Porsche 911 GT3 RS (2023)

Porsche 911 GT3 RS 2023 jest prawdziwym samochodem torowym, ale nadal posiada homologację drogową. Dowiedz się więcej na temat tego auta.

Porsche 911 ósmej generacji o oznaczeniu 992 zadebiutowało w listopadzie 2018 roku i od tego czasu regularnie poznajemy jego kolejne odmiany. Wczoraj swoją premierę miało topowe 911 GT3 RS, które choć wywodzi się z przedstawionego w ubiegłym roku 911 GT3, to całymi garściami czerpie z wyścigowego 911 GT3 R. I nadal jest autem dopuszczonym do ruchu po drogach publicznych.

Porsche 911 GT3 RS (2023)

W przypadku Porsche 911 GT3 RS 2023 najistotniejszą zmianą, która pociągnęła za sobą dalsze modyfikacje, jest centralnie umieszczona chłodnica. Zamiast trzech osobnych chłodnic zastosowano jedną, umieszczoną w przedniej części auta, w miejscu bagażnika. W efekcie wolną przestrzeń po bokach można było zagospodarować na potrzeby układu aktywnej aerodynamiki. Płynnie regulowane elementy w przednim zderzaku i na dwuczęściowym tylnym skrzydle (oczywiście wraz z szeregiem innych rozwiązań) zapewniają 409 kg całkowitej siły docisku przy prędkości 200 km/h oraz aż 860 kg przy 285 km/h. Oznacza to, że nowe 911 GT3 RS wytwarza dwukrotnie większy docisk niż jego poprzednik oraz trzykrotnie większy niż aktualne 911 GT3.

Porsche 911 GT3 RS (2023)

Interesujących rozwiązań z zakresu aerodynamiki jest zresztą znacznie więcej. Z przodu zamiast spojlera zastosowano splitter, który „rozdziela” powietrze opływające samochód, natomiast boczne prowadnice powietrza precyzyjnie kierują jego strumień na zewnątrz. W przedniej pokrywie umieszczono duże „nozdrza”, którymi wydostaje się powietrze przepływające przez chłodnicę. Tylny dyfuzor z kolei został tylko nieznacznie zmodyfikowany w porównaniu z 911 GT3.

Na uwagę zasługują też nietypowe wgłębienia w nadkolach, które nawiązują do legendarnego Porsche 911 GT1, zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu LeMans, a ich zadaniem jest obniżenie ciśnienia powstającego we wnękach kół. Elementem, który zostawiliśmy na koniec, jest tylne skrzydło z mocowaniami w kształcie łabędziej szyi. Jeszcze nigdy wcześniej drogowe 911 nie było wyposażone w większy spojler – jego górna krawędź sięga powyżej płaszczyzny dachu.

Porsche 911 GT3 RS (2023)

Warto przy okazji wspomnieć, że nowe 911 GT3 RS jako pierwsze seryjne Porsche otrzymało znany z F1 system redukcji oporu powietrza (DRS), który poprzez spłaszczenie skrzydeł spojlera pozwala uzyskać wyższą prędkość na prostych odcinkach. Natomiast podczas awaryjnego hamowania z dużej prędkości aktywowana jest funkcja hamulca aerodynamicznego – elementy skrzydeł z przodu i z tyłu zostają wówczas ustawione w maksymalnej pozycji, zwiększając skuteczność układu hamownia.

Porsche 911 GT3 RS (2023)

Nie oznacza to jednak, że hamulce w nowym GT3 RS są za słabe, nic z tych rzeczy. Standardowo na przedniej osi montowane są tarcze o średnicy 408 mm z 6-tłoczkowymi zaciskami, a na tylnej – 380-milimetrowe tarcze z 4-tłoczkowymi zaciskami. Za dopłatą oferowane są ponadto hamulce Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) z tarczami o średnicy 410 mm z przodu i 390 mm z tyłu.

Konstrukcja zawieszenia w Porsche 911 GT3 RS 2023 została zoptymalizowana w taki sposób, aby zwiększyć siłę docisku oraz zminimalizować zjawisko „nurkowania” przy hamowaniu. Kierowca może wpływać na działanie układu, wybierając jeden z trzech dostępnych trybów jazdy – Normal, Sport i Track. W tym ostatnim ustawieniu poszczególne parametry można dostosować indywidualnie, włącznie z osobną, kilkustopniową regulacją tłumienia w zakresie odbicia oraz ugięcia przedniej i tylnej osi.

Porsche 911 GT3 RS (2023)

Nowe Porsche 911 GT3 RS waży tylko 1450 kg, co udało się uzyskać dzięki szerokiemu zastosowaniu elementów z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym (CFRP). Z tego materiału wykonane są m.in. drzwi, przednie błotniki, dach i przednia maska, a także standardowe, w pełni kubełkowe fotele.

Źródłem napędu w nowym 911 GT3 RS jest wolnossący, sześciocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 4,0 l. Względem jednostki stosowanej w „zwykłym” 911 GT3 otrzymał on m.in. nowe wałki rozrządu ze zmodyfikowanymi profilami krzywek, dzięki czemu jego moc wzrosła do 525 KM. Seryjna, 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa PDK ma krótsze przełożenia, a specjalne wloty powietrza w podwoziu dbają, aby przekładnia wytrzymała nawet najbardziej ekstremalną eksploatację na torze. Taka specyfikacja przekłada się na przyspieszenie 0-100 km/h w 3,2 s i prędkość maksymalną na poziomie 296 km/h.

Porsche 911 GT3 RS (2023)

Porsche 911 GT3 RS (2023)

Porsche 911 GT3 RS 2023 można już zamawiać. Na polskim rynku ten samochód został wyceniony na 1 232 000 zł. To astronomiczna kwota, ale chętnych i tak raczej nie zabraknie. Co ciekawe, nie jest to wcale najdroższa „dziewięćset jedenastka” w ofercie – więcej trzeba zapłacić za 911 Turbo S Cabriolet (1 234 000 zł) oraz 911 Sport Classic (1 425 000 zł).

Zachęcamy do przeczytania testu 911 GT3 RS poprzedniej generacji:

Porsche 911 GT3 RS (2018) – nasz test

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj