Porsche jest jednym z tych producentów, którzy wypuszczają na rynek auta w ściśle limitowanych seriach. Oto 15 najciekawszych modeli w historii marki.
Od dłuższego czasu to SUV-y Macan oraz Cayenne stanowią większość rocznej sprzedaży Porsche, jednak na całym świecie firma ta nadal jest kojarzona przede wszystkim z innym modelem – 911. To właśnie blisko 80-letnie doświadczenie w produkcji sportowych samochodów stanowi dziedzictwo, które kształtuje wizerunek marki.
Obok seryjnie produkowanych modeli w historii Porsche można znaleźć także wiele aut, które powstały w niewielkiej liczbie egzemplarzy. Te wyjątkowe wersje specjalne są prawdziwą gratką dla kolekcjonerów, którzy trzymają je jako lokatę kapitału. Z tego powodu opisywanych poniżej samochodów nie spotkamy raczej w normalnym ruchu – ich miejsce jest na wystawach i w muzeach. Spośród wszystkich limitowanych modeli Porsche wybraliśmy 15 naszym zdaniem najciekawszych. Oto i one.
1. Porsche 356 America Roadster 1500 S (1952-1953)
Kabriolet na bazie pierwszego seryjnie produkowanego Porsche mierzył 396 cm długości i ważył 690 kg. 70-konny, czterocylindrowy silnik 1.5 rozpędzał go do 100 km/h w 10,5 s. Powstało zaledwie 15 egzemplarzy tej odmiany.
2. Porsche 356 C Carrera 2000 GS (1963)
Wersja zbudowana na bazie ostatniej odsłony Porsche 356 (C), która była bezpośrednim poprzednikiem modelu 911. Miała 4 metry długości i ważyła nieco ponad tonę. Czterocylindrowa jednostka 2.0 rozwijała 130 KM i pozwalała osiągnąć 100 km/h w ciągu 9 sekund. Opisywany wariant był wytwarzany tylko przez 4 miesiące, w tym czasie wyprodukowano 126 egzemplarzy.
3. Porsche 904 GTS (1963-1965)
Prawdziwe auto wyścigowe z silnikiem umieszczonym centralnie. 4-cylindrowy bokser o pojemności 2.0 w zależności od wersji miał 155 lub 180 KM. Mocniejsza jednostka rozpędzała ten model do 100 km/h w 5,5 s. Oferowano także odmianę 6-cylindrową, prototyp z V8 nie trafił do produkcji. Łącznie powstało 110 sztuk.
4. Porsche 916 (1972)
„Budżetowe” Porsche 914 doczekało się wersji wyposażonej w silnik z 911. Powstało tylko 11 egzemplarzy modelu 916, a każdy z nich był napędzany przez 6-cylindrową jednostkę typu bokser o mocy od 190 do 210 KM. Pomimo większego silnika, prezentowane auto pozostało zawodnikiem wagi lekkiej – ważyło 1080 kg i miało 399 cm długości.
5. Porsche 911 Carrera RS 3.0 (1973-1974)
Dzięki zastosowaniu elementów nadwozia z tworzywa sztucznego, gotowy samochód ważył jedynie 900 kg. 3-litrowy bokser osiągał 230 KM i pozwalał rozpędzić się do 100 km/h w niecałe 6 sekund. O sprawne zatrzymywanie się dbały hamulce z wyścigowego Porsche 917. Wyprodukowano 111 sztuk tej wersji.
6. Porsche 924 Carrera GTS (1980-1981)
Najmocniejsza odmiana modelu 924 dostarczała aż 245 KM z czterocylindrowego silnika 2.0 i przyspieszała do 100 km/h w 6,2 s. Układ hamulcowy przeniesiono wprost z 911 Turbo. Powstało jedynie 59 egzemplarzy 924 Carrera GTS.
7. Porsche 944 Turbo Cabriolet (1991)
O ile Porsche 944 z zamkniętym nadwoziem produkowano przez 9 lat, o tyle jego odmianę ze składanym dachem wytwarzano tylko przez rok i powstało zaledwie 500 sztuk, czyli 0,3% ogólnej produkcji tego modelu. Czterocylindrowa jednostka o pojemności 2,5 litra rozwijała 250 KM, co pozwalało osiągnąć 100 km/h w 5,9 s.
8. Porsche 911 (964) Turbo S (1992)
Odchudzona wersja (bazująca na wyścigowej 911) została pozbawiona m.in. klimatyzacji, poduszek powietrznych i wycieraczki tylnej szyby. 3,3-litrowy, sześciocylindrowy bokser wytwarzał 381 KM, dzięki czemu do 100 km/h auto przyspieszało w 4,6 sekundy. Powstało 86 sztuk tego modelu.
9. Porsche 968 Turbo S (1993)
Topowa, drogowa odmiana następcy modelu 944. Wyposażona w regulowany tylny spojler i czterocylindrowy silnik 3.0 o mocy 305 KM. Samochód ważył 1300 kg, a 100 km/h osiągał w 5 sekund. Wyprodukowano tylko 11 sztuk tej wersji.
10. Porsche 911 (964) RS America (1993-1994)
Odmiana RS America bazowała na modelu Carrera 2. Jej wyróżnikami były dedykowane obręcze kół, sportowe zawieszenie i wielki tylny spojler. Zbudowano 701 egzemplarzy.
11. Porsche 911 (993) Carrera RS Clubsport (1994-1995)
Z zewnątrz ta wersja zwracała na siebie uwagę przede wszystkim okazałą dokładką przedniego zderzaka i potężnym tylnym skrzydłem. Do jej napędu służył sześciocylindrowy bokser o pojemności 3,75 litra, który rozwijał 300 KM i rozpędzał auto do 100 km/h w równe 5 sekund. Powstało 100 sztuk tej odmiany.
12. Porsche 911 (993) GT2 (1995-1998)
Najmocniejsza wersja Porsche 911 generacji 993 korzystała z turbodoładowanego, 6-cylindrowego boksera o pojemności 3,6 litra, który osiągał 430 KM. Z nowinek technicznych: regulowane stabilizatory obu osi oraz dodatkowa chłodnica oleju. Samochód przyspieszał do „setki” w 4,4 s, a maksymalnie rozpędzał się do 295 km/h. Powstały 172 egzemplarze.
13. Porsche 911 GT1 (1996-1998)
Zbudowano tylko 10 sztuk drogowej wersji wyścigowego Porsche 911 GT1 generacji 996. Wówczas było to najdroższe auto w historii marki. W porównaniu z torową odmianą, moc silnika 3.2 B6 ograniczono do 544 KM. Ten wyczynowy bolid w 3,7 s od startu miał na liczniku 100 km/h, a jego prędkość maksymalna wynosiła 310 km/h.
14. Porsche 911 (997) Speedster (2011)
Speedster od standardowej wersji Cabriolet różnił się szerszą o 4,4 cm karoserią i niższą o 6 cm przednią szybą. Za tylną osią znalazła się jednostka 3.8 B6 o mocy 408 KM. Powstało 356 sztuk tego modelu.
15. Porsche 911 (992) Targa 4S Heritage Design Edition (2020)
Aktualna generacja Porsche 911 również doczekała się kilku limitowanych odmian, a to jedna z nich. Prezentowany model jest pierwszym z 4 aut ze specjalnej serii Heritage Design. Powstały 992 egzemplarze tego wariantu. Do napędu wykorzystano 3-litrowy, podwójnie doładowany silnik typu bokser o mocy 450 KM.
Warto również przeczytać: