TestyTestPorsche 911 Carrera 4S Cabriolet – TEST

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet – TEST

Nie tylko na bulwar – sportowe kabriolety często najlepiej sprawdzają się… podczas niespiesznej jazdy. Jest jednak wyjątek: Porsche 911 Cabriolet można jechać szybko i bez dachu jednocześnie.

Choć pierwsze Porsche – model 356 – powstało jako kabriolet, projektując 911 o otwartym nadwoziu nikt nie myślał. Niedługo po premierze zaprezentowano wariant Targa, czyli tzw. bezpieczny kabriolet z pałąkiem przeciwkapotażowym, opracowany głównie z myślą o rynku USA. Pierwsza otwarta „911” pojawiła się dopiero w 1982 roku, i to bardziej z konieczności niż dla przyjemności jazdy pod gołym niebem. Porsche borykało się wówczas z poważnymi problemami finansowymi – supernowoczesny model 928 nie spotkał się ze szczególnie przychylnym przyjęciem klientów. Tak powstał Porsche 911 SC Cabriolet (tzw. model G), jeszcze z ręcznie składanym dachem.

Bez wyrzeczeń

Dziś 911 w wersji kabriolet to już standard – na „słonecznych” rynkach otwarty wariant wybiera nawet co trzeci nabywca. Najnowsza generacja modelu (typ 992) w żadnym wypadku nie jest kabrioletem „dla lansu”, gorszym krewnym wersji coupe.

PORSCHE 911 992 Carrera 4S Cabriolet 3.0T tył
Nienaganna sztywność i wysoki komfort aeroakustyczny – 911 nie jest tylko „bulwarowym” kabrio.

Nadwozie jest tu nienagannie sztywne i dystansuje pod tym względem otwarte odmiany np. Audi RS 5 czy BMW M4 – nie ma mowy o trzaskach czy drżeniu lusterka wstecznego. Dach zamyka się błyskawicznie (12 s, na postoju lub podczas jazdy z prędkością 50 km/h), a jego lekka magnezowa konstrukcja sprawia, że kabriolet waży jedynie o 70 kg więcej od coupe.

Przestrzeń ładunkowa, choć skromna, pozostała bez zmian – bagażnik ma 132 l pojemności, a za fotelami są dwa awaryjne miejsca (da się na nich przejechać niewielki odcinek) ze składanymi oparciami.

I najważniejsze: 911 Cabriolet jest w pełni przystosowane do podróżowania z ekspresowymi prędkościami: podczas jazdy autostradą z zamkniętym dachem w kabinie panuje akceptowalny poziom hałasu, a po jego złożeniu można z powodzeniem mknąć 140 km/h – to m.in. zasługa elektrycznie rozkładanego wiatrołapu, który skutecznie niweluje zawirowania powietrza w kabinie (da się go rozłożyć do prędkości 120 km/h).

Wydajna wentylacja oraz ogrzewanie foteli i kierownicy sprawiają, że bez dachu komfortowo jeździ się nawet w chłodne wieczory czy ranki.

PORSCHE 911 992 Carrera 4S Cabriolet 3.0T sterowanie dachem
Centrum sterowania dachem znajduje się pod ręką, tuż za dźwignią zmiany przełożeń (dach można też składać i rozkładać z kluczyka). Niżej: klawisz do obsługi wiatrołapu za fotelami.

Kompletne gran turismo

Pod względem użyteczności nowe 911 podąża zresztą śladami poprzedników – w 450-konnej wersji Carrera S jego osiągi reprezentują poziom supersamochodów sprzed kilku lat (0-100 km/h w 3,6 s), ale są to osiągi niezwykle przyjazne na co dzień.

Z przodu Porsche oferuje dużo miejsca na nogi i nad głowami, a niepozornie wyglądające fotele okazują się nad wyraz wygodne – chociaż seryjnie nie mają regulacji podparcia lędźwiowego (!).

Silnik płynnie oddaje moc i zaskakuje niewygórowanym zużyciem paliwa, zaś przekładnia preferuje wysokie biegi. Zawieszenie jest sztywne, ale nie twarde – i mimo wielkich kół kulturalnie rozprawia się z nierównościami. Kierowcę angażuje tylko ciężko pracujący układ kierowniczy – ale i on nie jest męczący.

Zgodnie z duchem czasów nowa „911” stała się bardziej cyfrowa. W kokpicie, który jak za dawnych lat przybrał horyzontalną orientację, dominuje duży ekran systemu multimedialnego – z rozsądnie poukładanym menu i szybko reagującą na dotyk matrycą. Ukryto tam również sterowanie licznymi elementami wyposażenia, ale na szczęście kierowca ma do dyspozycji dwa klawisze, którym może przypisać samodzielnie wybrane funkcje.

PORSCHE 911 992 Carrera 4S Cabriolet 3.0T deska rozdzielcza
Czytelna obsługa, znakomita jakość i dopracowane multimedia. Szkoda, że kierownica przesłania ekrany po bokach obrotomierza. Z boku: pokrętło wyboru trybów jazdy i przycisk aktywacji pełnych osiągów (na 20 sekund).

Kolejny ukłon w stronę przeszłości to analogowy obrotomierz, o wzornictwie przypominającym pierwsze 911. Szkoda, że umieszczone po bokach ekrany częściowo zasłania wieniec kierownicy – analogowe zegary w poprzedniku nachodziły na siebie, co ułatwiało odczytywanie informacji.

Wyższe stadium ewolucji

Ale 911 Cabriolet to wciąż 911 – samochód sportowy jedyny w swoim rodzaju, z silnikiem z tyłu. Samochód, który od lat mierzy się przede wszystkim z własną legendą. Na tym polu 992 nie zawodzi.

Po pierwsze, znacząco zmodernizowany silnik (m.in. nowa, symetryczna konfiguracja turbosprężarek) łączy liniową charakterystykę z jeszcze płynniejszą reakcją na niskich obrotach. Po drugie dwusprzęgłowa przekładnia PDK jak zwykle pracuje w tempie błyskawicy, a redukcje pozwala precyzyjnie odmierzać ruchami pedału gazu. Zyskała jednak 8. bieg, przydatny na drogach szybkiego ruchu. Po trzecie nowe aktywne amortyzatory o większej częstotliwości próbkowania lepiej radzą sobie z wygładzaniem zniszczonych nawierzchni. I po czwarte – zastosowanie opon w mieszanym rozmiarze (z przodu 20”, z tyłu 21”) i poszerzenie przedniej osi (+45 mm, co oznacza, że Carrera S jest teraz na równi z GT3 RS poprzedniej generacji) znacząco wpłynęło na prowadzenie. Na łukach 992 jest wściekle przyczepne, a przejściowa skłonność do podsterowności jest tu ledwie zasygnalizowana.

PORSCHE 911 992 Carrera 4S Cabriolet 3.0T przód
Carrera 4S Cabriolet łączy ogień z wodą – to bardzo dynamiczne auto, które jest równocześnie wygodne na co dzień.

Te wszystkie zabiegi poszerzyły kompetencje 911, ale nie zabrały jej charakteru. Wyważenie na łuku nadal mocno zależy tu od położenia kierownicy i pedałów. W pośrednim, sportowym trybie kontrola stabilności daje mnóstwo swobody, nim uzna, że kierowcy brak talentu. Łączność z przednimi kołami jest niemal telepatyczna, a układ kierowniczy – choć bardziej bezpośredni – zachował swój mechaniczny sznyt. Jak przystało na rasowy samochód sportowy, hamulce 911 odznaczają się precyzyjną reakcją i fenomenalną odpornością na zmęczenie.

To samo dotyczy funkcji błyskawicznego ruszania – Launch Control, która jest bajecznie prosta w obsłudze. Wystarczy uruchomić program i wcisnąć oba pedały „do dechy”. Można używać jej wiele razy z rzędu, co w autach sportowych nie zawsze jest oczywistością. Silnik praktycznie nie ma turbodziury i nawet na wyższych obrotach na wciśnięcie gazu reaguje bez namysłu, niepohamowanym ciągiem – i tak aż do 7500 obr./min.

Z uwagi na kolosalną trakcję puryści będą pewnie optować za wersją tylnonapędową. Odmiana 4×4 wypada lepiej pod kątem całorocznej eksploatacji, a sam napęd działa intuicyjnie i ani myśli odbierać dominującej roli tylnej osi. Waży jednak dodatkowe 50 kg i symbolicznie rzutuje na neutralność odczuć płynących od przednich kół. Oraz na swobodę, z jaką tylnonapędowy wariant pozwala regulować kierunek jazdy samą przepustnicą.

PORSCHE 911 992 Carrera 4S Cabriolet 3.0T silnik
Szczelnie zasłonięty silnik jest nie tylko potężny, ale i całkiem oszczędny.

Pokłosie nowych czasów

Puryści mogą kręcić też nosem na wyższą masę własną – abstrahując od testowanej wersji, wszystkie 911 „przytyły” o około 50 kg. I choć gabaryty niemal nie różnią się od poprzeczniki, to mamy już do czynienia ze sporym samochodem, który na przestrzeni dekad zatracił nieco swoją kompaktową zwinność.

Nietrudno też usłyszeć, że w nowym wydaniu 3-litrowy bokser biturbo nie prycha i nie „wierci się” już na zimno jak dawniej, lecz tylko łagodnie sapie, a jego brzmienie zostało nieco zdławione – ale taki jest skutek zmiany mocowań poduszek (większy komfort) i zastosowania filtra cząstek stałych.

Nowa „911” wzbogaciła się wreszcie o szereg nowinek z zakresu wspomagania kierowcy – w opcji dostępne są m.in. asystent jazdy nocnej czy matrycowe reflektory. Nowością jest też tryb Wet, który za pomocą czujników mikrofonowych w przednich nadkolach wykrywa wilgotną nawierzchnię (działa nawet na wysychającym asfalcie) i sugeruje kierowcy uruchomienie „potulnego” trybu jazdy. Właśnie – sugeruje. To słowo-klucz, bowiem mimo elektronicznych wspomagaczy 911 pozostało analogowym samochodem, który nie próbuje nadmiernie „zabawiać” kierowcy. I to jego największa zaleta. Nawet kierownica jest tu klasyczna, okrągła. Bez spłaszczeń czy nadmiaru przycisków.

PORSCHE 911 992 Carrera 4S Cabriolet 3.0T noktowizor
Jedna z nowości: opcjonalny noktowizor (12 tys. zł).

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet – PODSUMOWANIE

Niesamowite połączenie – samochód sportowy o niespożytym ładunku dynamiki, a jednocześnie wygodne auto na co dzień i dopracowany kabriolet. Napęd na obie osie sprawia, że można korzystać z niego przez cały rok. Najnowsze wcielenie Porsche 911 jest znacznie nowocześniejsze od poprzedniego, ale nadal kierowca jest tu na pierwszym miejscu.

Wydajne ogrzewanie – nie tylko to z nawiewów, ale i kierownicy oraz foteli pozwala na komfortową jazdę bez dachu nawet w chłodne dni.

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet – plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze:

+ przestronna kabina z przodu, świetne fotele, intuicyjne rozplanowanie, wyśmienita jakość;
 –  ograniczona czytelność wskaźników.

Układ napędowy:

 +  rewelacyjne osiągi, przyjazna charakterystyka, umiarkowane zużycie paliwa, fenomenalna przekładnia, dopracowany napęd 4×4.

Właściwości jezdne:

 +  ogromny zapas przyczepności, relatywnie wysoki komfort jazdy, doskonałe hamulce, nienachalne systemy, mechaniczne wyczucie układu kierowniczego.

Wyposażenie i cena:

 +  bogata oferta opcji, niska utrata wartości;
 –  wysoka cena, kosztowne opcje, skromna sieć salonów, tylko 2 lata gwarancji mechanicznej.

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet – dane techniczne

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet: dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet
Silnik benz., biturbo
Układ cyl./zaw./pojemność B6/24/2981 cm³
Moc maksymalna 450 KM/6500
Maks. moment obrotowy 530 Nm/2300
Napęd 4×4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,52/1,85/1,30 m
Rozstaw osi 2,45 m
Średnica zawracania 11,1 m
Masa/ładowność 1635/430 kg
Poj. bagażnika 132 l
Poj. zbiornika paliwa 67 l (Pb 98)
Opony (przód; tył) 245/35 R20; 305/30 R21
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 304 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,8 s
Średnie zużycie paliwa 11,3 l/100 km
DANE TESTOWE
0-100 km/h 3,6 s
100-0 km/h (zimne/ciepłe) 34,9 m/32,1 m
Hałas przy 50/100 km/h 63,1 dB/74,2 dB
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie) 14,8/9,1/12,0 l/100 km
CENA
Wersja Carrera 4S Cabriolet
Cena 702 000 zł

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet – cena

Ceny Porsche 911 Carrera Cabriolet w Polsce zaczynają się od 702 000 zł (brutto).

Rywale? Tylnonapędowy Mercedes-AMG GT S Roadster o mocy 522 KM prowadzi się i brzmi agresywnie, Jaguar F-Type SVR AWD Cabriolet (z napędem 4×4) nie ma tyle precyzji co konkurenci.

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji