Porsche 911 GT1

Porsche jest jednym z tych producentów, którzy wypuszczają na rynek auta w ściśle limitowanych seriach. Oto 15 najciekawszych modeli w historii marki.

Od kilku lat SUV-y Macan oraz Cayenne stanowią większość rocznej sprzedaży Porsche, jednak na całym świecie ta firma nadal jest kojarzona przede wszystkim z innym modelem – 911. To właśnie ponad 70-letnie doświadczenie w produkcji sportowych samochodów stanowi dziedzictwo, które kształtuje wizerunek marki.

Obok seryjnie produkowanych modeli, w historii Porsche można znaleźć także wiele aut, które powstały w niewielkiej liczbie egzemplarzy. Te wyjątkowe wersje specjalne są prawdziwą gratką dla kolekcjonerów, którzy trzymają je jako lokatę kapitału. Z tego powodu opisywanych poniżej samochodów nie spotkamy raczej w normalnym ruchu – ich miejsce jest na wystawach i w muzeach. Spośród wszystkich limitowanych modeli Porsche wybraliśmy 15 naszym zdaniem najciekawszych. Oto i one.

1 Porsche 356 America Roadster 1500 S (1952-1953)

Kabriolet na bazie pierwszego seryjnie produkowanego Porsche mierzył 396 cm długości i ważył 690 kg. 70-konny, czterocylindrowy silnik 1.5 rozpędzał go do 100 km/h w 10,5 s. Powstało zaledwie 15 egzemplarzy tej odmiany.

Porsche 356 America Roadster 1500 S
Porsche 356 America Roadster 1500 S

2 Porsche 356 C Carrera 2000 GS (1963)

Wersja zbudowana na bazie ostatniej odsłony Porsche 356 (C), która była bezpośrednim poprzednikiem modelu 911. Miała 4 metry długości i ważyła nieco ponad tonę. Czterocylindrowa jednostka 2.0 rozwijała 130 KM i pozwalała osiągnąć 100 km/h w ciągu 9 sekund. Opisywany wariant był wytwarzany tylko przez 4 miesiące, w tym czasie wyprodukowano 126 egzemplarzy.

Porsche 356 Carrera 2000 GS
Porsche 356 Carrera 2000 GS

3 Porsche 904 GTS (1963-1965)

Prawdziwe auto wyścigowe z silnikiem umieszczonym centralnie. 4-cylindrowy bokser o pojemności 2.0 w zależności od wersji miał 155 lub 180 KM. Mocniejsza jednostka rozpędzała ten model do 100 km/h w 5,5 s. Oferowano także odmianę 6-cylindrową, prototyp z V8 nie trafił do produkcji. Łącznie powstało 110 sztuk.

Porsche 904 GTS
Porsche 904 GTS

4 Porsche 916 (1972)

„Budżetowe” Porsche 914 doczekało się wersji wyposażonej w silnik z 911. Powstało tylko 11 egzemplarzy modelu 916, a każdy z nich był napędzany przez 6-cylindrową jednostkę typu bokser o mocy od 190 do 210 KM. Pomimo większego silnika, prezentowane auto pozostało zawodnikiem wagi lekkiej – ważyło 1080 kg i miało 399 cm długości.

Porsche 916
Porsche 916

5 Porsche 911 Carrera RS 3.0 (1973-1974)

Dzięki zastosowaniu elementów nadwozia z tworzywa sztucznego, gotowy samochód ważył jedynie 900 kg. 3-litrowy bokser osiągał 230 KM i pozwalał rozpędzić się do 100 km/h w niecałe 6 sekund. O sprawne zatrzymywanie się dbały hamulce z wyścigowego Porsche 917. Wyprodukowano 111 sztuk tej wersji.

Porsche 911 Carrera RS 3.0
Porsche 911 Carrera RS 3.0

6 Porsche 924 Carrera GTS (1980-1981)

Najmocniejsza odmiana modelu 924 dostarczała aż 245 KM z czterocylindrowego silnika 2.0 i przyspieszała do 100 km/h w 6,2 s. Układ hamulcowy przeniesiono wprost z 911 Turbo. Powstało jedynie 59 egzemplarzy 924 Carrera GTS.

Porsche 924 Carrera GTS
Porsche 924 Carrera GTS

7Porsche 944 Turbo Cabriolet (1991)

O ile Porsche 944 z zamkniętym nadwoziem produkowano przez 9 lat, o tyle jego odmianę ze składanym dachem wytwarzano tylko przez rok i powstało zaledwie 500 sztuk, czyli 0,3% ogólnej produkcji tego modelu. Czterocylindrowa jednostka o pojemności 2,5 litra rozwijała 250 KM, co pozwalało osiągnąć 100 km/h w 5,9 s.

Porsche 944 Turbo Cabriolet
Porsche 944 Turbo Cabriolet

8 Porsche 911 (964) Turbo S (1992)

Odchudzona wersja (bazująca na wyścigowej 911) została pozbawiona m.in. klimatyzacji, poduszek powietrznych i wycieraczki tylnej szyby. 3,3-litrowy, sześciocylindrowy bokser wytwarzał 381 KM, dzięki czemu do 100 km/h auto przyspieszało w 4,6 sekundy. Powstało 86 sztuk tego modelu.

Porsche 911 (964) Turbo S
Porsche 911 (964) Turbo S

9 Porsche 968 Turbo S (1993)

Topowa, drogowa odmiana następcy modelu 944. Wyposażona w regulowany tylny spojler i czterocylindrowy silnik 3.0 o mocy 305 KM. Samochód ważył 1300 kg, a 100 km/h osiągał w 5 sekund. Wyprodukowano tylko 11 sztuk tej wersji.

Porsche 968 Turbo S
Porsche 968 Turbo S

10 Porsche 911 (964) RS America (1993-1994)

Odmiana RS America bazowała na modelu Carrera 2. Jej wyróżnikami były dedykowane obręcze kół, sportowe zawieszenie i wielki tylny spojler. Zbudowano 701 egzemplarzy.

Porsche 911 (964) RS America
Porsche 911 (964) RS America

11 Porsche 911 (993) Carrera RS Clubsport (1994-1995)

Z zewnątrz ta wersja zwracała na siebie uwagę przede wszystkim okazałą dokładką przedniego zderzaka i potężnym tylnym skrzydłem. Do jej napędu służył sześciocylindrowy bokser o pojemności 3,75 litra, który rozwijał 300 KM i rozpędzał auto do 100 km/h w równe 5 sekund. Powstało 100 sztuk tej odmiany.

Porsche 911 (993) Carrera RS Clubsport
Porsche 911 (993) Carrera RS Clubsport

12 Porsche 911 (993) GT2 (1995-1998)

Najmocniejsza wersja Porsche 911 generacji 993 korzystała z turbodoładowanego, 6-cylindrowego boksera o pojemności 3,6 litra, który osiągał 430 KM. Z nowinek technicznych: regulowane stabilizatory obu osi oraz dodatkowa chłodnica oleju. Samochód przyspieszał do „setki” w 4,4 s, a maksymalnie rozpędzał się do 295 km/h. Powstały 172 egzemplarze.

Porsche 911 (993) GT2
Porsche 911 (993) GT2

13 Porsche 911 GT1 (1996-1998)

Zbudowano tylko 10 sztuk drogowej wersji wyścigowego Porsche 911 GT1 generacji 996. Wówczas było to najdroższe auto w historii marki. W porównaniu z torową odmianą, moc silnika 3.2 B6 ograniczono do 544 KM. Ten wyczynowy bolid w 3,7 s od startu miał na liczniku 100 km/h, a jego prędkość maksymalna wynosiła 310 km/h.

Porsche 911 GT1
Porsche 911 GT1

14 Porsche 911 (997) Speedster (2011)

Speedster od standardowej wersji Cabriolet różnił się szerszą o 4,4 cm karoserią i niższą o 6 cm przednią szybą. Za tylną osią znalazła się jednostka 3.8 B6 o mocy 408 KM. Powstało 356 sztuk tego modelu.

Porsche 911 (997) Speedster
Porsche 911 (997) Speedster

15Porsche 911 (992) Targa 4S Heritage Design Edition (2020)

Najnowszy przykład limitowanego Porsche. Prezentowany model jest pierwszym z 4 aut ze specjalnej serii Heritage Design. Powstaną 992 egzemplarze tej odmiany. Do napędu wykorzystano 3-litrowy, podwójnie doładowany silnik typu bokser o mocy 450 KM.

Porsche 911 (992) Targa 4S Heritage Design Edition
Porsche 911 (992) Targa 4S Heritage Design Edition

Warto również przeczytać:

Historia Porsche 911 – wszystkie generacje