Najmocniejsze wersje Porsche 718 Cayman oraz Boxster otrzymały nową dwusprzęgłową skrzynię PDK. Znacząco poprawiło to ich osiągi. Sprawdź szczegóły.

Na szczycie gamy Porsche 718 znajdują się odmiany GTS 4.0 oraz GT4 (Cayman) i Spyder (Boxster). Wszystkie cztery modele korzystają z 6-cylindrowego silnika typu bokser o pojemności 4,0 litra, połączonego z 6-biegową ręczną skrzynią. W wersji GTS 4.0 ta jednostka rozwija 400 KM, a w GT4 i Spyder – 420 KM.

Zastosowanie manualnej przekładni potwierdza, że są to modele o analogowym, mechanicznym charakterze, zbudowane według zasad „starej szkoły”. Oznacza to również, że są w większym stopniu nastawione na dostarczanie niepowtarzalnych wrażeń z jazdy niż maksymalnych osiągów. Dlatego dla osób oczekujących jak najkrótszych czasów przyspieszeń wprowadzono do sprzedaży topowe odmiany Porsche 718 Cayman i Boxster z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią PDK.

Dźwignia zmiany przełożeń skrzyni PDK jest wzorowana na tej z modelu 911 GT3.

Porsche Cayman GT4 oraz Spyder wyposażone w nową „dwusprzęgłówkę” potrzebują zaledwie 3,9 s na rozpędzenie się do 100 km/h (o 0,5 s szybciej niż z manualem), a 200 km/h osiągają po 13,4 s od startu (o 0,4 s szybciej). Cayman GTS 4.0 i Boxster GTS 4.0 przyspieszają do „setki” w równe 4,0 s (0,5 s szybciej), a po 13,7 s jadą już 200 km/h (o 0,4 s szybciej).

W modelach 718 GTS 4.0 charakterystykę pracy przekładni PDK można dostosować do czterech różnych trybów jazdy (Normal, Sport, Sport Plus i Individual). W ustawieniu Sport zmiana przełożeń trwa krócej, a kolejne biegi są załączane przy wyższych obrotach. Natomiast redukcje następują wcześniej i towarzyszy im tzw. międzygaz, czyli automatyczne podbicie obrotów. Program Sport Plus został skonfigurowany pod kątem maksymalnych osiągów i pozwala w pełni wykorzystać rezerwy 6-cylindrowego boksera. Z tym trybem zintegrowano także funkcję Launch Control. W najmocniejszych wersjach 718 Spyder i 718 Cayman GT4 najbardziej wyczynowy tryb jazdy można zaprogramować za pomocą przycisku PDK Sport.

We wszystkich wariantach Porsche 718 z 4-litrowymi silnikami siódmy bieg skrzyni PDK ma krótsze przełożenie. Modele Spyder i Cayman GT4 z dwusprzęgłową przekładnią otrzymały również tylny dyferencjał z mechaniczną blokadą o udoskonalonej konstrukcji: w trybach trakcji i wybiegu osiąga on współczynnik blokowania równy, odpowiednio, 30% i 37% (w autach z ręczną skrzynią to, odpowiednio, 22% i 27%). Korzystnie wpływa to na dynamikę wzdłużną i poprzeczną oraz na przyczepność, a tym samym – zwiększa przyjemność z jazdy.

Na koniec, jak zwykle, musimy wspomnieć o cenach. Porsche 718 Cayman GTS 4.0 z manualną skrzynią biegów kosztuje 407 000 zł, a Boxster GTS 4.0 – 410 000 zł. Model Cayman GT4 to wydatek co najmniej 478 000 zł, a Spyder – 456 000 zł. W modelach GTS 4.0 nowa przekładnia PDK wymaga 16 742 zł dopłaty, a w wersjach GT4 i Spyder – 14 539 zł dopłaty.

Zobacz również:

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – test na torze

Porsche 718 Cayman GT4 – czy jest szybsze od 911?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here