TestyTestPeugeot 308 SW Hybrid 225 GT Pack – opinia, zalety i wady

Peugeot 308 SW Hybrid 225 GT Pack – opinia, zalety i wady

225-konna hybryda w kompaktowym kombi? Brzmi jak przepis na wyjątkowo dynamiczne i jednocześnie oszczędne auto rodzinne. Czy propozycja z Francji taka właśnie jest? Oto nasz test Peugeota 308 SW w najmocniejszej wersji silnikowej Hybrid 225.

Trzecie wcielenie Peugeota 308 zadebiutowało w 2021 roku. To samochód nader nowoczesny, bazujący na platformie przystosowanej do zamontowania w nim różnych typów silników, w tym elektrycznego. Odmiana „na prąd” pojawi się jednak z opóźnieniem, bo w 2023 roku, a tymczasem zwolennikom elektromobilności muszą wystarczyć dwie wersje hybrydowe: 180- i 225-konna. Obydwie opracowano na bazie tego samego silnika benzynowego 1.6 PureTech, z tym że w słabszym wariancie rozwija on 150 KM, a w testowanym, mocniejszym – 180 KM. Kooperacja z jednostką elektryczną (110 KM) daje efekt w postaci mocy systemowej 180 lub 225 KM.

PEUGEOT 308 III SW GT Pack 1.6PureTech Hybrid
308 GT Pack zwraca uwagę efektownymi atrapami rur wydechowych (w rzeczywistości jest tylko jedna, skierowana w dół) i światłami ze wzorem układającym się w ślady pazurów (jak mniemamy – lwa). Animuszu dodają też czarne elementy wykończeniowe i listwy poszerzające progi.

Na parking naszej redakcji trafił hybrydowy 308 SW w tej drugiej odmianie, skonfigurowany w topowej wersji wyposażeniowej GT Pack. Obecnie nie jest już dostępna w cenniku, wskutek czego 225-konną hybrydę da się zestawić wyłącznie z obecnie najdroższą specyfikacją GT. Czy tak mocny, zelektryfikowany samochód kompaktowy spełni oczekiwania osób ceniących osiągi, jak i preferujących niskie zużycie paliwa? Czy 308 nie kosztuje zbyt dużo w porównaniu do możliwości, które oferuje? Spróbujemy odpowiedzieć na te pytania w teście Peugeota 308 SW Hybrid 225 GT Pack.

PEUGEOT 308 III SW GT Pack 1.6PureTech Hybrid

Peugeot 308 SW Hybrid 225 GT Pack – nadwozie, wymiary

Nie będziemy oryginalni w twierdzeniu, że Peugeot 308 zalicza się do grona najśmielej stylizowanych kompaktów pozostających obecnie w produkcji. Smaku dodają wyrafinowane detale typu długie „kły” z wbudowanymi światłami do jazdy dziennej, potężna atrapa chłodnicy z wbudowanymi chromowanymi ozdobnikami (standard w wersji GT), pomalowane na czarno lusterka, relingi dachowe czy felgi (18-calowe o niskim profilu). Jednocześnie 308 sprawia wrażenie większego, niż jest w rzeczywistości. Kombi mierzy bowiem typowe w tej klasie ok. 4,6 m na długość i 1,85 m na szerokość. Zwolennikom maksymalnego komfortu użytkowania może przeszkadzać znikoma wysokość nadwozia (1,44 m), przez którą zajmowanie miejsc wymaga odrobinę więcej gimnastyki niż choćby w SUV-ach. Niemniej dzięki poprowadzeniu tak nisko linii dachu projektantom udało się optycznie wydłużyć nadwozie i nadać mu jeszcze więcej „drapieżnego” charakteru.

PEUGEOT 308 III SW GT Pack 1.6PureTech Hybrid

Oczywiście, coś za coś. Z poziomu fotela kierowcy auto nie ujmuje widocznością nawet przez przednią i przednie boczne szyby. Z ratunkiem przychodzą czujniki parkowania z kamerą cofania, które dostępne są już w drugiej po podstawowej wersji Allure. Testowany 308 otrzymał świetny system VisioPark 360 z 4 kamerami dającymi podgląd na wszystkie strony pojazdu, włącznie z widokiem od góry. Wymaga jednak dopłaty. Na szczęście niedużej (1900 zł), z tym że można go zamówić tylko do topowych Allure Pack i GT.

Peugeot 308 SW Hybrid 225 GT Pack – wnętrze, bagażnik

Mieliśmy okazję przetestować najbardziej „wypasione” fotele, jakie Peugeot montuje do 308. Te dostępne jako płatna (3500 zł) opcja tylko dla wariantu GT posiadają znak AGR – niemieckiego programu akcji na rzecz zdrowych pleców. Oprócz podgrzewania, elektrycznej regulacji z pamięcią (także odcinka lędźwiowego) podróżni z przodu mogą skorzystać z rozbudowanego programu masażu (obejmującego aż 8 różnych ustawień). Same fotele miło otulają ciało w obrębie ud i pleców, pokonywaniu długich tras sprzyja również wydłużone siedzisko. Miejsca nie jest jednak nadzwyczaj dużo, choć nie można mówić o ciasnocie. Takowa pojawi się, gdy z tyłu przyjdzie usiąść wysokim osobom. Wtedy daje się we znaki ograniczona przestronność na nogi i stopy, natomiast w obrębie głów i ramion jest już przyzwoicie. Plus za udogodnienia dla podróżujących z tyłu: mają do dyspozycji swoje nawiewy, gniazda do podładowania telefonu (wyłącznie USB-C) i rozkładany ze środkowego oparcia podłokietnik.

PEUGEOT 308 III SW GT Pack 1.6PureTech Hybrid

Bagażnikowi nie brakuje zalet, lecz na wstępie warto podkreślić, że hybrydowy 308 SW zabierze trochę mniej pakunków od odmian całkowicie spalinowych – 548 l względem 608 l. Producent zadbał o rozmieszczenie uchwytów i przegródek na mniejsze przedmioty, a także o wygospodarowanie pokaźnego otworu załadunkowego i regularnego kształtu bagażnika. Po złożeniu kanapy (wygodnie, dźwigienkami pod roletą) rośnie do 1574 l. Nie tworzymy w ten sposób progu zaburzającego równość powierzchni bagażowej. Oparcia da się podzielić w proporcji 40:20:40.

Peugeot 308 SW Hybrid 225 GT Pack – deska rozdzielcza, multimedia

Przesiadający się do nowego 308 z poprzedniej generacji od razu poczują się jak w domu z uwagi na ponowne wykorzystanie przez producenta koncepcji malutkiej kierownicy i umieszczonych ponad nią wskaźników. To rozwiązanie nie każdemu przypadnie do gustu: raczej polubią je osoby preferujące ustawienie fotela w wyższych partiach regulacji, bo wtedy góra kierownicy nie zasłoni zegarów (albo zrobi to w niewielkim stopniu). Trzeba jednak oddać, że świetnie leży ona w dłoniach i czyni parkingowe manewry naprawdę przyjemnymi (o ile wystarczająco dużo widzimy).

PEUGEOT 308 III SW GT Pack 1.6PureTech Hybrid

Tzw. i-Cockpit, czyli zestaw wirtualnych, dowolnie konfigurowalnych zegarów stał się wyposażeniem standardowym już bazowej wersji wyposażeniowej 308. Dla odmiany GT przygotowano z kolei wskaźniki w formie wyświetlacza pokazującego obraz w 3D, z wieloma możliwościami ustawień obejmujących m.in. przejrzyste i doskonałe jakościowo grafiki przepływu energii. Kolorystyka zależna jest od wybranego trybu jazdy: w Sport zmienia barwę na żółtą, w hybrydowym i EV preferuje odcienie niebieskiego. Nagromadzenie informacji wymaga od użytkownika przyzwyczajenia, niemniej wrażenie „przeładowania” informacji mija już po krótkim czasie. Jedyna uwaga tyczy się reakcji ekranu na zmianę ustawienia – robi to niekiedy z delikatną zwłoką.

Analizując poziomy wyposażenia Peugeota 308 odkrywamy kolejną miłą niespodziankę, mianowicie centralny ekran dotykowy (10-calowy) znajduje się już w podstawowej specyfikacji Active Pack. Ma on to do siebie, że potrzeba trochę czasu, by poznać jego wszystkie „zakamarki” – choć w teorii niezbędne funkcje są „na wierzchu”, nie wszystko udało się od razu odnaleźć lub stało się to drogą przypadku (m.in. aktywację masażu foteli). Wypada jednak pochwalić umiejętne rozmieszczenie wielkich ikonek, w które łatwo stuknąć palcem w czasie jazdy. W naszym odczuciu lepiej sprawdziłby się jednak tradycyjny panel klimatyzacji niż ustawianie jej z poziomu ekranu. Dobrze, że przynajmniej można szybko ją „przywołać”, posługując się wirtualnymi przyciskami-skrótami i-Toggles. Użytkownik sam może je przy tym skonfigurować według własnych potrzeb.

PEUGEOT 308 III SW GT Pack 1.6PureTech Hybrid
Dotykowe przyciski i-Toggles doskonale kooperują ze środkowym ekranem i faktycznie ułatwiają obsługę kokpitu Peugeota. Pod nim umieszczono jeszcze zestaw kilku fizycznych przełączników.

Nie boimy się powiedzieć, że deska rozdzielcza Peugeota powoli ociera się już o wykończenie premium – a przynajmniej w najbogatszej wersji wyposażeniowej. Pełno na niej różnego rodzaju materiałów, zazwyczaj miłych w dotyku i przyjemnych dla oka. Montaż, przynajmniej w nowym aucie, nie pozostawia żadnych wątpliwości: do uszu użytkownika nie dochodzą niepożądane hałasy. Jedyny defekt estetyczny stanowi pokłosie zamontowania tu wielkich ekranów i błyszczących plastików, bowiem wystarczy chwila „zabawy” z multimediami, by kokpit pokrył się odciskami palców. Przy zachowaniu nowoczesnego charakteru udało się wygospodarować miejsce na dwa uchwyty na napoje, ładowarkę indukcyjną, kilka gniazd zasilających i małą przestrzeń na drobiazgi.

Peugeot 308 SW Hybrid 225 GT Pack – silnik, zużycie paliwa, wrażenia z jazdy

Układ napędowy hybrydowego Peugeota faworyzuje elektryczną część, automatycznie ustawiając się w tryb EV nawet przy znikomym poziomie naładowania akumulatora. W trybie Hybrid także stara się w minimalnym stopniu angażować silnik benzynowy, chyba że bateria została całkowicie rozładowana – wtedy już przy delikatnym ruszaniu trudno nie poczuć lekkich wibracji wynikających z załączenia motoru. Poza nimi daje o sobie znać słyszalnym odgłosem odrobinę przypominającym warkot konstrukcji 3-cylindrowych. Może nie wpływa to zbyt negatywnie na komfort jazdy, ale nie można też powiedzieć, że o pracy jednostki spalinowej informuje jedynie podniesiona wskazówka na obrotomierzu.

PEUGEOT 308 III SW GT Pack 1.6PureTech Hybrid
Zamiast dźwigni automatycznej skrzyni biegów – zajmujący mało miejsca wybierak. To wygodne rozwiązanie, które coraz częściej trafia do nowych aut.

Hybrydę Peugeota wyposażono w układ e-SAVE pozwalający naładować, w czasie jazdy, baterię elektrycznej części napędu. Wiąże się to jednak z zauważalnym podwyższeniem zużycia paliwa: dla uzyskania 10% energii w ciągu ok. pół godziny spalanie wzrosło o ok. 0,5 l/100 km, poruszając się drogą ekspresową. Z tej opcji można skorzystać, jeśli np. po zjeździe z autostrady mamy do przejechania kilka kilometrów w warunkach miejskich. Wtedy najprawdopodobniej w ogromnej części pokonamy je w ustawieniu EV.

Przy pełnym poziomie naładowania baterii nie trzeba szczególnie pilnować prawej nogi, by przejechać kilkadziesiąt kilometrów (Peugeot podaje 59) w trybie bezemisyjnym i praktycznie nie spalić paliwa. Gdy przyjdzie jechać wyłącznie na silniku benzynowym i część elektryczna będzie jedynie wspomagać przy ruszaniu, trzeba się liczyć ze zużyciem ok. 5-5,5 l/100 km po mieście i 6,5 l/100 km na drodze ekspresowej.

PEUGEOT 308 III SW GT Pack 1.6PureTech Hybrid
Naładowanie baterii trakcyjnej Peugeota 308 SW Hybrid (12,4 kWh) z domowego gniazda 220V (8A) zajmuje ok. 7 godzin. W standardzie użytkownik otrzymuje ładowarkę 3,7 kWh. Za dopłatą dostępna jest szybsza 7,4 kWh, pozwalająca uzupełnić energię w niecałe 2 godziny (korzystając z ładowarki naściennej 32A).

Wszystko byłoby w porządku, gdyby nie fakt, że w 308 SW Hybrid w ogóle nie czuć deklarowanych 225 KM. Układ napędowy zaprogramowano z dużym naciskiem na ekologię, a nie osiągi, stąd nawet przy mocniejszym dodaniu gazu próżno oczekiwać przysłowiowego „wgniatania w fotel”. Peugeot dość dynamicznie przyspiesza (zwłaszcza w trybie Sport) i pozwala na sprawne wyprzedzanie kolumn ciężarówek, niemniej do daleko mu do wrażeń z jazdy usportowionym kompaktami – widać, że nie taka idea przyświecała jego konstruktorom. W trasie auto jest za to ciche i pewnie się prowadzi. Słuszna waga (ponad 1,6 tony) pozostawia 308 obojętnym na podmuchy wiatru, ale i też wymaga od kierowcy większej koncentracji na ciasnych łukach.

PEUGEOT 308 III SW GT Pack 1.6PureTech Hybrid
Jak na zelektryfikowany układ o mocy 225 KM, osiągi hybrydowego Peugeota 308 nieco rozczarowują. W wykrzesaniu dynamiki nie sprzyja dość opieszała reakcja skrzyni biegów na dodanie gazu.

Peugeot 308 SW Hybrid 225 GT Pack – cena, wyposażenie

Aktualnie z oferty Peugeot 308 SW Hybrid 225 wypadła wersja wyposażeniowa GT Pack. Chętni na najmocniejszą hybrydę mogą ją kupić tylko w topowej specyfikacji GT, która kosztuje 194 300 zł. W standardzie oferuje m.in. pakiet czarnych elementów nadwozia i aluminiowych we wnętrzu, wskaźniki i-Cockpit 3D z 10-calowym ekranem środkowym, reflektory przednie Matrix LED z automatycznym dostosowaniem wiązek światła do warunków drogowych, Driver Sport Pack (dodatkowa personalizacja zegarów cyfrowych, wzmocniony usportowiony dźwięk silnika), adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go, rozpoznawanie znaków z wieloma asystentami kierowcy, 18-calowe alufelgi i tapicerkę z alcantary zdobioną zielonymi przeszyciami. Dokupienie kilku opcji typu system kamer 360 stopni, fotele AGR ze skórzaną tapicerką Naboo (z testowanego egzemplarza), szklany dach, bezdotykowe zamykanie klapy bagażnika czy nawet mocniejsza ładowarka bez trudu windują cenę do ponad 200 tys. zł.

Poniżej znajdziesz nasze wrażenia z pierwszych jazd nowym Peugeotem 308:

Peugeot 308 (2022) – test, pierwsza jazda

PEUGEOT 308 III SW GT Pack 1.6PureTech Hybrid

Peugeot 308 SW Hybrid 225 GT Pack – PODSUMOWANIE

200 tysięcy złotych za kompaktowego Peugeota? Dużo, ale w zamian otrzymujemy samochód z wieloma umilającymi eksploatację nowinkami, kompletnym wyposażeniem, pojemnym bagażnikiem i napędem hybrydowym z przyzwoitym zasięgiem „na elektryku”. Nie sposób też przeoczyć wyraźnego postępu Peugeota w dziedzinie jakości wykonania wnętrza. Mimo wszystko to nadal drogo, szczególnie że francuskie auto nie dokłada w cenie dobrych osiągów, które mogłaby sugerować pokaźna moc maksymalna.

Peugeot 308 SW Hybrid 225 GT Pack – plusy i minusy

 ZALETY 
+ nowoczesny, a jednocześnie intuicyjny w obsłudze kokpit
+ przejrzysty zestaw wskaźników i ekran centralny
+ bardzo dobrze wykończenie wnętrza
+ regularny, pojemny bagażnik
+ doskonałe fotele AGR
+ wysoki poziom wyciszenia
+ stabilne prowadzenie
+ umiarkowane zużycie paliwa przy rozładowanym akumulatorze trakcyjnym
 WADY 
– przeciętne osiągi (jak na tę moc)
– powolna reakcja skrzyni biegów na dodanie gazu
– ograniczona przestronność na kanapie
– wysoka cena wynikająca m.in. z konieczności wyboru najdroższej wersji wyposażeniowej
– wymagający przyzwyczajenia system multimedialny
– słabe przeszklenie nadwozia

Peugeot 308 SW Hybrid 225 GT Pack – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik benzynowy, turbo (R4, 16V; 1598 cm³; 180 KM) + silnik elektryczny (110 KM), moc maksymalna (systemowa) 225 KM, maksymalny moment obrotowy 360 Nm, prędkość maksymalna 235 km/h, średnie zużycie paliwa 1,2 l/100 km (WLTP)

Peugeot 308 SW Hybrid 225 EAT8 – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Peugeot 308 SW Hybrid 225 EAT8
Silnik benzynowy, turbo + elektryczny
Układ cylindrów/zawory/pojemność R4/16/1598 cm³
Moc maksymalna (benz.) 180 KM/6000
Moc maksymalna (elektr./syst.) 110/225 KM
Maks. moment obrotowy (benz.; elektr.) 250 Nm/1750; 320 Nm/500-2500
Maks. moment obrotowy (syst.) 360 Nm
Napęd/skrzynia biegów przedni/automatyczna, 8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi 4,64/1,85/1,44/2,73 m
Średnica zawracania 11,4 m
Masa/ładowność 1687/483 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 548-1574 l
Opony 225/40 R18
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna (spal./elektr.) 235/135 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s
Średnie zużycie paliwa (WLTP) 1,2 l/100 km
Zasięg w trybie elektrycznym (WLTP) 58-68 km
CENA
Wersja Peugeot 308 SW Hybrid 225 EAT8
Cena wersji podstawowej (GT) bez wyposażenia dodatkowego 194 300 zł

Peugeot 308 SW Hybrid 225 GT Pack – galeria zdjęć

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji