TestyTestPeugeot 308 (2022) – pierwsza jazda

Peugeot 308 (2022) – pierwsza jazda

Peugeot 308 trzeciej generacji zyskał zdecydowanie bardziej drapieżny wygląd w porównaniu z poprzednikiem. Podczas pierwszych jazd testowych mogliśmy sprawdzić, czym jeszcze wyróżnia się nowy francuski kompakt.

Pierwsza generacja Peugeota 308 pojawiła się na rynku w 2007 roku, zastępując popularną „trzysta siódemkę”. 6 lat później światło dzienne ujrzała kolejna odsłona francuskiego kompaktu, która po raz pierwszy w historii marki zachowała oznaczenie poprzednika.

W momencie debiutu Peugeot 308 w swoim drugim wcieleniu zaskakiwał stonowaną stylistyką nadwozia oraz nowatorską koncepcją kokpitu z zestawem wskaźników umieszczonym na linii wzroku kierowcy, ponad niewielką kierownicą. Po bliższym kontakcie okazywał się jednak bardzo kompetentnym i dopracowanym autem. Zostało to docenione zarówno przez klientów, jak i europejskich dziennikarzy, którzy przyznali „trzysta ósemce” tytuł Samochodu Roku 2014.

Peugeot 308 SW - tył

W marcu tego roku francuski producent zaprezentował Peugeota 308 trzeciej generacji w wersji hatchback, a w czerwcu pokazany został model 308 SW z nadwoziem kombi. Podczas naszych jazd testowych przekonaliśmy się, że ten samochód ma szereg argumentów, które pozwalają traktować go jako poważnego kandydata do zwycięstwa w plebiscycie Car of the Year 2022.

Nowy Peugeot 308 (2022) – nadwozie, wymiary

Nowy Peugeot 308 mierzy 436,7 cm długości, 185,2 cm szerokości (206,2 cm z lusterkami) i 144,1 cm wysokości. Jego rozstaw osi to 267,5 cm. Oznacza to, że hatchback w aktualnym wydaniu jest o ok. 11 cm dłuższy i prawie 2 cm niższy od swojego poprzednika, a przy tym odległość między osiami wzrosła o 5,5 cm, na czym skorzystają podróżujący na tylnej kanapie.

Peugeot 308 - tył

Nowy Peugeot 308 SW mierzy 463,6 cm długości, 185,2 cm szerokości (206,2 cm z lusterkami) i 144,2 cm wysokości. Jego rozstaw osi to 273,2 cm. W przypadku wersji kombi długość wzrosła o ok. 5 cm, a wysokość zmalała o 3 cm. Odległość między osiami jest natomiast niemal identyczna jak w modelu schodzącej generacji. Warto też dodać, że tylny zwis został zwiększony o 21 cm w stosunku do hatchbacka, czego efektem jest głęboki i pojemny bagażnik.

Wyrazisty design jest jednym z największych atutów najnowszej odsłony 308. Dzięki zmienionym proporcjom kompaktowy Peugeot zyskał dynamiczny wygląd, a wyraźne przetłoczenia na karoserii podkreślają jego muskularną sylwetkę. Atrakcyjnie poprowadzona, opadająca linia dachu kończy się spojlerem z trzecim światłem stop nad tylną szybą. Należy przy tym zauważyć, że nie chodzi tutaj tylko o styl – projekt nadwozia został zoptymalizowany w tunelu aerodynamicznym pod kątem zmniejszenia oporów powietrza.

Peugeot 308 - przód

Bardzo miłym dla oka detalem jest również nowe logo francuskiej marki, które debiutuje wraz z opisywanym modelem. Ciekawostka: pod przednim emblematem ukryty został radar wykorzystywany przez systemy wspomagające.

Nowy Peugeot 308 – wnętrze, bagażnik

Od samochodu kompaktowego trudno wymagać przestronnego wnętrza, jednak i pod tym względem nowy Peugeot 308 nie rozczarowuje, zwłaszcza z przodu. Pozycja za kierownicą jest wygodna, a fotele przyjemnie otulają ciało, zapewniając dobre podparcie boczne. Kierowcę i pasażera rozdziela rozbudowana konsola środkowa, w której znalazło się miejsce dla m.in. bezprzewodowej ładowarki do smartfonów (standard od wersji Allure Pack), dwóch uchwytów na kubki, dwóch gniazd USB typu C oraz szerokiego podłokietnika ze schowkiem.

Ilość miejsca na tylnej kanapie (w hatchbacku – dzielonej w proporcji 1/3-2/3, a w SW – 40:20:40) jest w pełni wystarczająca dla dwóch dorosłych osób, którym może doskwierać jedynie ograniczona przestrzeń na stopy (szczególnie gdy jadący z przodu maksymalnie obniżą swoje fotele), a w przypadku pasażerów o wzroście powyżej 185 cm – także nad głowami. Komfort podróży w 2. rzędzie podnosi (dostępne w standardzie od wersji Allure) centralna konsola z nawiewami i dwoma gniazdami USB-C.

Pojemność bagażnika w nowym Peugeocie 308 zależy nie tylko od wersji nadwoziowej, ale także silnikowej. Hatchback z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym pomieści 412 litrów bagażu, a maksymalnie zabierze na pokład do 1323 l. Odmiany hybrydowe mają nieco mniejszy kufer: 361-1271 l. W modelu 308 SW pojemność bagażnika wynosi odpowiednio: 608-1634 l (jednostki benzynowe i Diesla) oraz 548-1574 l (hybrydy plug-in).

Peugeot 308 (2022) – deska rozdzielcza, multimedia

Kokpit to kolejna mocna strona trzeciej generacji Peugeota 308. Cyfrowy zestaw wskaźników Peugeot i-Cockpit z 10-calowym ekranem oferuje kilka trybów wyświetlania z możliwością personalizacji i znajdziemy go już w podstawowej wersji Active Pack. W najbogatszych odmianach GT i GT Pack seryjnie dostępny jest trójwymiarowy wyświetlacz.

Peugeot 308 - deska rozdzielcza
Deska rozdzielcza została solidnie wykonana przy użyciu dobrej jakości materiałów. Obsługa pokładowych instrumentów okazuje się dużo prostsza niż w poprzedniej generacji.

Wysoko umieszczone zegary nie wymagają odrywania wzroku od drogi, a nieduża kierownica bardzo dobrze leży w dłoniach. Ponadto należy zauważyć, że w nowym Peugeocie 308 francuski producent zrezygnował ze swojego sztandarowego rozwiązania, czyli osobnych manetek do obsługi tempomatu i radia. Obecnie do ustawiania zadanej prędkości i odstępu od poprzedzającego pojazdu służą przyciski na lewym ramieniu kierownicy, a sterowanie systemem audio i zestawem głośnomówiącym odnajdziemy na prawym ramieniu. Naszym zdaniem to słuszne posunięcie, bo pozwala na regulację tempomatu czy głośności muzyki bez odrywania rąk od kierownicy.

Peugeot 308 - kierownica
Kierownica została wyposażona w przyciski do ustawiania tempomatu i ogranicznika prędkości (po lewej stronie) oraz do obsługi radia i zestawu głośnomówiącego (po prawej).

Opisując wygląd kokpitu, warto jeszcze zwrócić uwagę na jeden szczegół – w przeciwieństwie do kompaktów z grupy Volkswagena, w 308 kratki wentylacyjne zostały umieszczone powyżej centralnego wyświetlacza zamiast pod nim. Dzięki takiej konstrukcji deski rozdzielczej powietrze z nawiewów jest kierowane bezpośrednio na twarze kierowcy i pasażera, a nie na ich dłonie czy kolana.

Bardzo pozytywne wrażenie zrobił na nas także nowy system multimedialny Peugeot i-Connect z ekranem dotykowym o przekątnej 10 cali. Największą nowością jest wprowadzenie konfigurowalnego ekranu głównego – to element, którego dotychczas brakowało w autach tej francuskiej marki.

System infotainment w Peugeocie punktuje również przejrzystym i intuicyjnym w obsłudze interfejsem, szybkością działania oraz oferowaną w standardzie funkcją bezprzewodowego klonowania ekranu smartfona Mirror Screen (Android Auto / Apple CarPlay). Funkcjonalność pokładowych multimediów dodatkowo podnoszą seryjne od wersji Allure programowalne, dotykowe przyciski i-Toggles, które dają dostęp do najczęściej używanych funkcji (w bazowej odmianie Active Pack w ich miejscu jest panel klimatyzacji). Poniżej znalazło się jeszcze miejsce na fizyczne klawisze, służące m.in. do obsługi systemów bezpieczeństwa i wentylacji.

Peugeot 308 (2022) – silniki

Nowy Peugeot 308 został oparty na zmodyfikowanej platformie EMP2, która jest przystosowana do różnych rodzajów napędu: benzynowego (1.2 PureTech: 110-130 KM), wysokoprężnego (1.5 BlueHDi: 130 KM) i hybrydowego plug-in (1.6 PureTech Hybrid: 180-225 KM), a także w pełni elektrycznego. Pierwsze trzy są oferowane już od samego początku sprzedaży, a ostatni wariant dołączy do gamy w 2023 roku.

Podczas prezentacji nowego modelu Peugeot udostępnił do testów wszystkie aktualnie dostępne wersje silnikowe. My postanowiliśmy bliżej zapoznać się z dwiema z nich – 1,5-litrowym Dieslem o mocy 130 KM z automatyczną skrzynią biegów oraz 180-konną hybrydą plug-in. Zanim przejdziemy do ich opisu, należy wyjaśnić, że jazdy testowe odbywały się w górzystym terenie, co uniemożliwiło przeprowadzenie wiarygodnych pomiarów zużycia paliwa.

Wysokoprężna jednostka 1.5 BlueHDi rozwija 130 KM i 300 Nm, a klienci mają do wyboru 6-biegową ręczną skrzynię oraz 8-stopniową przekładnię automatyczną, która kosztuje 8500 zł więcej. Naszym zdaniem warto rozważyć tę dopłatę, ponieważ automat podnosi wygodę użytkowania i bardzo dobrze współgra z silnikiem Diesla, zarówno podczas spokojnej, jak i bardziej dynamicznej jazdy. Według danych fabrycznych Peugeot 308 w testowanej przez nas konfiguracji przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,6 s, a średnie spalanie oleju napędowego wynosi 4,3-4,5 l/100 km.

Słabsza z hybrydowych odmian korzysta z turbodoładowanego silnika benzynowego 1.6 PureTech (150 KM), wspomaganego przez jednostkę elektryczną (110 KM). Moc systemowa tego układu wynosi 180 KM, a maksymalny moment obrotowy – 360 Nm. Peugeot 308 SW w tej wersji potrzebuje 7,7 s na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h.

Energia magazynowa w litowo-jonowym akumulatorze o pojemności 12,4 kWh pozwala na przejechanie do 60 km (WLTP) bez angażowania silnika spalinowego. Podczas testu udało nam się pokonać w trybie elektrycznym ok. 45 km. Prawdopodobnie udałoby się nam zbliżyć do zasięgu deklarowanego przez producenta, jednak część trasy obejmowała przejazd autostradą, co zawyżyło zużycie energii.

Jak każda hybryda plug-in, Peugeot 308 w tej specyfikacji ma sens jedynie wtedy, gdy przemieszczamy się głównie na krótkich dystansach i mamy możliwość regularnego ładowania baterii. Standardowa ładowarka pokładowa o mocy 3,7 kW pozwala uzupełnić „elektrony” w ciągu 3 godzin 50 minut, a opcjonalne urządzenie o mocy 7,4 kW – w niecałe 2 godziny.

Nowy Peugeot 308 – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

Peugeot 308 w najnowszym wcieleniu bardzo przyjemnie się prowadzi i daje zaskakująco dużo frajdy z jazdy po zakrętach, w czym zasługa szybkiego układu kierowniczego i sprawnie, ale nie natarczywie, reagującego ESP. Nawet podczas pokonywania górskich serpentyn auto zachowuje się stabilnie i bezpiecznie, a przy tym zachwyca lekkością – oczywiście o ile mówimy o wersji benzynowej lub wysokoprężnej.

W przypadku hybrydy na krętym odcinku drogi daje o sobie znać wyższa o ok. 300-400 kg masa własna. Nowy Peugeot 308 „z wtyczką” wcześniej niż jego spalinowe odmiany zaczyna wykazywać tendencję do podsterowności i zmusza ESP do częstszych interwencji. Jednak należy podkreślić, że nawet wtedy kierowca ma poczucie pełnej kontroli nad sytuacją.

Pomimo dość sztywno zestrojonego zawieszenia i niskoprofilowych opon nowy Peugeot 308 zapewnia niezły komfort podróżowania. To wrażenie potęguje dobre wyciszenie kabiny, a także wysokiej jakości nagłośnienie Focal, które pozwala zamienić wnętrze francuskiego auta w małą salę koncertową i odizolować się od otoczenia.

Peugeot 308 - audio
Wspomniany system nagłośnienia Focal obejmuje 10 głośników i 12-kanałowy wzmacniacz o mocy 690W. Dostępny standardowo jedynie w topowej wersji GT Pack, w odmianie GT kosztuje 3000 zł.

Peugeot 308 (2022) – wyposażenie, cena

Pozytywne odczucia, jakie budzi nowy Peugeot 308, może zakłócić jedynie spojrzenie do cennika. Najtańszy hatchback w podstawowej odmianie Active Pack ze 110-konnym silnikiem 1.2 PureTech i manualną skrzynią biegów kosztuje 87 800 zł, a za model SW trzeba zapłacić o 4000 zł więcej.

Częściowym uzasadnieniem dla wysokiej ceny zakupu jest bogate wyposażenie seryjne, obejmujące m.in. automatyczną klimatyzację dwustrefową, system automatycznego hamowania awaryjnego, system aktywnego monitorowania pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, tempomat z ogranicznikiem prędkości, reflektory LED, czujniki parkowania z tyłu, cyfrowe zegary, system multimedialny z 10-calowym ekranem i bezprzewodowym interfejsem Mirror Screen, elektrycznie sterowane i składane lusterka boczne oraz system bezkluczykowego uruchamiania auta.

Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik nowego Peugeota 308:

Nowy Peugeot 308 – opis wersji i cennik

Nowy Peugeot 308 (2022) – PODSUMOWANIE

Nowy Peugeot 308 zrobił na nas bardzo dobre wrażenie. Francuscy konstruktorzy przygotowali samochód, który pod niemal każdym względem jest lepszy od swojego poprzednika. Do jego atutów należą atrakcyjny wygląd, szeroka gama silnikowa, dopracowany układ jezdny i nowoczesne multimedia. Szkoda tylko, że nie został rozsądniej wyceniony.

Peugeot 308 - przód

Peugeot 308 (2022) – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Peugeot 308 (2022) – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Peugeot 308 BlueHDi 130 EAT8 Peugeot 308 SW Hybrid 180 EAT8
Silnik wysokoprężny benzynowy + elektryczny
Układ cyl./zaw./pojemność R4/16/1499 cm³ R4/16/1598 cm³
Moc maksymalna 130 KM/3750 180 KM/b.d.
Maks. moment obrotowy 300 Nm/1750 360 Nm/b.d.
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów aut./8-biegowa aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,37/1,85/1,44 m 4,64/1,85/1,44 m
Rozstaw osi 2,68 m 2,73 m
Średnica zawracania 10,5 m 10,7 m
Masa własna 1361 kg 1659 kg
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) 1940 kg 2170 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 412/1323 l 548/1574 l
Poj. zbiornika paliwa 53 l (ON) 40 l (Pb 95)
Opony 225/45 R17 225/40 R18
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 207 km/h 225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s 7,7 s
Średnie zużycie paliwa 4,5-4,7 l/100 km 1,1-1,2 l/100 km
CENA
Wersja Allure Pack GT
Cena (bez wyposażenia dodatkowego) 123 600 zł 165 200 zł

Nowy Peugeot 308 (2022) – galeria zdjęć

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji