2 Ford Focus 1.6 TDCi
Lata produkcji: 2004-2011 (lifting w 2008 r.)
To jedna z najpopularniejszych i najbardziej niezawodnych propozycji wśród kompaktów, zwłaszcza jeśli Focus ma pod maską wysokoprężną jednostkę Peugeota. Zarówno ona, jak i starsza 1.8 TDCi występują często w ogłoszeniach. 1.6 TDCi ma co prawda tylko 90 KM i przeciętne osiągi, ale zaskakuje wyjątkowo niskim spalaniem i cichą pracą. Dodatkowo te wersje nie mają DPF-u – występował w mocniejszych, 109-konnych odmianach, i to już przed 2010 rokiem. Uwaga na auta poflotowe, które stanowią duży procent ogłoszeń. Focus po liftingu będzie kosztował ok. 15-20 tys. zł.
Marka/model | Ford Focus |
Silnik | 1.6 TDCI |
Pojemność | 1560 cm3 |
Moc | 90 KM |
Moment obrotowy | 215 Nm |
0-100 km/h | 12,7 s |
Prędkość maksymalna | 179 km/h |
Zużycie paliwa | 4,5 l/100 km |
3 Kia Cee’d 1.6 CRDi
Lata produkcji: 2006-2012 (lifting w 2009 r.)
Kompaktowy Cee’d był pierwszą Kią, która tak ciepło przyjęła się na polskim rynku. Dzięki temu jest w czym wybierać pośród używanych ofert. Auto cechuje dobra jakość wykonania i doskonały, nowoczesny silnik 1.6 CRDi. Jest nie tylko oszczędny, ale i pozbawiony kosztownych elementów konstrukcyjnych (DPF-u i „dwumasu”, do liftingu). Oprócz tego ma solidny łańcuch rozrządu i bezawaryjny układ wtryskowy Boscha. Warto „zapolować” na Cee’da z prywatnych rąk, a jest ich sporo. Unikajmy samochodów po flotach i z przeszłością taksówkarską. Oglądając Cee’da zwróćmy uwagę na obecność korozji.
Marka/model | Kia Cee’d |
Silnik | 1.6 CRDi |
Pojemność | 1582 cm3 |
Moc | 115 KM |
Moment obrotowy | 260 Nm |
0-100 km/h | 11,4 s |
Prędkość maksymalna | 188 km/h |
Zużycie paliwa | 4,5 l/100 km |
4 Mercedes A 180 CDI
Lata produkcji: 2004-2012 (lifting w 2008 r.)
Samochód bardzo pakowany mimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych. Niestety, obiło się to na przestrzeni pod maską, gdzie dwulitrowy silnik wręcz „upchano” z wykorzystaniem każdego centymetra. Co prawda oznacza to wyższe rachunki za robociznę, ale ten silnik bardzo rzadko dopadają poważne awarie, nawet mimo obecności filtra cząstek stałych i dwumasowego koła zamachowego. Jednostka ma przy tym trwały łańcuchowy rozrząd i układ common rail Boscha. W Klasie A często „poddaje się” kompresor klimatyzacji (zużyte łożysko) oraz pasek osprzętu, a jego wymiana wymaga demontażu silnika. Mercedesy rzadko kupowały firmy, dlatego sporo ofert jest od prywatnych nabywców. Niestety, w większości zostały sprowadzone.
Marka/model | Mercedes Klasy A |
Silnik | A 180 CDI |
Pojemność | 1991 cm3 |
Moc | 109 KM |
Moment obrotowy | 250 Nm |
0-100 km/h | 10,8 s |
Prędkość maksymalna | 186 km/h |
Zużycie paliwa | 5,4 l/100 km |
5 Skoda Octavia 1.9 TDI
Lata produkcji: 2004-2013 (lifting w 2008 r.)
Technologia Golfa, ale w znacznie pakowniejszym wydaniu – nic dziwnego, że Skoda Octavia zyskała taką popularność. Z wytrzymałymi dieslami 1.9 TDI występuje bardzo często, ale nie oznacza to, że łatwo znajdziemy zadbany i odpowiednio serwisowany samochód. Jednostka nie ma DPF-u, ale koło dwumasowe – już tak. Na szczęście ten element nie kosztuje dużo. Najlepiej poszukać Octavii przed 2005 rokiem, bo w nowszych zdarzają się przypadki zatarcia panewek. Jeśli ktoś chce nowszą, polecamy dwulitrówkę z zasilaniem common rail – są o wiele lepsze od starszych z pompowtryskiwaczami. Używane Octavie zwykle nie będą miały mało przejechane. Pamiętajmy, że te auta bardzo często wybierały firmy.
Marka/model | Skoda Octavia |
Silnik | 1.9 TDI |
Pojemność | 1896 cm3 |
Moc | 105 KM |
Moment obrotowy | 250 Nm |
0-100 km/h | 11,8 s |
Prędkość maksymalna | 192 km/h |
Zużycie paliwa | 5,5 l/100 km |