2 Mini 1.4d
Lata produkcji: 2001-2006 (lifting w 2005 r.)
Powolny diesel słabo pasuje do charakteru Mini, ale jak komuś się podoba ten samochód i chce nim tanio jeździć, będzie w sam raz. To konstrukcja Toyoty generująca 75 KM, a pod koniec produkcji pojawił się również wariant 88 KM. Silnik nie zapewni dobrych osiągów, ale średnio spala niecałe 5 litrów paliwa na 100 kilometrów i jest bardzo prostej budowy, bez filtra cząstek stałych i „dwumasu”. Ma też wytrzymały łańcuch rozrządu i prosty w regeneracji układ wtryskowy. 200 tys. km dla Mini z tym silnikiem nie jest żadnym problemem, a na samochód z takim przebiegiem trzeba przeznaczyć ok. 13 tys. zł.
Marka/model | Mini |
Silnik | 1.4d |
Pojemność | 1364 cm3 |
Moc | 75 KM |
Moment obrotowy | 180 Nm |
0-100 km/h | 13,5 s |
Prędkość maksymalna | 165 km/h |
Zużycie paliwa | 4,8 l/100 km |
3 Toyota Yaris 1.4 D-4D
Lata produkcji: 2005-2011 (lifting w 2009 r.)
To dokładnie ten sam silnik, którego przed chwilą opisaliśmy w Mini. Ma łańcuch rozrządu i niezawodny, niemiecki wtrysk Boscha. Wysokoprężne Yarisy są tak pożądane na rynku wtórnym, że ładne egzemplarze z udokumentowaną historią sprzedają się od ręki, nawet jeśli są odrobinę droższe od średniej rynkowej. W porównaniu do Mini samochód jest znacznie przestronniejszy, młodszy i… tańszy (ok. 15-17 tys. zł za Yarisa z przebiegiem 150 tys. km). Jego wadą jest niskiej jakości wykończenie. Właścicielom to jednak nie przeszkadza – cieszą się bezproblemową jazdą i dobrym dostępem do tanich części.
Marka/model | Toyota Yaris |
Silnik | 1.4 D-4D |
Pojemność | 1364 cm3 |
Moc | 90 KM |
Moment obrotowy | 190 Nm |
0-100 km/h | 10,7 s |
Prędkość maksymalna | 175 km/h |
Zużycie paliwa | 4,8 l/100 km |
Klasa kompaktowa
1 Audi A3 1.9 TDI
Lata produkcji: 1996-2003 (lifting w 2000 r.)
Dość stare auto, które wciąż „trzyma cenę” przez krążące wokół niego pozytywne opinie o niezawodności, trwałości i rozsądnych kosztach użytkowania. A3 z silnikiem 1.9 TDI jest bardzo oszczędne (ok. 5 l/100 km) i ma doskonałe zaplecze części zamiennych, a jego nadwozie po latach nie koroduje. Na piątkę zasługuje trwałość elementów silnika, m.in. pompy oleju i wtryskowej, a także pompowtryskiwaczy. W tak wiekowym aucie coraz częściej naprawy będzie wymagać turbosprężarka oraz elementy zawieszenia (nie unikniemy m.in. regeneracji tylnej belki). Największym problemem przy jego kupnie okaże się dokładne zweryfikowanie dokumentacji – prawie wszystkie auta pochodzą z importu. A3 z końca produkcji będzie kosztować ok. 13-15 tys. zł.
Marka/model | Audi A3 |
Silnik | 1.9 TDI |
Pojemność | 1896 cm3 |
Moc | 110 KM |
Moment obrotowy | 235 Nm |
0-100 km/h | 10,5 s |
Prędkość maksymalna | 194 km/h |
Zużycie paliwa | 5,1 l/100 km |