Co kraj, to obyczaj – nawet w przypadku odpowiedniego przygotowania auta na zimową eksploatację. Przyjrzyjmy się, gdzie musimy obowiązkowo zmienić koła lub co należy ze sobą wozić w danym kraju.
W Polsce do tej pory nie ma obowiązku poruszania się zimą na odpowiednim ogumieniu. Szacuje się jednak, że chcąc zadbać o swoje bezpieczeństwo stosuje je 75% kierowców. Podobnie jest na Węgrzech i południu Europy, a także Hiszpanii i Portugalii. Natomiast u naszych zachodnich sąsiadów i w Krajach Skandynawskich (prócz Danii) zakładanie opon zimowych jest nakazane w określonych terminach, bez względu na warunki pogodowe. W niektórych krajach, np. w Szwajcarii o obowiązku założenia zimowych opon informują kierowców odpowiednie znaki na drogach, a w razie kolizji osoba kierująca autem z nieodpowiednim ogumieniem może zostać uznana za współwinnego wypadku.

Różnice pojawiają się także w dopuszczalnym bieżniku – w Polsce jego głębokość może wynosić minimum 1,6 mm, natomiast za granicą nawet 5 mm. W krajach górzystych (np. Austria) często występuje obowiązek wożenia w bagażniku łańcuchów śniegowych, a ich brak oznacza zakaz dalszej jazdy. Czasami łańcuchy mogą również zastąpić opony zimowe. Niektóre państwa mogą wymagać jeszcze innych rzeczy, między innymi zimowego płynu do spryskiwaczy lub nawet łopaty do śniegu.
Zimowe wymaganiach w poszczególnych krajach Europy
Austria
W Austrii opony zimowe obowiązkowe są w warunkach zimowych, w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia. Wymagany bieżnik: minimum 4 milimetry. Na wielu odcinkach dróg (zwłaszcza górzystych) trzeba mieć ze sobą łańcuchy śnieżne – mogą też zastąpić zimowe ogumienie.
Belgia
W Belgii nie ma wymogu stosowania opon zimowych. Łańcuchy również nie są obowiązkowe, natomiast kierowca może ich używać na drogach pokrytym śniegiem lub lodem.
Białoruś
Nasi wschodni sąsiedzi nie wymuszają na kierowcach stosowania opon zimowych, a łańcuchy są dozwolone tylko na oblodzonych i zaśnieżonych drogach.
Bośnia i Hercegowina
Na zimowych oponach należy jeździć od 15 listopada do 15 kwietnia, bieżnik powinien wynosić minimum 4 mm. Łańcuchy są obowiązkowe i mogą stanowić alternatywę dla opon zimowych. Dodatkowo w Bośni należy wozić ze sobą łopatę do śniegu.
Bułgaria
Nie ma przepisu nakazującego jazdę na zimowym ogumieniu. Łańcuchy natomiast powinno się wozić w okresie od 1 listopada do 31 marca i stosować na przełęczach, oznaczonych odpowiednimi znakami.
Chorwacja
Koła należy zmienić do 15 listopada i jeździć na nich do 15 kwietnia. Akceptowalny bieżnik: do 4 mm. Łańcuchy śnieżne wymagane są wtedy, gdy auto nie ma opon zimowych, a na drodze zalega 5 mm śniegu lub występuje lód na jezdni. W wybranych rejonach (m.in. Lika i Gorski Kotor) obowiązkowe są łańcuchy przeciwślizgowe, nawet gdy samochód porusza się na oponach zimowych. Dodatkowo trzeba wozić ze sobą łopatę do śniegu.
Czarnogóra
Na zimowym ogumieniu należy jeździć od 15 listopada do 1 kwietnia. Bieżnik musi wynosić minimum 4 mm. Wymagane są także łańcuchy śnieżne.
Czechy
Opony zimowe należy stosować w warunkach zimowych i jeździć na nich od 1 listopada do 31 marca. Bieżnik: 4 mm. Łańcuchy śnieżne są wymagane na ośnieżonych i oznakowanych drogach.
Dania
Prawo duńskie nie nakazuje kierowcom jeździć na oponach zimowych, lecz rząd zaleca ich stosowanie. Łańcuchy są dozwolone, ale nie obowiązkowe.
Estonia
W Estonii zimowe ogumienie jest wymagane w krótszym okresie – od 1 grudnia do 1 marca. Termin ten jest zależny od warunków drogowych i może ulec przedłużeniu. Bieżnik musi mieć minimum 3 mm. Kraj nie nakazuje, ale dopuszcza stosowanie łańcuchów.
Finlandia
„Zimówki” są obowiązkowe od 1 grudnia do końca lutego, a wymagany bieżnik musi mieć minimum 3 mm. Również tutaj nie wymaga się stosowania łańcuchów śnieżnych.
Francja
We Francji nie należy zmieniać ogumienia, chyba że nakazuje tego ustawiony na drodze znak. Bieżnik musi wynosić minimum 3,5 mm, a stosowanie łańcuchów jest konieczne na drogach oznaczonych jako „equipements speciaux obligatoires”.
Hiszpania
Opony zimowe obowiązują tylko na specjalnie oznakowanych drogach. Podobnie z łańcuchami.
Holandia
Nie trzeba zmieniać opon na zimowe, a łańcuchy nie są obowiązkowe, a dozwolone.
Irlandia
Brak wymogu stosowania zimowego ogumienia, łańcuchy dopuszczalne na oblodzonych lub zaśnieżonych drogach.
Islandia
Prawo nakazuje kierowcom jazdę na oponach zimowych w terminie od 1 listopada do 14 kwietnia.
Liechtenstein
Opony zimowe nie są obowiązkowe, jednak pojazd należy przystosować do warunków drogowych. Łańcuchy śnieżne stosuje się na odpowiednio oznaczonych drogach.
Litwa
Opony należy zmienić do 10 listopada i jeździć na nich do 1 kwietnia. Bieżnik nie powinien wynosić mniej niż 3 mm. Łańcuchy stosuje się tylko na drogach z lodem lub śniegiem.
Łotwa
Okres obowiązywania opon zimowych: 1 grudnia – 1 marca. Łańcuchy nie są wymagane, nie ma też obostrzeń co do głębokości bieżnika.
Luksemburg
Zimowe ogumienie jest obowiązkowe na zaśnieżonej i oblodzonej drodze. Podczas wypadku winę najczęściej ponosi ten kierowca, którego samochód nie miał zimowych opon. Kraj dopuszcza stosowanie łańcuchów na oblodzonych i zaśnieżonych drogach.
Niemcy
U naszych zachodnich sąsiadów zimowe ogumienie jest wymagane w warunkach zimowych, a ich niestosowanie grozi grzywną i jednym punktem karnym. Łańcuchy należy ze sobą wozić w samochodzie. Dodatkowo nakazane jest stosowanie zimowego płynu do spryskiwaczy.
Norwegia
Nie ma ścisłych terminów jazdy na oponach zimowych – powinno się je stosować w warunkach zimowych. Łańcuchy mogą zastąpić zimówki, ale powinno się je wozić z samochodzie.
Portugalia
Władze Portugalii nie nakazują stosowania zimowego ogumienia. Łańcuchy należy wozić w samochodzie i używać ich na odpowiednio oznaczonych drogach.
Rosja
W Rosji opony zimowe o minimalnym bieżniku 4 mm muszą mieć samochody ciężarowe i autobusy, w miesiącach grudzień-styczeń-luty. Nie ma obowiązku jazdy na łańcuchach, ale są one zalecane.
Rumunia
Zimówki trzeba zakładać wtedy, gdy w kraju panują warunki zimowe (od 1 listopada do 31 marca). Akceptowany bieżnik: min. 2 mm. Nie ma obowiązku jazdy z łańcuchami, ale trzeba je wozić w razie zmiany warunków drogowych.
Serbia
Zimowe ogumienie jest obowiązkowe od listopada do kwietnia. Wymagany bieżnik musi mieć głębokość minimum 4 mm, a łańcuchy trzeba stosować tylko w rejonach górskich.
Słowacja
Południowi sąsiedzi nakazują zmienić opony wyłącznie kierowcom ciężarówek i autobusów – muszą jeździć na nich od 15 listopada do 31 marca. Wymagają również bieżnika minimum 4 mm, natomiast łańcuchy śnieżne trzeba wozić ze sobą.
Słowenia
Władze Słowenii wymagają od kierowców zmiany opon od 15 listopada do 15 marca. Bieżnik: min. 4 mm. Łańcuchów śnieżnych trzeba używać tylko w oznakowanych miejscach.
Szwajcaria
W Szwajcarii nie ma obowiązku jazdy na zimowych oponach, ale może tego nakazać odpowiedni znak na drodze. Bieżnik musi wynosić minimum 1,6 mm. Stosowanie łańcuchów wymagane jest tylko na drogach oznaczonych „chaines neige obligatoires”.
Szwecja
Opony trzeba zmienić w okresie od 1 grudnia do 31 marca i muszą mieć bieżnik minimum 3 mm. Łańcuchy również są wymagane, mogą też zastąpić zimówki.
Turcja
Obowiązek jazdy na zimowym ogumieniu obowiązuje od 1 grudnia do 1 kwietnia, a minimalna głębokość bieżnika powinna wynosić 4 mm. Zalecane jest wożenie łańcuchów śnieżnych i ich stosowanie w ciężkich warunkach.
Ukraina
Na Ukrainie nie trzeba zmieniać opon (nie reguluje tego żaden przepis), a łańcuchy śnieżne można używać na oblodzonych lub zaśnieżonych drogach.
Węgry
Nie występuje przepis wymuszający na kierowcach stosowanie opon zimowych, lecz zaleca się ich stosowanie w zimowych warunkach. Posiadanie łańcuchów w samochodzie może być obowiązkowe w przypadku ciężkich warunków atmosferycznych.
Wielka Brytania
Opony zimowe nie są obowiązkowe, natomiast stosowanie łańcuchów jest dozwolone tylko na oblodzonych lub zaśnieżonych drogach.
Włochy
Kierowcy nie muszą zmieniać kół ani zakładać łańcuchów. Jedynie w rejonie Val d’Aroste można spotkać znaki wymuszające ich użycie.