 200 |
Samochody kompaktowe
Absolutne zwycięstwo Mitsubishi Lancera, a w pierwszej 10. znajdziemy aż sześć samochodów japońskich i dwa koreańskie – to dowodzi solidności aut z rodowodem dalekowschodnim. Ok. ¾ samochodów uzyskało indeks awaryjności mniejszy niż 100. Do optymalnie awaryjnych można zaliczyć kompaktowe Peugeoty i Volkswageny. Słabo wypadły jedyne dwa Seaty w zestawieniu: zajęły czwarte i drugie miejsce od końca. Trwałość nie jest szczególną cechą również kompaktowych aut premium (Mercedes klasy A, BMW serii 1, Audi A3), a do tego nie ma co w nich liczyć na tanie naprawy. Stawkę zamyka Fiat Bravo.
Lp. | Marka/model | Średni koszt naprawy | Indeks awaryjności |
---|---|---|---|
1 | Mitsubishi Lancer | 335 zł | 4 |
2 | Mercedes-Benz CLC | 701 zł | 13 |
3 | Honda Insight | 771 zł | 18 |
4 | Ford Focus | 859 zł | 19 |
5 | Hyundai i30 | 1560 zł | 23 |
6 | Honda Civic | 1706 zł | 26 |
7 | Nissan Almera | 869 zł | 29 |
8 | Toyota Corolla | 1477 zł | 36 |
9 | Kia Cee'd | 1649 zł | 38 |
10 | Toyota Auris | 1691 zł | 45 |
11 | Mazda 3 | 1309 zł | 46 |
12 | Rover 25 | 1015 zł | 47 |
13 | Renault Megane | 1171 zł | 59 |
14 | Volkswagen Beetle | 1094 zł | 60 |
15 | Volvo C30 | 1431 zł | 61 |
16 | Volkswagen Golf | 1327 zł | 67 |
17 | Nissan Qashqai | 1707 zł | 69 |
18 | Chevrolet Cruze | 1051 zł | 85 |
18 | Peugeot 307 | 1343 zł | 85 |
20 | Peugeot 206 | 1431 zł | 86 |
21 | Peugeot 207 | 1649 zł | 87 |
22 | Citroen C4 | 1594 zł | 88 |
23 | Peugeot 308 | 1458 zł | 89 |
24 | Skoda Octavia | 1674 zł | 97 |
25 | MG ZR | 1512 zł | 106 |
26 | Chevrolet Lacetti | 1565 zł | 111 |
27 | Vauxhall Astra | 1857 zł | 127 |
28 | Mercedes klasy A | 2174 zł | 129 |
29 | Volkswagen Jetta | 1933 zł | 132 |
29 | BMW serii 1 | 2503 zł | 132 |
29 | Alfa Romeo 147 | 1052 zł | 132 |
32 | Seat Altea | 1724 zł | 134 |
33 | Audi A3 | 2121 zł | 137 |
34 | Seat Leon | 2559 zł | 165 |
35 | Fiat Bravo | 2023 zł | 176 |
Samochody klasy średniej
Tylko dwa japońskie auta mieszczą się w granicach największej bezawaryjności, a jest to Toyota Prius i Honda Accord. Jako mało problematyczne można także uznać Toyotę Avensis, Mazdę 6 oraz Forda Mondeo. Nieźle wypadły też Renault Laguna i Volkswagen Passat. Pozostałe 13 modeli przekroczyło średnią wartość indeksu awaryjności. Dół tabeli „okupują” Ople i „francuzy”, a zamyka ją Seat Toledo.
Lp. | Marka/model | Średni koszt naprawy | Indeks awaryjności |
---|---|---|---|
1 | Toyota Prius | 1323 zł | 27 |
2 | Honda Accord | 1841 zł | 29 |
3 | Ford Mondeo | 2074 zł | 58 |
4 | Toyota Avensis | 2016 zł | 60 |
5 | Mazda 6 | 1734 zł | 61 |
6 | Renault Laguna | 1093 zł | 77 |
7 | Volkswagen Passat | 1476 zł | 96 |
8 | Skoda Superb | 1638 zł | 105 |
9 | Volvo S40 | 1571 zł | 109 |
10 | Subaru Legacy | 3595 zł | 115 |
10 | Volkswagen Passat CC | 1538 zł | 115 |
12 | Chrysler Sebring | 1492 zł | 117 |
13 | Volvo V50 | 1550 zł | 121 |
14 | Citroen C5 | 1558 zł | 124 |
15 | Nissan Primera | 1750 zł | 127 |
16 | Peugeot 407 | 1552 zł | 137 |
17 | Opel/Vauxhall Insignia | 1692 zł | 141 |
18 | Mercedes klasy B | 2486 zł | 144 |
19 | Opel/Vauxhall Vectra | 1377 zł | 149 |
20 | Seat Toledo | 1680 zł | 190 |
Kompaktowe SUV-y i crossovery
Pełen sukces Suzuki: aż trzy modele tej japońskiej marki stanęły w tym segmencie na podium. Zwyciężył prosty w budowie Jimny. Doskonałe wyniki zdobyły SUV-y z Francji: Renault Koleos i „bliźniaki” Citroen C-Crosser i Peugeot 4007, które znacznie wyprzedziły Mitsubishi Outlandera, na którym bazują. Aż połowa SUV-ów ma indeks awaryjności przekraczający 100. Drugą połowę otwiera BMW X1 (najwyższy koszt napraw), a kończy Audi Q5 (przed nim BMW X3). Na końcu tabeli uplasowały się inne duże i nowoczesne SUV-y jak Mazda CX-7 czy Jeep Cherokee. To dowodzi, że skomplikowana konstrukcja faktycznie oznacza większe prawdopodobieństwo awarii.
Lp. | Marka/model | Średni koszt naprawy | Indeks awaryjności |
---|---|---|---|
1 | Suzuki Jimny | 968 zł | 33 |
2 | Suzuki SX4 | 901 zł | 51 |
3 | Suzuki Grand Vitara | 1701 zł | 57 |
4 | Honda CR-V | 1708 zł | 60 |
5 | Audi A4 Allroad | 1795 zł | 64 |
6 | Hyundai Tucson | 1256 zł | 75 |
7 | Citroen C-Crosser | 1443 zł | 76 |
8 | Renault Koleos | 1178 zł | 78 |
9 | Skoda Yeti | 1914 zł | 83 |
10 | Peugeot 4007 | 1096 zł | 87 |
11 | Nissan X-Trail | 1623 zł | 88 |
12 | Toyota RAV4 | 2160 zł | 96 |
13 | Kia Sportage | 1689 zł | 99 |
14 | BMW X1 | 4652 zł | 101 |
15 | Ford Kuga | 1851 zł | 104 |
16 | Volvo XC60 | 2009 zł | 105 |
16 | Subaru Forester | 1705 zł | 105 |
18 | Chevrolet Captiva | 1542 zł | 141 |
19 | Jeep Patriot | 1322 zł | 142 |
20 | Land Rover Freelander | 2035 zł | 149 |
20 | Volkswagen Tiguan | 1804 zł | 149 |
22 | Mitsubishi Outlander | 2327 zł | 152 |
22 | Jeep Cherokee | 1516 zł | 152 |
24 | Opel/Vauxhall Antara | 2270 zł | 162 |
25 | Audi A6 Allroad | 2197 zł | 199 |
26 | Mazda CX-7 | 2146 zł | 209 |
27 | BMW X3 | 2694 zł | 239 |
28 | Audi Q5 | 3838 zł | 283 |
Duże SUV-y i terenowe
Chętni na luksusowego SUV-a powinni przygotować się na częste i drogie wizyty w warsztacie – właśnie w tej klasie indeks awaryjności osiąga rekordowe wartości. Ostatnie miejsca zgodnie zajmują Land Rovery, Audi i Mercedesy, „wcisnęło” się również Porsche Cayenne. Przyzwoity indeks awaryjności zdobył jedynie Lexus RX oraz japońskie i koreańskie SUV-y. BMW zdecydowanie wyprzedza swoich konkurentów premium poziomem niezawodności.
Lp. | Marka/model | Średni koszt naprawy | Indeks awaryjności |
---|---|---|---|
1 | Lexus RX | 2094 zł | 66 |
2 | Mitsubishi Pajero Sport | 2358 zł | 87 |
3 | Mitsubishi Pajero | 2332 zł | 134 |
4 | Hyundai Santa Fe | 1953 zł | 137 |
5 | Kia Sorento | 2760 zł | 146 |
6 | Nissan Pathfinder | 2257 zł | 154 |
7 | Toyota Land Cruiser | 2446 zł | 171 |
8 | Volvo XC70 | 2067 zł | 172 |
9 | Jeep Grand Cherokee | 1937 zł | 181 |
10 | SsangYong Rexton | 1852 zł | 183 |
11 | BMW X6 | 2461 zł | 184 |
11 | BMW X5 | 2119 zł | 184 |
13 | Volvo XC90 | 2003 zł | 191 |
14 | Nissan Murano | 3212 zł | 195 |
15 | Volkswagen Touareg | 2415 zł | 249 |
16 | Mercedes ML | 2196 zł | 284 |
17 | Land Rover Range Rover | 2549 zł | 294 |
18 | Jeep Commander | 2244 zł | 318 |
19 | Land Rover Discovery | 1988 zł | 353 |
20 | Land Rover R. Rover Sport | 2286 zł | 363 |
21 | Audi A6 Allroad | 7549 zł | 387 |
22 | Porsche Cayenne | 3751 zł | 388 |
23 | Audi Q7 | 3728 zł | 447 |
24 | Mercedes GL | 2725 zł | 530 |
Samochody klasy wyższej
Co prawda najrzadziej psuje się Lexus GS, ale jeśli awaria już wystąpi, użytkownicy muszą się przygotować na zostawienie majątku w warsztacie (ponad 2 razy więcej niż w Mercedesie). Przyzwoity wynik uzyskały mniej popularne modele, typu Peugeot 607 czy Saab 9-5. Końcowe „podium” otwiera naładowany elektroniką Citroen C6 i wielki hatchback Opla – Signum. Najdroższym w naprawach samochodem zostało natomiast Audi A6.
Lp. | Marka/model | Średni koszt naprawy | Indeks awaryjności |
---|---|---|---|
1 | Lexus GS | 2373 zł | 55 |
1 | Mercedes klasy E | 950 zł | 55 |
3 | Volvo S80 | 1340 zł | 73 |
4 | Peugeot 607 | 787 zł | 94 |
5 | Saab 9-5 | 1412 zł | 106 |
6 | Jaguar XF | 1782 zł | 129 |
7 | BMW serii 5 | 2469 zł | 154 |
8 | Audi A6 | 2605 zł | 189 |
9 | Chrysler 300C | 1469 zł | 190 |
10 | Mercedes CLS | 1681 zł | 217 |
11 | Jaguar S-Type | 2555 zł | 232 |
12 | Opel/Vauxhall Signum | 1926 zł | 256 |
13 | Citroen C6 | 1900 zł | 465 |
Samochody coupe
W tym segmencie zawarto cały wachlarz samochodów sportowych: od małych i niezbyt mocnych (Smart Roadster) po wielkie i superluksusowe (Maserati Granturismo). Zdecydowanie najrzadziej interwencji wymagają Audi TT: zgłaszane były głównie usterki dotyczące elektryki. Na przyzwoitym poziomie wypadł również Nissan 350Z, Volkswagen Scirocco, Jaguar XK i Mercedes CLK. Inne sportowe Audi – A5 – zajęło już trzecie miejsce od końca. Na fatalny wynik Maserati przełożyły się kosmiczne koszty jego napraw.
Lp. | Marka/model | Średni koszt naprawy | Indeks awaryjności |
---|---|---|---|
1 | Audi TT | 1347 zł | 44 |
2 | Nissan 350Z | 2726 zł | 88 |
3 | Volkswagen Scirocco | 2196 zł | 115 |
4 | Jaguar XK | 2129 zł | 117 |
5 | Mercedes CLK | 1995 zł | 119 |
6 | Mazda RX-8 | 2027 zł | 136 |
7 | BMW serii 6 | 2421 zł | 146 |
8 | Smart Roadster | 1369 zł | 154 |
9 | Alfa Romeo GT | 1402 zł | 207 |
10 | Audi A5 | 2428 zł | 233 |
11 | Alfa Romeo Brera | 2152 zł | 235 |
12 | Maserati Granturismo | 5873 zł | 818 |
Minivany
W tym segmencie zwyciężył nieco zapomniany już Nissan Almera Tino: to zasługa m.in. bardzo niskich kosztów napraw. W czołówce znalazły się również inne Nissany oraz samochody francuskie, głównie Citroeny (aż 6 w pierwszej 11.). Inni „japończycy” wypadli tym razem średnio: mowa tu o Toyocie Corolli Verso lub Mitsubishi Grandisie. Patrząc na ostatnie miejsca w tym segmencie można wysnuć następujący wniosek: im większy minivan, tym bardziej się psuje. Indeks awaryjności powyżej 100 zdobyły głównie duże vany, nawet francuskie. W ich przypadku trzeba się przygotować na automatycznie wyższe koszty napraw. Najwięcej z portfela „pochłonie” Ford Galaxy i Chrysler Grand Voyager.
Lp. | Marka/model | Średni koszt naprawy | Indeks awaryjności |
---|---|---|---|
1 | Nissan Almera Tino | 815 zł | 12 |
2 | Peugeot Partner Tepee | 940 zł | 31 |
3 | Citroen C3 Picasso | 1190 zł | 34 |
3 | Nissan Qashqai+2 | 1136 zł | 34 |
5 | Nissan Note | 1125 zł | 35 |
5 | Opel/Vauxhall Zafira | 866 zł | 35 |
7 | Renault Scenic | 1123 zł | 41 |
7 | Citroen Berlingo First | 969 zł | 41 |
9 | Citroen Xsara Picasso | 1088 zł | 46 |
10 | Renault Kangoo | 1446 zł | 49 |
11 | Citroen Berlingo Multispace | 1453 zł | 51 |
12 | Ford C-Max | 1438 zł | 54 |
13 | Chevrolet Tacuma | 2188 zł | 57 |
14 | Vauxhall Meriva | 1431 zł | 64 |
15 | Skoda Roomster | 1759 zł | 67 |
16 | Chrysler PT Cruiser | 893 zł | 76 |
17 | Ford Focus C-Max | 1500 zł | 86 |
18 | Volkswagen Caddy Maxi Life | 1644 zł | 87 |
19 | Kia Carens | 1631 zł | 88 |
19 | Renault Grand Scenic | 2129 zł | 88 |
21 | Toyota Corolla Verso | 2273 zł | 92 |
22 | Fiat Doblo | 1461 zł | 100 |
23 | Mazda 5 | 1217 zł | 101 |
24 | Peugeot 3008 | 2248 zł | 102 |
25 | Kia Sedona | 1596 zł | 110 |
26 | Honda FR-V | 2471 zł | 111 |
27 | Ford S-Max | 2265 zł | 126 |
27 | Volkswagen Golf Plus | 1754 zł | 126 |
29 | Mitsubishi Grandis | 2118 zł | 136 |
30 | Citroen Grand C4 Picasso | 1812 zł | 143 |
31 | Volkswagen Touran | 1766 zł | 150 |
32 | Citroen C8 | 1910 zł | 153 |
33 | Citroen C4 Picasso | 1992 zł | 161 |
34 | Peugeot 807 | 2113 zł | 177 |
35 | Volkswagen Caravelle | 2316 zł | 198 |
35 | Volkswagen Sharan | 2252 zł | 198 |
37 | Ford Galaxy | 3356 zł | 201 |
38 | Seat Alhambra | 1892 zł | 204 |
39 | Renault Espace | 1584 zł | 210 |
40 | Chrysler Voyager | 2203 zł | 219 |
41 | Mercedes Viano | 2141 zł | 256 |
42 | Chrysler Grand Voyager | 2802 zł | 278 |
43 | Mercedes klasy R | 2266 zł | 473 |