Polerowanie szyb

Codzienna eksploatacja auta nie służy kondycji jego szyb, na których pojawia się coraz więcej rys. Podpowiadamy, jak względnie niewielkim kosztem je usunąć, stosując metodę polerowania szyby.

Podnoszone przez koła innych samochodów kamienie, piasek sypany w zimie, wreszcie uszkodzenia powstałe z własnej winy np. podczas rutynowych prac przy aucie lub wskutek odkładania w czasie wymiany wycieraczek. Przyczyn powstawania rys na szybach jest bardzo dużo i nawet jeśli dbamy o auto w przesadnym stopniu, nie jesteśmy w stanie się przed nimi uchronić. Pół biedy, jeśli uszkodzenia pojawią się na bocznych lub tylnym elemencie oszklenia. Mimo wszystko najczęściej dochodzi do powstawania defektów na przedniej szybie auta, a to nie tylko odbija się na estetyce. Nawet niewielkie rysy powodują załamywanie światła, przez co jazda pod słońce lub po zmroku staje się prawdziwą zmorą.

Zobacz również: jak niewielkim kosztem usunąć rysy z lakieru auta?

Co zrobić z porysowaną szybą?

Kierowcy mają dwa wyjścia: kupić nową lub spróbować przywrócić obecną szybę do pierwotnego stanu. Przy wyborze odpowiedniego rozwiązania pierwsza opcja może się okazać najskuteczniejsza, ale i kosztowna – przednia szyba kosztuje od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Mało tego: samochód z wymienioną szybą prawie zawsze zostaje odgórnie sklasyfikowany jako powypadkowy, a to rodzi problemy przy późniejszej odsprzedaży.

Jak samodzielnie usunąć rysy z szyb samochodowych?

Na szczęście zanim rozpoczniemy poszukiwania nowej przedniej szyby, warto spróbować pozbyć się rys w domowym zaciszu. W sklepach motoryzacyjnych lub w internecie można kupić specjalne zestawy do samodzielnego polerowania szyb samochodowych. Przetestowaliśmy jeden z nich, by sprawdzić, czy jest wart wydania i tak skromnych 40 zł. Pakiet zawiera niewielkie opakowanie z dwutlenkiem ceru w proszku oraz filcowy krążek do montażu na polerce mechanicznej. Oprócz usuwania rys z powierzchni szyby zestaw można wykorzystać również do przywracania blasku reflektorom samochodowym. Opakowanie powinno wystarczyć na spolerowanie ok. 5-6 szyb w aucie.

Polerowanie szyb samochodowych krok po kroku

1. Przed rozpoczęciem prac dokładnie umyjmy samochód, a szyby dodatkowo odtłuśćmy w celu pozbycia się z nich mocniejszych zanieczyszczeń, np. kropli żywicy lub asfaltu. Miejmy na uwadze, że nawet minimalne zabrudzenia spowodują, że po spolerowaniu szyba będzie jeszcze bardziej zarysowana.

Polerowanie szyb

2. Po upewnieniu się, że szyby auta są nieskazitelnie czyste, można przystąpić go przygotowania preparatu. Proszek dwutlenku ceru przesypujemy do plastikowego pojemnika, dolewamy do niego wody i mieszamy aż do uzyskania konsystencji gęstej pasty. Także tutaj pilnujmy, by do zawiesiny nie przedostały się żadne brudy.

Polerowanie szyb 02

3. Następnie zakładamy filcowy krążek na wiertarkę lub polerkę: zalecamy użycie urządzenia z regulacją obrotów. Jeśli osobno dokupujemy krążek, wybierzmy produkt z twardym filcem polerskim. Pamiętajmy by przechowywać go w szczelnym opakowaniu i nie dopuszczać do zabrudzenia.

Polerowanie szyb

4. Do polerowania szyb nie trzeba ustawiać wysokich obrotów polerki: w zupełności wystarczy ok. 600 obr./min, a na początku – jeszcze mniej. Lepiej nie próbować polerować szyb wiertarkami lub szlifierkami kątowymi z ustawionymi fabrycznie wysokimi obrotami.

Polerowanie szyb

5. Szybę polerujemy wykonując ruchy polerką w różne strony, jednocześnie dociskając nią do szyby. Uważajmy, by nie zatrzymywać krążka w jednym miejscu, bo może to doprowadzić do powstania zagłębienia w szybie (w tym miejscu będzie załamywać się światło). W międzyczasie pilnujmy, by pasta nie wyschła i w razie potrzeby spryskajmy ją wodą. Polerowanie na sucho prowadzi do przegrzania lub pęknięcia szyby, może być też źródłem nowych rys.

Polerowanie szyb

6. Po skończeniu polerowania wycieramy resztki pasty ścierką o miękkiej fakturze i myjemy szybę, by usunąć pozostałości środka z głębszych ubytków szyby lub spod uszczelek.

Polerowanie szyb

Czy spolerowanie dało pożądany efekt?

Jak się okazało, zestaw do polerowania szyb samochodowych skutecznie usunął ślady po tarciu zużytej wycieraczki i zlikwidował uszkodzenia powstałe wskutek ocierania bocznej szyby o uszczelkę. Preparat nie dał rady jednak zupełnie usunąć głębszych zarysowań (tj. wyczuwalnych pod paznokciem), odprysków od uderzających kamieni i smug ze skrajnie zużytej wycieraczki (efekt kontaktu jej stelaża lub obudowy z szybą). Mimo wszystko po przeprowadzonych działaniach uszkodzenia na szklanej powierzchni stały się o wiele mniej widoczne.

Polecamy również: zadbaj o swoje auto jak profesjonalista (PORADNIK)
Oceny czytelników
[Głosów: 18 Średnia: 3.5]

1 KOMENTARZ

  1. Podstawowy błąd w opisie kroków. Po przygotowaniu szyby, a przed polerowaniem należy zabezpieczyć wszystkie plastiki przy szybie. Ponieważ tlenek ceru bardzo się w nie wbija. Szczególnie kiedy auto jest starsze, a to właśnie takie wymagają w/w zabiegu. Przerobione na własnych 3 autach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here