Eksploatacja samochodu zimą

Zimą sprawność naszego samochodu bywa wystawiona na ciężką próbę. Jak przetrwać najzimniejszą porę roku bez awarii i innych strat? Oto garść przydatnych rad.

Zimową porą temperatury otoczenia często spadają poniżej zera. Przekłada się to nie tylko na warunki drogowe (robi się ślisko), ale i negatywnie oddziałuje na kluczowe układy auta (układ smarowania, zapłonowy, hamulcowy, paliwowy, wtryskowy), instalację elektryczną i inne podzespoły. Jednym zdaniem – wraz z nadejściem niskich temperatur eksploatacja samochodu niekiedy obfituje w wiele nieprzyjemnych niespodzianek, dlatego już przed zimą odpowiednio zabezpieczyć swoje auto na wypadek nieprzewidzianych sytuacji. Przede wszystkim wyposażmy się w typowy zimowy niezbędnik, obejmujący obszerną szczotkę do usuwania śniegu, skrobaczkę do oczyszczania szyb i odmrażacz do zamków (do noszenia w ubraniu lub saszetce/torebce). Oprócz tego warto zakupić przewody lub urządzenie rozruchowe (booster), na wypadek kompletnego rozładowania akumulatora poza miejscem zamieszkania. Poza tym auto przed zimą wymaga gruntownego przeglądu technicznego (kondycja opon, hamulców), a na pewno stosownego przygotowania, czyli wymiany niektórych płynów (do spryskiwaczy na zimowy, czasami też chłodniczego i hamulcowego), części (świec/przewodów zapłonowych) i zabezpieczenia uszczelek oraz klem akumulatora. Wszystkie czynności szczegółowo opisujemy w naszym wcześniejszym materiale (link poniżej).

Jak przygotować samochód do zimowej eksploatacji? Nie tylko zmieniając opony!

Podczas zimowej aury trzeba też wyrobić sobie kilka nowych nawyków lub też porzucić te wcześniej stosowane, a niekoniecznie pozytywnie odbijające się na kondycji samochodu. Pod spodem zebraliśmy 12 najistotniejszych porad, które warto zapamiętać i wdrożyć w życie przed i w czasie jazdy w zimie. Dzięki nim nasz samochód będzie zawsze gotowy do jazdy, nawet jeśli temperatura zewnętrzna spadnie grubo poniżej zera.

1. Jeśli to możliwe, stosuj olej 0W lub 5W

Każdy olej silnikowy jest wielosezonowy, a jego lepkość określana jest literą W. Podczas zimy warto zmienić olej na taki o niskiej klasie lepkości, czyli 0W lub 5W. Dzięki temu po odpaleniu silnika środek smarny dostanie się szybciej do wszystkich partii jednostki napędowej, a to właśnie podczas rozruchów w niskich temperaturach jest ona najbardziej narażona na zużycie. Stosowanie oleju o niskiej lepkości nie pogorszy smarowania w wysokich temperaturach, a zimą skróci czas tzw. suchego startu (czyli czas, podczas którego silnik pracuje praktycznie bez oleju). Jeśli producent nie zaleca stosowania olejów 0W lub 5W, warto wybrać taki z jak najniższym wskaźnikiem lepkości.

Co ile wymieniać olej silnikowy?

Wymiana oleju
Choć oleje silnikowe są wielosezonowe, w zimowej eksploatacji najlepiej sprawdzają się te „najrzadsze”, czyli o klasie lepkości 0W lub 5W.

2. Nie rozgrzewaj silnika na postoju

Ten nawyk do dzisiaj praktykuje wielu kierowców: uruchamia samochód, po czym zostawia na kilka/kilkanaście minut, podczas których zajmują się np. odśnieżaniem karoserii. Wbrew pozorom, takie postępowanie nie jest zdrowe dla silnika. Podczas jazdy generuje on więcej energii, dzięki czemu szybciej się nagrzewa. Na postoju zaś rozgrzewanie przedłuża się, powodując przyspieszenie zużycia całości. Realnie wystarczy odczekać ok. pół minuty na wolnych obrotach podczas mrozu, po czym należy już rozpocząć jazdę.

Czym grozi korzystanie z pełnej mocy na zimnym silniku?

Rozgrzewanie silnika na postoju

3. Zadbaj o czystość klem i przewodu masowego

Na mrozie rozrusznik pobiera znacznie więcej prądu, a wszelkie punkty połączeń stają się miejscami ograniczającymi maksymalny prąd. Klemy akumulatora warto regularnie konserwować wazeliną techniczną lub pastą miedziową. Należy też sprawdzić połączenie przewodu masowego z nadwoziem i silnikiem – powstała korozja często jest wynikiem kręcenia rozrusznikiem w niskich temperaturach.

Po czym rozpoznać awarię uszkodzonego rozrusznika?

Sprawdzenie klem akumulatora
Konserwacja klem ogranicza się do oczyszczania z brudów np. szczoteczką drucianą, oraz smarowania wazeliną techniczną lub pastą miedziową.

4. Skontroluj koło zapasowe

Często w wielu autach do felg aluminiowych producenci stosują dłuższe śruby, które nie pasują do felgi stalowej. Przed zimą warto sprawdzić, czy koło da się przykręcić, a także uzupełnić ciśnienie w oponach (w kołach dojazdowych wymagane jest znacznie wyższe). Zalegające zimą śnieg i błoto potrafią też zasłonić punkty podkładania podnośnika na podwoziu, dlatego warto je zlokalizować i zapamiętać już wcześniej. Pomocny może się również okazać teleskopowy klucz do kół.

Jak rozpoznać zużyte opony? Po czym poznać, że ogumienie nadaje się do wyrzucenia?

ciśnienie w kole zapasowym
Ubytek ciśnienia w którejś z opon skutkuje nieustannym ściąganiem samochodu na bok. To szczególnie uciążliwa przypadłość w okresie zimowym, kiedy na drogach jest ślisko. Podczas przeglądu ciśnienia nie pomijajmy koła zapasowego.

5. Zabezpiecz uszczelki

Gdy woda dostanie się w okolice uszczelek, a wieczorem spadnie temperatura, potrafią one przymarznąć. Trudno wtedy otworzyć drzwi auta. Nawet jeśli to się uda, zazwyczaj skutkiem ubocznym pozostaje zerwanie uszczelki. Aby tego uniknąć, można albo nasmarować uszczelki wazeliną techniczną, albo zastosować specjalny preparat w spreju. Ich zakonserwowanie wydłuży również ich trwałość i wyciszy piski pojawiające się na nierównościach.

Jak otworzyć zamarznięte drzwi w samochodzie?

konserwacja uszczelek
Zabezpieczone uszczelki nie przylgną do nadwozia samochodu, gdy spowije je mróz. Warto je konserwować szczególnie w samochodach z bezramkowymi szybami.

6. Skontroluj napięcie akumulatora

Przy niskich temperaturach spada wydajność akumulatora, dlatego warto kontrolować jego poziom naładowania przy użyciu miernika. Zaleca się sprawdzić jego napięcie spoczynkowe i ładowania. Napięcie spoczynkowe to te po całonocnym postoju auta. Mierzy się je przy wyłączonym silniku, pomiędzy zaciskami akumulatora. Powinno wynosić nie więcej niż 12,4 V. W przypadku niższego wyniku, akumulator należy doładować. Natomiast napięcie ładowania sprawdza się na wolnych obrotach silnika. Miernik powinien wskazywać wtedy od 13,8 do 14,8 V – gdy wynik jest wyższy lub niższy, oznacza to usterkę baterii.

Jak naładować akumulator i sprawdzić jego kondycję?

napięcie akumulatora
Napięcie akumulatora można sprawdzić samodzielnie tanim, dostępnym w hipermarketach miernikiem.

7. Awaryjnie uruchamiaj silnik tylko za pomocą kabli

Rozładowanie akumulatora podczas mrozów jest tylko kwestią czasu, zwłaszcza jeśli samochód jeździ nieregularnie (np. co kilka dni), a jego bateria nie jest już pierwszej świeżości. Jedną z metod awaryjnego rozruchu silnika pozostaje odpalenie „na pych”, jednak bywa ona destrukcyjna dla jednostki napędowej (powoduje m.in. zerwanie napędu rozrządu). Mniej inwazyjnym, i przy okazji prostszym sposobem, pozostaje „pożyczenie” prądu od innego samochodu za pomocą kabli rozruchowych. Ich podłączenie nie wymaga specjalnych umiejętności, niemniej warto przez tym manewrem zapoznać się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa. Przytaczamy je w poniższym materiale.

Jak uruchomić samochód za pomocą kabli?

Awaryjny rozruch kablami
Przed nastaniem zimy najlepiej wyposażyć się we własne kable rozruchowe. Są na tyle popularne, że bez problemu dostaniemy je w większości supermarketów.

8. Wymień filtr paliwa w dieslu

Silniki wysokoprężne odznaczają się wysoką precyzją spasowania elementów i nawet minimalne osady w układzie paliwowym potrafią generować problemy. Dlatego zaleca się regularną wymianę filtra paliwa, nawet co roku. Woda i drobne zabrudzenia mogą stać się zalążkami krystalizacji w niskich temperaturach, zatem warto zrobić to przed zimą. Producenci często dopuszczają wymianę filtra paliwa co kilka lat, lecz serwisy zajmujące się naprawą aparatury wtryskowej zalecają robić to częściej.

Czy naprawa wtryskiwaczy jest skuteczna?

wymiana filtra paliwa
Systematyczna wymiana filtrów eksploatacyjnych powinna także obejmować filtr paliwa. Często bywa on pomijany przez kierowców i jeździ w samochodzie przez lata.

9. Wymień świece i kable zapłonowe w silniku benzynowym

Zużyte świece i przewody najprędzej dadzą o sobie znać w niskich temperaturach, gdy spada napięcie podczas próby rozruchu silnika. Okres przedzimowy jest najlepszym momentem na sprawdzenie ich stanu i ewentualną wymianę. Świece zaleca się zmieniać według przebiegu określonego przez producenta, natomiast kable zapłonowe nadają się do wyrzucenia w przypadku ich zesztywnienia lub gdy wykazują przebicia.

Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej. Nie bagatelizuj ich!

świece
Producenci przeważnie zalecają wymianę świec zapłonowych co 30 tys. km lub ok. 100 tys. km w przypadku świec irydowych/platynowych.

10. Korzystaj z klimatyzacji

Układ klimatyzacji „nie lubi” długich przerw pracy: powodują one rozwarstwianie się czynnika chłodzącego, który jednocześnie jest nośnikiem oleju dla sprężarki klimatyzacji. Włączenie układu po znacznej przerwie doprowadzi do pracy kompresora pod niewystarczającym ciśnieniem oleju, a zatem skróci jego żywotność. Klimatyzacja, rzecz jasna, podnosi zużycie paliwa, ale jej użytkowanie zimą przynosi szereg korzyści. Układ osusza powietrze, doskonale radząc sobie z problemem parujących szyb. Poza tym skuteczniej radzi sobie z usuwaniem wilgoci, którą zimową porą przynosimy do auta np. na kurtce lub butach.

Czy zimą warto korzystać z klimatyzacji? Jak to robić?

Korzystanie z klimatyzacji
Jeśli nie chcemy na stałe jeździć z włączoną klimatyzacją zimą, zalecane jest uruchomienie układu raz w tygodniu na kilkanaście minut.

11. Tankuj olej napędowy na markowych stacjach

Najczęściej niskiej jakości olej napędowy pochodzi z importu przez nieznane kierowcom firmy. Aby uniknąć problemów z jakością paliwa, zimą zaleca się tankowanie na znanych i markowych stacjach paliw. Obowiązuje tam ściślejsza kontrola jakości i ryzyko trafienia na olej napędowy o temperaturze blokady zimnego filtra niedostosowanej do warunków pogodowych jest minimalne.

Jakie oznaczenia spotkamy na stacjach paliw?

markowe stacje
Zimą, gdy silnik zmuszony jest pracować w cięższych warunkach, lepiej postawić na droższe, ale przystępne jakościowo paliwo, także jeśli mowa o benzynie.

12. Tankuj LPG z dobrego źródła

Zimą wzmożone jest parowanie jednego ze składników gazu LPG – butanu (od zera stopni), stąd ten rodzaj paliwa jest, obok oleju napędowego, drugim wrażliwym na niskie temperatury. W klasycznej instalacji tylko gaz w formie lotnej może zasilić silnik, a poniżej temperatury parowania przestanie przepływać pod własnym ciśnieniem. Podczas zimy paliwo LPG powinno zawierać większą ilość propanu, który paruje od -42°C. Na markowych stacjach stosuje się gaz LPG dostosowany do pory roku.

Jak sprawdza się niedrogi preparat do czyszczenia instalacji LPG?

LPG dobrej jakości
Także w przypadku LPG lepiej postawić na paliwo pochodzące z markowych stacji.

Redakcja poleca również:

Test 8 opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16

Czy opony zimowe są obowiązkowe w Polsce?

Najczęstsze pytania odnośnie zimowej eksploatacji samochodu