308 GT nie ma wielkich spojlerów ani twardego zawieszenia. W zamian łączy cechy, które niegdyś definiowały hot hatcha.
Wyścig zbrojeń w segmencie hot hatchy trwa. Ich producenci biją kolejne granice: 300, 350, 400 KM… Zresztą Peugeot też ma w ofercie aż dwie mocne „308” – GT i GTi. Tymczasem pierwsze hot hatche miały niewiele ponad 100 KM i jakieś 8 s do „setki”. Tyle wystarczyło, bo liczył się kompromis osiągów oraz praktyczności. I właśnie na ten kompromis stawia 308 w wersji GT.
Potulny charakter
Już od chwili otwarcia drzwi auto zwraca uwagę solidnym wykonaniem: okładziny są estetyczne, a montaż – nadzwyczaj porządny. Fotel kierowcy ma duży zakres regulacji i zapewnia wygodną pozycję: w sportowym tonie, z wyciągniętymi nogami. W ruchu Peugeot jest dynamiczny, ale stonowany – stroni od nerwowych reakcji czy wstrząsów. Chętnie zmienia kierunek jazdy, umiarkowanie się przechyla i ma płynnie działające ESP oraz skuteczne hamulce z dobrym wyczuciem pedału. Jego zawieszenie, mimo że z nutą sztywności, cicho i płynnie niweluje nierówności. Układ kierowniczy pracuje przyjemnie lekko, a mała kierownica zwiększa wrażenie zwinności.
To samo dotyczy silnika: zamiast gwałtownego przypływu siły napędowej 1,6-litrowa jednostka turbo (po liftingu wzmocniona z 205 do 225 KM) przekonuje niebywale szerokim zakresem użytecznych obrotów i skromnym zużyciem paliwa (w korkach 10 l/100 km). Przy okazji modernizacji miejsce 6-biegowej skrzyni manualnej zajął 8-stopniowy automat, który zmienia przełożenia płynnie i sprawnie. Wytknąć mu można jedynie zbyt długie zwlekanie ze zmianą biegu na wyższy po wcześniejszej redukcji.
Detale do poprawy
Szkoda, że ten nad wyraz pozytywny obraz psują niuanse – na czele z utrudnioną obsługą za pośrednictwem dotykowego ekranu. Mimo że jego reakcje są lepsze niż w pierwszych „308”, kierowca nadal tęskni za tradycyjnymi przyciskami do ustawiania wentylacji. Brakuje też znanego z francuskich aut pilota do audio. Obraz z kamery cofania ma marną jakość, asystent pasa ruchu nie zawsze reaguje zgodnie z oznakowaniem jezdni, a przyciski masażu fotela są nieintuicyjnie oznakowane.
Przeciętnie wypada też cena zakupu: po doposażeniu w systemy bezpieczeństwa (większość wymaga dopłaty, w tym układ antykolizyjny), panoramiczny dach i dodatkowe funkcje foteli wynosi 125 tys. zł. Pod tym względem wszystkie hot hatche dawno przestały być „przystępne”.
Peugeot 308 GT – PODSUMOWANIE
308 GT to porządny kompakt o usportowionym usposobieniu, ale bez wyrzeczeń w dziedzinie wygody.
Peugeot 308 GT – plusy i minusy
+ Wygodna pozycja za kierownicą, duży bagażnik, znakomity silnik, przyzwoity automat, wystarczający komfort jazdy, bezpieczne prowadzenie;
– Przeciętna ilość miejsca z tyłu, uciążliwa ergonomia, dość wysoka cena zakupu.
Peugeot 308 GT – dane techniczne
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1598 cm³ |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 225 KM/5500 |
Maks. moment obrotowy | 300 Nm/1900 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 425/180/146 cm |
Rozstaw osi | 262 cm |
Masa/ładowność | 1300/470 kg |
Pojemność bagażnika | 398/1206 l |
Poj. zbiornika paliwa | 53 l (Pb 95) |
Osiągi, zużycie paliwa | |
Prędkość maksymalna | 235 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s |
Zużycie paliwa wg prod. (miasto/trasa/średnie; l/100 km) | 7,3/4,8/5,7 |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie; l/100 km) | 9,9/6,3/8,1 |