Sprawdzona, uznana marka to główny czynnik wyboru kosmetyków do auta.
Z roku na rok wzrasta świadomość kierowców na temat właściwiej pielęgnacji samochodu. Równocześnie przybywa zakładów trudniących się detailingiem, usługi woskowania nadwozia czy impregancji wnętrza dostępne są w ofercie niemal każdej myjni, a na polski rynek wchodzą kolejni dystrybutorzy kosmetyków. Wiele osób wie, że odpowiednie zabezpieczenie lakieru to nie tylko kwestia estetyki – inwestycja w dobre preparaty i regularne mycie auta opłaci się przy odsprzedaży, a w przypadku starszych egzemplarzy opóźnia procesy korozyjne.
Jak pokazują wyniki badania Wybór Kierowców 2017, ankietowani są skłonni zainwestować w droższe preparaty uznanej marki. Doceniają ich wydajność, łatwość aplikacji, a przede wszystkim skuteczność. Awans firm K2 i Plak względem zeszłorocznych wyników pokazuje z kolei, że warto systematycznie budować świadomość marki – zwłaszcza jeśli produkty są łatwo dostępne w sprzedaży.
Ranking producentów kosmetyków samochodowych
Ankietowani biorący udział w badaniu Wybór Kierowców zwracają dużą uwagę na pozytywne doświadczenia z daną marką – jeśli przekonają się do jednego jej produktu, chętnie sięgają po kolejne. Cena odgrywa tu mniejszą rolę. Istotne znaczenie mają również opinie innych użytkowników oraz dostępność: aż co czwarty badany przyznał, że wyboru kosmetyków dokonuje przypadkowo, zależnie od tego, co akurat spotka na sklepowej półce lub znajdzie w internecie.
Kosmetyki samochodowe
Oto ranking 10 najlepiej ocenianych producentów kosmetyków samochodowych, sporządzony na bazie ocen zebranych w Wyborze Kierowców. Wynik oznacza procentowy udział kierowców, którzy przyznali danej marce najwyższą ocenę ogólną.
Miejsce | Marka | Wynik |
---|---|---|
1 | Meguiar's | 67.8% |
2 | Turtle Wax | 52.4% |
3 | Sonax | 50.2% |
4 | Wurth | 49.9% |
5 | Plak | 47.2% |
6 | K2 | 45.0% |
7 | Shiny Garage | 43.1% |
8 | Lotos | 41.4% |
9 | Motul | 37.6% |
10 | Orlen Platinum | 35.4% |
1 MEGUIAR’S
67,8%
Jakość musi kosztować, ale kosmetyki Meguiar’s są warte swej ceny.
Ani stosunkowo wysokie ceny, ani przeciętna dostępność (głównie profesjonalne sklepy, myjnie i internet) nie przeszkodziły Meguiar’sowi w kolejnym zwycięstwie badania Wybór Kierowców. Amerykańska marka dostarcza skuteczne, intuicyjne w stosowaniu kosmetyki i aplikatory zarówno dla amatorów, jak i profesjonalistów.
Stosunek jakości do ceny: 5/5
2 TURTLE WAX
52,4%
Mocny konkurent Sonaxa, kolejny rok z rzędu na drugiej pozycji…
…i – podobnie jak Sonax – z niewielkim awansem (nieco ponad 1 pkt. proc.). Turtle Wax ceniony jest wyżej nie tylko za jakość, ale też za przystępne ceny – większość preparatów kosztuje w granicach 20 zł. W porównaniu do Sonaxa ma skromniejszą ofertę produktów do zastosowań specjalnych, chemia tej marki wyróżnia się za to wydajnością, a w przypadku wosków – również trwałością. Nic zatem dziwnego, że wosk Turtle Wax to w swojej klasie produkt pierwszego wyboru. Firma oferuje także szeroki asortyment aplikatorów i szczotek.
Stosunek jakości do ceny: 5/5
3 SONAX
50,2%
Zasłużony awans z 4. na 3. miejsce względem ubiegłorocznego badania.
Ceny wciąż przystępne, ale poziom zbliżony już do zaawansowanego – Sonax ma bardzo bogaty asortyment kosmetyków do pielęgnacji oraz aplikatorów i akcesoriów, na dodatek łatwo kupić je w sklepach. Podobnie jak w przypadku Meguiar’s, produkty Sonaxa wyróżniają się łatwością stosowania: trudno nimi coś „zepsuć”, a skuteczność jest co najmniej niezła, zarówno dla osób pielęgnujących auto od święta, jak i tych, którzy robią to regularnie i nie chcą eksperymentować z produktami mniej znanych marek. Pomijając linię kosmetyków premium, pochwalić należy również stosunek jakości do ceny. Względem ub.r. ocena Sonaxa „podskoczyła” o blisko 2 pkt. proc.
Stosunek jakości do ceny: 4/5
4 WÜRTH
49,9%
Niezmiennie ceniony – niemiecka jakość ma swoich wiernych klientów.
Wűrth to prawdziwy potentat w dziedzinie chemii – nie tylko samochodowej, ale również np. dla domu i warsztatu. Mimo że jego produkty nie należą do tanich, marka cieszy się ugruntowaną pozycją na rynku. Z profesjonalnym wizerunkiem marki koresponduje zresztą estetyka opakowań. Minus za przeciętną dostępność. Wynik Wűrtha nie zmienił się względem rezultatu z ub.r.
Stosunek jakości do ceny: 4/5
5 PLAK
45,0%
Drugi co do wielkości po K2 awans w badaniu – Plak dorównuje markom zagranicznym.
W ofercie Plaka można znaleźć niemal wszystko, czego potrzeba do „podstawowego” wyczyszczenia samochodu. Jakość przyzwoita, ceny niezłe, dostępność bardzo dobra. Procentuje systematyczne wzbogacenie oferty i oddzielenie Plaka od pozycjonowanego wyżej Sonaxa (obie marki mają wspólnego dystrybutora).
Stosunek jakości do ceny: 4/5
6 K2
45,0%
Największy awans w zestawieniu, dobry stosunek jakości do ceny.
Numer 1 wśród marek oferujących przystępnie wycenione kosmetyki i chemię, na dodatek dostępne niemal w każdym hipermarkecie. Firma dba też o uzupełnianie asortymentu o produkty kojarzone raczej z wyżej pozycjonowanymi markami, np. ceramiczne powłoki do ochrony lakieru. Dobry wybór dla tych, którzy chcą zadbać o auto niskim kosztem. Awans o blisko 9 pkt. proc.
Stosunek jakości do ceny: 4/5
7 SHINY GARAGE
43,1%
Młoda polska marka nadal trzyma się mocno – co zawdzięcza dobrej ofercie.
W tegorocznym badaniu Wyboru Kierowców kosmetyki Shiny Garage wypadły nieco gorzej niż przed rokiem, ale nadal oceniane są co najmniej nieźle. To m.in. zasługa dużych, estetycznych opakowań (również w rozmiarach hurtowych), ładnych zapachów oraz szerokiej oferty, obejmującej również gotowe zestawy dla amatorów pielęgnacji samochodu.
Stosunek jakości do ceny: 3/5
8 LOTOS
41,4%
Podstawowa gama kosmetyków i chemii, największy spadek w rankingu.
Kosmetyki i chemia Lotosu mają co najmniej jedną zaletę: można je kupić na każdej stacji tej marki. Ich ostateczna ocena względem ub.r. spadła jednak o prawie 4 pkt. proc. – co zaowocowało utratą dobrego piątego miejsca. Po części można to wyjaśnić coraz większą konkurencją w segmencie chemii samochodowej i zbyt wysokimi – według badanych – cenami preparatów.
Stosunek jakości do ceny: 3/5
9 MOTUL
37,6%
Sportowy wizerunek marki przekłada się na zaufanie klientów.
Motul jest w Polsce cenionym producentem olejów, ale również jego kosmetyki – choć adresowane głównie do motocyklistów – znajdują uznanie. Ich gama nie jest szeroka, ceny nie należą do najniższych, ale i tak blisko 4 na 10 badanych wystawia Motulowi maksymalną ocenę ogólną. Podobnie jak Orlen, względem ubiegłorocznych ankiet marka zyskała prawie 2 punkty procentowe.
Stosunek jakości do ceny: 3/5
10 ORLEN PLATINUM
35,4%
Orlen punktuje szeroką dostępnością najpotrzebniejszych kosmetyków i chemii.
W ofercie kosmetyków Orlenu próżno szukać zaawansowanych preparatów do wielostopniowej pielęgnacji lakieru czy wnętrza, ale te, które są w ofercie, wystarczą – marka drugi rok z rzędu uplasowała się na 10. miejscu wśród badanych producentów i poprawiła swój wynik o prawie 2 pkt. proc. Stosunek jakości do ceny – przeciętny, dostępność – bardzo dobra.
Stosunek jakości do ceny: 3/5