ElektromobilnośćPrawdziwy potwór. Ten Mercedes ma 22 000 Nm na kołach

Prawdziwy potwór. Ten Mercedes ma 22 000 Nm na kołach

Proces elektryfikacji objął też segment samochodów ciężarowych. Na drogach można już spotkać w pełni elektryczne, 18-tonowe Mercedesy eActrosy.

Od 2020 r. trwa druga faza praktycznych testów eActrosa, który sukcesywnie trafia w ręce kolejnych klientów w ramach tzw. „floty innowacyjnej”. Jeden z licznych wniosków jest taki, że deklarowany zasięg eActrosa, wynoszący ok. 200 km, okazał się całkowicie realistyczny – i to niezależnie od stanu załadowania, profilu trasy i topografii terenu. W ruchu miejskim, na autostradzie i w ruchu podmiejskim eActros nie ustępuje konwencjonalnej ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym pod względem wydajności. Zarówno układ chłodzenia ładunku, jak i układ klimatyzacji – oba zasilane elektrycznie – działają bez żadnych ograniczeń nie tylko w ekstremalnym upale, ale również w warunkach zimowych.

Redakcja poleca: Najlepsze auta elektryczne 2020 roku – przegląd rynku

Kierowcy chwalą wysoki moment obrotowy – dostępny w całym zakresie prędkości. Informują również, że samochód jest cichy, a prowadzi się go przyjemnie. Stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację, czyli hamowanie silnikiem. Dzięki temu rzadko konieczne jest użycie pedału hamulca.

W ramach testów eActros już jeździ dla producenta czekolady Alfred Ritter GmbH & Co. KG. Ta rodzinna firma z siedzibą w Waldenbuch koło Stuttgartu, znana z wytwarzania kwadratowych tabliczek czekolady, używa pojazdu do zaopatrzenia produkcji – w  transporcie wahadłowym orzechów, migdałów, folii i materiałów opakowaniowych do zakładu produkcyjnego czekolady w Waldenbuch z oddalonego o około siedem kilometrów magazynu w Dettenhausen.

Elektryczny Mercedes Actros

Źródłem energii są akumulatory litowo-jonowe o pojemności 240 kWh. W przypadku ładowania ze stacji o mocy 150 kW uzupełnienie prądu zajmuje niecałe dwie godziny. Produkcja seryjna tej ciężarówki powinna ruszyć w przyszłym roku w fabryce w Wörth am Rhein. eActros będzie dostępny w wersji dwu- i trzyosiowej. Elektryczny eActros został zbudowany na ramie klasycznego Actrosa. Napęd zapewniają dwa silniki elektryczne umieszczone w pobliżu piast kół tylnej osi. Każdy rozwija 171 KM i maksymalny moment obrotowy na poziomie 485 Nm – przełożenia sprawiają, że na koła trafia dwukrotność 11 000 Nm, czyli siła, która nie ustępuje dostępnej w konwencjonalnych ciężarówkach.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji