Najnowsze generacje miejskich samochodów nie stronią już od dalekich tras, a swoich pasażerów potrafią ugościć w komfortowym, dobrze wyposażonym wnętrzu. Nie ma w tym stwierdzeniu krzty przesady. Pozostaje jednak pytanie – który z nich jest najlepszy?
Niegdyś samochody miejskie były powolne, spartańskie i zazwyczaj ubogo wyposażone. Zarówno pod kątem komfortu, jak i bezpieczeństwa. Ale to już przeszłość. W ostatnich latach wykonały bowiem ogromny krok naprzód – urosły, dojrzały i ewoluowały na wyższy poziom. Dziś świetnie nadają się nie tylko do miasta, ale także w daleką podróż. Wiele modeli oferuje naprawdę porządny komfort, pewne prowadzenie i dobry układ napędowy.
To ostatnie z pewnością dotyczy porównywanej czwórki. Do dyspozycji kierowcy oddaje ona bowiem niewielkie, ale dynamiczne silniki dysponujące mocą od 115 do 130 KM. W tym gronie znalazły się dwie nowości w postaci Forda Fiesty siódmej generacji i szóstego wcielenia Volkswagena Polo. Oba modele ujrzały światło dzienne pod koniec 2017 r. Rok wcześniej zadebiutowała Kia Rio, która na tle rywali wyróżnia się aż 7-letnią gwarancją mechaniczną, ograniczoną do 150 000 km. Najstarszym autem jest tutaj Honda – to konstrukcja z 2013 r., ale mocno zmodernizowana w 2017 r.
Wyższy poziom
Mimo że Jazz ma „vanowatą” sylwetkę podkreśloną przez najwyższe nadwozie – 152 cm wysokości wobec 145 cm najniższego Rio – wcale nie oferuje najobszerniejszej kabiny. Wymiarami, w szczególności szerokością wnętrza, przebija go Polo. Mimo to, dzięki wysoko zabudowanej kanapie i największej przestrzeni na kolana, w drugim rzędzie Jazza dwójka pasażerów może poczuć się tak swobodnie jak w… przeciętnym modelu kompaktowym. Polo oferuje niemal równie wiele miejsca na nogi, natomiast Rio, a przede wszystkim Fiesta są o pół numeru mniejsze. Z przodu „sytuacja” jest już bardziej wyrównana i w każdym z tych aut wygodnie usadowi się nawet wysoki kierowca.
Największym bagażnikiem (354-1314 l) w zestawieniu dysponuje Honda, która wyróżnia się ponadto wspaniałą funkcjonalnością. Duża w tym zasługa kanapy typu Magic Seats. Do jej złożenia wystarczy ruch ręki (wtedy siedzisko samoczynnie idzie w dół), co pozwala na stworzenie idealnie płaskiej powierzchni transportowej wraz z podłogą bagażnika. Co więcej, istnieje możliwość postawienia siedziska do pionu, dzięki czemu tworzy się przestrzeń do przewożenia wysokich przedmiotów.
Tylko niewiele skromniejszym bagażnikiem dysponują Polo (351-1125 l) i Rio (325-1103 l), natomiast zdecydowanie najmniejszym – Fiesta. Nie dość że mierzy on 292-1093 l, to ma najwyżej położony próg załadunkowy, a po złożeniu oparcia powstaje w nim spory „schodek”.
Wyprodukowany w Kolonii Ford wyróżnia się za to bogatym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa. W jego skład mogą wchodzić: układy automatycznego parkowania, hamowania awaryjnego, monitorowania zmęczenia, martwego pola i asystent pasa ruchu, który – tak samo jak w Kii i Hondzie – jest montowany seryjnie. Zresztą japońskie auto, występujące wyłącznie we „wszystko mającej” odmianie Dynamic, korzysta też z asystentów znaków i zapobiegania kolizji, a także z lamp diodowych.
W podobne można doposażyć również Polo, które z dobrocią inwentarza otrzymuje wyłącznie dwa systemy – wspomagający hamowanie awaryjne i układ pokolizyjny. Jazz nie jest w stanie ukryć swojego wieku i na tle rywali na niekorzyść wyróżnia się najbardziej zawiłą obsługą wolno reagującego na komendy systemu multimedialnego. O tym jak powinny wyglądać nowoczesne multimedia, przekonują Rio i Polo ze swoimi przejrzystymi menu, wysokiej jakości ekranami dotykowymi oraz jasno opisanymi przyciskami.
Idealnie wyważona
Fiesta od wielu lat znana jest z tego, że oferuje dobry komfort jazdy. Nie inaczej jest w testowanym egzemplarzu, który na test przybył w odmianie ST-Line, a więc z usportowionym zawieszeniem oraz mocno wyprofilowanymi fotelami. Mimo tego nawet tak „uzbrojony” Ford zapewnia rzadki kompromis pomiędzy dynamiką i wygodą. Jego układ jezdny wyróżnia się więc sprężystą pracą i świetnym tłumieniem nierówności. Jakby tego było mało, Fiesta to najcichsze auto w zestawieniu.
Dobrze obsłużeni są również pasażerowie Polo, które jako jedyny w tym gronie korzysta z opcjonalnego adaptacyjnego zawieszenia Sport Select (dopłata 1700 zł). W podstawowych ustawieniach sposobem tłumienia nierówności niemieckie auto osiąga poziom Fiesty, co oznacza, że sunie po jezdni niezwykle gładko i nie straszne są mu nawet duże niedoskonałości asfaltu. Wrażenie wysokiego komfortu potęgują tutaj dodatkowo najlepsze siedzenia w porównaniu. Od wyśrubowanego poziomu obu rywali tylko niewiele odbiega Rio, które skutecznie niweluje co mniejsze wyrwy w asfalcie czy też zapadnięte studzienki. Fotele koreańskiego samochodu okazują się obszerne i wygodne, choć nie tak jak w Fordzie i VW.
Honda szczególnie przy ocenie układu jezdnego nie jest w stanie ukryć swojego najbardziej zaawansowanego wieku. Jej zawieszenie pozwala sobie na najwięcej słabości podczas jazdy nierównymi drogami, a na dodatek nie wzbudza zaufania przy prędkościach autostradowych. Ale to nie wszystko – japoński model jest wyraźnie głośniejszy niż rywale, na co wpływa m.in. jego wyjący, wolnossący silnik.
Bez turbo też można
Najmocniejsza w zestawieniu, 130-konna jednostka napędowa Jazza jako jedyna nie korzysta z turbosprężarki i jako jedyna ma 4, a nie 3 cylindry. Nie wykazuje wprawdzie równie dużego animuszu w dolnym zakresie prędkości wału korbowego co silniki rywali, ale uwielbia wysokie obroty i zapewnia niewielkiej Hondzie nadspodziewanie dobre osiągi. Do 100 km/h rozpędza ją w czasie 8,6 s, a ze względu na krótko zestopniowane przełożenia to Jazz, a nie turbodoładowani rywale, legitymuje się najlepszą elastycznością zarówno przy przyspieszaniu od 60 do 100 km/h na 5. biegu, jak i od 80 do 120 km/h na 6. Różnice nie są wprawdzie duże i zamykają się w 1 s, ale nie zmienia to faktu, że to zaskakujące osiągnięcia japońskiego auta.
Choć Polo dysponuje o 15 KM niższą mocą, do 100 km/h rozpędza się raptem o 0,6 s wolniej niż rywal z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji wykazuje najniższy apetyt na benzynę w tym zestawieniu. Jego średni wynik to 5,9 l/100 km, podczas gdy u konkurentów: 6,4 l w przypadku Rio, 6,5 l w Fieście oraz 7,2 l/100 km w Jazzie.
Wielokrotnie nagradzany silnik Forda (1.0 EcoBoost) pracuje nieco bardziej miękko niż jednostka Polo, ale i gorzej znosi zmuszanie do działania na niskich obrotach. Zapewnia jednak tylko minimalnie gorsze osiągi od VW i do 100 km/h rozpędza auto w 9,4 s. O kolejne 0,2 s wolniejsze jest Rio (9,6 s), które dopiero niedawno zadebiutowało w naszym kraju w 120-konnej odmianie 1.0 T-GDI. Wcześniej najmocniejszą jednostką było wolnossące 1.4 DOHC (100 KM).
Torowe kompetencje
Sportowe zawieszenie Fiesty w odmianie ST-Line i 17-calowe obręcze z lekkich stopów stanowią idealny przepis dla każdego, kto ma choć odrobinę benzyny we krwi. Dzięki nim miejski Ford jest mistrzem dynamiki. Żaden z rywali nie przeskakuje pomiędzy zakrętami równie chętnie co to auto i nie zapewnia równie dużo informacji zwrotnych z przednich kół. Układ kierowniczy Fiesty jest zresztą bardzo bezpośredni, stanowiąc kolejny element, dzięki któremu prowadzi się ją wyjątkowo przyjemnie. Te odczucia potwierdza najlepszy wynik na torze testowym – 1:49,0 min. Samochody z logo Kii i VW na torze zachowują się w bardzo zbliżony sposób. Choć pierwszy z nich wydaje się odrobinę żwawszy (czas 1:49,8 wobec 1:50,1 min), oba mogą pochwalić się wysoką prędkością w zakrętach i bardzo bezpiecznym, niemal neutralnym prowadzeniem.
Tego samego nie sposób jednak powiedzieć o Hondzie, której nie pomagają ani najmocniejszy silnik, ani druga najniższa masa własna w zestawieniu (1104 kg, Polo: 1080 kg). Największymi bolączkami układu jezdnego tego modelu są wyraźna tendencja do płużenia przodem, „odizolowany” od kół układ kierowniczy oraz najsłabsze hamulce, które jednak po rozgrzaniu tarcz poprawiają swoją wydajność (droga hamowania spada z 36,5 do 35,1 m). O przepaści, jaka dzieli Jazza od reszty stawki najlepiej świadczy po prostu jego czas na torze – aż 1:53,3 min!
Azja górą
W odmianie XL Rio (71 990 zł) ma najlepsze wyposażenie spośród rywali, a ponadto zapewnia długą, 7-letnią gwarancję. Niewiele gorszą ofertę stanowi Honda (72 900 zł). Wprawdzie kosztuje więcej niż Fiesta (69 400 zł), a w szczególności Polo (63 390 zł), to jednak bije ich na głowę swoim wyposażeniem. Wspomniana dwójka na tle dalekowschodnich aut jest po prostu uboga. O ile w przypadku VW można to wytłumaczyć najniższą ceną, o tyle do Forda przyczepiona jest metka z niewiele niższą kwotą, jaką trzeba wyłożyć na Kię. A mimo to, aby choć trochę zbliżyć wyposażenie Fiesty do Jazza i Rio, trzeba do niej dokupić największą liczbę elementów.
PODSUMOWANIE – porównanie Ford Fiesta, Kia Rio, Honda Jazz, Volkswagen Polo
Współczesne modele miejskie urosły i wyraźnie dojrzały, dlatego pod wieloma względami blisko im do samochodów kompaktowych. Polo wielkością swojej kabiny dorównuje VW Golfowi 4. generacji, a wyposażeniem, osiągami i komfortem wcale niewiele odbiega od najnowszego wydania starszego „brata”. Na dodatek praktycznie w każdej kategorii testowej prezentuje wysoki poziom. I z tego właśnie względu nie ma sobie równych w tym zestawieniu! Druga Kia jest samochodem praktycznie bez żadnych wpadek, ale i bez… błysku. Okupujący trzecie miejsce Ford imponuje zachowaniem na drodze, ale jest drogi, nieprzyzwoicie słabo wyposażony i ma najmniejszą kabinę. Jazz, który znalazł się na końcu stawki przekonuje obszernymi wnętrzem i bagażnikiem, świetną funkcjonalnością oraz bardzo dynamicznym silnikiem. Niestety, przy okazji niemal na każdym kroku przypomina o zaawansowanym wieku swojej konstrukcji.
Kategoria | Maks. liczba pkt. | Ford | Honda | Kia | Volkswagen |
---|---|---|---|---|---|
Nadwozie i wnętrze | 70 | 44 | 49 | 49 | 55 |
Układ napędowy | 60 | 50 | 48 | 49 | 51 |
Właściwości jezdne | 40 | 39 | 31 | 36 | 37 |
Bezpieczeństwo | 30 | 19 | 21 | 19 | 29 |
Wyposażenie i koszty | 100 | 45 | 44 | 46 | 51 |
Suma | 300 | 197 | 193 | 199 | 214 |
Miejsce | 3 | 4 | 2 | 1 |
DANE TECHNICZNE – porównanie Ford Fiesta, Kia Rio, Honda Jazz, Volkswagen Polo
Dane techniczne | Ford Fiesta | Honda Jazz | Kia Rio | Volkswagen Polo |
---|---|---|---|---|
Silnik | benz., turbo | benzynowy | benz., turbo | benz., turbo |
Pojemność skokowa | 998 cm³ | 1498 cm³ | 998 cm³ | 999 cm³ |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 | R4/16 | R3/12 | R3/12 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 125 KM/6000 | 130 KM/6600 | 120 KM/6000 | 115 KM/5000 |
Maks. moment obrotowy | 170 Nm/1400 | 155 Nm/4600 | 172 Nm/1500 | 200 Nm/2000 |
Napęd | przedni | przedni | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa | man./6-biegowa | man./6-biegowa | man./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./bębny | tarcz. went./tarcz. | tarcz. went./tarcz. | tarcz. went./tarcz. |
Długość/szerokość/wysokość | 407/174/147 cm | 405/169/152 cm | 407/173/145 cm | 405/175/146 cm |
Rozstaw osi | 249 cm | 253 cm | 258 cm | 255 cm |
Średnica zawracania | 11,0 m | 10,8 m | 10,2 m | 10,6 m |
Masa/ładowność | 1164/501 kg | 1104/532 kg | 1160/460 kg | 1080/540 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 292/1093 l | 354/1314 l | 325/1103 l | 351/1125 l |
Poj. zbiornika paliwa | 42 l (Pb 95) | 40 l (Pb 95) | 45 l (Pb 95) | 40 l (Pb 95) |
Opony | 205/45 R17 | 185/55 R16 | 205/45 R17 | 185/65 R15 |
DANE PRODUCENTA – porównanie Ford Fiesta, Kia Rio, Honda Jazz, Volkswagen Polo
Osiągi (dane producenta) | Ford Fiesta | Honda Jazz | Kia Rio | Volkswagen Polo |
---|---|---|---|---|
Prędkość maksymalna | 195 km/h | 190 km/h | 190 km/h | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s | 8,7 s | 10,2 s | 9,5 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) | 5,4/3,6/4,3 | 7,2/5,1/5,9 | 5,6/4,2/4,7 | 5,8/4,1/4,7 |
Zasięg | 970 km | 670 km | 950 km | 850 km |
DANE TESTOWE – porównanie Ford Fiesta, Kia Rio, Honda Jazz, Volkswagen Polo
Dane testowe | Ford Fiesta | Honda Jazz | Kia Rio | Volkswagen Polo |
---|---|---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s | 3,0 s | 3,2 s | 3,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s | 8,6 s | 9,6 s | 9,2 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 9,6 s (5. bieg) | 9,0 s (5. bieg) | 9,4 s (5. bieg) | 9,9 s (5. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 13,1 s (6. bieg) | 12,5 s (6. bieg) | 13,3 s (6. bieg) | 13,6 s (6. bieg) |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 33,9 m | 36,5 m | 34,9 m | 34,0 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 33,9 m | 35,1 m | 33,5 m | 33,6 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 59,0 dB | 61,0 dB | 59,0 dB | 60,0 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,0 dB | 66,0 dB | 66,0 dB | 65,0 dB |
Prędkość w slalomie (co 18 m) | 66,3 km/h | 65,1 km/h | 65,9 km/h | 67,1 km/h |
Okrążenie toru testowego | 1:49,0 min | 1:53,3 min | 1:49,8 min | 1:50,1 min |
Średnie zużycie paliwa | 6,5 l/100 km | 7,2 l/100 km | 6,4 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 640 km | 550 km | 700 km | 670 km |