Jeśli na karoserii naszego auta pojawiają się ptasie odchody, lepiej od razu je zmyć. Zawarte w nich związki chemiczne są zabójcze dla lakieru.

Powłoka lakiernicza naszego auta pod wpływem działania warunków atmosferycznych rozszerza się i kurczy. Rozgrzany lakier jest bardziej miękki, a w jego strukturze powstają mikropęknięcia, w które mogą wnikać zabrudzenia. Gdy karoseria się schłodzi, powłoka lakiernicza kuczy się, czyli wraca do pierwotnego stanu. Wskutek tego zanieczyszczenia (kurz, piasek, ptasie odchody) zostają uwięzione w lakierze, trwale go uszkadzając.

Ford pochwalił się, że w swoich laboratoriach testuje odporność powłoki lakierniczej na działanie warunków atmosferycznych oraz innych czynników. W jednej z prób wykorzystywane są… sztuczne ptasie odchody. Pozyskanie „urobku” od ptaków w celach naukowych jest raczej skomplikowane, więc chemicy opracowali związek chemiczny, którego działanie na lakier jest takie samo jak w przypadku prawdziwych odchodów.

W zależności od stężenia poszczególnych odczynników można odwzorować dietę ptaków z różnych części Europy, a co za tym idzie – kwasowość powstałych zanieczyszczeń. Syntetyczne odchody są nanoszone w formie sprayu na panele testowe, które następnie są wygrzewane w piecu w temperaturze 40, 50 i 60 stopni Celsjusza.

„Test ptasiej kupy” to jak wspomnieliśmy tylko jedna z wielu prób, jakim poddawane są powłoki lakiernicze u Forda. Inny związek chemiczny, w którego składzie są kwas fosforowy, detergenty i syntetyczny pyłek kwiatowy, pozwala zasymulować działanie soku z drzew. W tym przypadku panele testowe spędzają 30 minut w temperaturze 60 i 80 stopni Celsjusza.

Redakcja poleca: Zadbaj o auto jak profesjonalista – porady

Kolejne testy polegają na: naświetlaniu próbek lakieru promieniami UV przez 6000 godzin (250 dni), schłodzeniu paneli testowych w temperaturze poniżej 0 stopni Celsjusza, zweryfikowaniu odporności na typowe zimowe warunki drogowe w komorze solnej o wysokiej wilgotności oraz sprawdzeniu zachowania lakieru w kontakcie z rozlanym paliwem.

Tak złożona procedura pozwala na dopracowanie pigmentów, żywic i dodatków, które wchodzą w skład błyszczącego lakieru samochodu. Dzięki temu specjaliści mogą zapewnić, że powłoka lakiernicza, którą Ford nakłada na swoje auta, ma optymalne właściwości i jest odporna na różnego rodzaju zanieczyszczenia bez względu na pogodę.

Jeśli ktoś chciałby dowiedzieć się więcej na ten temat, polecamy poniższy filmik (jest dostępny z polskimi napisami):

Na koniec wypada jeszcze odpowiedzieć na pytanie postawione w tytule: jak usunąć ptasie odchody z karoserii? Pół żartem, pół serio: jak najszybciej! Nie należy z tym zwlekać, bo jak napisaliśmy powyżej – ptasie odchody niszczą lakier. Do ich zmycia w większości przypadków wystarczy mokra szmatka.

Zobacz również:

Ford produkuje części z… kawy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here