TestyPorównanieVolkswagen Polo kontra Ford Fiesta, Honda Jazz i Kia Rio – PORÓWNANIE

Volkswagen Polo kontra Ford Fiesta, Honda Jazz i Kia Rio – PORÓWNANIE

Najnowsze generacje miejskich samochodów nie stronią już od dalekich tras, a swoich pasażerów potrafią ugościć w komfortowym, dobrze wyposażonym wnętrzu. Nie ma w tym stwierdzeniu krzty przesady. Pozostaje jednak pytanie – który z nich jest najlepszy?

Niegdyś samochody miejskie były powolne, spartańskie i zazwyczaj ubogo wyposażone. Zarówno pod kątem komfortu, jak i bezpieczeństwa. Ale to już przeszłość. W ostatnich latach wykonały bowiem ogromny krok naprzód – urosły, dojrzały i ewoluowały na wyższy poziom. Dziś świetnie nadają się nie tylko do miasta, ale także w daleką podróż. Wiele modeli oferuje naprawdę porządny komfort, pewne prowadzenie i dobry układ napędowy.

Porównanie Fiesta Jazz Rio Polo
Azja kontra Europa, czyli Honda i Kia kontra VW i Ford.

To ostatnie z pewnością dotyczy porównywanej czwórki. Do dyspozycji kierowcy oddaje ona bowiem niewielkie, ale dynamiczne silniki dysponujące mocą od 115 do 130 KM. W tym gronie znalazły się dwie nowości w postaci Forda Fiesty siódmej generacji i szóstego wcielenia Volkswagena Polo. Oba modele ujrzały światło dzienne pod koniec 2017 r. Rok wcześniej zadebiutowała Kia Rio, która na tle rywali wyróżnia się aż 7-letnią gwarancją mechaniczną, ograniczoną do 150 000 km. Najstarszym autem jest tutaj Honda – to konstrukcja z 2013 r., ale mocno zmodernizowana w 2017 r.

Porównanie Fiesta Jazz Rio Polo
O ile Kia, Ford i VW to klasyczne auta miejskie, wyciągnięta do góry Honda przywodzi na myśli minivany.

Wyższy poziom

Mimo że Jazz ma „vanowatą” sylwetkę podkreśloną przez najwyższe nadwozie – 152 cm wysokości wobec 145 cm najniższego Rio – wcale nie oferuje najobszerniejszej kabiny. Wymiarami, w szczególności szerokością wnętrza, przebija go Polo. Mimo to, dzięki wysoko zabudowanej kanapie i największej przestrzeni na kolana, w drugim rzędzie Jazza dwójka pasażerów może poczuć się tak swobodnie jak w… przeciętnym modelu kompaktowym. Polo oferuje niemal równie wiele miejsca na nogi, natomiast Rio, a przede wszystkim Fiesta są o pół numeru mniejsze. Z przodu „sytuacja” jest już bardziej wyrównana i w każdym z tych aut wygodnie usadowi się nawet wysoki kierowca.

Największym bagażnikiem (354-1314 l) w zestawieniu dysponuje Honda, która wyróżnia się ponadto wspaniałą funkcjonalnością. Duża w tym zasługa kanapy typu Magic Seats. Do jej złożenia wystarczy ruch ręki (wtedy siedzisko samoczynnie idzie w dół), co pozwala na stworzenie idealnie płaskiej powierzchni transportowej wraz z podłogą bagażnika. Co więcej, istnieje możliwość postawienia siedziska do pionu, dzięki czemu tworzy się przestrzeń do przewożenia wysokich przedmiotów.

Tylko niewiele skromniejszym bagażnikiem dysponują Polo (351-1125 l) i Rio (325-1103 l), natomiast zdecydowanie najmniejszym – Fiesta. Nie dość że mierzy on 292-1093 l, to ma najwyżej położony próg załadunkowy, a po złożeniu oparcia powstaje w nim spory „schodek”.

Honda Jazz - Magic Seats
Honda Jazz: kanapa typu Magic Seats pozwala postawić do pionu siedzisko, tworząc w ten sposób miejsce do przewożenia np. wysokich przedmiotów.

Wyprodukowany w Kolonii Ford wyróżnia się za to bogatym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa. W jego skład mogą wchodzić: układy automatycznego parkowania, hamowania awaryjnego, monitorowania zmęczenia, martwego pola i asystent pasa ruchu, który – tak samo jak w Kii i Hondzie – jest montowany seryjnie. Zresztą japońskie auto, występujące wyłącznie we „wszystko mającej” odmianie Dynamic, korzysta też z asystentów znaków i zapobiegania kolizji, a także z lamp diodowych.

W podobne można doposażyć również Polo, które z dobrocią inwentarza otrzymuje wyłącznie dwa systemy – wspomagający hamowanie awaryjne i układ pokolizyjny. Jazz nie jest w stanie ukryć swojego wieku i na tle rywali na niekorzyść wyróżnia się najbardziej zawiłą obsługą wolno reagującego na komendy systemu multimedialnego. O tym jak powinny wyglądać nowoczesne multimedia, przekonują Rio i Polo ze swoimi przejrzystymi menu, wysokiej jakości ekranami dotykowymi oraz jasno opisanymi przyciskami.

Volkswagen Polo - zegary
Volkswagen Polo – znakomity opcjonalny ekran w miejscu klasycznych zegarów.

Idealnie wyważona

Fiesta od wielu lat znana jest z tego, że oferuje dobry komfort jazdy. Nie inaczej jest w testowanym egzemplarzu, który na test przybył w odmianie ST-Line, a więc z usportowionym zawieszeniem oraz mocno wyprofilowanymi fotelami. Mimo tego nawet tak „uzbrojony” Ford zapewnia rzadki kompromis pomiędzy dynamiką i wygodą. Jego układ jezdny wyróżnia się więc sprężystą pracą i świetnym tłumieniem nierówności. Jakby tego było mało, Fiesta to najcichsze auto w zestawieniu.

Ford Fiesta - dynamiczne
Ford Fiesta w odmianie ST-Line na drodze ma bardzo dynamiczne usposobienie i jednocześnie sprężyście tłumi nierówności.

Dobrze obsłużeni są również pasażerowie Polo, które jako jedyny w tym gronie korzysta z opcjonalnego adaptacyjnego zawieszenia Sport Select (dopłata 1700 zł). W podstawowych ustawieniach sposobem tłumienia nierówności niemieckie auto osiąga poziom Fiesty, co oznacza, że sunie po jezdni niezwykle gładko i nie straszne są mu nawet duże niedoskonałości asfaltu. Wrażenie wysokiego komfortu potęgują tutaj dodatkowo najlepsze siedzenia w porównaniu. Od wyśrubowanego poziomu obu rywali tylko niewiele odbiega Rio, które skutecznie niweluje co mniejsze wyrwy w asfalcie czy też zapadnięte studzienki. Fotele koreańskiego samochodu okazują się obszerne i wygodne, choć nie tak jak w Fordzie i VW.

Kia Rio - fotel kierowcy
Kia Rio – wygodne i obszerne fotele, choć tylko ze skokową regulacją pochylenia oparcia.

Honda szczególnie przy ocenie układu jezdnego nie jest w stanie ukryć swojego najbardziej zaawansowanego wieku. Jej zawieszenie pozwala sobie na najwięcej słabości podczas jazdy nierównymi drogami, a na dodatek nie wzbudza zaufania przy prędkościach autostradowych. Ale to nie wszystko – japoński model jest wyraźnie głośniejszy niż rywale, na co wpływa m.in. jego wyjący, wolnossący silnik.

Bez turbo też można

Najmocniejsza w zestawieniu, 130-konna jednostka napędowa Jazza jako jedyna nie korzysta z turbosprężarki i jako jedyna ma 4, a nie 3 cylindry. Nie wykazuje wprawdzie równie dużego animuszu w dolnym zakresie prędkości wału korbowego co silniki rywali, ale uwielbia wysokie obroty i zapewnia niewielkiej Hondzie nadspodziewanie dobre osiągi. Do 100 km/h rozpędza ją w czasie 8,6 s, a ze względu na krótko zestopniowane przełożenia to Jazz, a nie turbodoładowani rywale, legitymuje się najlepszą elastycznością zarówno przy przyspieszaniu od 60 do 100 km/h na 5. biegu, jak i od 80 do 120 km/h na 6. Różnice nie są wprawdzie duże i zamykają się w 1 s, ale nie zmienia to faktu, że to zaskakujące osiągnięcia japońskiego auta.

Honda Jazz - dynamiczne
Honda Jazz pod względem zachowania na drodze i komfortu jazdy wyraźnie odstaje od nowszych rywali.

Choć Polo dysponuje o 15 KM niższą mocą, do 100 km/h rozpędza się raptem o 0,6 s wolniej niż rywal z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji wykazuje najniższy apetyt na benzynę w tym zestawieniu. Jego średni wynik to 5,9 l/100 km, podczas gdy u konkurentów: 6,4 l w przypadku Rio, 6,5 l w Fieście oraz 7,2 l/100 km w Jazzie.

Wielokrotnie nagradzany silnik Forda (1.0 EcoBoost) pracuje nieco bardziej miękko niż jednostka Polo, ale i gorzej znosi zmuszanie do działania na niskich obrotach. Zapewnia jednak tylko minimalnie gorsze osiągi od VW i do 100 km/h rozpędza auto w 9,4 s. O kolejne 0,2 s wolniejsze jest Rio (9,6 s), które dopiero niedawno zadebiutowało w naszym kraju w 120-konnej odmianie 1.0 T-GDI. Wcześniej najmocniejszą jednostką było wolnossące 1.4 DOHC (100 KM).

Kia Rio - silnik
3-cylindrowy, turbodoładowany silnik 1.0 T-GDI o mocy 120 KM zapewnia zbliżone osiągi do jednostek Forda i VW.

Torowe kompetencje

Sportowe zawieszenie Fiesty w odmianie ST-Line i 17-calowe obręcze z lekkich stopów stanowią idealny przepis dla każdego, kto ma choć odrobinę benzyny we krwi. Dzięki nim miejski Ford jest mistrzem dynamiki. Żaden z rywali nie przeskakuje pomiędzy zakrętami równie chętnie co to auto i nie zapewnia równie dużo informacji zwrotnych z przednich kół. Układ kierowniczy Fiesty jest zresztą bardzo bezpośredni, stanowiąc kolejny element, dzięki któremu prowadzi się ją wyjątkowo przyjemnie. Te odczucia potwierdza najlepszy wynik na torze testowym – 1:49,0 min. Samochody z logo Kii i VW na torze zachowują się w bardzo zbliżony sposób. Choć pierwszy z nich wydaje się odrobinę żwawszy (czas 1:49,8 wobec 1:50,1 min), oba mogą pochwalić się wysoką prędkością w zakrętach i bardzo bezpiecznym, niemal neutralnym prowadzeniem.

Volkswagen Polo - dynamiczne
Volkswagen Polo na drodze jest bardzo zrównoważony – łatwy w prowadzeniu, bezpieczny i wygodny.

Tego samego nie sposób jednak powiedzieć o Hondzie, której nie pomagają ani najmocniejszy silnik, ani druga najniższa masa własna w zestawieniu (1104 kg, Polo: 1080 kg). Największymi bolączkami układu jezdnego tego modelu są wyraźna tendencja do płużenia przodem, „odizolowany” od kół układ kierowniczy oraz najsłabsze hamulce, które jednak po rozgrzaniu tarcz poprawiają swoją wydajność (droga hamowania spada z 36,5 do 35,1 m). O przepaści, jaka dzieli Jazza od reszty stawki najlepiej świadczy po prostu jego czas na torze – aż 1:53,3 min!

Azja górą

W odmianie XL Rio (71 990 zł) ma najlepsze wyposażenie spośród rywali, a ponadto zapewnia długą, 7-letnią gwarancję. Niewiele gorszą ofertę stanowi Honda (72 900 zł). Wprawdzie kosztuje więcej niż Fiesta (69 400 zł), a w szczególności Polo (63 390 zł), to jednak bije ich na głowę swoim wyposażeniem. Wspomniana dwójka na tle dalekowschodnich aut jest po prostu uboga. O ile w przypadku VW można to wytłumaczyć najniższą ceną, o tyle do Forda przyczepiona jest metka z niewiele niższą kwotą, jaką trzeba wyłożyć na Kię. A mimo to, aby choć trochę zbliżyć wyposażenie Fiesty do Jazza i Rio, trzeba do niej dokupić największą liczbę elementów.

Kia Rio - dynamiczne
Kia Rio przekonuje najlepszą zwinnością, dobrym komfortem i pewnym zachowanie na drodze.

PODSUMOWANIE – porównanie Ford Fiesta, Kia Rio, Honda Jazz, Volkswagen Polo

Współczesne modele miejskie urosły i wyraźnie dojrzały, dlatego pod wieloma względami blisko im do samochodów kompaktowych. Polo wielkością swojej kabiny dorównuje VW Golfowi 4. generacji, a wyposażeniem, osiągami i komfortem wcale niewiele odbiega od najnowszego wydania starszego „brata”. Na dodatek praktycznie w każdej kategorii testowej prezentuje wysoki poziom. I z tego właśnie względu nie ma sobie równych w tym zestawieniu! Druga Kia jest samochodem praktycznie bez żadnych wpadek, ale i bez… błysku. Okupujący trzecie miejsce Ford imponuje zachowaniem na drodze, ale jest drogi, nieprzyzwoicie słabo wyposażony i ma najmniejszą kabinę. Jazz, który znalazł się na końcu stawki przekonuje obszernymi wnętrzem i bagażnikiem, świetną funkcjonalnością oraz bardzo dynamicznym silnikiem. Niestety, przy okazji niemal na każdym kroku przypomina o zaawansowanym wieku swojej konstrukcji.

KategoriaMaks. liczba
pkt.
FordHonda KiaVolkswagen
Nadwozie i wnętrze7044494955
Układ napędowy6050484951
Właściwości jezdne4039313637
Bezpieczeństwo3019211929
Wyposażenie i koszty10045444651
Suma300197193199214
Miejsce 3 4 2 1

DANE TECHNICZNE – porównanie Ford Fiesta, Kia Rio, Honda Jazz, Volkswagen Polo 

Dane techniczneFord FiestaHonda JazzKia RioVolkswagen Polo
Silnik benz., turbobenzynowybenz., turbobenz., turbo
Pojemność skokowa998 cm³1498 cm³998 cm³999 cm³
Układ cylindrów/zaworyR3/12R4/16R3/12R3/12
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Moc maksymalna125 KM/6000130 KM/6600120 KM/6000115 KM/5000
Maks. moment obrotowy170 Nm/1400155 Nm/4600172 Nm/1500200 Nm/2000
Napędprzedniprzedniprzedniprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowaman./6-biegowaman./6-biegowaman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./bębnytarcz. went./tarcz.tarcz. went./tarcz.tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość407/174/147 cm405/169/152 cm407/173/145 cm405/175/146 cm
Rozstaw osi249 cm253 cm258 cm255 cm
Średnica zawracania11,0 m10,8 m10,2 m10,6 m
Masa/ładowność1164/501 kg1104/532 kg1160/460 kg1080/540 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)292/1093 l354/1314 l325/1103 l351/1125 l
Poj. zbiornika paliwa42 l (Pb 95)40 l (Pb 95)45 l (Pb 95)40 l (Pb 95)
Opony205/45 R17185/55 R16205/45 R17185/65 R15

DANE PRODUCENTA – porównanie Ford Fiesta, Kia Rio, Honda Jazz, Volkswagen Polo

Osiągi (dane producenta)Ford FiestaHonda JazzKia RioVolkswagen Polo
Prędkość maksymalna195 km/h190 km/h190 km/h200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s8,7 s10,2 s9,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km)5,4/3,6/4,37,2/5,1/5,95,6/4,2/4,75,8/4,1/4,7
Zasięg970 km670 km950 km850 km

DANE TESTOWE – porównanie Ford Fiesta, Kia Rio, Honda Jazz, Volkswagen Polo

Dane testoweFord FiestaHonda JazzKia RioVolkswagen Polo
Przyspieszenie 0-50 km/h3,1 s 3,0 s 3,2 s 3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,4 s8,6 s9,6 s9,2 s
Elastyczność 60-100 km/h9,6 s (5. bieg)9,0 s (5. bieg)9,4 s (5. bieg)9,9 s (5. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h13,1 s (6. bieg)12,5 s (6. bieg)13,3 s (6. bieg)13,6 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 33,9 m36,5 m34,9 m34,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 33,9 m35,1 m33,5 m33,6 m
Poziom hałasu przy 50 km/h59,0 dB61,0 dB59,0 dB60,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h64,0 dB66,0 dB66,0 dB65,0 dB
Prędkość w slalomie (co 18 m)66,3 km/h65,1 km/h65,9 km/h67,1 km/h
Okrążenie toru testowego1:49,0 min1:53,3 min1:49,8 min1:50,1 min
Średnie zużycie paliwa
6,5 l/100 km7,2 l/100 km6,4 l/100 km5,9 l/100 km
Rzeczywisty zasięg640 km550 km700 km670 km

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125 ST-Line – galeria

Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic – galeria

Kia Rio 1.0 T-GDI 120 XL – galeria

Volkswagen Polo 1.0 TSI 115 Highline – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji