Peugeot Partner wraz z bliźniaczym Citroenem Berlingo są sztandarowymi propozycjami na rynku kombivanów. Poznajmy opinie właścicieli używanych Peugeotów Partner II.
Peugeot Partner pierwszej generacji został ciepło przyjęty na rynku i uchodził za prekursora segmentu kombivanów, czyli samochodów niedużych, ale o ogromnych możliwościach transportowych. Właściciele chwalili przestrzeń w środku, ale zarzucali mu konstrukcyjne pokrewieństwo z samochodem dostawczym. Produkowane od 2008 roku drugie wcielenie Partnera i wizualnie, i w prowadzeniu upodobniło się do samochodu osobowego. Samochód wyraźnie urósł wzdłuż i wszerz, co pozwoliło wygospodarować jeszcze większy bagażnik, maksymalnie mieszczący 3000 litrów ładunku. Szkoda, że w kombivanie Peugeota nie zmieniła się kwestia jakości wykończenia (nadal pozostawia wiele do życzenia) i praktyczności. Sytuację ratują lepiej wyposażone i wykonane osobowe odmiany Tepee. Choć to dość wysokie i ciężkie auto, Peugeot Partner może się pochwalić sporym rozstawem osi (273 cm), a to korzystnie wpływa na zachowanie samochodu w zakrętach. Niestety, dobrych słów nie można powiedzieć o zawieszeniu. Jest twarde i nietrwałe – w polskich realiach wymaga częstej wymiany poszczególnych elementów. Samochód ma spore szyby, ale i też szerokie słupki, potrafiące negatywnie wpływać na widoczność. Silniki Partnerów to dobrze znane i oszczędne jednostki HDi. W 2010 roku wszystkie z nich otrzymały filtr cząstek stałych (oznaczenie e-HDi; mocniejsze HDi już wcześniej go miały), a jeszcze później przekonstruowano ich budowę (z 16-zaworowych na 8-zaworowe).
Partnera (a także identycznego konstrukcyjnie Citroena Berlingo) polubiło wielu przedsiębiorców i osób potrzebujących auta uniwersalnego – do pracy i przewozu rodziny. Czy używany Peugeot Partner II nadal jest interesującą propozycją z drugiej ręki? Poznajmy opinie użytkowników tych aut.
Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – opinie użytkowników
Używany Peugeot Partner II – wnętrze
Rozbudowany, ulokowany daleko od przedniej szyby kokpit Partnera ma dwie cechy charakterystyczne: szeroką konsolę środkową (z niewielkim wyświetlaczem lub kolorowym, wystającym ponad nią, a po liftingu wbudowanym na środku) i „podwieszony” lewarek biegów, jak w minivanach i autach dostawczych. Ilość wygospodarowanych schowków robi wrażenie. Są niemal wszędzie – nad wskaźnikami, pod fotelami (w postaci szuflad), pod nawiewami pośrodku i w wielu innych miejscach. Mimo iż do „zapełnienia” było naprawdę dużo przestrzeni, kokpit nie razi połaciami niewykorzystanych tworzyw i stanowi intuicyjne centrum sterowania pojazdem. Zmontowano go, rzecz jasna, z twardych materiałów, co w tej klasie nie powinno dziwić. Na szczęście stricte budżetowe wykonanie znajdziemy głównie w odmianach użytkowych.
W osobowych wersjach Partnera na podróżnych czeka 5 lub 7 foteli, choć zdarzają się też auta z 3-osobową kanapą w drugim rzędzie. Tak czy inaczej, pięciu osobom nie powinno brakować miejsca na żadną część ciała, a zwłaszcza na głowy – dach biegnie tak wysoko, że w niektórych samochodach montowano tam półkę na drobiazgi lub sektor ze schowkami. Podróżowanie z rodziną umila opcjonalny szklany dach z wbudowanymi nawiewami dla pasażerów drugiego rzędu. Fotel kierowcy wyposażono w podłokietniki i przyzwoite podparcie boczne. Do bardzo wysokiej pozycji za kierownicą trzeba w tym modelu przywyknąć. Rzadko bo rzadko, ale trafiają się 7-osobowe Partnery. Dodatkowe fotele są niemal pełnowymiarowe, lecz i tak lepiej je traktować jako awaryjne (przy długości 4,4 m nie sposób wygospodarować akceptowalnej przestrzeni na nogi). Co do bagażnika – jest ogromny (675 l), niebywale ustawny i łatwy w załadunku. Po złożeniu siedzeń do Partnera wejdzie do 3 m³ pakunków!
Używany Peugeot Partner II – silniki
Praktycznie całą gamę silnikową oparto na jednostkach 1.6. Od tej reguły wyłamuje się jedynie wprowadzony w 2016 r. silnik 1.2 PureTech (110 KM) – jedyny benzynowy z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Reszta to już odmiany wolnossące. Przez pierwsze dwa lata produkcji oferowano benzynowego 1.6 o autorskiej konstrukcji (90/109 KM), wyróżniający się paskowym napędem rozrządu. Już w 2009 r. rozpoczęto montaż opracowanych z BMW odmian 1.6 VTi (98/120 KM), w których napęd rozrządu odbywa się przy użyciu łańcucha. Jego trwałość pozostawia jednak wiele do życzenia, a to nie jedyne kłopoty tych silników. Znacznie łatwiej o Partnera z dieslem – konkretnie 1.6 HDi, oferowanym w wielu wersjach mocy (od 75 do 120 KM). Im słabszy i starszy, tym możliwe że ma uproszczony osprzęt (bez koła dwumasowego, filtra DPF i turbosprężarki ze zmienną geometrią). Jednostki nowszej generacji (e-HDi) obligatoryjnie łączono z filtrem cząstek stałych typu mokrego. Z kolei oznaczenie BlueHDi informuje o zastosowaniu 8-zaworowej głowicy (wcześniejsze to 16V). Część diesli zestawiano z 6-biegowymi skrzyniami biegów, a nawet ze zautomatyzowanymi przekładniami ETG.
Używany Peugeot Partner II – opinie użytkowników
Zalety
„Samochód ma dość duży rozstaw osi i nisko zawieszony środek ciężkości, przez co jest dość stabilny w zakrętach”
„Skrzynia sprawia solidne wrażenie. Biegi zmienia szybko, ale nie ma żadnych luzów czy telepania”
„Jako auto rodzinne sprawdza się bardzo dobrze – dużo miejsca z przodu i z tyłu, a także płaski i pojemny bagażnik”
Wady
„Na minus zdecydowanie zawieszenie – jest sztywne, twarde i bardzo często wymieniam łączniki stabilizatora”
„Chociaż schowków jest pod dostatkiem, trudno je sensownie wykorzystać, bo są małe albo źle rozlokowane”
„Widoczność ograniczają szerokie przednie słupki i wysunięte zagłówki przednich foteli”
Używany Peugeot Partner II – awaryjność, typowe usterki
O ile jednostki benzynowe 1.6 starszej daty uchodzą za naprawdę trwałe, tak nowsze warianty VTi potrafią napsuć sporo krwi usterkowym rozrządem. Z drugiej strony, hałasujący łańcuch może być dobrym argumentem do negocjacji ceny auta, szczególnie że wymiana nie kosztuje majątku (ok. 1200 zł). Diesle są solidne, ale nie wolne od zużywania podkładek pod wtryskiwaczami, szczególnie w odmianach 16-zaworowych. Usterkę sygnalizuje zapach spalin w kabinie. Narzekania użytkowników często tyczą się utrudnionej zmiany biegów: to z reguły wina elastycznych wodzików, co można naprawić za kilkaset złotych. W tak intensywnie użytkowanym samochodzie prędzej czy później trzeba będzie zregenerować zawieszenie (najszybciej poddają się łączniki stabilizatorów albo inne elementy metalowo-gumowe). Zniszczone wnętrza są zmorą dostawczych Partnerów, zmontowanych z tańszych plastików i tapicerek. Sporadycznie zdarzają się usterki natury elektrycznej, np. centralnych zamków bądź oświetlenia wnętrza.
Używany Peugeot Partner II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na tabliczce w komorze silnika oraz w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony.
Używany Peugeot Partner II – sytuacja rynkowa, ceny
Budżet na Partnera II otwiera kwota 12 tys. zł, lecz na samochód poliftowy trzeba wydać o 10 tys. zł więcej, a po drugiej modernizacji – minimum 35 tys. zł. Na rozsądnie wyposażonego i dobrze utrzymanego Partnera Tepee obecnie trzeba przeznaczyć ok. 25-30 tys. zł. Jeśli komuś zależy na jak najmłodszym roczniku, musi przygotować 50-60 tys. zł. Zaledwie 1/10 ogłoszeń dotyczy benzynowych Peugeotów. Jeszcze rzadszą opcję stanowi konfiguracja z automatyczną skrzynią biegów.
Używany Peugeot Partner II – podsumowanie
To jeden z najlepszych wówczas produkowanych kombivanów, dla którego najlepszą rekomendacją jest ogromna popularność na polskich (i europejskich) ulicach. Poza słabym wykończeniem i kiepskimi silnikami VTi Partnerowi trudno cokolwiek zarzucić. Najprzyjemniejszą eksploatację zapewnią zadbane warianty Tepee.
Redakcja poleca inne artykuły o używanych Peugeotach:
Używany Peugeot 5008 I (2009-2016) – opinie użytkowników
Używany Peugeot Expert II (2007-2016) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 438-463/181/180-184 cm |
Rozstaw osi | 273 cm |
Pojemność bagażnika | 675-3000 l |
Silnik | 1.2 PureTech | 1.6 | 1.6 | 1.6 VTi | 1.6 VTi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1587 cm³ | 1587 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 110 KM | 90 KM | 109 KM | 98 KM | 120 KM |
Maks. moment | 205 Nm | 132 Nm | 147 Nm | 152 Nm | 160 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s | 15,3 s | 13,5 s | 12,8 s | 12,0 s |
Prędkość maks. | 177 km/h | 160 km/h | 170 km/h | 166 km/h | 177 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 8,2 l/100 km | 8,2 l/100 km | 6,4 l/100 km | 7,3 l/100 km |
Silnik | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 75 KM | 90 KM | 99 KM | 109 KM | 112 KM | 120 KM |
Maks. moment | 185 Nm | 215 Nm | 254 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 18,3 s | 15,9 s | 12,4 s | 14,3 s | 13,9 s | 11,4 s |
Prędkość maks. | 152 km/h | 160 km/h | 166 km/h | 173 km/h | 173 km/h | 174 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,3 l/100 km | 5,7 l/100 km | 4,2 l/100 km | 5,6 l100 km | 5,6 l/100 km | 4,3 l/100 km |