Plakat Porsche Sebring12h 1970

Oto plakaty Porsche, które honorują sportowe osiągnięcia kierowców, którzy rywalizowali na trasach znanych rajdów i wyścigów, zasiadając za kierownicami kultowych modeli tej marki, takimi jak: 911, 956, 917, 908. 959, 962, 550.

20 plakatów, które są nie tylko uhonorowaniem licznych zwycięstw, ale także prawdziwymi dziełami sztuki. To zaledwie mała część sportowego dorobku marki Porsche, ale jakże znamienna.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz

Plakat Porsche 356 Cabriolet

Plakat z okazji zwycięstwa Porsche 356 w wersji kabriolet w Palm Beach (USA) oraz 356 Coupe w Maroko, w wyścigu w Agadirze.

Plakat Porsche Carrera Panamericana 1954

W 1954 roku Hans Herrmann wygrał klasę do 1500 ccm w wyścigu Carrera Panamericana jadąc modelem Porsche 550 Spyder. Wyścig składał się z 8 etapów o łącznej długości ponad 3 tysięcy kilometrów. Start odbył się w Tuxtla Gutierrez (Chiapas), a meta znajdowała się w Ciudad Juarez (Chihuahua). W klasyfikacji generalnej wygrał Umberto Maglioli za kierownicą Ferrari 375 Plus.

Plakat Porsche Mille Miglia 1955

Kierowcy jadący Porsche 356 1300 Super i 550 Spyder wygrali swoje klasy podczas wyścigu Mille Miglia w 1955 roku. Najszybszy w generalce był jednak Stirling Moss jadący Mercedesem 300 SLR.

Plakat Porsche Weltmeister 1960

Podwójne zwycięstwo podczas Grand Prix Niemiec w 1960 roku zadecydowało o zwycięstwie Porsche w klasyfikacji konstruktorów w klasie Formula 2, ex aequo z Cooperem.

Plakat Porsche Monte Carlo 1965

W 1965 roku w Rajdzie Monte Carlo w klasyfikacji generalnej Porsche zajęło 2. i 5. miejsce. Cały rajd wygrał Timo Makinen jadąc BMC Mini Cooper S, a na 18. miejscu uplasował się Sobiesław Zasada za kierownicą Steyr Puch 650 TR.

Plakat Porsche Daytona24 1968

W 24-godzinnym wyścigu Daytona24 w 1968 roku Porsche zajęło trzy pierwsze miejsca. Model 907 Dunlop całkowicie zdominował wyścig. Na 4. miejscu wyścig ukończył zespół Carroll Shelby (Ford Mustang), a kolejne miejsca zajęły Alfy Romeo T33/2.

Plakat Porsche 24h LeMans 1970

Trzy pierwsze miejsca zajęły też auta marki Porsche w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1970 roku. Tym razem były to jednak modele: 917K, 917L, 908. Gdyby nie Ferrari 512S na miejscach 4. i 5., Porsche zajęłyby pierwszych pięć miejsc, następne w kolejności bowiem linię mety minęły także Porsche – 914/6GT i 911S.

Plakat Porsche Sebring12h 1970

W tym samym, 1970 roku, ale trzy miesiące wcześniej – w marcu, kolejność na mecie wyścigu Sebring 12h na Florydzie była inna. Zwyciężyło Ferrari 512S, a drugie było Porsche 908, które wygrało jednak także w swojej klasie. Wydarzenie było o tyle niecodzienne, że za kierownicą Porsche znajdował się Steve McQueen.

Plakat Porsche 54 Targa Florio 1970

W 1970 roku Porsche zajęło dwa pierwsze miejsca we włoskim klasyku Targa Florio. 3 maja na pętli liczącej niecałe 72 km na Sycylii bezkonkurencyjny okazał się model Porsche 908/3. 4. i 5. miejsce także zajęły Porsche 908.

Plakat Porsche Monte Carlo Hattrick 1968-1970

Przez 3 lata z rzędu Porsche 911 zajmowało dwa pierwsze miejsca na mecie Rajdu Monte Carlo. W latach 1968 i 1969 rajd zaczynał się m.in. w… Warszawie.

Plakat Porsche WorldChampion 1971

W latach 1969-1971 Porsche wygrywało tytuł Mistrza Świata za sprawą dwóch modeli: 917K i 908/3. 917 to model, który dał niemieckiej marce pierwsze zwycięstwo w Le Mans w 1970 roku. 5-litrowy bokser o pojemności prawie 5 litrów pozwalał na przyspieszenie 0-100 km/h w 2,3 s i osiągnięcie prędkości maksymalnej 362 km/h. Model 908 lepiej radził sobie w krótszych wyścigach typu Targa Florio czy na Nurburgringu.

Plakat Porsche Doppel-Weltmeister 1976

Lata 70. były wyjątkowo szczęśliwe dla Porsche. W 1976 roku Jacky Ickx i Jochen Mass jeżdżąc modelami Porsche 935 i 936 (Martini Racing) zapewnili podwójny tytuł dla marki z Zuffenhausen.

Plakat Porsche Vallelunga 6h 1976

Ten sam duet kierowców (Ickx/Mass) wygrał także 6-godzinny wyścig na torze Vallelunga we Włoszech jadąc modelem 935, czyli wyścigową wersją 911 (930) Turbo.

Plakat Porsche Fuji 1984

Team Rothmans Porsche Racing w 1984 roku brał udział w wyścigu Fuji 1000 km w Japonii. Co ciekawe w tym samym wyścigu w kolejnym roku przed Porsche 962C zespołu Rothmans Porsche linię mety minęło inne Porsche – model 956, a za jego kierownicą siedział Paul Belmondo, syn aktora Jean-Paula.

Plakat Porsche Paris-Dakar 1986

Marki Porsche nie mogło zabraknąć na starcie innego rajdu – Paryż-Dakar. Edycja 1986 roku była ósmą edycją, a Rene Metge wygrał po raz drugi jadąc Porsche 959. Porsche zajęło także 2. (jacky Ickx) i 6. miejsce (Roland Kussmaul).

Plakat Porsche IMSA 1986

W 1986 roku Al Holbert z zespołu Holbert Racing wygrywa całą serię wyścigów Camel GT Championship, które odbywały się na takich torach jak: Daytona, Laguna Seca czy Sears Point. Porsche 962 Holberta było pierwsze w 6 z 18 wyścigów w tym sezonie.

Plakat Porsche Daytona 24h

Al Holbert był także członkiem teamu, który w 1987 roku zwyciężył w Daytona 24h, po raz kolejny zresztą. W 1987 roku dominacja Porsche były wyjątkowa. Pierwsze 6 miejsc zajęły modele 962.

Plakat Porsche Turbo Cup 1988

Pod koniec lat 80. popularność zyskiwały serie wyścigowe takie jak Porsche Turbo Cup. W 1988 roku oparta była ona na modelu Porsche 944 Turbo, a jej zwycięzcą został Roland Asch.

Plakat Porsche Supercup 1994

W 1993 roku zainaugurowano serię wyścigową Porsche Supercup znaną także jako Porsche Mobil 1 Supercup lub Porsche Michelin Supercup. W 1994 roku ścigano się modelem 911 o mocy 310 KM i wadze 1100 kg. Oficjalnym dostawcą paliwa w 1994 i 1995 roku był jeszcze Shell.

Plakat Porsche LeMans 1998

Wyścig LeMans 24h to zdecydowanie najważniejsza impreza z cyklu wyścigów długodystansowych. W 1998 roku Porsche 911 GT1-98 dość szczęśliwie zajęły dwa pierwsze miejsca. Szybsze Mercedesy, BMW i Toyoty okazały się albo bardziej awaryjne, albo uczestniczyły w wypadkach. Dziś już tego jednak nikt nie pamięta, a tytuł dzierży Porsche.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here